تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

مدیتیشن خواب راحت و آرام با صدای مریم رضایی

مدیتیشن خواب با صدای مریم رضایی

مدیتیشن خواب عمیق و راحت  یکی از تکنیک هایی است که شما را به سمت آرامش و داشتن خوابی با کیفیت هدایت می کند.

خواب عمیق و آرام خواسته همه انسانهاست روانشناسان و پزشکان وقتی بیماری به آنها رجوع می کند از او در مورد کیفیت و کمیت خوابش سوال می کنند و خواب با کیفیت یکی از عواملی است که شما توسط آن می توانید بعد از بیدار شدن انرژی لازم را در طول روز به میزان لازم کسب کنید.

تکنیک های زیادی برای داشتن یک خواب در آرامش وجود دارد اما مهمترین و آسان ترین روش مدیتیشن برای خواب آرام است.

وقتی مدیتیشن خواب را انجام می دهید در انتهای شب به آرامش می رسید و ذهن کم کم از افکار خالی می شود و شما به خلسه و آرامش می روید، و سپس به خواب در آرامش کامل می روید.

در این بخش از مراقبه و مدیتشن سایت متاراز با صدای مریم رضایی برای شما عزیزانی که کیفیت خواب خوبی ندارید قرار داده شده که میتوانید آنلاین یا دانلود کنید.

پخش آنلاین مدیتیشن خواب راحت صوتی مریم رضایی

مدیتیشن خواب

مدیتیشن چیست

 مدیتیشن چیست

قبل از آنکه در مورد مدیتیشن خواب بگوییم باید بدانیم که مدیتیشن چیست البته در مقاله های قبلتر به تعریف مراقبه و مدیتیشن پرداخته ایم.

مراقبه در واقع یک تکنیک و تمرین است، مراقبه هزاران سال است که در فرهنگ های در کل جهان انجام می شود. تقریباً هر دینی، از جمله مسیحیت، یهودیت و اسلام، بودیسم، هندوئیسم، سُنت استفاده از تمرین‌های مراقبه را دارند.

مدیتیشن بر حالت افزایش آگاهی و توجه متمرکز است، حتی مدیتیشن را می توان یک تکنیک روان درمانی دانست.

تمرینات سبب می شوند که ذهن از هر فکر و اندیشه ای خالی شود و وقتی ذهن و مغز آرام می شوند بدن نیز به آرامش می رسد و در این زمان هست که شما می توانید ذهن، بدن و روح را با هم هماهنگ کنید.

مدیتیش های مختلفی وجود دارد از جمله مدیتیشن خواب که با انجام این تمرینات می توانید همیشه یک خواب با کیفیت را تجربه کنید.

مدیتیشن خواب

مدیتیشن خواب به ایجاد شرایط درونی مورد نیاز برای یک شب آرامش بخش بسیار کمک می کند، زیرا هنگامی که ذهن را آرام می‌کنیم، به بدن فرمان می دهیم که  استراحت کند و این آرامش همان چیزی است که باعث می‌شود انسان شب با آرامش بخوابد و آرام بگیرد و از تنش ها در طول روز دور بماند.

از نظر علمی، مدیتیشن کمک می کند ضربان قلب کاهش پیدا کند و سیستم عصبی پاراسمپاتیک آرام شده و شما تشویق می شوید که تنفستان آهسته‌تر شود در نتیجه خواب شبانه با کیفیت را تجربه خواهید کرد.

مدیتیشن برای خواب یک تجربه هدایت شده و خاص است که این روش به تنهایی می تواند یک خواب طبیعی و با کیفیت را ایجاد کند و به ما این امکان را می دهد که از ناآرامی ها و استرس های روزانه به علت کم خوابی یا بد خوابی رها شویم.

با مدیتیشن برای خواب می توان هم به ذهن استراحت داد و هم به بدن آرامش و استراحت داد و تجربیات بسیار خوبی را در حین این نوع مراقبه کسب کرد.

