تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

معرفی بهترین فیلم های اصغر فرهادی در طول فعالیت حرفه ای

اصغر فرهادی در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در خمینی شهر که از شهر‌های اطراف اصفهان است، متولد شد.

از همان دوران کودکی‌ اش به فیلم‌سازی و سینما علاقمند بود. او ۱۴سال بیشتر نداشت که وارد انجمن فیلم‌ سازان جوان اصفهان شد و فیلم کوتاه ۸ و ۱۶ میلیمتری را ساخت.

از بهترین آثار اصغر فرهادی می‌توان به فیلم‌ های شهر زیبا، درباره الی، قهرمان، جدایی نادر از سیمین، گذشته، همه می‌دانند، رقص در غبار، چهارشنبه سوری و… نام برد.

اصغر فرهادی از افتخارات و نام‌های مطرح در سینمای ایران و جهان است، او یکی از برجسته‌ ترین کارگردان و فیلم‌ ساز در ایران می‌ باشد.

همچنین او دو بار موفق به کسب جایزه اسکار در قسمت بهترین فیلم‌ های خارجی زبان، برای فیلم‌ های فروشنده‌ و جدایی نادر از سیمین.

هم‌ زمان عنوان نامزد برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌ نامه غیر اقتباسی (اورژینال) برای فیلم جدایی نادر از سیمین را دریافت نمود.

وی همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) به‌ خاطر نویسندگی و کارگردانی فیلم جدایی نادر از سیمین شد.

اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۴ شمسی)، برنده جایزه بهترین فیلم‌ نامه برای نگارش فیلم‌ نامه فیلم فروشنده شد.

همچنین در اسکار سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۵ شمسی)، فیلم فروشنده به کارگردانی و نویسندگی او توانست برنده‌ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌ زبان شود.

افتخاری که این شخص را نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان او را بی رقیب کرد.

فیلم قهرمان اصغر فرهادی از آخرین اثر او است.

در ادامه مقاله، مطالبی را جمع آوری کرده‌ایم درباره بهترین فیلم های اصغر فرهادی، این کارگردان عزیز و برجسته کشورمان، که در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس در ادامه با ما در سایت متا راز همراه باشید.

۱. فروشنده (Seller) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

فروشنده (Seller) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

  • امتیاز آی ام دی بی (IMDB): ۷.۷/۱۰

فروشنده فیلمی درام بوده و محصول سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۴ شمسی) است.

نویسنده و کارگردان این فیلم اصغر فرهادی می‌ باشد.

این فیلم ابتدا آهو نام داشت اما در اواسط کار فیلم‌ برداری نام این فیلم به فروشنده تغییر یافت. به طبع نیز با اسم فروشنده‌ اکران شد.

در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلم‌ نامه به اصغر فرهادی و جایزه بهترین نقش مرد به شهاب حسینی داده شد.

فیلم فروشنده به عنوان نماینده ایران در اسکار سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) به آکادمی اسکار معرفی شد و در آخر موفق به کسب جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در اسکار شد.

در این فیلم ترانه علیدوستی و شهاب حسینی به خوبی ایفای نقش می‌کنند.

در فیلم فروشنده عماد و رعنا زوج جوانی هستند که به خانه‌ جدید نقل مکان می‌ کنند.

یک روز که عماد در خانه نیست، مردی به همسر عماد یعنی رعنا تجاوز کرده و فرار می‌کند.

مدتی بعد مشخص می‌شود که مستاجر قبلی آن خانه، زنی بدنام و بدکاره بوده است.

مرد متجاوز هم احتمالا یکی از مشتریان این زن بوده و با تصور اینکه این زن بدکاره هنوز در خانه زندگی می‌کند وارد خانه وی می‌شود.

در حالی که اوضاع روحی رعنا بسیار آشفته است، عماد سعی به پیدا کردن مرد متجاوز می‌کند.

داستان جذاب این فیلم یکی از بهترین آثار اصغر فرهادی است.

۲. جدایی نادر از سیمین (the separation of Nader from Simin)

جدایی نادر از سیمین (the separation of Nader from Simin)

  • امتیاز آی ام دی بی (IMDB): ۷.۹/۱۰

جدایی نادر از سیمین فیلمی ایرانی بوده و ژانر درام دارد. این فیلم محصول سال ۲۰۱۹ میلادی  (۱۳۸۹شمسی) است.

