تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

کاربردهای چمن مصنوعی در فضاهای سبز

این روزها کاربردهای بسیار زیاد چمن مصنوعی سبب شده است که خیلی از افراد برای محیط­ های مختلفی به فکر استفاده از چمن مصنوعی باشند. در فضاهای سبز نیز استفاده ­های بسیار زیادی از چمن مصنوعی می­شود. اگر شما نیز قصد طراحی فضای سبز دارید و مایلید با کاربردهای چمن مصنوعی در فضاهای سبز آشنا شوید توصیه می­کنیم با ما همراه باشید:

آشنایی با انواع مدل های چمن مصنوعی

انواع چمن مصنوعی

به طور کلی چمن­ های مصنوعی به دو دسته عمده تقسیم خواهند شد که هر یک دارای کاربردهای خاص خود هستند. امروزه به لطف وجود چمن مصنوعی به راحتی می­توان فضاهای سبز بسیار زیبایی در محوطه­ های مختلف داشت. عدم نیاز به نگهداری و آبیاری باعث شده خیلی از افراد انواع چمن مصنوعی مانند چمن مصنوعی موکتی را جایگزین چمن طبیعی نمایند. در ادامه با دسته­ بندی­ های مختلف چمن مصنوعی آشنا خواهیم شد:

چمن مصنوعی ورزشی

یکی از مواردی که افراد می­توانند با خرید چمن مصنوعی، یک طراحی ارزان و زیبا را رقم بزنند استفاده از چمن مصنوعی برای زمین­ بازی تنیس، زمین فوتبال، استادیوم، راگبی و گلف است.

به کمک چمن مصنوعی همچنین برای زمین­ های فوتبال مانند زمین فوتبال مدارس نیز می­توان کفپوشی مناسب و استاندارد برای بازی دانش آموزان فراهم نمود. البته این را باید در نظر داشت که بسته به نوع ورزش، باید ارتفاع چمن نیز به درستی انتخاب شود. مثلاً چمن مصنوعی فوتبالی باید دارای ارتفاعی بلند و ضخیم باشد تا به این شکل به خوبی جلوی ضربات را بگیرد. معمولاً استفاده از پرکننده­ هایی چون سیلیس و گرانول بین الیاف چمن مصنوعی سبب می­شود تراکم و ضربه­ پذیری آن افزایش پیدا کند.

چمن مصنوعی تزئینی و کاربرد های آن

چمن مصنوعی تزئینی

یکی از معروف­ ترین انواع چمن مصنوعی، چمن مصنوعی تزئینی است که به دلیل کاربرد زیاد، انواع مختلفی از آن طراحی و تولید می­شود. ظرافت و شباهت این چمن به چمن طبیعی سبب شده است که از این چمن در زیباسازی محیط­ های مختلف استفاده شود. تولید این دسته از چمن­ های مصنوعی در انواع بهاره و پاییزه، تک بافت یا دوبافت صورت می­گیرد. نمونه­ های دوبافت در کنار بافت اصلی از یک الیاف کمکی نیز بهره­ مند هستند. همچنین در تولید این چمن­ ها ارتفاع نخ مورداستفاده در تولید به نوع کاربرد آن بستگی خواهد داشت.

۵ کاربرد چمن مصنوعی در فضاهای سبز

در بخش بالا با انواع چمن مصنوعی آشنا شدیم. معمولاً در فضاهای سبز مختلف به جز زمین­ های ورزشی بزرگ از چمن مصنوعی تزئینی استفاده می­شود. در ادامه با هم چند کاربرد چمن مصنوعی در محوطه­ های مختلف را بررسی خواهیم نمود:

چمن مصنوعی بالکن و تراس

زیباسازی تراس و بالکن یکی از کاربردهای بسیار رایج چمن مصنوعی است. از آن جایی که این روزها اکثر خانه­ ها آپارتمانی هستند با طراحی بالکن و تراس می­توان فضایی شاد، سرسبز و دنج را برای خود و افراد خانواده فراهم نمود. برای آن که بتوانید پابرهنه در این بخش از خانه تردد کنید و کودکان فضای بازی امنی و مناسبی داشته باشند بهتر است چمن مصنوعی بالکن و تراس را از نوع نرم و لطیف و با پرزهای بلند و پرتراکم انتخاب کنید. در کنار چمن مصنوعی، استفاه از گرینوال مصنوعی و نیز صندلی­ هایی رنگارنگ می­تواند زیبایی این بخش را دوچندان نمود.

