تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

اعتماد به نفس چیست؟ (تعریف دقیق)

اعتماد به نفس، 10 تکنیک بی نظیر برای افزایش خودباوری

اعتماد به نفس برای موفقیت در زندگی به اندازه اکسیژن برای انسان و آب برای ماهی ضروری است. عدم اعتماد به نفس در یک فرد باعث میشود او تنواند در مسیر موفقیت قدم بردارد.

اعتماد به نفس آن انرژی است که به فرد شجاعت می دهد تا با موانع ، و مشکلات پیش روی موفقیت روبرو شود.

در عصر کنونی ، اگر ما قصد داریم به دستاوردی مالی برسیم ، یا زندگی را با خوشحالی و شادی بگذرانیم یا در روابط و ارتباطات خود موفق باشیم باید اعتماد به نفس داشته باشیم.

اعتماد به نفس نیرویی است که از طریق آن می توانیم هر کاری را انجام دهیم.

با اعتماد به نفس قدرت اراده ما افزایش می یابد و با اراده ، قدرت معنوی ما نیز افزایش می یابد.

خبر خوب این است که اعتماد به نفس در درون ما نهفته است. پس نیازی نیست آن را از جای دیگری بیاورید در درون شماست ، تنها چیزی که نیاز دارید این است که با جمع آوری قدرت های درونی خود ، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس باور و اطمینانی است که هر فردی از توانایی ها و استعدادهای خود در جامعه دارد.
هر چه شخص خودش را با ارزش تر تلقی کند و به کارهایی که انجام می دهد باور و اعتماد داشته باشد بعد از اتمام کار، به خودش بابت آن افتخار کند، یعنی از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار است.
وقتی که فردی خودش را لایق و شایسته برای هر چیزی می داند یعنی خودش را دوست دارد کسی هم که خودش را دوست دارد یعنی باوری قوی به خود دارد پس از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است.

اعتماد به نفس کاذب

افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند کسانی هستند پوچ و توخالی که فقط تظاهر کاذبی از موفقیت های خود دارند .
این افراد اصولا خودشیفته هستند که بعد از مدتی هم توسط دوستان و جامعه طرد می شوند و روابط و موفقیت هایشان بسیار کوتاه مدت است.

کسانی که از خصوصیت مهم اعتماد به نفس بالا برخوردار هستند می توانند به موفقیتهای بزرگ دست پیدا کنند چون این افراد به واقع باور و اطمینان دارند که می توانند و توانایی لازم برای انجام کار مورد نظر را دارند.

در صورت شکست آن را کنار نمی گذارند و هرگز اسم شکست را قبول نمی کنند و از واژه چالش استفاده می کنند. هیچ چیزی مانع آنها نمی شود چون ذهن و افکارشان فقط پیروزی را می پذیرد.
این یعنی باور و اطمینان به توانایی ها و استعدادها، برای رسیدن به آرزوها، پس نتیجه می گیریم خصوصیت اعتماد به نفس نقش بسیار زیادی در زندگی افراد ایفا می کند.

من می توانم شکست را قبول کنم، اما دوباره تلاش نکردن را نمی توانم بپذیرم. مایکل جردن  مایکل-جردن

 

تمامی اسطوره های دنیای ورزش از جمله محمد علی کلی، بروس لی، بیگ رامی و ….کسانی بودند که بارها تا مرز پیروزی رفته اند و در آخر شکست خورده اند اما هرگز دست از تلاش و کوشش بر نداشته اند بعد از شکست تمرینات را بیشتر کردند و باور پیروزی را در خود تقویت کردند. هر چه بیشتر تمرین می کردند بیشتر به خود اعتماد کردند. و نتیجه کارشان چیزی جز موفقیت نبود.

مزایای اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد چه در خانه ، محل کار و روابط شما. در اینجا نگاهی داریم به چند اثر مثبت که اعتماد به نفس می تواند بر زندگی شما داشته باشد.

  • عملکرد بهتر : به جای این که وقت و انرژی خود را از دست بدهید و فکر کنید که به اندازه کافی خوب نیستید ، می توانید انرژی خود را وقف تلاش های خود کنید. . بنابراین در نهایت ، وقتی احساس اعتماد به نفس می کنید ، عملکرد بهتری خواهید داشت.

 

  • روابط سالم : داشتن اعتماد به نفس نه تنها بر احساس شما در مورد خود تأثیر می گذارد ، بلکه به شما کمک می کند دیگران را بهتر بشناسید و دوست شان داشته باشید. همچنین این قدرت را به شما می دهد که اگر به آنچه سزاوار آن هستید، برسید

 

  • آماده بودن برای امتحان چیزهای جدید: وقتی به خودتان ایمان و باور دارید ، بیشتر مایل به امتحان چیزهای جدید هستید. چه برای ارتقاء شغلی درخواست کنید یا در کلاس آشپزی ثبت نام کنید ، وقتی به خود و توانایی های خود اطمینان داشته باشید.

