تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

تأثیر اخبار و رویدادهای جهانی بر قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین

بیت کوین به‌عنوان نخستین ارز دیجیتال معرفی‌شده به دنیا، در حال حاضر بیشترین مارکت کپ یا ارزش بازار را داشته و بر صدر فهرست رمزارزها پادشاهی می‌کند. این ارز دیجیتال تحولی در دنیای معاملات ایجاد کرد که به نظر می‌رسد در پیشرفت آن به سمت آینده، نقشی مؤثر داشته است. پس از سال‌ ۲۰۱۰، با وجود آن‌که رفته‌رفته انتقادات از ارز بیت کوین شدت گرفت و توسعه‌دهندگان به تجزیه و تحلیل آن پرداختند، باز هم این ارز به سبب تلفیق فناوری بلاکچین با ارزها جایگاه ویژه‌ای داشت، به همین دلیل پس از گذشت ۱۴ سال از ظهور آن، همچنان افزایش قیمت بی‌نظیری را تجربه می‌کند و از قیمتی نزدیک به صفر، به چندین هزار دلار رسیده است. عظمت btc و جایگاه آن در بازار کریپتو سبب شده‌است که تغییرات قیمت آن بر تمام رمزارزهای دیگر نیز مؤثر باشد، به همین خاطر است که بسیاری از تحقیقات، بر روی بیت کوین انجام شده و به سایر رمزارزها نیز تعمیم داده می‌شود. در ادامه به توضیحاتی دربارهٔ BTC و قیمت آن خواهیم پرداخت.

عوامل مؤثر بر تغییرات قیمت بیت کوین

همان طور که در مقاله “عوامل موثر بر نوسانات قیمت بیت‌کوین” گفته شد، افزایش قیمت بیت کوین می‌تواند قیمت سایر ارزهای دیجیتال را نیز افزایش دهد و کاهش آن نیز تمامی ارزها را با افت قیمت مواجه خواهد کرد. این ناشی از سلطه یا دامیننس بیت کوین بر بازار است که تا این حد بر آن اثر خواهد گذاشت. در تحلیل‌ها به خصوص تحلیل فاندامنتال، با عواملی سروکار داریم که قیمت بیت کوین را دستخوش تغییر کرده و بر ارزش کلی بازار آن تأثیر خواهند گذاشت. دانستن این عوامل به شما کمک خواهد کرد که تغییرات آتی را پیش‌بینی کرده و بسته به شرایط موجود، بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. در ادامه مهم‌ترین عواملی که بر قیمت بیت‌کوین اثرگذارند را بررسی می‌کنیم:

  • نخستین مورد، استخراج و هاوینگ بیت کوین است. این ارز دیجیتال به تعداد محدود یعنی ۲۱ میلیون واحد موجود است و بر تعداد این ارزها افزوده نخواهد شد. تا به حال نزدیک به ۱۹ میلیون واحد بیت کوین استخراج شده و تعداد کمی از آن‌ها برای ماینینگ باقی مانده‌اند. از سوی دیگر، پدیدهٔ هاوینگ هر ۴ سال یک مرتبه اتفاق می‌افتد و طی آن، پاداش استخراج نصف می‌شود. این موارد می‌توانند قیمت بیت کوین را تغییر دهند.
  • شاخص ترس و طمع از دیگر مواردی است قیمت این ارز را تغییر می‌دهد. به هر میزان که طمع بیشتر باشد، قیمت بیشتر خواهد شد تا به سر حد مشخصی برسد. این شاخص را می‌توانید در صفحهٔ اصلی وب سایت CoinMarketCap مشاهده کنید.
  • تحولات تکنولوژی و بهبود مقیاس‌پذیری می‌توانند قیمت بیت‌کوین را افزایش دهند. زمانی که شبکهٔ بلاکچین BTC بتواند تراکنش‌های بیشتری را مدیریت کرده و امکانات بیشتری را ارائه کند، حتماً با استقبال بیشتری روبه‌رو خواهد بود.
  • ظهور آلت‌کوین‌ها به‌عنوان رقبای بیت کوین می‌تواند توجه را از این ارز محبوب دور کند. البته این مسئله نمی‌تواند به یک باره اتفاق بیفتد، بلکه در اثر پذیرش جهانی در طولانی مدت ظاهر می‌شود.
  • درنهایت عرضه و تقاضا به‌عنوان عامل اصلی تغییرات قیمت و به تعادل رسیدن آن خواهند بود. هر یک از این عوامل، نهایتاً با تغییر میزان تقاضا و عرضه می‌توانند قیمت را تغییر دهند.