در مورد چمن مصنوعی بالکن و تراس لازم به ذکر است که حتماً باید برای خروج آب از کف شور به مناسب بودن شیب توجه داشته باشید.

چمن مصنوعی حیاط

چمن مصنوعی حیاط

در محوطه سازی حیاط نیز می­توان از چمن مصنوعی استفاده نمود. به کمک چمن مصنوعی می­توان باغی کوچک برای حیاط منزل خود دست و پا نمود. انتخاب چمن مصنوعی برای حیاط، شما را از دردسرهای آبیاری مداوم چمن و رسیدگی به آن­ها حفظ می­کند. شما بسته به متراژ و ابعاد حیاط می­توانید بهترین ایده ­ها را برای دکوراسیون این بخش با چمن مصنوعی انتخاب کنید. بسته به سبک حیاط خود شما می­توانید از دو روش زیر برای طراحی حیاط با چمن مصنوعی بهره ببرید:

استفاده از چمن مصنوعی برای زیر درختان و بوته­ ها

در صورتی که در حیاط خانه خود صاحب درختانی هستید استفاده از چمن مصنوعی برای زیر درخت­ ها و بوته ­ها ایده زیبا و جذابی خواهد بود. برای این کار کافی است چمن مصنوعی را در منطقه موردنظر قرار دهید و بعد براساس اندازه تنه درختان آن را برش بزنید. عناصر تزئینی مانند سنگ­ ریزه ­های سفید نیز می­توانند زیبایی این ایده را تکمیل کنند.

برای نظافت­ آسان­تر بهتر است به سراغ چمن مصنوعی ­هایی با ارتفاع متوسط بروید.

استفاده از چمن مصنوعی برای بین سنگ­ ها و موزائیک ­ها

در صورتی که حیاط شما با سنگ و موزائیک پوشیده شده است نیز می­توانید با استفاده از چمن مصنوعی مابین آن­ها، فضایی سبز را برای حیاط خانه خود رقم بزنید. این ایده برای فضاهای مختلف سطح شهر، تالارها، ویلاها و… نیز بسیار مناسب و زیبا است. معمولاً برای چمن مصنوعی بین سنگی از چمن­های ۲۵ میلمتری استفاده می­شود.

چمن مصنوعی تالار و باغ­ ها

در مناطقی که امکان بهره­ مندی از چمن طبیعی وجود ندارد می­توان با چمن مصنوعی ظاهری یکدست و چهار فصل سرسبز و بهاری را رقم زد. شما می­توانید برای باغ و تالارها از چمن­ هایی با ارتفاع مناسب استفاده کنید. این را در نظر داشته باشید که ارتفاع بلند باعث نفوذ زباله­ های ریز بین الیاف می­شود و به سختی می­توان چمن مصنوعی را نظافت نمود.

جهت نصب چمن مصنوعی باغ و تالار باید خاک آن کوبیده شده و سطح صافی ایجاد شود. همچنین برای نصب آسان­تر و باکیفیت ­تر نیاز به زیرسازی با سیمان خواهد بود.

چمن مصنوعی دور استخر

در کنار استخر در ویلاها نیز می­توان با استفاده از چمن مصنوعی فضای سبز بسیار زیبایی خلق نمود. برای این منظور چمن مصنوعی پرزبلند و پرتراکم پیشنهاد می­شود. البته برای کاهش هزینه ­ها می­توانید در صورت پایین بودن تردد، به سراغ چمن مصنوعی موکتی نیز بروید.

چمن مصنوعی روف گاردن

با استفاده از چمن مصنوعی می­توان فضای بلااستفاده پشت بام را به یکی از زیباترین بخش­ های خانه، هتل­ ها، ویلاها و… تبدیل نمود. در محیط روف گاردن می­توان از چمن مصنوعی به صورت نصب تخت، بین سنگی یا نامنظم استفاده کرد.

حرف آخر

در این مطلب با هم چندین مورد از کاربردهای چمن مصنوعی در فضاهای سبز را بررسی نمودیم. چمن مصنوعی یکی از گزینه ­های ارزان برای خلق فضایی همیشه سبز و زیبا در محیط­های مختلف است. شما می­توانید انواع چمن مصنوعی را از فروشگاه گامان تزئین جاوید تهیه نمایید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x