تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

انگیزه برای زندگی مانند آب برای ماهی است

نقش انگیزه در موفقیت های بزرگ و کوچک

انگیزه برای زندگی مانند آب برای ماهی است این بهترین مثالی بود میشود درباره انگیزه در زندگی بیان کرد.
احتمالا شما با کلمه انگیزه کاملا آشنا هستید و آن را بارها شنیده‌اید یا حتی بارها بیان کرده‌اید. در این‌صورت ممکن بارها برایتان پیش آمده باشد که دلیل انجام‌ ندادن کاری را بی انگیزگی بیان کرده‌اید.

بیشتر افراد عقیده دارند که بدون داشتن انگیزه نمی‌توانند کاری را انجام داده و در آن موفق شوند.

این مسئله کاملا درست است و نقش انگیزه برای موفقیت بسیار تاثیرگذار ‌می‌باشد. در این مقاله، اهمیت داشتن انگیزه و نقش آن در موفقیت ذکر شده است و در ادامه، تکنیک‌هایی برای داشتن انگیزه برای زندگی را بازگو خواهیم کرد.

انگیزه چیست؟

اگر بخواهیم انگیزه را به‌طور ساده تعریف کنیم ‌می‌توان گفت که انگیزه‌ها همان نیروهای درونی هستند که افراد را به انجام کارهایشان وادار ‌می‌کنند.

همچنین انگیزه همان دلیلی است که افراد به واسطه آن در مسیر دستیابی به اهدافشان قدم برداشته و در مواجهه با موانع و مشکلات، با داشتن انگیزه از ادامه مسیر منصرف نمی‌شوند.

 

به این فکر کنید که چه دلیلی وجود دارد که شما تصمیماتی را ‌می‌گیرید و آن‌ها را در جهت معینی پیش ‌می‌برید؟

یا به چه دلیل یا دلایلی در برابر موانع و مشکلات پافشاری کرده و از آن‌ها عبور ‌می‌کنید؟

در واقع علت تمام تلاش‌ها و حرکت‌های شما به سمت هدف برای چیست؟

 

پاسخ همه این سوالات به انگیزه‌های شما باز می‌گردد. به عبارتی، این انگیزه و هدف است که ‌می‌تواند رفتارها و افکار شما را کنترل کرده و آن‌ها در جهت خاصی پیش ببرد.

هدفمندبودن نیاز اصلی داشتن انگیزه است و بدون داشتن هدف انگیزه‌ای نیز وجود ندارد. به همین دلیل گفته ‌می‌شود انگیزه نیرویی است که شما را به سمت هدفتان هدایت ‌می‌کند.

در نتیجه ‌می‌توان گفت انگیزه همان نیروی لازم برای حرکت در سمت اهداف است که منجر به موفقیت افراد ‌می‌شود و در واقع به همین دلیل است که نقش انگیزه در موفقیت مورد توجه قرار ‌می‌گیرد.

انواع انگیزه برای زندگی

انواع انگیزه برای زندگی

به اندازه کلیه رفتارهایی که از شما صادر ‌می‌شود، ‌می‌توانید انگیزه داشته باشید.

اما با طبقه‌بندی این رفتارها با ویژگی‌های مشترک‌شان ‌می‌توان انگیزه‌ها را کامل‌تر دسته‌بندی کرد. در نوع غالب انگیزه‌ها، انگیزه‌های درونی و بیرونی هستند.

انگیزه‌های درونی همان تقویت‌کننده‌های رفتار یا منابع پاداش درونی هستند.

یعنی با این انگیزه‌ها، فرد برای رسیدن به تقویت‌های درونی امور خاصی را انجام ‌می‌دهد.

حتی ممکن است این عوامل درونی با عوامل بیرونی همخوانی داشته باشند و حتی باعث تنبیه فرد شوند.

اما در برابر انگیزه‌های بیرونی زمانی معنا پیدا می‌کنند که منبع تقویت‌کننده رفتار یا منبع پاداش‌دهنده یک عامل بیرونی باشد.

در این‌صورت فرد برای رسیدن به هدفش یا یک شرایط معین بیرونی، رفتاری را انجام ‌می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر شما برای رسیدن به موفقیت هر روز صبح زود از خواب بیدار شده و به سرکار ‌می‌روید، انگیزه‌تان یک انگیزه درونی است؛ اما اگر برای کسب حقوق آخر ماه و یا جلوگیری از اخراج‌شدن هر روز صبح زود به سرکار ‌می‌روید، انگیزه‌تان یک انگیزه بیرونی است. در این‌صورت ‌می‌توان گفت که رفتار و نتیجه عملکرد شما و همکارانتان ‌می‌تواند کاملا یکسان باشد اما ممکن است انگیزه‌تان از سرکارآمدن کاملا متفاوت باشد.