فواید مدیتیشن خواب سالم

اگر خواب کمتر از هفت ساعت در شب باشد می تواند ابتلا به بیماری های دیابت، بیماری قلبی و عادات غذایی ناسالم و استرس و اضطراب را افزایش دهد. حتی کم خوابی می تواند اختلال در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد کند و تصمیم گیری فرد را با مشکل مواجه کند.

انجام تمرین مدیتیشن خواب فواید بسیاری دارد که اینجا به چند مورد آن می پردازیم:

۱ – مدیتیشن آرامش ذهن و  کاهش استرس

مراقبه خواب راحت می تواند ذهن و سیستم عصبی مغز را آرامش بخشد وقتی بدن و ذهن شما آرام و ساکت هست در نتیجه افکار مزاحم و تکرار شونده نیز از شما دور می شوند و استرس در طول روز کاهش پیدا می کند.

۲ – مدیتیشن برای خواب سالم و کاهش دردهای عضلانی

گاهی اوقات بیخوابی به علت وجود درد های عضلانی در بدن است وقتی مراقبه انجام می دهید تن آرامی سبب می شود که عضلات نیز در آرامش قرار بگیرند و درد و تنش های ناشی از درد از بین برود.

۳ – مراقبه خواب با کیفیت و رفع خستگی

گاهی اوقات بدن آنقدر خسته هست و ذهن پر از افکار و نشخوارهای ذهنی، که فرد نمی تواند به خواب برود اما وقتی تکنیک مراقبه صوتی خواب را انجام می دهد می تواند خستگی ذهنی و بدنی را از بین ببرد و به خوابی با کیفیت عالی کمک کند.

۴ – مدیتیشن خواب و افزایش کارکردها در طول روز

وقتی شما یک مدیتیشن برای خواب را انجام می دهید صبح خیلی پر انرژی از خواب می شوید و می توانید به کارهای روزانه خود با کیفیت بالا برسید. اغلب کسانی که شبها خوب نمی خوابند نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند و همیشه نگران و مضطرب و خسته هستند و هیچ‌گاه از زندگی خود راضی نمی شوند.

۵ – بهبود عملکرد ذهنی و مدیتیشن خواب

تمرینات مدیتیشن می تواند مادهٔ خاکستری را در مغز افزایش می‌دهد. این ماده در کنترل ماهیچه‌ها و ادراک حسی ازجمله شنیدن، دیدن به خاطر آوردن، تصمیم گیری برای زندگی، صحبت کردن، و ایجاد تعادل در زندگی بسیار مهم است.

محققین و دانشمندان بیان می کنند که مدیتیشن به عملکرد شناختی و فعالیت‌ مغز کمک کرده و آنها را بهبود می بخشد.

در زمان خواب مغز به سازمان‌دهی و مرتب‌سازی داده‌هایی می‌پردازد که در طول روز جذب کرده است. به همین دلیل اغلب دربارهٔ آخرین چیزی که می‌خوانید یا به آن فکر می‌کنید، خواب می‌بینید.

نکته جالب اینجاست که با انجام مراقبه خواب راحت‌تر به خواب می‌روید و کمک می‌کنید مغز قبل از آنکه به خواب کامل برود زمانی که در خلسه هستید به سازماندهی افکار بپردازید.

چگونه تمرین مدیتیشن برای خواب را انجام دهیم

جای آرامی را در خانه انتخاب کنید و خیلی راحت آنجا دراز بکشید.

ابتدا به تنفس خود توجه کنید دم و بازدم، دم و بازدم سپس چند نفس عمیق بکشید و تماما توجهتون به تنفستون باشه.

چشمان خود را ببندید و یک تصویر آرامشبخش را که دوست دارید در ذهن تجسم کنید.

تصویری از ساحت یا جنگل هر چه خودتان بیشتر با آن ارتباط برقرار می کنید.

