تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

خجالت کشیدن را کنار بگذارید

Shy and shy man

از خجالت کشیدن  تا حدودی احساس ناراحتی، شرم و نوعی خودآگاهی می کنیم. ما این احساس را داریم زیرا خجالت کشیدن تا حدودی ترسی فراموش شده است که ما را از دستیابی به پتانسیل کامل خود باز می دارد.
خجالت زدگی
 موضوعی است که در همه ابعاد زندگی ما میتواند تاثیر گذار باشد، خجالت در محل کار ، خجالت در محیط های دوستانه و اجتماع ، این مسله هم در بزرگسالان و هم در کودکان دیده میشود و رده سنی نمیشناسد.

خجالت اغلب در نتیجه ناامنی ما ظاهر می شود. زمانی آشکار می شود که یک ضعف یا نارسایی به طور ناگهانی در ما نمایان میشود.

خجالت کشیدن

وقتی که وارد اتاقی پر از جمعیت می‌شوید و ناگهان همه به سمت شما برمی‌گردند و نگاه‌تان می‌کنند، چه حالی پیدا می‌کنید؟ از سر تا پای‌تان خیس عرق می‌شود؟
یا وقتی که می‌خواهید حرف‌تان را به کسی که از ته دل عاشقش شده‌اید، بگویید چه حالی می‌شوید؟ یا وقتی که می‌خواهید از کسی درخواست کار کنید، اما دو دل مانده‌اید که چگونه درخواست خود را به زبان بیاورید چه می‌کنید؟

چرا قرار گرفتن در چنین موقعیت‌های اجتماعی شما را تا این اندازه دستپاچه و مضطرب می‌کند؟ چرا همیشه چیزی جلوی حرکت شما را به جلو می‌گیرد و به زور شما را به عقب می‌کشاند؟
گذشته از مسئله درون‌گرا و برون‌گرا بودن، همه ما گاهی اوقات در موقعیت‌هایی قرار می‌گیریم که دچار خجالت زدگی می شویم.

معمولاً تصور می‌شود که فقط افراد درونگرا در چنین موقعیت‌های اجتماعی خجالت می‌کشند، اما این تصور اشتباه است؛ چرا که افراد برونگرا نیز هنگام قرار گرفتن در برخی موقعیت‌ها احساس ناراحتی می‌کنند.

وقتی صحبت از خجالت و کم رویی و اجتماعی نبودن می شود، چیز هایی که به خودمان می گوییم بسیار حائز اهمیت است.
در اینجا چند الگوی تفکر رایج وجود دارد که می تواند اعتماد به نفس شما را تضعیف و عدم امنیت اجتماعی را تقویت کند:

  • اعتقاد دارید که خسته کننده ، غیرقابل تصور یا عجیب هستید.
  • باور دارید که افراد دیگر در موقعیت های اجتماعی شما را ارزیابی و قضاوت می کنند.
  • معتقدید که در صورت اشتباه کردن در اجتماع ، مورد پذیرش و انتقاد قرار خواهید گرفت.
  • معتقدید ترد شدن یا خجالتی بودن به لحاظ اجتماعی، بسیار ناگوار و ویران کننده خواهد بود.
  •  آنچه دیگران درباره شما چه فکر می کنند مهم است و معرف شخصیت شماست.

اگر به این موارد معتقدید، جای تعجب نیست که موقعیت های اجتماعی وحشتناک به نظر برسند!
برای غلبه بر خجالت و کم رویی احتیاج است که یاد بگیرید و بر خجالت زدگی خود غلبه کنید.

شما زیر ذره بین نیستید

شما زیر ذره بین نیستید. غلبه بر کم رویی

مردم به شما فکر نمی کنند،  حداقل به حدی که فکر می کنید نیست. بیشتر مردم گرفتار زندگی و نگرانی های خود هستند.
درست مثل اینکه شما در مورد خود و نگرانی های اجتماعی خودتان فکر می کنید، افراد دیگر در مورد خودشان فکر می کنند.
آنها وقت خود را صرف قضاوت درباره ی شما نمی کنند. بنابراین وقت خود را با این ذهنیت که دیگران درباره ی شما چه فکری می کنند، به هدر ندهید.

بسیاری از افراد دیگر به همان اندازه شما در اجتماع احساس بی دست و پایی و استرس می کنند و کاری برای غلبه بر خجالت و کم رویی خود نکرده اند.
وقتی از نظر اجتماعی مضطرب هستید، به نظر می رسد که همه افراد دیگر افرادی برونگرا با اعتماد به نفس خیلی زیاد هستند. اما این طور نیست.
بعضی از افراد بهتر از دیگران این را پنهان می کنند، اما افراد درونگرای زیادی در آنجا هستند که با همان شک و تردید های شما دست و پنجه نرم می کنند.
نفر بعدی که با او صحبت می کنید احتمال دارد به همان اندازه نگران آنچه درباره او فکر می کنید، باشد!

