تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

عوامل موثر بر نوسانات قیمت بیت‌کوین و تأثیر آن بر بازار ارز دیجیتال

بیت کوین

پس از یادگیری مفاهیم اولیه مربوط به بازار کریپتو و آگاه شدن از غیرمتمرکز بودن بیت کوین، ممکن است این سؤالات در ذهن شما ایجاد شود که چه عواملی بر قیمت این دارایی پرطرفدار تأثیرگذار هستند؟ نوسانات این رمزارز چگونه بر سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار تأثیر می‌گذارد؟ در این مقاله قصد داریم به دو پرسش مطرح‌شده پاسخ دهیم تا اگر قصد دارید بخشی از سبد سرمایهٔ خود را به بیت کوین یا سایر توکن‌ها اختصاص دهید، با ابهام و چالشی مواجه نشوید. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

عرضه و تقاضا و تاثیر آن روی قیمت بیت کوین

میزان عرضه و تقاضا اولین و اصل‌ترین عامل ایجاد نوسانات قیمت در هر بازار مالی است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بیت کوین که موجب ارزشمند شدن آن می‌شود، محدودهٔ عرضهٔ ۲۱میلیونی آن به‌حساب می‌آید. البته پیش‌بینی قیمت زمانی که تعداد توکن‌های در گردش به عدد گفته‌شده نزدیک شود، کار بسیار دشواری است؛ اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این رمزارز به دلیل افزایش تقاضا، رشدهای بزرگی را تجربه می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که در بازار ارزهای دیجیتال، نهنگ‌ها یکی از عواملی هستند که می‌توانند با خرید بیت کوین یا فروش آن، روی نوسانات به وجود آمده تأثیر مستقیم بگذارند. جالب است بدانید این رمزارز به‌عنوان پادشاه کریپتوکارنسی‌ها شناخته می‌شود. درنتیجه تغییرات قیمتی آن می‌تواند روند سایر کوین‌های موجود در بازار را اثرگذار باشد. شما می‌توانید از صرافی Coindesk و Wallex قیمت بیت کوین را بررسی کنید.

رفتارهای سرمایه‌گذاران

تمام روندها در بازارهای مالی براساس رفتار سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرد. درک این جمله می‌تواند از به‌وجودآمدن مشکلات برای تریدرها جلوگیری کند. هنگامی که فعالان بازار قیمت بیت کوین را با استفاده از روش‌های مختلف بررسی می‌کنند، نقاط مهمی که بازار ممکن است به آن واکنش دهند را مشخص کرده و براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنند. جالب است بدانید که این تفاوت دیدگاه‌ها بین سرمایه‌گذاران، عامل اصلی حرکات بازار به‌حساب می‌آید.

اخبار

رسانه و شبکه‌هایی اجتماعی عامل دیگری هستند که بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند. آن‌ها با محتوایی که برای مخاطبان خود تولید می‌کنند و اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌دهند، روی تصمیمات سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارند. بسیاری از مواقع ممکن است شما خبرهای ضدونقیضی را مشاهده کنید که موجب سردرگمی شود. به شما توصیه می‌کنیم اگر مهارت راستی‌آزمایی اخبار منتشرشده را ندارید، به هیچ عنوان آن‌ها را پیگیری نکنید، زیرا ممکن است تصمیم اشتباهی بگیرید که موجب ازبین‌رفتن سرمایهٔ شما شود. در این بین نباید از سوگیری‌های احتمالی نیز غافل شوید. در بسیاری از مواقع دیده شده‌است زمانی که فرد دارایی را در سبد سرمایهٔ خود دارد، فقط به اطلاعات منتشرشدهٔ مثبت توجه می‌کند و تمام عوامل منفی که می‌تواند موجب کاهش ارز ارزهای دیجیتال شود را نادیده می‌گیرد.