خودتان را در آن تصویر تجسم کنید و در طی این مراقبه فقط به تنفس خود توجه کنید.

اگر فکری به سراغتان آمد بهتر است که از دور به آن نگاه کنید و فقط نظاره گر آن باشید سپس دوباره به تنفس خود آگاه شوید تا آن فکر محو شود.

در این مرحله بدن خود را اسکن کنید یعنی اینکه از نوک پا تا فرق سر تا یک به یک تجسم کنید و به آن ها آرامش دهید.

مثال: به انگشتان پای راست توجه کنید تمامی توجه و تمرکز خود را به انگشتان پای راست ببرید همه انگشتان پای راست در آرامش کامل به سر می برند سبک و بی وزن هستند.

تلقین و آرامسازی به شما کمک می کند تنش ها و اضطراب بدن از بین برود.

بعد از اتمام آرامسازی بدن شروع به شکرگذاری کنید ده مورد از چیزهایی که دارید را در ذهن بیاورید و از صمیم قلب برای داشتنشان قدردانی کنید و با لبخند از خداوند تشکر کنید که شما را لایق دانسته و آن چیزها را به شما عطا فرموده.

حال در پایان مدیتیشن خواب هستیم می توانید از عدد ۱۰۰ تا ۱ به صورت معکوس بشمارید و تمامی توجه و آگاهی خود را به شمارش بدهید و حتی تصویر اعداد را در ذهن بیاورید.

استفاده از فایل صوتی مدیتیشن برای خواب

یک موسیقی آرامش بخش ایده آل است که به شما کمک می کند سریع بخوابید و در نهایت از خواب ۱۰۰٪ عمیق لذت ببرید. مدیتیشن صوتی خواب به شما کمک می کند که تصاویر سازی دقیق تری داشته باشید.

موسیقی می تواند امواج ذهنی را پایین بیاورد و سبب می شود که ذهن شما از افکار زیاد خالی شود. در این نوع مدیتیشن فکر کردن به گذشته و آینده متوقف می شود و فرد در زمان حال و اکنون قرار می گیرد.

در حالت آرامش امواج مغزی بتا وارد امواج آلفا می شود و زمانی که ذهن آرام می شود شما راحت تر میتوانید بخوابید و خواب با کیفیتی را خواهید داشت.

کلام پایانی

خیلی از افراد موفق جوامع نیز از مدیتیشن خواب استفاده می کنند این تکنیک بسیار ساده اما تمرینی شگفت انگیز است.

وقتی این تمرین را انجام می دهید نه تنها کیفیت خواب شما بهتر می شود و شما برای روزی تازه و پر نشاط آماده می شوید بلکه می توانید تجربیات جدیدی را کسب کنید.

زیرا مراقبه و مدیتیشن بر روی همه امور تاثیر مثبت می گذارد.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

3.7 11 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سالار

خیلی خیلی از بابت این مدیتیشن سپاس گذارم خانم رضایی

کیان افشار

سلام مریم رضایی عزیز من چند سالی هست دارم حرف های فعالیت میکنم که چشم سومم زا فعال کنم یکی از فایل های اصلی که هرروز گوش میدم و تو تمریناتم هست فایل چشم سوم شماست.الان تونستم تقریبأ فعال کنم و با چشم بسته رنگ ها را تشخیص میدم و پلاک های ماشین و نوشته هازو میخونم مرسی از شما

رضا

عالی هستید
شب ها با مدیتیشن میخوابم

عالی بود

عالی بود

آوین

عالی
جواب منو بدین واتساپ

...

درود برشما
چرا در مدتیشن وقتی تمام تمرکزم روی تنفسم هست، قلبم از حالت عادی خارج میشه درست نمیتپه ونفس هام تندتر و تندتر میشه نمیتونم مدتیشن رو ادامه بدم:)
و احساس میکنم همین لحظه هست ک قلبم وایسه

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
7
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x