مردم بسیار صبور تر از آنچه فکر می کنید هستند. در ذهن شما، ایده انجام دادن یا گفتن چیزی خصوصی در ملاء عام وحشت آور است.
شما مطمئن هستید که همه در مورد شما قضاوت خواهند کرد. اما در واقعیت، بسیار بعید است که مردم بخواهند برای یک معاشرت اجتماعی همچین کاری را انجام دهند.
همه این کار را در برخی مقاطع انجام داده اند، بنابراین اغلب آن را نادیده گرفته، اقدامی در راستای غلبه بر خجالت و کم رویی خود نمی کنند و راه خود را می روند.

خودتان را قبول داشته باشید و بپذیرید

درمان کم رویی ،خودتان را قبول داشته باشید و بپذیرید

وقتی خودتان را بشناسید، بدانید که چه نقاط قوت و نقاط ضعفی دارید می توانید خودتان را بپذیرید.
در واقع بهتر است نسبت به خود آگاهی داشته باشید و با تمام خوبی ها و بدی ها خودتان را بپذیرید و دوست داشته باشید.

وقتی شما بدانید که مشکل و ایرادتان در کار چیست، بهتر آن را تغییر و ارائه می دهید، و غلبه بر خجالت و کم رویی خود خواهید داشت.
بنابراین بپذیرید که شما انسان هستید و با تمام نقاط ضعف، نقاط قوت فوق‌العاده ای هم دارید که در کنار یکدیگر، مکمل شما هستند. لازم نیست که برای دوست داشته شدن، کامل باشید

در حقیقت ، نواقص و تغییرات ناگهانی ما می تواند دوست داشتنی هم باشد.
حتی نقاط ضعف ما می تواند ما را به دیگران نزدیک کند. وقتی کسی در مورد آسیب پذیری های خود صادق و صریح است، این می تواند یک تجربه پیوند دهنده باشد، به ویژه اگر فرد بتواند به مشکلات خود لبخند بزند و آن را خیلی جدی نگیرد.
اگر بتوانید با گشاده رویی نواقص و ضعف های خود را بپذیرید، احتمالاً متوجه خواهید شد که دیگران نیز چنین خواهند کرد. آنها حتی ممکن است شما را به خاطر آن بیشتر دوست داشته باشند!

اشکال ندارد اشتباه کنید، هرکسی اشتباه می کند؛ این بخشی از انسان بودن است بنابراین وقتی کاری خوب پیش نمی رود به خودتان استراحت دهید.
ارزش های شخصی شما از بی نقص بودن ناشی نمی شود، اگر مهربانی با خودتان برایتان دشوار است، سعی کنید به اشتباهات خودتان همانطور که شما به اشتباهات دوست خود نگاه می کنید بنگرید.
به دوستتان چه می گویید؟ حال همان توصیه های خودتان را برای خودتان اعمال کنید.

چطور با بزرگترین ترس های اجتماعی خود روبرو شوید؟

وقتی صحبت از مواردی می شود که ما را واقعاً می ترساند، شما دوست دارید که به تدریج و قدم به قدم با ترس و اضطراب خود روبرو شوید و از موقعیت هایی شروع کنید که استرس کمی ایجاد می کنند و رفته رفته با روبرو شدن با محرک های استرس زای بیشتری، خود را تقویت کنید. به عنوان یک نردبان به آن فکر کنید که هر پله ی آن کمی بیشتر از پله ی قبلی استرس زا است. تا زمانی که از قدم قبلی تجربه مثبتی پیدا نکردید به مرحله بعد نروید.

اگر صحبت کردن با افراد جدید در مهمانی ها شما را به شدت مضطرب می کند، پس برای غلبه بر خجالت و کم رویی خود، در این قسمت نردبانی هست که می توانید از آن استفاده کنید:

  1. به یک مهمانی بروید و به چند نفر لبخند بزنید.
  2. به مهمانی بروید و یک سؤال ساده بپرسید وقتی جواب دادند، مودبانه از آنها تشکر کرده و خود را معرفی کنید. نکته اصلی این است که تعامل کوتاه و شیرین باشد.
  3. از یک دوست بخواهید تا شما را با شخصی در مهمانی آشنا کند و به تسهیل گفتگوی کوتاه کمک کند. اینکار موجب می شود که دیگر خجالت زدگی نداشته باشید و راحت تر ارتباط برقرار کنید.
  4. برای غلبه بر خجالت زدگی و کم رویی در میهمانی، شخصی را در میهمانی انتخاب کنید که صمیمی و نزدیک به نظر برسد. خودتان را معرفی کنید.
  5. یک گروه از افراد حاضر در مهمانی را که با آنها احساس راحتی می کنید مشخص کنید و به آنها نزدیک شوید.
    لازم نیست خیلی پر سر و صدا وارد شوید. فقط به گروه بپیوندید و به مکالمه آنها گوش دهید. اگر دوست دارید برای غلبه بر خجالت زدگی و کم رویی ، یک یا دو بار نظر بدهید ، اما زیاد به خودتان فشار وارد نکنید.
  6. به یک گروه دوستانه و قابل دسترس دیگر بپیوندید. این بار، سعی کنید کمی بیشتر در گفتگو شرکت کنید.

