تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

جاهای دیدنی مهاباد که کمتر کسی دیده است

جاهای دیدنی مهاباد که کمتر کسی دیده است

مهاباد، یکی از شهرهای کُردنشین واقع در آذربایجان غربی است. این شهر که از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر به‌شمار می‌رود، نگین آذربایجان و یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای این استان است. هوای خنک، طبیعت سرسبز و مردمان زاگرس‌نشین با فرهنگ و اصالتی مثال‌زدنی، فقط چند مورد از جاذبه‌های این شهر زیبا هستند. مهاباد را غالبا با بازار تاناکورای معروف آن می‌شناسند. ما در این مطلب، شما را با مکان‌های دیدنی مهاباد که کمتر کسی آن را دیده است آشنا می‌کنیم. همچنین می‌توانید با خرید بلیط قطار مهاباد، سفری ارزان و خاطره‌انگیز را به این خطه دلربا از ایران داشته باشید. البته در ایام اوج سفر و برای مواجه‌نشدن با تکمیل ظرفیت قطارها، بهتر است بلیط ‌های خود را در زمان پیش فروش قطار تهیه کنید.

طبیعت‌گردی در مهاباد

مهاباد در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و به‌همین‌دلیل مناظر طبیعی بسیار زیبایی دارد. مناظر و جاذبه‌های طبیعی مهاباد شامل، روستاهای گردشگری، غارهای طبیعی، دشت‌ها، رودها و جویبارهای بسیار زیبایی هستند که هر بیننده‌ای را به‌وجد می‌آورند؛ در این بخش چند مورد از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

روستای سهولان در جاده مهاباد به بوکان

روستای سهولان یکی از زیبایی‌های حیرت‌انگیز شهر مهاباد است. اگرچه بسیاری از مردم، روستای سهولان مهاباد را به‌خاطر وجود غار آبی آن می‌شناسند؛ اما باید گفت که این روستا با قدمتی ۴۰۰ساله، بارندگی‌های منظم، آب‌وهوای مناسب و مردمی خوش‌چهره و خوش‌زبان، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

واژه «سه‌هول» در زبان کُردی به معنی یخ است و با‌توجه‌به سردسیر‌بودن منطقه، این روستا، «سه‌هولان» به معنی یخبندان نامیده می‌شود. غار آبی سهولان، یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران، مشهورترین جاذبه این روستا است. در داخل این غار، دریاچه‌ای وجود دارد و قایق‌هایی هم برای رفت‌وآمد بازدیدکنندگان فراهم شده است. به‌دلیل تاریکی و کمبود نور در فضای این غار، به‌غیر از موجودات میکروسکوپی، هیچ موجود دیگری در آب آن رشد نمی‌کند و تنها موجودات زنده داخل غار، خفاش‌ها و کبوترهای وحشی هستند. علاوه‌بر غار سهولان، قلعه اورسیل، مسجد روستا و طبیعت بی‌نظیر آن نیز از جاذبه‌های این روستا به‌شمار می‌روند.

روستای سهولان در جاده مهاباد به بوکان

دریاچه سد مهاباد در جاده مهاباد-سردشت

دریاچه سد مهاباد حدود نیم قرن قدمت دارد و تنها سد در محدوده شهری به‌شمار می‌رود. ارتفاع این سد نزدیک به ۴۷.۵ متر است. تفریحات دریاچه سد مهاباد از‌قبیل کمپینگ، ماهیگیری و لذت‌بردن از آب‌وهوای دلپذیر اطراف دریاچه، دلایل جذب توریست به این منطقه از مهاباد هستند. فصل‌های بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به مهاباد و بازدید از دریاچه آن است.

دریاچه قوپی باباعلی در جاده مهاباد-میاندوآب

احتمالا در مورد زیباترین تالاب‌های ایران از انزلی تا خوزستان، شیراز و چهارمحال‌وبختیاری شنیده باشید. چند تالاب حیرت‌انگیز و دیدنی نیز در شهر مهاباد وجود دارد. یکی از این تالاب‌ها با نام دریاچه و تالاب قوپی‌علی در روستایی به همین نام واقع شده است. تالاب قوپی‌علی جزو تالاب‌های بین‌المللی و از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی مهاباد به‌شمار می‌رود. این منطقه زیستگاه حدود ۱۵۰ گونه پرنده از قبیل اردک سرحنایی، اردک سرسبز، حواصیل، غاز وحشی، تنجه، آنقوت، فلامینگو و … است.