این فیلم برنده جایزه اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان در سال ۲۰۱۲میلادی (۱۳۹۰ شمسی) شد.

نویسندگی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی این فیلم را اصغر فرهادی برعهده داشت. فیلم جدایی نادر از سیمین در سطح بین‌المللی اکثر با نام جدایی (A separation) شناخته می‌شود و پنجمین اثر اصغر فرهادی در سینما است.

این فیلم در زمان دوره اکران خود بیش از ۲۰میلیون دلار، در صدر پرفروش‌ترین‌ها در نمایش جهانی قرار داشت. در نشریه گاردین، این فیلم در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر سینمای جهان جای گرفت.

موضوع  این فیلم بر این قرار است که سیمین (لیلا حاتمی) قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارد به دلیل پرورش دخترش ترمه (سارینا فرهادی) در شرایط بهتر. اما شوهر وی که نادر (پیمان معادی) نام دارد به‌خاطر نگهداری از پدرش که به مریضی آلزایمر دچار است با مهاجرت سیمین مخالفت می‌کند.

سیمین تقاضای طلاق می دهد ولی نادر در عین مخالفت نداشتن با طلاق وی، باز هم اجازه خروج ترمه را، از کشور را به سیمین نمی‌دهد.

سیمین، ترمه و نادر همسرش را ترک می‌کند و به خانه‌ی پدرش می‌رود.

داستان زیبا و درام این فیلم مخاطب بسیاری را در سراسر دنیا جذب به خود کرد به طوری که می‌توان از بهترین آثار اصغر فرهادی، جدایی نادر از سیمین را نام برد.

۳. چهارشنبه سوری (Fireworks Wednesday)

چهارشنبه سوری (Fireworks Wednesday)

امتیاز آی ام دی بی (IMDB): ۷.۶/۱۰

چهارشنبه سوری از بهترین آثار اصغر فرهادی است که در بیست و چهارمین جشنواره‌ فیلم فجر در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) موفق به دریافت ۹ جایزه شد، که در نهایت موفق به کسب سیمرغ‌های بلورین بهترین کارگردان، بهترین تدوین، بهترین بازیگر نقش اول زن و همچنین سیمرغ بلورین فیلم محبوب تماشاگران شد.

فیلم چهارشنبه سوری  نامزد پلنگ طلایی جشنواره  فیلم لوکارنو در سال ۲۰۰۶میلادی (۱۳۸۴ شمسی) و برنده هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو شد.

فیلم چهارشنبه سوری داستانی است از زندگی آشفته زن و مردی که مشکلات بسیاری باهم دارند و فرهادی در یک روز این زندگی خود را در شب چهارشنبه سوری به تصویر می‌کشد.

چهارشنبه‌ای که در عین جشن و شادی است، سرشار از ترس و اضطراب و ترس و نگرانی است. مژده (هدیه تهرانی)، خانم خانه، در هیئتی سرتاپا سیاه پوشیده و با حرکات غیر نرمال و عصبی، حالتی عجیب و غریب دارد.

مژده به رابطه با همسر خود (حمید فرخ‌نژاد) و زن همسایه ‌اش (پانته‌ آ بهرام) مشکوک می‌شود.

زندگی این خانواده تا مرز نابودی پیش می‌رود. به ظاهر قبل از عید آشتی می‌کند و از نظر همسرش تبرئه می‌شود اما هر چند دوری و تنهایی آدم‌های این داستان ادامه خواهد داشت.

داستان غم انگیز این فیلم بسیاری از مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد.

۴. درباره اِلی (About Eli) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

درباره اِلی (About Eli) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

  • امتیاز آی ام دی بی (IMDB): ۲.۶/۱۰

درباره اِلی نام فیلم ساخته شده توسط اصغر فرهادی است که با کارگردانی و نویسندگی مشترک اصغر فرهادی و سید محمود رضوی در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) اکران شد.

این فیلم پس از اکران و پخش مورد علاقه مردم و منتقدان قرار گرفت.

در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی، به این فیلم اهدا شد. اصغر فرهادی در فیلم درباره اِلی از سبک رئالیسم استفاده کرد و همین سبک باعث شد تا موج جدیدی در سینمای ایران رقم بخورد.