 

  • توانمند بودن : خودباوری می تواند انعطاف پذیری شما را افزایش دهد یا توانایی مقابله با هرگونه چالش یا ناملایمتی را در زندگی داشته باشد.

 

خوشبختانه مواردی وجود دارد که می توانید به تقویت اعتماد به نفس خود بپردازید.
این که آیا در یک زمینه خاص اعتماد به نفس ندارید یا برای احساس اطمینان در مورد هر چیزی تلاش می کنید ، این استراتژی ها می توانند به شما کمک کنند.

خصوصیت افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند

گاها در اطرافیانتون کسانی رو دیده اید که از نظر فیزیکی کمی قوز کرده اند و یا وقتی می خواهند صحبت کنند به جای آنکه به چشمان شما نگاه کنند به جای دیگری نگاه می کنند. یا سرشان در اکثر اوقات پایین است و خودشان را به کاری غیر ضروری مشغول می کنند.

همین چند مورد کوچک نشان از عدم اعتماد به نفس فرد مقابل دارد.

این خصوصیات را شما در فردی که از اعتماد به نفس پایین برخوردار است می بینید، شما در اصل دنیای بیرون او را مشاهده می کنید اما از درونش بی اطلاع هستید، دنیای درون فردی که از اعتماد به نفس پایین برخوردار است دنیایی فراموش شده است دنیایی تلخ، با ذهنی محدود.

جدول افراد اعتماد به نفس پایین

۱-رفتار خود را بر اساس نظر دیگران تنظیم کنید.
۲-ماندن در منطقه امن و راحتی خود ، ترس از شکست و اجتناب از خطر.
۳-سخت کار می کنید تا اشتباهات را بپوشانید و امیدوار باشید که قبل از اینکه کسی متوجه شود می توانید مشکل را برطرف کنید.
۴-تا آنجا که ممکن است ارزش کار خود را کم ارزش نشانه میدهد
۵-رد تعارفات به صورت غیر عمد. واقعاً هیچ چیز نبود. هرکسی می توانست آن را انجام دهد

جدول افراد با اعتماد به نفس بالا

۱-انجام کاری که به نظر شما درست است ، حتی اگر دیگران شما را به خاطر آن مورد تمسخر یا انتقاد قرار دهند.
۲-آمادگی برای ریسک پذیری و پیمودن مسیرهای بیشتر برای دستیابی به چیزهای بهتر.
۳-اشتباهات خود را بپذیرید و از آنها درس بگیرید.
۴-منتظر بمانید تا دیگران به خاطر موفقیت های شما به شما تبریک بگویند.
۵-با احترام پذیرای تعریف و تمجید. “با تشکر ، من واقعاً روی آن دفترچه کار کردم. خوشحالم که تلاش های من را می شناسید.”

 نشانه های دیگر از افراد کم اعتماد به نفس

Low self-esteem

 

۱- مدام از خود انتقاد می کنند

شخصی که از اعتماد به نفس پایین برخوردار است وقتی می خواهد کاری را انجام دهد به آن فکر می کند و برای انجام آن نقشه ای در سر دارد درست مثل هر فرد دیگری اما نهایتا یا آن را انجام نمی دهد یا اگر هم انجام دهد در میانه راه آن را رها می کند. زیرا مدام خودش را انتقاد می کند مدام به خود می گوید تو بلد نیستی تو توانایی انجام آن را نداری تو خوب نیستی و ….

۲- خود را سزاوار هیچ خوبی نمیبینند

این گونه افراد اگر کسی برایشان کادویی بیاورد یا کسی از آنها تعریفی کند هرگز خود را لایق آن نمی دانند بنابراین مدام خودخوری می کنند و فکر می کنند که دیگران آنها را مسخره می کنند بنابراین افرادی خجالتی می شوند و در مکالماتشان با بقیه دچار مشکل هستند.

۳- در مناقشات و یا بحث ها خیلی سریع عقب می کشند

کسانی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند اگر در محل کار یا در جامعه بحثی یا جدلی یا حق و حقوقی داشته باشند بدون آنکه حتی در این مورد فکر کنند خیلی سریع خود را کنار می کشند و در مواردی حاد تر حتی حرف طرف مقابل را هرچند حق نباشد قبول می کنند. و در نهایت چیزی جز تلخ کامی برایشان نمی ماند.

۴- همیشه خود را قربانی می بینند

اینگونه افراد خود را همیشه قربانی رفتارهای دیگران می دانند تقصیر نشدن های اهداف در زندگیشان را بر گردن دیگران می اندازند. و از خود صلب مسئولیت می کنند.

