تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

بهترین فصل سفر به تبریز چه زمانی است؟

در این مقاله قصد داریم بهترین زمان سفر به تبریز را از ابعاد مختلف موردبررسی قرار دهیم. اینگونه می‌توانید با برنامه‌ریزی درست بر پایه بهترین زمان ممکن که متناسب هدفتان است، بیشترین بهره را از سفر ببرید. خوب است قبل از سفر با این شهر و هتل‌هایش مثل هتل لاله پارک تبریز آشنا شوید.

تبریز، از اولین‌ها و برترین‌ شهرهایی است که به خاطر جاذبه‌های دید‌نی‌اش و موزه‌های قدیمی، آب و هوای معتدل در فصل تابستان، غذاهای محلی خوش‌طعمی همچون کوفته، مردمی خون‌گرم و مهمان‌نواز مورد استقبال قرار گرفته. این شهر فاصله اندک با یکی از خاص‌ترین روستاهای جهان یعنی کندوان دارد که هر ساله گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. بد نیست بدانید، تبریز در دسته زیباترین، مدرن‌ترین، توسعه‌یافته‌‌ترین، پاک‌ترین و بهداشتی‌ترین شهرهای ایران قرار دارد. تمامی این موارد از افتخارات این شهر محسوب می‌شوند.

بهترین زمان بر اساس آب و هوا

تابستان‌هایی که تبریز دارد بسیار خنک و دل‌پذیر می‌باشد.اما زمستان‌های این شهر بسیار سرد و سخت بوده و در حدود ۵ ماه (از آبان تا اسفند) به طول می‌انجامد. این سرما در ماه‌های آذر، دی و بهمن (به اوج خود رسیده و تا اواخر اسفند ادامه خواهد داشت. در این ماه‌ها تبریز روزهای یخبندان متعددی دارد. تعداد این روز در ماه‌هایی که ذکر کردیم به‌ترتیب ۹، ۲۴، ۲۹ و ۱۳ روز می‌باشد.

براساس آماری که با اقلیم این شهر مرتبط است، دمای هوای تبریز از ۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد به حداکثر میزان خود می‌رسد. متوسط دمای تبریز در این موقع از سال ۲۴٫۱ درجه سانتی‌گراد است. سردترین دوره این شهر نیز از ۱۰ بهمن تا ۱۰ دی بوده که در این موقع متوسط دما، منفی ۰٫۹ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. به همین خاطر سفر به تبریز در فصل پاییز و زمستان را پیشنهاد نمی‌دهیم.

به‌طور کلی از اوایل تیر تا اوایل شهریور بهترین زمان سفر به تبریز است. در این زمان متوسط دمای هوا ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در این ماه‌ها میزان متوسط حداقل دمای تبریز حدودا ۱۶٫۵ درجه و متوسط میزان حداکثر دمای تبریز ۲۹٫۵ درجه سانتی‌گراد است.

چنانچه فصل بهار را برای سفر به تبریز انتخاب کرده‌اید، توصیه می‌کنیم در اواخر خرداد به این شهر سفر کنید. در این ماه متوسط دمایی که تبریز دارد تقریبا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و حداقل و حداکثر دما به‌ترتیب ۱۲٫۷ و ۲۷٫۷ است.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان

ماه‌های تابستان را می‌توان شلوغ‌ترین زمان سفر به تبریز معرفی کرد؛ چراکه در مقایسه با شهرهای شمالی کشور از آب‌و‌هوای بسیار مطبوع‌تر و خنک‌تری برخوردار است. در این زمان از هوای گرم و شرجی خبری نیست و در عین حال در تیر ماه جشنواره تابستانی تبریز که سابقه ۱۱ ساله دارد، برگزار می‌شود. همین جشن بهانه اکثر گردشگران برای سفر به تبریز در فصل تابستان است.

خلوت‌ترین زمان سفر به تبریز را می‌توان زمستان دانست؛ چراکه همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، در زمستان دمای هوای تبریز بسیار افت می‌کند. در روزهای یخبندان مشکلات بسیاری نظیر کاهش سرعت حمل و نقل عمومی برای مسافران ایجاد خواهد شد.

