تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

معرفی بهترین کتاب های آشپزی خارجی و فارسی

معرفی بهترین کتاب های آشپزی خارجی و فارسی

اگرچه اینترنت مملو از ویدیوهای دستور پخت برای همه غذا از کله پاچه گرفته تا فینگرفود است، اما، خواندن بهترین کتاب های آشپزی راهی کلاسیک برای کشف دستور العمل های جدید و یادگیری اصولی آشپزی است.

از کتاب ‌های دستور پخت مضمون گرفته تا کتاب‌های آشپزی پر از داستان، مجموعه ‌ای از دستور العمل‌ ها هستند که به ما کمک می‌ کنند تا وعده‌ های غذایی متنوع و خوشمزه ای داشته باشیم.

برخی از این کتب تمامی غذا ها را در خود جای دادند. اما برخی دیگر فقط روی پخت یک دسته غذا تمرکز دارند.

در این مقاله قصد داریم بهترین کتاب های آشپزی دنیا را در تمام انواع غذا ها بررسی کنیم. پس تا پایان مقاله با ما در سایت متا راز همراه باشید.

بهترین کتاب های آشپزی خارجی

کتاب هایی زیادی از نشریات مختلف وجود دارد که یا ترجمه شده کتب خارجی هستند و یا رسپی های غذاهای مختلف از چندین منبع جمع آوری شده اند.

برخی از کتاب های آشپزی داستان وار هستند دو برخی لیستی از غذا و دستور العمل هایشان است.

در این بخش به ۶ تا از بهترین کتاب های آشپز خارجی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱. موموفوکو (Momofuku) اثر سرآشپز دیوید چانگ

موموفوکو (Momofuku) اثر سرآشپز دیوید چانگ

موموفوکو یک کتاب آشپزی معروف در دسته فینگر فود می باشد.

این کتاب آشپزی پر از داستان ها و دستور العمل ها و تکنیک هایی است، که سرآشپز دیوید چانگ که سال ها در رستوران های برتر دنیا فعالیت دارد آن را نگارش کرده است.

همچنین وی اعتراف کرده، که عمده هدف اش برای انتشار کتاب موموفوکو رسیدن به شهرت جهانی می باشد.

این کتاب مصور با عکاسی زیبا از غذا ها، مواد تشکیل دهنده منحصر به فرد و جلوه ای به یاد ماندنی، خوانندگان دستور العمل های فینگر فود را به خود جذب کرده است.

۲. آشپزی آسان (Ottolenghi Simple) اثر یوتم اوتولنجی

آشپزی آسان (Ottolenghi Simple) اثر یوتم اوتولنجی

کتاب بعدی کتاب آشپزی آسان (Ottolenghi Simple) نوشته یوتم اوتولنجی (Yotam Ottolenghi) است.

در کتاب ساده آشپزی، یوتم اوتولنجی ۱۳۰ مورد از ساده ترین و آسان ترین دستور العمل های خود را ارائه می دهد.

هر کدام از این ۱۳۰ دستور را می‌ توان در کمتر از ۳۰ دقیقه، با ۱۰ ماده یا کمتر در یک قابلمه، با استفاده از آنچه در یخچال خود دارید درست کرد.

۳. زن پیشگام آشپزی می کند :غذا از مرز من اثر ری دراموند

زن پیشگام آشپزی می کند :غذا از مرز من اثر ری دراموند

یکی دیگر از بهترین کتاب های آشپزی زن پیشگام آشپز می کند: غذا از مرز من (The Pioneer Woman Cooks: Food from My Frontier) نوشته ری دراموند است.

نویسنده این کتاب ری دراموند بیشتر به خاطر نمایش مستند هایش در شبکه غذا بنام «زن پیشگام» شناخته می‌ شود.

در این برنامه تلوزیونی بینندگان نگاهی اجمالی به زندگی او در مزرعه اش و وعده‌ های غذایی باورنکردنی که او برای تغذیه خانواده‌اش درست می‌کند، دارند.

این کتاب آشپزی مجموعه ای از بهترین و خوشمزه ترین دستور العمل های او با عکس های گام به گام و حکایات شخصی ابداع آن ها است.