۵- از هر موقعیت جدید هراس دارند

عدم اعتماد به نفس در افراد سبب می شود که از محیط امن خود خارج نشوند و هرگز دست به کار جدیدی نزنند یا با شخص جدیدی آشنا نشوند زیرا از هر کس و هر موقعیت جدیدی ترس و هراس دارند فکر می کنند که همه دشمن آنها هستند و یا اینکه عاقبت کار جدید ناکامی است مدام می گویند من آخر این رابطه را می بینم یا می گویند من آخر این سرمایه گذاری را می بینم، چیزی جز شکست نیست. و خود را همیشه شکست خورده می دانند.

نتیجه ای که از این عوامل حاصل می شود این است که فرد افسرده و سر به زیر می شود به خودش اهمیت نمی دهد و خواسته ها و آرزوهایش را چیزی دست نیافتنی می داند. و افراد موفق را نمی بیند یا در مورد آنها می گوید از ما بهتران هستند. و این افسردگی و تلخی تمامی وجودشان را فرا می گیرد و گاهی باعث می شود که به سمت قرص های آرام بخش و یا حتی مواد مخدر روی بیاورند.

ریشه اعتماد به نفس بالا چگونه شکل می گیرد؟

از زمان نوزادی تا پنج سالگی خصوصیت اعتماد به نفس در هر فردی شکل می گیرد و این موضوع کاملا به محیطی که در آن زندگی می کنند مربوط می باشد. ذهن کودک تا پنج سالگی مشغول تحلیل آگاهانه ی مطالب هست و در پنج سالگی شخصیت و خصوصیت اعتماد به نفس در وی کامل می شود.

اگر در این دوران محیط به صورتی برای کودک فراهم بیاید که فقط مجموعه ای از تحقیرها، تنبیه ها، بایدها و نبایدها را به او دیکته کنند و نگذارند که کودک خودش تجربه کند، و محیطی خشک برای کودک باشد، پس اعتماد به نفس کودک پایین می آید امنیت و آسایشی برایش نیست، همیشه می ترسد از اینکه او را دعوا کنند ترس و اظطراب در او گسترش پیدا می کند و به همین شکل بزرگ می شود و عقاید منفی در او شکل می گیرند.

تحقیر در نوجوانی

تحقیر در نوجوانی

 

همانطور که در مقاله افزایش اعتماد به نفس در کودکان اشاره شد. وقتی فردی در سنین کم آنچه در ذهنش قرار دارد این است که من توانایی رسیدن به آرزوهایم را ندارم و همچنین او همیشه دیگران را مقصر اتفاقات بد زندگیش می داند بسیار خشک و شکننده می شود و تن به زندگی خالی از هیجان و لذت می دهد.

اما کسانی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند بر سر عقاید خود می ایستند، برای رسیدن به خواسته هایشان پافشاری می کنند پشتکار بسیاری دارند و هرگز به شکست فکر نمی کنند هر مانعی بر سر راهشان باشد آن را بر می دارند، به راحتی در جمع صحبت می کنند و از همه مهمتر اینکه خود را مسئول زندگی خود می دانند. همیشه بهترین کار را انجام می دهند و برای انتخاب این بهترین به خود افتخار می کنند.

گفته ها و عقاید دیگران را محترم می شمارد و گفته هایی که طعنه آمیز باشند را اصلا نمی شنود و اصلا برایش مهم نیست. چون تمرکز کلی این افراد بر روی رسیدن به اهدافشان است.

زندگی را در لحظه زندگی می کنند و شادی و نشاط در سراسر وجودشان قرار دارد.

راههایی که اعتماد به نفس را بالا می برد

۱- ورزش کنید و اندام خود را مناسب کنید

ورزش کردن و حرکاتی که باعث نشاط اعضای بدن می شود یکی از مهمترین راههای رسیدن به اعتماد به نفس است وقتی که شما ورزش می کنید به اندام خود توجه می کنید یعنی برای خود ارزش و احترام قائل هستید برای اندام خود و سلامتی تان ارزش قائلید. پس در نهایت خود را دوست دارید.

۲- هدفی کوچک برای خود انتخاب کنید

کاغذ و قلمی بردارید و اهداف کوچکی را انتخاب کنید این اهداف می توانند آرزوهای کوچک شما باشند، حالا یک هدف کوچک را از روی کاغذ دنبال کنید مثلا به کوهنوردی علاقه دارید تلفن را بردارید و شما به دوستی زنگ بزنید و از او بخواهید با شما به کوه بیاید یا هر شخص دیگری.

یا برای همسایه و یا فامیل خود کیک بپذید. یا کتابی که همیشه دوست داشتید مطالعه کنید را شروع به خواندن کنید و اهداف کوچک دیگر و همچنین روی کاغذ بنویسید که برای هر کدام حدودا چقدر زمان لازم است بر اساس وقتی که تعیین کرده اید سعی کنید همان زمان را به هدف تان اختصاص دهید، بعد از پایان این هدف دوباره هدف دیگری را انتخاب کنید.

