تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

فواید مراقبه بر ذهن و بدن چیست؟

فواید مراقبه بر ذهن و بدن

این روزها مراقبه یکی از مطالب بسیار با اهمیت برای رسیدن به آرامش در زندگی و سلامتی است.
مراقبه که از زمان های خیلی قبل وجود داشته در دهه های اخیر پرکاربردتر و به صورت یک علم با اهمیت جلوه گر شده است.
این روزها مدرسین بسیاری در حال آموزش این علم هستند. زیرا معتقدند که از طریق مراقبه انسان به آرامش لازم دست پیدا می کند و به تمامی خواسته هایش دست می یابد.

در این بخش از سایت متاراز به فواید مراقبه خواهیم پرداخت.

مراقبه چیست؟

قبل از آنکه به فواید مراقبه بپردازیم لازم است در مورد مراقبه یا مدیتیشن اطلاعاتی کسب کنیم. که به طور دقیق تر در مقاله مراقبه و مدیتیشن چیست که در قبل منتشر شده کامل تر توضیحات داده شده است.

حتما گاهی اوقات برای شما اتفاق افتاده است که زندگی کمی برایتان کسالت آور و یکنواخت شده است گاهی اوقات استرس و اضطراب محل کار و یا اوضاع خانه شما را فرسوده کرده است. در اینگونه موارد چه می کنید؟ آیا این روند را پذیرفته اید و یا گاهی هم به تغییر فکر کرده اید؟ مسلما هیچ کسی نمی خواهد که زندگی سرشار از نگرانی و استرس داشته باشد انسان ها همیشه سعی بر این دارند که زندگی پر از رفاه و شادی برای خود بسازند.

بنابراین انسان ها همیشه و در طول دوران های مختلف به دنبال راههایی بودند تا وضعیت زندگی را تغییر دهند. یکی از این راه ها مراقبه یا مدیتیشن است. که در اینجا به فواید آن می پردازیم.

مراقبه چیست

فواید مراقبه

مراقبه باعث افزایش قدرت مغز،تمرکز و بهبود روحیه انسان و ایجاد آرامش در تمامی نقاط بدن می شود. مراقبه یا مدیتیشن روشی است که باعث کاهش استرس شدید می شود و فرسودگی و یکنواختی را از زندگی شما خارج می کند.

اصل اول در مراقبه ایجاد آرامش ذهنی است. این روزها دانشمندان و روانشناسان معتقد هستند که اگر ذهن انسان در آرامش و تعادل باشد انسان به راحتی می تواند کارهای روزمره را انجام دهد و در مسیر پیشرفت گام بردارد.

با ما همراه باشید تا مطالعه کنیم که فواید مراقبه برای ذهن و بدن چیست.

مراقبه و کاهش استرس و اضطراب

این روزها خیلی از مردم به دنبال آرامش هستند اما واقعا نمی دانند که این آرامش را از کجا به دست بیاورند. یا حتی برخی نمی دانند که اصلا آرامش چیست. خیلی از مردم هستند که از اصل وجود خود و دنیای درونی خودشان دور شده اند آنقدر دنبال کارهای روزمره هستند که دیگر جایی برای آرامش و سکوت برایشان نمی ماند.

کنترل اعصاب و روان خود را از دست می دهند و گاهی با کوچکترین موضوعی از کوره در می روند و خشم و عصبانیت، استرس و اضطراب تمامی زندگی مردم را فرا می گیرد. مغز رفته رفته تعادل و توازنش از بین می رود و بعد از مدتی دیگر حتی کارهای معمولی هم برای شخص بسیار دشوار می شود و چیزی جز ناامیدی به همراه نمی آورد.

اما اینجاست که با انجام ده دقیقه روزانه مراقبه سکوت می توانید آرامش را به مغز خود بیاورید و بدنتان را ریلکس کنید در این ده دقیقه از همه ی استرس ها و افکار نگران کننده دور می شوید حتی می توانید مراقبه و مدیتیشن صوتی  آرامش را گوش دهید. با تکرار مراقبه های روزانه کم‌کم مغز عادت به آرامش می کند و این حالت ذهنی در بدن شما اثر مثبت می گذارد و تمامی استرس ها و اضطراب ها از بین می رود.

مراقبه و کاهش استرس و اضطراب

مراقبه و خودشناسی

انسان همیشه به دنبال موفقیت در زندگی است این موفقیت چطور به دست می آید؟ یکی از راههای رسیدن به موفقیت خودشناسی است وقتی انسان کاملا از چرایی حالات احساسی و رفتاری خودش باخبر باشد می تواند توانایی ها و علایقش را بشناسد و در نتیجه در مسیر موفقیت گام بر می دارد یکی از راههایی که می توان به خودشناسی رسید مراقبه است زیرا وقتی مراقبه صورت می گیرد انسان با آرامشی که به دست می آورد به فکر در مورد خودش فرو می رود و اینگونه به چرایی حالات رفتاری و احساسی اس پی می برد.

تصمیم گیری برای انجام کارها راحت تر می شود. به طور طبیعی بهترین کارها را انجام می دهید.

مراقبه و جذب انرژی حیات

انرژی پرانا نیروی هست که در همه وجود دارد و اطراف بدن انسان نیز به طور دائم در جریان است و باعث ایجاد علائم حیات در انسان می شود.

اما گاهی اوقات به دلیل هیجانات منفی و نگرانیها و ترسها، این پراناها به سختی وارد بدن شده و باعث ایجاد درد در نقاطی از بدن یا ایجاد خشم و عدم کنترل می شود. با انجام مراقبه می توانیم این انرژی نیروی حیات را به طور منظم از راه تنفس وارد بدن کنیم و باعث ایجاد جریان های منظم انرژی حیات شویم.

مراقبه و جذب انرژی حیات

مراقبه و کاهش درد

یکی از مسائل مهمی که در مراقبه انجام می شود ایجاد تمرکز کافی است وقتی که شما در قسمتی از بدن درد دارید با انجام مراقبه می توانید به آن قسمت متمرکز شوید و درد را با نیروی درونی خود کاهش دهید.

مراقبه فواید بسیار دیگری دارد از جمله: ایجاد احساس مثبت همیشگی، ایجاد آرامشی لذت بخش که سبب خواب راحت و آرام می شود، کاهش فشار خون و تنظیم آن، ایجاد خود کنترلی و مانع شدن از انجام عادت های ناپسند، بهبود عملکرد مغز برای کنکوری ها، تنظیم ضربان قلب و ……

نکته آخر اینکه با انجام مراقبه توان ذهنی افزایش می یابد و عملکرد ذهن برای انجام کارها بالا می رود. کنترل ذهن و بدن به راحتی صورت می گیرد و در مواجهه با مشکلات به آسانی می توان از آن عبور کرد. با انجام مراقبه می توان صبور بودن را تقویت کرد و از این طریق به تمامی خواسته ها و اهداف رسید.

فایل های صوتی مدیتیشن رایگان روی لینک های زیر کلیک کنید

مدیتیشن خواب

مدیتیشن جذب ثروت

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x