تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

خلاصه کتاب قانون توانگری راز جذب ثروت به روش کاترین پاندر

خلاصه کتاب قانون توانگری از کاترین پاندر

فهرست مطالب

کتاب قانون توانگری یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی و تاثیر گذار  و ارزشمند در ژانر موفقیت و انگیزه بخش می‌باشد که بسیاری از مفاهیم الهام بخش را به شکلی روان و ساده به مخاطب بیاموزد.
نویسنده کتاب، کاترین پاندر این کتاب را بر اساس تجربیاتی نوشته که باعث ایجاد تغییر در زندگی‌اش شده است.

کتاب قانون توانگری در سال ۱۹۶۲ به چاپ نخست رسید و اکنون بعد از ۶۰ سال از چاپ هنوز هم جزء پرفروش ترین کتاب های جهان در ژانر خود می‌باشد و به اکثر زبان‌های دنیا ترجمه شده است.
این کتاب رسیدن به موفقیت و رشد کردن در انسان‌ها را از دیدی معنوی بررسی می‌کند و به خواننده کتاب یاد می‌دهد که از هیچ یک از رؤیاهایش دست نکشید.

معرفی کتاب قانون توانگری کاترین پاندر

کاترین پاندر در کتاب قانون توانگری به مخاطب کتاب این باور را تلقین می‌کند که حتی گرد طلایی که در هوا وجود دارد نیز برای شماست، شما حق فقیر بودن ندارید! باوری که می‌تواند به شما برای رسیدن به ثروت و موفقیت کمک بسیاری کند.

خداوند در وجود تمام بندگان خود نیروی کافی برای رسیدن به موفقیت را قرار داده است، شما برای رسیدن به این وعده باید تفکری نو در زندگی داشته باشید، تا در مسیر موفقیت قدم بردارید.

واژه‌ی توانگر از نظر لغوی یعنی کسی که توانایی و رشد در انجام آن کار را دارد، در این کتاب نویسنده قوانینی را آموزش می‌دهد، که باعث تغییرات بسیاری از نظر فکری در ما می‌شود و به ما در مسیر توانگری کمک بسیاری می‌کند.

این کتاب به صورت ساده بر ذهن شما برای رسیدن به اهداف تأثیر می‌گذارد، برای خواند این کتاب مهم نیست در چه شرایط اقتصادی ای هستید، کاترین پاندر مدت‌ها قبل از نوشتن این کتاب از نظر مالی در شرایط بدی بود و توانست با تکیه بر تجربیاتی که به دست آورده بود به موفقیت برسد، او بعدها این تجربیات را در کتاب قانون توانگری به شکلی ساده و روان به اشتراک گذاشت.

کاترین پاندر در این کتاب ۱۸ قانون توانگری را در ۱۸ فصل کتاب خود قرار داده است، فصل‌هایی که هر کدام به یکی از می‌توانند به ما برای تفکر توانگر کمک بسیاری کند.

در این خلاصه کتاب تلاش شده است که تمامی این قوانین به صورت مختصر و ساده نوشته شود به همین دلیل بسیاری از روایت‌ها و جملات زیبای کتاب در این خلاصه نوشته نشده است.

مقدمه کتاب قانون توانگری

مقدمه کتاب قانون توانگری
کتاب قانون توانگری حاصل سال های سخت و فقر است، نویسنده کتاب در مقدمه کتاب خود می نویسد ۱۵ سال به دنبال همچین کتابی بودم، در آن زمان کتاب های بسیاری در مورد موفقیت دیدم اما هیچ کدام قوانینی ساده و منسجمی را برای رسیدن به موفقیت نمی گفتند.

در ادامه در مورد شرایط خود می‌گوید که وقتی بیوه شده بودم انگار تمام دنیا بر ضد من قرار داشتند اما به خاطر فرزندم نمی‌توانستم شکست بخورم، بعد از گذراندن آن موقعیت متوجه شدم که ” شکست اساساً نتیجه‌ی اندیشیدن به شکست است.”

“میزان آرامش، تندرستی و برکت زندگی شما میزان توانگری شما را نشان می‌دهد.”

کاترین پاندر در کتاب قانون توانگری شروع به بررسی نتایج مثبت این قوانین توانگری در افراد مختلف می‌کند.

خلاصه کتاب قانون توانگری

کتاب قانون توانگری به ۱۸ فصل تقسیم می‌شود که هر کدام به یکی از قوانین برای توانگر شدن اندیشه در افراد می‌پردازد.

قانون اول کتاب قانون توانگری: شما مجبورید ثروتمند باشید!

شما ناچارید ثروتمند شوید، این را در ذهنتان داشته باشد که این وظیفه‌ی شماست که از راه‌های شرافتمندانه ثروتمند شوید، معنی کلمه ثروتمند داشتن زندگی ای با نعمت‌های فراوان غنی‌تر و رضایت‌بخش‌تر از گذشته است.

ماهیت فقر را بشناسید، فقر باعث پر شدن زندان‌ها می‌شود، افراد را به سمت اعتیاد و فساد می‌فرستد و کودکان بااستعداد و پاک را به سمت جرم و جنایت سوق می‌دهد، حتی حکومت‌های ظالم کمونیستی نیز به دلیل فقر مردم به وجود می‌آیند.

هیچ وقت برای توانگری خود بهانه نیاورید، دلیل که می‌خواهید انسانی توانگر باشید این است که باید توانگر باشید، چون فرزند خداوند توانگر هستید این حق شماست!