در این شهر در برخی از مواقع بارش برف به حدی می‌رسد که سازمان‌های امدادی باید در حالت آماده باش باشند. در عین حال از آنجایی که تبریز در دسته کلان‌شهرهای ایران قرار دارد، در روزهایی از زمستان باتوجه به افزایش میزان مونواکسید کربن، مشکلات آلودگی هوا وجود دارد. البته در زمستان هم چهره این شهر دیدنی است. جشنواره‌های آدم‌برفی در این فصل برگزار می‌شوند که حال و هوایی عجیبی به شهر می‌دهند.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان

جاهای دیدنی تبریز در فصل بهار

فصل بهار در واقع شور و شوق آغاز فصل جدید و تعطیلات نوروزی است و بهترین زمان برای سفر به تبریز می‌باشد. در این فصل هوا بسیار خنک بوده و مشاهده شکوفه‌های بهاری تبریز هیجان‌انگیز خواهد بود. در فصل بهار شهر تبریز از طبیعتی زیبا و پرگل و درختان سرسبزی برخوردار است.

ائل‌گلی؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز

از معروف‌ترین و شلوغ‌ترین مکان‌های دیدنی تبریز ائل گلی یا شاه است که در آثار ملی ایران قرار داشته و از دوره قاجار به یادگار مانده است. این تفرجگاه خاص و دیدنی یک ساختمان دو طبقه دارد که معروف به کلاه فرنگی هستند که در میان استخر ائل گلی قرار دارند. کاخ ائل گلی، استخری به مساحت ۵.۵ هکتار و عمق ۱۲ متر، درختان و گل‌های خاص در اطراف این استخر و نیز شهربازی و فضایی برای اسکیت و انجام بازی‌های گلف را می‌توان از جمله دیدنی‌های جذاب و باشکوه برشمرد.

این گردشگاه از فاصله اندکی با مرکز شهر برخوردار بوده و در اطراف آن پارکینگ، هتل بین‌المللی و پنج ستاره، مراکز خرید متنوع و باغچه‌های زیبا، سنتی وجود دارد. ضمنا دسترسی به مترو و حمل و نقل عمومی هم فراهم بوده و با خیال راحت می‌توانید به این مکان رویایی رفته و اوقات شیرینی را برای خود ثبت نمایید.

ائل‌گلی؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

در فصل تابستان، تبریز آب‌وهوا خنک و دلپذیری دارد. در تابستان بازدید از جاذبه‌های گردشگری در سفر به تبریز لذت‌بخش‌تر است. در این فصل، هوا گرم، دلپذیر و مطبوع بوده و مسافرانی که علاقمندند به این دیار تاریخی سفر کنند و در زیر آسمان و میان درختان سرسبز و باشکوه پیاده‌روی کنند، می‌توانند اوایل تیر تا اوایل شهریور را برای سفر به تبریز انتخاب کنند.

کلیسای سنت استپانوس؛ شاهکار معماری

دومین کلیسای ارامنه در ایران، کلیسای سنت استپانوس می‌باشد. این کلیسا که تاریخی و قدیمی است به کلیسا خرابه مشهور بوده و در ۱۷ کیلومتری غرب جلفا، نزدیکی رودخانه ارس در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. نام این کلیسا از نام استپانوس اولین شهید در راه مسیحیت برگرفته شده است.

کلیسا استپانوس را در دل کوه‌ها و در فضایی که از دره‌های سرسبز و درختان باشکوه محصور شده پیدا خواهید کرد. شیوه معماری طاق‌نماها، بنا، حجاری ظریف استفاده شده در پایه‌ها و تزئینات طاق‌ها آنقدر خاص است که از جمله شاهکارهای هنر حجاری به شمار می‌آید.