روایت این فیلم به این صورت بود که سه زوج جوان به همراه دختری به نام اِلی برای تفریح و گشت و گذار به شمال سفر می‌کنند اما اِلی به صورت ناگهانی ناپدید می‌شود.

فیلم درباره اِلی فیلمی است که پس از تماشای آن، مخاطبش را وادار به فکر کردن درباره این فیلم می‌کند.

پس تا همینجا فیلم درباره اِلی یک فیلم متفاوت و خاص در سینمای ایران است. فیلمی که از انسجام ساختاری و روایی خوب و مناسبی برخوردار است.

در این فیلم از پیچیدگی‌ها و اداهای بی حاصل خبری نیست و کارگردان نویسنده آن در ساخت این فیلم از شخصیت‌های مملو و باورپذیر، موفق است.

از نام این فیلم پیداست که اِلی باید شخصیت محوری داستان باشد

داستان این فیلم بسیار پر مخاطب بوده و این فیلم را می‌توانیم جز بهترین آثار اصغر فرهادی نام ببریم چرا که‌ داستان این فیلم بیننده زیادی را به خود جذب کرده است.

۵. رقص در غبار (dancing in the dust) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

رقص در غبار (dancing in the dust) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

  • امتیاز آی ام دی بی (IMDB): ۶‌.۷/۱۰

فیلم ایرانی رقص در غبار، به کارگردان اصغر فرهادی است که در سال ۲۰۲۱میلادی (۱۴۰۰ شمسی ) اکران شد. این فیلم اولین فیلم بلند او به حساب می‌آید.

داستان این فیلم به این صورت است که، نظر(یوسف خداپرست) جوان۲۲ ساله ای است که در مینی بوس با دختری به نام ریحانه (باران کوثری) آشنا می‌شود و ازدواج می‌کند.

اما حرف‌های بد و ناپسند که راجب مادر ریحانه گفته می‌شود او را وادار میکند تا ریحانه را طلاق بدهد.

پس از آن نظر پول مهریه نداشته و آن را قسطی پرداخت می‌کند و به ریحانه قول باز پرداخت آن را می‌دهد همچنین او برای ازدواج با ریحانه مجبور شده بود که وام بگیرد اما نظر نتوانست وام را پرداخت کند و همین موضوع باعث گرفتن حکم جلبش می‌شود.

داستان پر محتوای این فیلم باعث شد که این کار از بهترین آثار اصغر فرهادی در سینمای ایران شود.

۶. قهرمان (Champion) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

قهرمان (Champion) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

  • امتیاز آی ام دی بی (IMDB): ۵.۵/۱۰

قهرمان فیلمی ایرانی است و کارگردانی آن توسط اصغر فرهادی صورت گرفته است این فیلم در سال ۲۰۲۱ میلادی (شمسی ۱۴۰۰) منتشر شد.

در تهیه‌کنندگی این فیلم ایرانی، علیزاده با الکساندر ماله-گی همکاری داشته است. این فیلم در استان شیراز، فیلم‌برداری شده است و موضوعی اجتماعی را به نمایش می‌گذارد.

این فیلم در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۹  به عنوان نماینده ایران در رقابت در نود و چهارمین دوره جایزه‌های اسکار معرفی شد اما نتوانست به جمع پنج نامزد نهایی برود.

داستان این فیلم اصغر فرهادی در ایران می‌گذرد. تصمیم رحیم (امیر جدیدی) که به دلیل بدهی زیاد در زندان است، برای بازگرداندن کیف حاوی طلا به صاحبش، برای او تصویری مثبت در زندان به ارمغان آورد.

اما داستان رحیم داستانی پیچیده‌تر از انسانی خوب است که در ابتدا می‌بینیم، می‌شود؛ داستانی که همه‌ی شبکه‌های اجتماعی را پر کرده و مخاطب زیادی را جذب می‌کند.

ایده‌ای که توجه اصغر فرهادی را به خود جلب کرد؛ داستانی است که قهرمانی در رسانه‌ها ظهور و سقوط می‌کند.

فیلم قهرمان کاراکتر تحت همین عنوان را با نقش و کارایی بسیار خوب معرفی می‌کند و مشکل او را برای ببینند بازگو می‌کند.

به همین دلیل این فیلم از بهترین آثار اصغر فرهادی به شمار می‌آید.