بیت کوین

قوانین و مقررات

یکی از عواملی مهمی که می‌تواند روی ارزش بیت کوین تأثیرگذار باشد، قوانین و مقرراتی است که توسط نهادهای قانونی در اقتصادهای بزرگ دنیا وضع می‌شود. به‌طور مثال، زمانی که بانک مرکزی چین اعلام کرد که خریدوفروش هر نوع دارایی دیجیتالی غیرقانونی است و شرکت‌هایی را از پذیرش رمزارزها در ازای فروش کالا و خدمات منع کرد که شک بزرگی به بازار وارد شد. البته به این نکته توجه داشته باشید که تمام محدودیت‌های ایجادشده در کوتاه‌مدت، روی قیمت‌ها تأثیرگذار بود و باگذشت زمان ارزهای دیجیتال مجدداً بدون توجه به آن‌ها، به رشد خود ادامه داده‌اند. پس اگر به‌عنوان یک هولدر در بازار مشغول به فعالیت هستید، از وزن دادن بیش از حد به این پارامتر خودداری کنید.

عوامل کلان اقتصادی

سیاست‌هایی که بانک‌های مرکز اقتصادهای بزرگ دنیا اتخاذ می‌کنند، تأثیری مستقیم روی تمام بازارهای مالی دارد. به‌طور مثال زمانی که پاندمی کرونا آغاز شد، فدرال رزرو با تزریق نقدینگی به بازار، موجب افزایش قیمت دارایی‌های مختلف ازجمله بیت کوین و افزایش بی‌سابقهٔ نرخ تورم در جهان شد، به همین دلیل این نهاد مالی تصمیم گرفت با افزایش نرخ بهره و سایر اقداماتی که انجام می‌دهد، Inflaction را کاهش دهد. چنین تصمیمی موجب شد تا BTC بیش از ۶۰ درصد ارزش خود را از دست بدهد. پس بهتر است قبل از خریدوفروش ارزهای دیجیتال، عوامل کلان اقتصادی را بادقت بررسی کنید تا تصمیمات درستی اتخاذ کرده و بتوانید سرمایهٔ خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید. یک تحلیل‌گر خوب تلاش می‌کند با درنظرگرفتن سناریوهای مختلف، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.

به‌وجودآمدن رمزارزهای جدید

در بازار کریپتوکارنسی‌ها توسعه‌دهندگان همواره به دنبال یافتن راهی برای جلب نظر سرمایه‌گذاران هستند، به همین دلیل اقدام به طراحی ارزهای دیجیتالی می‌کنند که ضعف‌ها و نواقص موجود را برطرف کنند، به همین دلیل است که جایگاه فعلی بیت کوین همواره از طرف رقبای جدید تهدید می‌شود. برخی از این پروژه‌های قدرتمند عبارتند از:

  • اتریوم
  • بایننس کوین
  • ریپل
  • لایت کوین
  • کاردانو

البته از بین توکن‌های گفته‌شده، اتریوم را می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب بیت معرفی کرد که همواره در تلاش است تا با فورک‌های مختلف و برطرف‌کردن نواقص فعلی، جایگاه این ارز دیجیتال را تصاحب کند.

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین پارامتر تأثیرگذاری دیگری است که قصد بررسی آن را داریم. الگوریتم‌های این رمزارز به شکلی طراحی شده‌است که هر ۴ سال یک بار پاداشی که ماینرها بابت استخراج BTC دریافت می‌کنند نصف می‌شود. در ادامه، سیر تغییرات ایجادشده از سال ۲۰۰۹ تا امروز را بررسی می‌کنیم:

  • پاداش پرداختی در سال ۲۰۰۹ به‌ازای استخراج ۵۰ توکن؛
  • پاداش پرداختی در سال ۲۰۱۲ به‌ازای استخراج ۲۵ توکن؛
  • پاداش پرداختی در سال ۲۰۱۶ به‌ازای استخراج ۵ توکن؛
  • پاداش پرداختی در سال ۲۰۲۰ به‌ازای استخراج ۲۵ توکن.

به این نکته توجه داشته باشید که این میزان در سال ۲۰۲۴ به ۳.۱۲۵ کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه عرضه در بازار کمتر شده و به‌احتمال فراوان بیت کوین روندی صعودی به خود می‌گیرد.

بیت کوین

جمع‌بندی

هدف اصلی تمامی سرمایه‌گذارانی که قصد خرید بیت کوین را دارند، شناسایی روندها و عواملی است که بر قیمت این دارایی تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم شش عامل تعیین‌کننده را بررسی کرده و توضیحاتی درمورد آن‌ها به شما ارائه دهیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری روی بیت کوین را دارید، به شما توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی، اطلاعات گفته‌شده را بادقت بررسی کرده تا بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ کرده و از بازار سود کسب کنید.

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x