۴. گیاه خواری: کتاب آشپزی نهایی اثر ایزا چاندرا مسکوویتز

گیاه خواری: کتاب آشپزی نهایی اثر ایزا چاندرا مسکوویتز

بهترین کتاب آشپزی بعدی مخصوص وگان ها (گیاه خواران) می باشد.

کتاب گیاه خواری: کتاب آشپزی نهایی (Veganomicon: The Ultimate Cookbook Vegan) نوشته ایزا چاندرا مسکوویتز یک کتاب آشپزی پر جنب و جوش شامل بیش از ۲۵۰ دستور غذای گیاهی است که گیاهخواران (بدون پروتئین)، گیاهخواران (با پروتئین) و حتی گوشت خواران آن را دوست خواهند داشت.

این کتاب آشپزی با دستورالعمل‌ های واضح و ویژگی های مفید مانند تصاویر به شما می‌ گوید که یک دستور غذا در چند دقیقه آماده می شود یا بدون گلوتن یا کربوهیدارتش بالاست و …

کتاب گیاه خواری می ‌تواند شما را برای هر مناسبتی با دستور العمل ‌های گیاهی خوشمزه راهنمایی کند.

۵. چگونه همه چیز را بپزیم: دستور العمل های ساده برای غذای عالی اثر مارک بیتمن

چگونه همه چیز را بپزیم: دستور العمل های ساده برای غذای عالی اثر مارک بیتمن

کتاب چگونه همه چیز را بپزیم: ۲۰۰۰ دستور العمل های ساده برای غذای عالی (How to Cook Everything: 2,000 Simple Recipes for Great Food) اثر مارک بیتمن نیز از دیگر بهترین کتاب های آشپزی خارجی است.

این کتاب توسط یک نویسنده مواد غذایی “نیویورک تایمز” در دهه ۱۹۹۰، نوشته شده است.

کتاب چگونه همه چیز را بپزیم یک راهنمای مرجع تقریبا ۱۰۰۰ صفحه ای در مورد نحوه پختن هر غذا برای هر مناسبتی است.

این کتاب آشپزی دستور العمل های بی شماری و همچنین تکنیک های مهم پخت و پز و نکات اولیه استفاده از تجهیزات آشپزخانه را پوشش می دهد.

۶. لذت آشپزی اثر ایرما اس. روم بائر

لذت آشپزی اثر ایرما اس. روم بائر

کتاب لذت آشپزی (The joy of cooking) با بیش از ۲۰ میلیون نسخه چاپ شده، محبوب ترین کتاب آشپزی در بین اعضای Goodreads است.

این کتاب کلاسیک که در سال ۱۹۳۱ منتشر شد.

مملو از غذاهای مورد علاقه امتحان شده و واقعی است و از آن زمان توسط نوه نویسنده با تکنیک های آشپزی جدید، غذاهای اضافی و فصلی تازه در مورد آشپزی ساده به روز شده است.

بهترین کتاب های آشپزی ایرانی

اگر به دنبال غذاهای اصیل ایرانی و محلی اقصا نقاط کشورمان هستید باید در کتب اشپزی ایرانی دنبال دستوراتشان بگردید.

۱. مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز اثر نجف دریابندری

مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز اثر نجف دریابندری

«مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز» با تمام کتاب‌ های آشپزی که تصور می کنید و شامل مقدمه و لیست غذا و مواد اولیه و دستور پخت است فرق دارد.

فرقش با دیگر کتاب ‌های آشپزی این است که نویسنده ‌اش نجف دریابندری است.

اگر اهل کتاب باشید شاید نام این فرد را در میان نویسندگان شنیده باشید.

نجف دریابندری آشپزی نیست که کتاب آشپزی نوشته است، بلکه  یک نویسنده‌ ی خوب است که آشپزی می ‌کند. مستطاب آشپزی، آشپزی را یک مقوله‌ ی فرهنگی می ‌داند.

در کتابش نیز از دریچه‌ فرهنگ به آشپزخانه و سفره نگاه می‌کند و همین طرز نگاه است که موجب می‌ شود کتاب مستطاب چیزی فراتر از همه‌ کتاب ‌های آشپزی دیگر باشد.