۷. همه‌ می‌دانند (everyone knows)

همه‌ می‌دانند (everyone knows)

  • امتیاز آی ام دی بی (IMDB): ۶.۹/۱۰

همه می‌دانند از بهترین آثار اصغر فرهادی است که فیلمی در ژانر تریلر روانشناختی است.

کارگردان و نویسنده این فیلم، اصغر فرهادی است. این فیلم هشتمین فیلم بلند اصغر فرهادی بوده و به زبان اسپانیایی شناخته شده است و بازیگران این فیلم همچون پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم، ریکادو دارین در این فیلم  بازی کرده‌اند.

داستان فیلم قهرمان  در یک جامعه‌ای کوچک اسپانیایی است که درون یکی از روستا‌های کم‌جمعیت این کشور اعضای چند خانواده به دلیل حضور در مراسم ازدواج، در آن‌ جا دور هم جمع می‌شوند.

در آغاز  کار، همه چیز واقع گرایانه، شادی بخش و مانند زندگی واقعی عادی و در عین حال مملو از رخداد‌های کلیشه‌ای سینمایی است که استفاده‌ی بسیار خوب و هوشمندانه‌ی فیلم‌ساز از آن‌ها، منجر به عدم تاثیر گذاری در راه جذب مخاطبان می‌شود.

برخلاف بیشتر فیلم‌های دیده شده در کارنامه اصغر فرهادی، مقدمه فیلم تنها به هدف معرفی شخصیت‌های اصلی فیلم و دغدغه‌های آن‌ها اشاره نشده و در مدتی کوتاه‌تر از ساخته‌های دیگر او، به ترسیم چشمگیر لایق توجهی از یک جامعه‌ی خوب و ارزشمند تشکیل شده از شخصیت‌های مختلف می‌پردازد.

کاراکتر‌هایی در فیلم، که هر کدام مشکلات و دغدغه و رفتار‌های خاص خودشان را دارند و در عین سختی و رنج بردن از مشکلات روزمرگی‌شان، مقابل لذت بردن‌های پرسرعت و ساده به دلیل هر چیز مبهم جبهه‌ای نمی‌گیرند.

۸. گذشته (the past) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

گذشته (the past) از بهترین فیلم های اصغر فرهادی

  • امتیاز آی ام دی بی (IMDB): ۴.۳/۱۰

از دیگر بهترین فیلم های اصغر فرهادی می‌توان به فیلم گذشته اشاره کرد که ژانر آن درام فرانسوی است و محصول سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۱ شمسی) است.

فیلم گذشته برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۱ شمسی) اکران شد. برنیس بژو، علی مصفا و طاهر رحیم از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

فیلم گذشته به زبان فرانسوی است و در شهر پاریس تصویر برداری شده است. داستان این فیلم فرانسوی به این صورت است که زوجی بعد از سال‌ها زندگی مشترک با فراز و نشیب، زندگی آرامی ندارند.

احمد (علی مصفا) بعد از سال‌ها اختلاف همسرش ماری ( بره‌نیس بژو) را ترک کرده و به ایران برمی‌گردد. همسر او با مردی فرانسوی سمیر (طاهر رحیم) آشنا می‌شود و آن مرد وارد زندگی‌اش می‌شود.

در همین حال است که او به همسرش که در ایران است نامه‌ای می‌نویسد و از همسرش تقاضای طلاق می‌کند.

احمد به فرانسه برگشته و سمیر را که تازه‌ وارد خانه‌اش شده است و با ماری و پسر کوچکش زندگی می‌کند را می‌بیند و همین واقعیت باعث شروع داستان فیلم‌نامه و هیجان این فیلم می‌شود.

داستان جذاب این فیلم مخاطبان بسیاری را در ایران و فرانسه به خود جذب کرده است. این فیلم نیز در لیست بهترین آثار اصغر فرهادی است.

کلام آخر

فیلم‌های اصغر فرهادی دارای ویژگی‌های بسیار خوب هستند و به همین دلیل است که این کارگردان طی دو دهه اخیر از برجسته‌ترین کارگردان‌ها در عرصه سینما و ایران شده است.

هر یک از بهترین آثار اصغر فرهادی سفری پر رمز و راز به اعماق روان و روحی آدمی است.

چرا که هر یک از فیلم‌های او ویژگی‌های خاصی دارند و همین مورد باعث جذب مخاطب در سراسر دنیا شده است.

امیدواریم که از مطالب گفته‌شده در این مقاله لذت برده باشید

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x