این موضوع سبب می شود که شما به صورت ناخودآگاه با تکرار اهداف کوچک و برآورده کردن آنها به فکر اهداف بزرگتر در زندگیتان بیوفتید.

۳- در مقابل آیینه بایستید و متنی از حفظ بخوانید

در مقابل آیینه بایستید و متنی از حفظ بخوانید

موضوعی که بدان علاقه مند هستید چیست؟ آن را انتخاب کنید و چند سطر از متن انتخاب شده را از حفظ کنید و در مقابل آیینه بایستید و شروع به صحبت کنید، گویی افرادی در مقابلتان هستند و شما در حال صحبت در مورد موضوع مورد علاقه تان هستید. تکنیک آیینه سبب می شود که شما بعد از مدتی عادت به تمرکز کنید و بتوانید در جمع نیز به راحتی صحبت کنید و عقاید خود را بیان کنید.

۴- کارهایتان را آگاهانه انجام دهید

هر کاری یا هر حرفی که می خواهید بزنید به صورت آگاهانه و متمرکز بر آن موضوع انجام دهید. مثلا می خواهید به رئیس یا دوست خود تلفن کنید اما ترس از اینکه نتوانید درست حرف بزنید باعث شده است که روزها این کار را عقب بیندازید. حالا به به صورت آگاهانه به خود بگویید که من می توانم من می توانم به راحتی صحبت کنم و به صورت متمرکز بر کلام و آگاهانه تلفن را بردارید و زنگ بزنید.

۵- تظاهر کنید که اعتماد به نفس دارید

تظاهر کنید که اعتماد به نفس دارید

تظاهر کردن یکی از کارهایی است که تمامی افراد موفق حتی بعد از اینکه به موفقیت های بزرگ دست پیدا می کنند نیز انجام می دهند.
سر بالا ستون فقرات صاف و کشیده قامتی صاف، اینها نشانه ی وجود اعتماد به نفس هست پس در ابتدا این را انجام دهید روزانه در خانه یا محل کار این تمرین را حتما انجام دهید.

۶- جملات تاکیدی مثبت را هر روز بیان کنید

جملات تاکیدی مثبت گاهی اوقات به تنهایی یک تکنیک ساده برای ایجاد اعتماد به نفس هست و تکرار آن باعث جایگزینی افکار منفی به سمت افکار مثبت می شود.

۷- مقایسه کردن ممنوع

هیچ گاه خودتان را با دیگری مقایسه نکنید . چرا او می تواند اما من که از او باهوش تر هستم نتوانستم. چرا او ازدواجی موفق دارد اما من نه و……

شکایت و مقایسه کردن دلیل بر عدم اعتماد به نفس هست شما از بطن و درون زندگی دیگران خبر ندارید نمی دانید که افراد برای رسیدن به آرزوهایشان چه سختی هایی را متحمل شده اند هیچ کس یک شبه پیروز نشده فکر و اندیشه ای پشتیبان موفقیت وی بوده که برای آن تلاش بسیار شده است.

۸- از محیط امن خود خارج شوید

به جاهایی بروید که تا به حال نرفته اید برای پیاده روی خود را مجبور کنید که به خیابانهایی بروید که تا به حال هرگز در آن نواحی نرفته اید غذایی را بپذید که تا به حال نپخته اید سعی کنید دوستی جدید انتخاب کنید روزنامه را بردارید و به صورت تفننی به کلاسهای مختلف یا محیط های کاری مختلف زنگ بزنید با فردی که پشت تلفن هست حرف بزنید او شما را هرگز نخواهد دید و نخواهد شناخت با او تمرین کنید و خود را مجبور کنید که از محیط امن خود خارج شوید.

۹- زندگی نامه افراد موفق را بخوانید

زندگی نامه افراد موفق و ثروتمند را بخوانید با خواندن زندگینامه افراد موفق به مرور نورون هایی در مغز ساخته میشود که نگاه شما را به خودتان ، جهان و محیط اطراف تغییر میدهد.

کلام آخر

شما می توانید اعتماد به نفس خود را از بسیاری جهات نشان دهید: در رفتار ، زبان بدن و آنچه می گویید و چگونه بیان می کنید.
ارائه یک تصویر مثبت به دیگران می تواند به شما در افزایش اعتماد به نفس کمک کند. نگران نباشید اسم این عمل عدم صداقت و جعل هویت نیست.
اگر با اطمینان خاطر برنامه ریزی کنید ، دیگران به احتمال زیاد به خوبی پاسخ می دهند ، و این بازخورد مثبت به شما کمک می کند تا خودتان را باور کنید.

 

 


منبع محتوا:

verywellmind positivepsychology

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x