جاهای دیدنی تبریز در پاییز

برای آن دسته از افرادی که به قدم زدن در زیر باران علاقمندند، بهترین زمان سفر به شهرهای پربارش ایران مثل تبریز در پاییز است. همان‌ طور که گفتیم، تبریز با واقع شدن در موقعیت جغرافیایی کوهستانی در نیمه دوم سال هوایی سرد و پربارش دارد. با این حال آب و هوایی که تبریز در مهر ماه دارد، یکی از بهترین تجربیات را در سفر به این دیار رقم خواهد زد. بازدید از جاهای دیدنی تبریز در پاییز، لطف خاصی دارد و بدون شک برای گردشگران بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

پارک جنگلی یادگار امام تبریز

پارک جنگلی یادگار امام از مکان‌های گردشگری و دیدنی شهر تبریز به شمار می‌آید که به تازگی مورد بهره‌برداری واقع شد. این پارک در جنوب شهر تبریز، جنب باشگاه یادگار امام قرار دارد.

پارک جنگلی یادگار امام درختان متنوع و زیبایی دارد که در فصل پاییز با رنگ‌های متنوع زرد و نارنجی همچون نقاشی زیبا، جلوه‌ای فوق‌العاده دارند. این جاذبه از فضای بسیار بزرگ و محوطه‌ای برای بازی کودکان برخوردار است و به پارکینگ و نمازخانه مجهز می‌باشد. همچنین برخورداری از استراحتگاه‌ها، آلاچیق‌ها و فضایی برای برپایی چادر برای گذراندن شب‌های گرم تابستانی محلی‌ها بسیار مناسب است. این مکان گردشگری در تبریز به فضایی برای استراحت مسافران در تمام فصول سال تبدیل شده است.

جاهای دیدنی تبریز در زمستان

آغاز فصل زمستان و بارش برف هر چند یادآور لحظات سرد است اما بدون شک خاطراتی شیرین نیز به همراه دارد. تماشای شهر تبریز در این فصل تجربه جالبی خواهد بود. بنابراین چنانچه برای مسافرت به تبریز فصل سفید پوش سال را انتخاب کرده‌اید، با رفتن به‌ جاهای دیدنی تبریز و انجام تفریحات برف بازی و اسکی می‌توانید لحظات خوش و به یاد ماندنی داشته باشید.

در زمستان، علت سردی هوای تبریز واقع شدن این شهر در مناطق کوهستانی می‌باشد. به همین خاطر چهره شهر در اکثر روزها، سفیدپوش دیده می‌شود. با این حال برخلاف هوای سرد و خشک تبریز، نمی‌توان از دیدن نمای برفی شهر غافل شد.

پبست پیام

یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی پیست اسکی پیام در شهر مرند واقع در شمال تبریز است. این پیست در زمان پهلوی دوم افتتاح شد و تاکنون نیز به فعالیت خود ادامه داد. این پیست با ۸۰۰ متر طول یکی از منحصربه فردترین تفرجگاه‌های‌ مردم آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

پیست اسکی پیام از امکاناتی نظیر کلاس‌های آموزشی برای کودکان و افراد مبتدی، دستگاه‌های تلکس، اسنوبرد، مارپیچ برخوردار است. مجهز بودن این پیست به رستوران و پارکینگ باعث جلب توجه گردشگران و ورزشکاران بسیاری شده است.

جمع بندی

تبریز یکی از شهرهای شمال غربی ایران می‌باشد. این شهر با آب‌وهوای کوهستانی و سردش، مردمانی مهربان و خونگرم و جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری فراوانش شناخته می‌شود. همه این مواردی که تبریز در دل خود جای ‌داده، این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است. تماشای شهر در زیر آسمان پاک و درختان سرسبز و روزهای مطبوع و گرم تابستان، مشاهده مناظر چشم‌نواز و شگفت‌انگیز تبریز در پاییز هزار رنگ و زمستان سفیدپوش تجربه جالبی است. تبریز در هر فصلی چیزی برای گفتن دارد تا بهترین زمان سفر به تبریز شما را بسازد.

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x