جاذبه‌های طبیعی مهاباد به موارد بالا ختم نمی‌شود و مکان‌های دیدنی دیگری از‌جمله تالاب کانی برازان و چشمه آب‌معدنی گراوان در این منطقه وجود دارند. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار مهاباد و سفر با این وسیله ارزان، بودجه بیشتری را برای ماندن در مهاباد ذخیره کنید و به بازدید از سایر جاذبه‌ها از‌جمله بناهای تاریخی و باستانی و بازار تاناکورای مهاباد بروید. در ایام پیک سفر، مقداری بر قیمت بلیط ‌ها افزوده می‌شود؛ بنابراین خرید در زمان پیش فروش بلیط قطار بسیار به‌صرفه‌تر است.

جاذبه‌های تاریخی مهاباد

مهاباد، از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر در این منطقه به‌شمار می‌رود و ۴ قرن قدمت تاریخی شهری نیز منجر به‌وجود‌آمدن آثار و بناهای تاریخی متعددی در آن شده است. یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر، مساجد و آرامگاه‌ها هستند که ظاهری کاملا خاص دارند. اغلب بناهای تاریخی معنوی این شهر با آجرهای قرمزرنگ ساخته شده‌اند.

مسجد سرخ مهاباد (مزگه‌وتی سوور)

مسجد جامع سرخ مهاباد، بنایی مربوط به زمان صفویه، برخلاف مساجد شهرهای دیگر، بدون تزئینات و کاشی‌کاری‌های پرزرق و برق است. البته اکثر مساجد تاریخی در شهرهای کردنشین و سنی‌مذهب، ظاهری ساده و به دور از تجمل دارند. سادگی مسجد سرخ یا به زبان کُردی «مزگه‌وتی سوور» چیزی از زیبایی و فضای ملکوتی آن کم نمی‌کند. این مسجد در یکی از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین خیابان‌های مهاباد واقع شده و به‌آسانی می‌توانید از آن دیدن کنید.

آتشکده سنگی برده‌کنته مربوط به حکومت ماناها

برده‌کنته، یکی از جذاب‌ترین آثار باستانی مهاباد و محوطه باستانی مربوط به حکومت ماناها است. قدمت این محوطه به هزاره اول پیش از ظهور مسیح می‌رسد. محوطه باستانی برده‌کنته از دو تپه شمالی و جنوبی سنگی تشکیل شده و دارای یک آتشکده سنگی، پله‌های سنگی و دخمه‌های مختلف است. واژه «کنته» در زبان کُردی به معنی کهن و دیرینه است و از‌طرفی هم معنی سنگ با حفره را می‌دهد؛ از این لحاظ می‌توان وجه تسمیه این مکان را به یکی از این دو معانی نسبت داد. محوطه باستانی برده‌کنته در ۸کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در مجاورت روستای یوسفکند واقع شده است.

آتشکده سنگی برده‌کنته مربوط به حکومت ماناها

گور‌دخمه فقره‌قا؛ بنایی مربوط به زمان پدر دیاکو اولین پادشاه ماد

گور‌دخمه فقره‌قا، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی مهاباد است. این مکان در واقع نوعی آرامگاه سنگی کنده‌شده در دل کوه است. فقره‌قا در زبان کُردی به معنی فقرگاه یا فخرگاه هم معنی می‌شود. این‌که چه کسانی در گور‌دخمه فقره‌قای مهاباد دفن شده‌اند مشخص نیست، اما زمان ساخت این بنا به فرورتیش، پدر دیاکو و اولین پادشاه مادها نسبت داده شده است. گور‌دخمه در جنوب روستای اگریقاش و ۱۵کیلومتری شمال مهاباد قرار دارد. بازدید از این جاذبه تاریخی رایگان است.

فلای تودی؛ سایت به‌روز و همیشه در دسترس فروش و پیش فروش بلیط قطار

مهاباد با قدمت تاریخی و باستانی و طبیعتی دل‌انگیز در کوهپایه‌های زاگرس و مردمان خونگرم و مهمان‌نواز کُرد، می‌تواند مقصدی متفاوت و هیجان‌انگیز برای گردش و تفریح باشد. اگر برای دیدن زیبایی‌های این خطه از ایران‌مان مشتاق شده‌اید، می‌توانید بلیط قطار مهاباد را از سایت فلای تودی خریداری کنید و سپس سفری امن، راحت و ارزان را در پیش بگیرید. سایت فلای تودی، بزرگ‌ترین و معتبرترین سایت پیش فروش قطار و فروش بلیط هواپیما، رزرو هتل و سایر خدمات مسافرتی در ایران است.

 

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x