بهترین تعریف از کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز تعریف نجف دریابندری است که در کتابش آمده است: «اولین نکته‌ ای که خواننده‌ ی گرامی باید بداند این است که هیچ‌ کس با خواندن کتاب آشپزی آشپز نمی‌ شود. اما نکته ‌ی دوم این است که هیچ آشپزی و نیز هیچ ‌کسی که خیال آشپز شدن داشته باشد از کتاب آشپزی بی ‌نیاز نیست.»

۲. دایره المعارف آشپزی ایرانی سانازسانیا اثر ساناز مینایی

دایره المعارف آشپزی ایرانی سانازسانیا اثر ساناز مینایی

این کتاب که دایره المعارف آشپزی ایرانی نام گرفته تجربه ۳۷ سال سفر های متعدد ساناز مینایی به نقاط مختلف ایران است.

در این کتاب نام غذا ‌هایی را می ‌بینیم که شاید تا به ‌حال به گوشتان نخورده است.

در پشت جلد این کتاب آمده: «این اثر کتابی است جامع شامل ۲۹۹ دستور غذایی اصلی و ۳۴۳ دستور زیرمجموعه.

هدف مؤلفان از انتشار این کتاب، حفظ فرهنگ غذایی و اعتلای غذاهای سنتی ایران است تا از این طریق، از کمرنگ‌ شدن این فرهنگ و ترویج و جایگزینی غذاهای ملل جلوگیری شود.

بر اساس تجربه‌ ۳۷ ساله‌ در این مجموعه علاوه بر بازنگری کامل دستورات غذایی، بخشی با عنوان آشپزی به روایت ساناز سانیا نیز آورده شده است که حاوی تغییرات عمده و اساسی در نحوه‌ استفاده از مواد اولیه است.

این مجموعه شامل صبحانه، مربا، مارمالاد، پیش‌غذا، کوکو، شامی، کتلت، دلمه، کوفته، آش و شوربا، آبگوشت و اشکنه، خوراک، کباب، پلو و چلو، خورش، دستورات متفرقه، چاشنی، ترشی و شور و نوشیدنی است.

این مجموعه دو جلدی است که از صفحه‌ های گلاسه و رنگی تشکیل شده است.

همچنین تمامی دستورات پخت دارای عکس‌ های رنگی بوده و با چاپ و صحافی زیبا منتشرشده است.

۳. هنر آشپزی گیاهی اثر بزرگمهر گل بیدی

هنر آشپزی گیاهی اثر بزرگمهر گل بیدی

نوبتی هم باشد اینبار نوبت گیاه خوار های عزیز است.

البته که رژیم گیاه‌ خواری برای افراد همه چی خوار هم فواید زیادی از جمله: پاکسازی، سلامتی و شادابی دارد. پزشکان متخصص در یک الگوی غذایی سالم، توصیه می کنند که بیشتر کالری مورد نیاز بدن از طریق مواد  گیاهی دریافت شود.

همچنین در هرم‌ های غذایی تقریباً ۵۵ تا ۶۵ درصد خوراک آدمی به غلات و ۱۵ تا ۲۰ درصد به میوه‌ ها، سبزی ‌ها و صیفی‌ جات اختصاص داده شده است.

در بخش کوچک ‌ی نیز پنیر و تخم ‌مرغ و شیر و لبنیات تازه و کم‌ چرب جای دارند و یک بخش را هم گوشت ‌ها تشکیل می ‌دهند.

بنابراین می‌ توان گفت که غذا های گیاهی در  برنامه غذایی به جهت دریافت مواد‌ مغذی موجود در تنها و حفظ سلامتی ضروری است.

تحقیقات نشان می دهد ،کسانی که به مصرف سبزی‌ ها، میوه‌ ها و غلات به خصوص غلات سبوس‌ دار رو می ‌آورند، افراد سالم‌ تری هستند.

از فواید رژیم غذایی گیاهی می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش فشار خون، کاهش چربی خون ، کاهش وزن، جلوگیری از کبد چرب، و جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی نام برد.