شاید بتوان گفت انگیزه‌های درونی مهم‌ترین انگیزه‌ها هستند که منبع و کانون آن‌ها درون فرد وجود دارد.

پاداش‌هایی که افراد در مقابل نیروزایی این انگیزه‌ها دریافت ‌می‌کنند، پاداش‌های درونی هستند که غالبا تاثیر و کارایی عمیق‌تری در طول زندگی فرد خواهند داشت.

در واقع ‌می‌توان گفت وجود یک انگیزه درونی تاثیرات مثبت و فوق‌العاده خود را در جنبه‌های مختلفی از زندگی فرد مشخص ‌می‌کند و در این‌صورت بدیهی است که این انگیزه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

 انگیزه  برای زندگی

همانطور که خواندید نقش انگیزه در زندگی برای موفقیت بسیار اهمیت دارد.

انگیزه‌های زندگی به‌صورت یک محرک ‌می‌توانند شما را برای حرکت به سوی هدفتان ترغیب کنند و این مهم‌ترین نقش انگیزه در مسیر موفقیت است.

شاید جالب باشد بدانید که نقش انگیزه در موفقیت تنها دستیابی به اهداف مادی نیست؛ بلکه انگیزه ‌می‌تواند سطح انرژی شما افزایش دهد که در نتیجه آن این حس شوق و هیجان برای رسیدن به هدف منجر به ترشح آدرنالین و ایجاد تغییرات جسمانی ‌می‌گردد.

گرچه نقش انگیزه در موفقیت ‌می‌تواند رسیدن به اهداف بیرونی نیز باشد؛ اما غالبا این نقش فراتر از رسیدن به اهداف بیرونی است.

زیرا انگیزه‌های شما، زندگی‌تان را هدفمند ‌می‌کنند و بدیهی است که افراد هدفمند خوشحال‌تر و موفق‌تر از سایرین عمل ‌می‌کنند.

در نتیجه، توصیه ‌می‌شود نقش انگیزه در موفقیت را دست‌کم نگیرید و با افزایش انگیزه خود برای داشتن یک زندگی شاد و موفق تلاش کنید.

نقش انگیزه در موفقیت

تکنیک‌های افزایش انگیزه

راهکارهای ساده زیر ‌می‌توانند انگیزه شما را افزایش دهند. تنها کافی است آن‌ها را یاد بگیرید و به آن‌ها عمل کنید تا تاثیر فوق‌العاده‌شان را دریافت کنید.

۱. اهداف و موفقیت‌های کوچک را دست‌کم نگیرید

تقریبا اغلب افراد عقیده دارند زمانی که بتوانند به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کنند، به عنوان یک فرد موفق شناخته ‌می‌شوند.

در صورتی‌که اینگونه نیست و همین عقیده ‌می‌تواند منجر به افزایش احساس ناامیدی و بی‌انگیزگی در افراد شود.

به همین دلیل توصیه ‌می‌شود، کوچک‌ترین موفقیت‌های خود را نیز در نظر بگیرید و اجازه دهید لذت دست‌یابی به آن‌ها را با تمام وجود احساس کنید.

تقریبا اکثر افراد این لذت‌های کوچک را از خود دریغ ‌می‌کنند و به همین دلیل هیچگاه انگیزه‌ای برای تجربه لذت‌های بزرگ‌تر دریافت نخواهند کرد.

شما باید برای دستیابی به آرزوها و اهداف بزرگ خود ابتدا تغییرات مثبت کوچک زندگی‌تان را جشن بگیرید.

در واقع شما باید تنها با خودتان رقابت کرده و هر روز نسبت به روز قبل یک قدم بهتر باشید.

تنها کافی است یک گام مثبت برداشته و این موفقیت را به زیباترین شکل ممکن جشن بگیرید.

یک دفترچه کوچک بردارید و تمام موفقیت‌های کوچک و بزرگ خود را به‌صورت یک لیست درون آن بنویسید.

آن‌ها را مدام مرور کرده و از مرورکردنشان بذت ببرید. در نهایت ایمان داشته باشید که به زودی به اهداف و موفقیت‌های بزرگ زندگی‌تان دست پیدا ‌می‌کنید.

۲. ورودی ذهن خود را کنترل کنید

آن‌چیزی که روی رفتارها و کارهای شما تاثیرگذار است، ورودی ذهن شما ‌می‌باشد.

در نتیجه لازم است این ورودی‌ها را کاملا کنترل کنید.

به عنوان مثال نباید با افراد منفی‌باف در ارتباط باشید، نباید کتاب‌های منفی مطالعه کنید یا حتی نباید فیلم‌های غم‌انگیز تماشا کنید.