وانمود کنید تا آن را به واقعیت تبدیل کنید به گونه ای عمل کنید که گویی مطمئن هستید می توانید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

روی محیط بیرونی و اطراف خود تمرکز کنید، نه روی خودتان. به جای اینکه نگران این باشید که الان چه پیش خواهد آمد یا اینکه چه باید بگویید، تمکز خود را روی شخص دیگری معطوف کنید.
شما بیشتر در لحظه زندگی خواهید کرد و خودآگاهی کمتری خواهید داشت.

به خودتان بخندید

اگر کار یا عادت خجالت آوری دارید، برای غلبه بر خجالت زدگی و کم رویی، از شوخ طبعی استفاده کنید تا بتوانید با مقایسه خود با موقعیت های بدتری که وجود دارند، به نتایج بهتری برسید. بخندید، یاد بگیرید و از آن گذر کنید.

کارهایی را برای کمک به دیگران یا بهتر کردن روز شخص دیگری انجام دهید. این می تواند چیزی به اندازه یک تعریف یا لبخند باشد. وقتی انرژی مثبت و خوش رویی را انتشار دهید، نسبت به خودتان احساس بهتری خواهید داشت.

برقراری مکالمه

به نظر می رسد برخی از افراد به طور غریزی می‌دانند که چگونه می توانند مکالمه را با هر کس و در هر مکانی شروع کنند.
اگر شما یکی از این افراد خوش شانس نیستید، این نکات به شما کمک می کنند تا هنگام اولین ملاقات با یک شخص ، صحبت خود را شروع کنید:

اظهارنظر در موقعیت های اطراف یا مناسبت ها برای غلبه بر خجالت زدگی و کم رویی تاثیر گذار خواهد بود.
اگر به عنوان مثال در یک مهمانی هستید، می توانید در مورد محل ، غذا و یا موسیقی به صورت مثبت اظهار نظر کنید. من این آهنگ را دوست دارم، این غذا عالی است. مرغ را امتحان کرده ای؟

یک سؤال با انتهای باز بپرسید، سؤالی که پاسخی بیش از بله یا خیر به تنهایی دارد. به روش روزنامه نگاران پایبند باشید و سوالی را مطرح کنید.

  • کجا (where)
  • چه وقت؟(When)
  • چه چیز(What)
  • چرا (Why)
  • یا چگونه (How)

کلام آخر

هنگامی که خود را از اجتماع دور می کنید، مواقعی هستند که احساس می کنید قضاوت یا ترد شده اید.
شاید با کسی ارتباط برقرار کرده باشید، اما به نظر برسد که او علاقه ی چندانی به مکالمه یا دوستی نداشته باشند.
شکی نیست که ترد شدن حس بدی به انسان می دهد. اما مهم است که به یاد داشته باشید که این بخشی از زندگی است.

هر کسی که به او نزدیک می شوید پذیرای شروع یک گفتگو نیست، چه برسد به اینکه بخواهد دوست شوید.
درست مثل قرار گذاشتن با کسی، ملاقات با افراد جدید به طور حتم با عنصر طرد شدن همراه است.
نکات زیر به شما کمک می کند تا مشکلات اجتماعی را راحت تر پشت سر بگذارید و بتوانید با خجالت زدگی خود کنار بیایید:

سعی کنید مسائل را خیلی به خودتان نگیرید. ممکن است طرف مقابل روز بدی را پشت سر گذاشته باشد، حواسش به مشکلات دیگر پرت شود، یا اینکه فقط روحیه صحبت کردن را نداشته نباشد.
همیشه بخاطر داشته باشید که ترد شدن ممکن است از جانب هر دو طرف اتفاق بیفتد.

منطقی فکر کنید. نظر افراد دیگر معرف شخصیت شما نبوده و این بدان معنا نیست که هیچ کس دیگری به ایجاد رابطه ی دوستی با شما علاقه ای ندارد. از تجربه تان درس بیاموزید و دوباره امتحان کنید.

به خاطر اشتباهاتتان افسوس نخورید. به عنوان مثال حتی اگر چیزی بیان کردید که از گفتن آن پشیمان هستید، بعید است افراد مدتی بعد آن را بخاطر بیاورند.
برای غلبه بر خجالت زدگی و کم رویی مثبت بمانید؛ از برچسب زدن به خودتان خودداری کنید، یا از اینکه به خود بگویید که هرگز نمی توانید دوست پیدا کنید بپرهیزید. حتی خجالتی ترین افراد هم این کار را انجام می دهند، پس شما هم می توانید.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x