اگر برای شما هم پیش آمده که از خوردن گوشت و غذای گوشتی خسته شده‌ باشید این کتاب  بهش ما کمک می کند تا غذاهای گیاهی زیادی که نمی ‌شناسیم را یاد گرفته و طبخ کنیم.

این کتاب مجموعه‌ای است از دستور پخت های متنوع که گوشت نیاز ندارد. لازم به ذکر است که این غذاها ایرانی و متناسب با فرهنگ ایرانی هستند.

نویسنده در این کتاب کوشیده است که در فهرستش غذاهای متفاوتی از سراسر ایران قرار دهد.

۴. انار و گل سرخ دستورهای ‌آشپزی خانواده ایرانی من اثر آریانا باندی

انار و گل سرخ دستورهای ‌آشپزی خانواده ایرانی من اثر آریانا باندی

نویسنده کتاب انار و گل سرخ، تنها فرد ایرانی است که در شبکه نشنال جئوگرافی به اجرای برنامه مشغول است. آریانا باندی، سرآشپز آمریکایی- ایرانی تبار ساکن دوبی است.

نسخه اصلی کتاب «انار و گل سرخ» به زبان انگلیسی تألیف و منتشر شد. و سام قریبیان این کتاب را به فارسی ترجمه کرده است. سپس توسط نشر روزنه به بازار کتاب عرضه شده است.

نویسنده در این کتاب به نحوی کاملا جدید و منحصر به فرد پختن غذاهای ایرانی را آموزش داده است. در این کتاب با هر دستور غذا، یک داستان هم نقل شده است.

این داستان ها از دل خانواده آریانا بیرون آمده است، اما بیانش به گونه ایست که مخاطب با آن احساس نزدیکی می‌کند.

او، علاوه بر انتشار کتاب فیلم هم بازی کرده است.

در اولین برنامه تلویزیونی اش با بودجه شخصی و استفاده از فیلم‌ سازان محلی در ایران به گوشه و کنار کشور سفر می‌ کند و غذا می ‌خورد تا آشپزی،  این میراث فرهنگی، مجددا کشف کند.

۵. آشپزی ایرانی دامیز اثر ناصر زحمتکش و رضا باباخانلو

آشپزی ایرانی دامیز اثر ناصر زحمتکش و رضا باباخانلو

ایران چهر فصل ما مملو از گیاهان فصلی محلی است. مکتب بزرگ آشپزی ایرانی از ویژگی‌ های خارق ‌العاده ای برخوردار است که در طی قرن‌ های متمادی به تکامل بالایی مانند امروز رسیده است.

مردمان سرزمین هناور ایران از زمان‌ های بسیار دور از گیاهان فصلی و محلی به ‌عنوان خوراک یا حتی برای رفع نیاز های دارویی و درمانی استفاده می کرده و مهارت بالایی داشتند.

نویسندگان کتاب آشپزی ایرانی به مکتوب کردن این مهارت ها و نقل قول های مردمان با تجربه علاوه بر مطالعه تاریخچه آشپزی ایرانی قدیم به تفاوت آن با سایر کشور ها نیز پرداخته است.

این کتاب شامل آموزش دستور پخت محبوب ‌ترین غذاهای ایرانی از جمله: آش بلغور جو با قارچ، بورانی کنگر، ژیگوی ایرانی، زرشک ‌پلو با مرغ، مرصع پلو، آبگوشت، کباب دنده و… و انواع دسرها و مربا ها، با درنظرگرفتن ارزش غذایی مواد اولیه مختلف می‌ پردازند.

بهترین کتاب های آشپزی ترجمه شده

  • «غذاهای فوری» اثر باربارا دایان بری (مترجم: گیتا شیخ الاسلامی)
  • «تغذیه سالم برای بانوان» اثر واسالو جودی (مترجم: الهام قدس)
  • «گیاهان جادویی؛ راهنمای آشپزی با گیاهان دارویی و معطر » اثر جولی متکاف کول (مترجم: الهه پویان فر)
  • «دستور پخت ۱۲۵ غذای گیاهی سریع و کم چرب» اثر عیسی چاندرا موسکوویتز
  • «آشپزی نوین برای کودکان» اثر لاندین مارکاده و دکتر هانری بوشه (مترجم: دکتر افرا شکوهی)

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x