شما زمانی ‌می‌توانید انگیزه خود را حفظ کنید که با افراد مثبت‌اندیش در ارتباط بوده و کارهای مثبت انجام دهید.

تنها کافی است امتحان کنید و بارهای منفی را از خود دور کرده و ورودی ذهنتان را کنترل کنید. به عبارتی با اتفاقات و انرژی‌ مثبت، زندگی‌تان را احاطه کنید تا انگیزه خود را حفظ کرده و از دیدن نتایجش لذت ببرید.

2. ورودی ذهن خود را کنترل کنید

۳. هدف خود را به‌صورت دقیق مشخص کنید

برخی از افراد هیچ هدفی برای خود مشخص نمی‌کنند و حتی نمی‌دانند که در آینده قرار است به چه چیزهایی دست پیدا کنند.

با این وجود ‌می‌خواهند بسیار باانگیزه و پرانرژی باشند.

این رفتار کاملا اشتباه است و تا زمانی که شما ندانید قرار است به کجا برسید و به چه اهدافی دست پیدا کنید، هرگز نمی‌توانید انگیزه‌های خود را حفظ کرده و از آن‌ها لذت ببرید.

شما باید یک هدف مشخص داشته باشید تا با انگیزه کافی به سمت آن حرکت کنید.

جملات انگیزشی بزرگان

۴. اطلاعات خود را افزایش دهید

شاید جالب باشد بدانید افرادی که دانش بالایی داند غالبا نسبت به دیگران فعال‌تر هستند. مطالعه و تحقیق هر دو باعث ‌می‌شوند که سطح دانش و آگاهی شما افزایش پیدا کند.

در این‌صورت مدام در حال پیشروی و حرکت به سمت جلو خواهید بود و این مسئله باعث افزایش انگیزه و انرژی‌تان خواهد شد.

بالا رفتن اطلاعات این مزیت را دارد که شما مدام دوست دارید دانسته‌های جدید را تجربه کنید و در زندگی‌تان آن‌ها را به کار بگیرید.

به همین دلیل هرچه دانش شما بیشتر باشد قطعا انگیزه‌تان نیز برای بهترکردن زندگی‌تان افزایش پیدا ‌می‌کند.

۵. همزاد پنداری را فراموش نکنید

احتمالا در اطراف شما فردی وجود دارد که احساس کنید از لحاظ برخی ویژگی‌ها به شما شباهت داشته و بتوانید با او همزاد پنداری کنید.

در این‌صورت ‌می‌توانید برخی کارهای او را الگوی خود قرار داده و سعی کنید شبیه به او باشید.

به عنوان مثال به این فکر کنید که فرد موفق مورد علاقه شما چگونه همیشه پرانرژی و با انگیزه است و در این مورد سعی کنید از او تقلید کنید.

بدیهی است که پاسخ خوبی دریافت می‌کنید و احساس خوبی خواهید داشت؛ زیرا مدام این نکته در ذهن شما تکرار ‌می‌شود که اکنون رفتارتان شبیه به یک فرد موفق است. اما توجه داشته باشید که لازم نیست در تمام موارد از او تقلید کنید.

۶. جملات انگیزشی بخوانید

یکی از روش‌های مؤثر و در عین‌حال ساده برای افزایش انگیزه، خواندن جملات انگیزشی است. تقریبا اکثر افراد موفق تعدادی از این جملات را انتخاب کرده و هنگام بی‌انگیزگی به آن مراجعه ‌می‌کنند تا بتوانند انگیزه خود را مجددا به دست آورند.

شما نیز ‌می‌توانید تعدادی از این جملات را انتخاب کرده و مدام آن‌ها را با خود تکرار کنید تا بتوانید انگیزه خود را به واسطه آن‌ها افزایش دهید.

همچنین شما می توانید هنگام از دست‌دادن انرژی خود تعدادی از این جملات را بخوانید تا مجددا انرژی و انگیزه کافی را برای ادامه مسیر به دست آورید.

جملات تاکیدی فلورانس اسکاول شین

جمع‌بندی

همانطور که خواندید نقش انگیزه در موفقیت بسیار پررنگ است و بدون داشتن انگیزه نمی‌توان در مسیر موفقیت حرکت کرد.

به همین دلیل توصیه ‌می‌شود با هدف‌گذاری صحیح مسیر موفقیت را آغاز کرده و با داشتن انگیزه با موانع و مشکلات احتمالی مواجه شوید تا بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

با استفاده از تکنیک‌های گفته‌شده شما ‌می‌توانید انگیزه خود را افزایش داده و با انرژی بیشتری در مسیر موفقیت گام بردارید.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x