قیمت بیت کوین

آیا اخبار بر تغییر قیمت BTC مؤثرند؟

علاوه‌بر مواردی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم، چند عامل مؤثر دیگر بر تغییر قیمت بیت کوین مؤثر هستند که باید به آن‌ها نیز توجهٔ ویژه‌ای داشته باشیم. اخبار منتشرشده قاعدتاً یک رویداد حائز اهمیت را شرح می‌دهند. این رویدادها می‌توانند جنبهٔ سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و … داشته باشند. حال باید دید هر یک از این رویدادها به چه طریق قیمت را تغییر می‌دهند. به نکات زیر توجه کنید:

  • رویدادهای ژئوپلیتیک می‌توانند بر قیمت BTC اثرگذار باشند. به‌عنوان مثال، اگر بحران اقتصادی در نقطه‌ای از دنیا شدت بگیرد، احتمالاً مردم آن ناحیه ترجیح می‌دهند برای حفظ ارزش پول خود، ارز دیجیتال بخرند،به همین دلیل تقاضا برای این ارز افزایش یافته و قیمت نیز بیشتر می‌شود. در مقابل اگر اخباری از سیاست‌های سخت‌گیرانه در خصوص خرید بیت کوین منتشر شود، نزدیک شدن شاخص ترس و طمع به صفر، سبب کاهش قیمت BTCخواهد شد.
  • اخبار منتشرشده از نهادهای نظارتی می‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر پذیرش جهانی بیت کوین توسط افراد داشته باشند. به‌عنوان مثال، اگر بیت کوین در کشوری قانونی اعلام شود، افراد بیشتری برای خرید بیت کوین اقدام می‌کنند و قیمت آن بیشتر می‌شود.
  • پذیرش نهاد‌ها و مؤسسات بزرگ در سطح دنیا، می‌تواند دید افراد نسبت‌به این ارز را بهبود ببخشد. درنتیجهٔ این مسئله تقاضا بیشتر شده و قیمت نیز افزایش می‌یابد.

این چند مثال ساده نشان می‌دهند که اخبار می‌توانند ذهن افراد را کنترل کرده و آن‌ها را به‌سمت چیزی که بیان می‌شود سوق دهند. اخبار مثبت درحوزهٔ رمزارزها، باعث افزایش قیمت و اخبار منفی سبب افت قیمت خواهند شد.

نمونه‌ای از تأثیر اخبار بر نوسانات بیت کوین

با نگاهی به تاریخ، خواهید دید که پیش‌بینی درست تغییر قیمت یک ارز، بر نحوهٔ عملکرد و سوددهی شما اثرگذار خواهد بود‌. اگر می‌خواهید نتیجهٔ مطلوبی کسب کنید، حتماً اخبار و پیش‌بینی‌ها را جدی بگیرید. در سال ۲۰۲۲ قیام یک هفته‌ای مردم در قزاقستان اگرچه بی‌ارتباط با دنیای کریپتو به نظر می‌رسد، اما توانست قیمت بیت‌کوین‌ را کاهش دهد. پس از ممنوع اعلام شدن بیت کوین در چین، قزاقستان به دومین کشور استخراج‌کنندهٔ این ارز پس از ایالات متحده تبدیل شد. به این ترتیب بخش اعظمی از مایننیگ BTC در این کشور انجام می‌شد. با رخ دادن این قیام، رفته‌رفته قیمت BTC افت کرد. این مثال نشان‌دهندهٔ آن است که اخبار گوناگون می‌توانند به راحتی قیمت ارزها را تغییر دهند. در یک مثال دیگر، در جریان افزایش قیمت btc در سال ۲۰۱۷، پس از آن‌که جستجوی عبارت «خرید بیت کوین» از «خرید طلا» پیشی گرفت، اخبار منتشرشده از صحبت‌های چند فرد حائز اهمیت در این حوزه، توانست رشد قیمت این ارز را متوقف کند.

قیمت بیت کوین

کلام آخر

به هر میزان که تأثیر اخبار و رویدادهای مختلف بر قیمت ارزها بیشتر باشد، ضرورت بررسی و پیگیری اخبار نیز بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید در این حوزه موفق باشید، باید به یک تریدر آگاه و هوشیار تبدیل شوید. ابتدا اطلاعات خود را تکمیل کرده و سپس به دنبال کسب تجربه باشید. فراموش نکنید ترید بدون آگاهی همیشه با شکست همراه است.

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x