قانون دوم کتاب قانون توانگری: قانون اصلی توانگری

مهم‌ترین راز در قانون توانگری این است که این ثروت، سلامتی و سعادت شما درون شما قرار دارد و منتظر ماست که آن را به وجود بیاورید! قانونی که دانشمندان به آن “قانون عمل و عکس‌العمل می‌گویند.

شما باید به این قانون در زندگی خود تکیه کنید، شما اگر گندم بکارید آن را درو خواهید کرد.

دلیل این که در دنیایی پر از ثروت هنوز مردم فقیر پیدا می‌شود این است که نمی‌دانند برای جذب ثروت باید ابتدا باید به بقیه چیزی را ببخشی بعد چیزی بگیرید.

قانون سوم کتاب قانون توانگری: خلاء

این قانون بسیار ساده است: برای چیزهایی که می‌خواهید جایی با خالی کردن چیزهایی که نمی‌خواهید درست کنید.

بسیاری از چیزهایی که افراد می‌خواهند به دست بیاورند را معمولاً به خاطر چیزهایی که نمی‌توانست از آن دل بکند از دست می‌دهند.

ایجاد خلاء کار ساده‌ای نیست اما هر وقت که جرئت انجامش را پیدا کنید در میابید که آن با چیزهای باارزش‌تری پر می‌شود، این خلاء را هم در مسائل معنوی (از بین بردن کینه) و هم مادی (کمک کردن) به وجود آورید.

قانون چهارم کتاب قانون توانگری: خلاقیت

زمانی که درون خود خلاء به وجود آوردید، بهترین کار این است که با کمک خلاقیت آن‌ها را پر کنید، برای این کار شما باید این سه قدم را انجام دهید:

۱- برنامه داشتن و نوشتن آرزوهایی مرتبط با آن طرح
۲- تجسم این که ایده و برنامه‌هایتان به ثمر رسیده است
۳- تکرار کردن عبارت‌ و جملات تأکیدی مثبت برای ثروت و امید بخش برای انجام کامل برنامه و ایده
قدم اول مهم‌ترین این قدم‌هاست، این قدم را محکم بردارید و تمام تمرکز خودتان را بر روی آن هدف بگذارید.

قانون پنجم کتاب قانون توانگری: تخیل

به این باور داشته باشید که انسان هر چیزی را که در تخیل تصور می‌کند را می‌تواند به وجود بیاورد، قدرت تخیل انسان‌ها بسیار قوی‌تر از اراده‌اش است و اگر تخیل و اراده در تضاد باشند همواره تخیل افراد از اراده‌ی آن‌ها پیشی می‌گیرد.

تخیل شما می‌تواند باعث شود که ذهنتان کلمه “نمی‌توانم” را با “می‌توانم” جایگزین کند، در مورد هدف خود رؤیا پردازی کنید، حتی دست‌نیافتنی‌ترین چیزها هم در تخیل می‌تواند، وجهه‌ای واقعی به خود بگیرد، از آن برای رسیدن به توانگرشان خود استفاده کنید.

قانون ششم کتاب قانون توانگری: فرمان

این قانون به معنی کنترل داشتن شما بر روی زندگی‌تان است، زمانی که شما ایده و برنامه‌های خود را مشخص کردید زمان آن است که برای رسیدن به آن اهداف شروع به حرکت کنید این حرکت را با کلامی محکم و قوی شروع کنید.
از نعمت‌هایی که خداوند به بندگانش داده است شما می‌توانید به هر آن چه بخشیده دست پیدا کنید به شرط این که هر روز آن‌ها را با صدایی رسا بخواهید و برای آن تلاش کنید.

قانون هفتم کتاب قانون توانگری: افزایش

این قانون به معنای داشتن فکری مثبت و توانگر نسبت به خودتان و دیگران است، شما زمانی که خود و دیگران را موفق و توانا ببینید، به موفق و توانا شدن خود کمک می‌کنید.

شاید حتی دیگران متوجه دیدگاه شما نسبت به خودشان هم نشوند، اما ذهن نیمه هوشیار آنها با این عمل انرژی مثبت را از شما دریافت خواهند کرد و معمولاً به همان شیوه جواب تفکر مثبت شما را خواهد داد.

بسیاری از افراد نمی‌دانند که با انتقاد و تحقیر دیگران جایی برای نگرش منفی در ذهن ایجاد کرده و به زندگی خود وارد کرده‌اند.

قانون هشتم کتاب قانون توانگری: گرایش نسبت به پول

شما چه افراد فقیری باشید و چه ثروتمند، پول چیز خوبی است! اکثر ما با این قضیه موافقیم.
بسیاری از مواقع مردم نوعی برخورد می‌کنند که پول ایرادی دارد و ثروتمند بودن کار اشتباهی است.

در بسیاری از وقت‌ها همین نگرش منفی نسبت به پول باعث می‌شود که افراد از درآمد بیشتری نداشته باشند، این را در ذهن خود جای دهید که پول وسیله‌ای برای مبادله و معاوضه‌ی خدمات می‌باشد و خواستنش اصلاً چیز بدی نیست زیرا ذهن شما چیزی را که واقعاً دوست نداشته باشد دفع می‌کند.

قانون نهم کتاب قانون توانگری: کار، راهی برای توانگری

مردم زیادی در سراسر جهان هر روزه کار می‌کنند، پرتلاش هستند، اما چرا آن‌ها افرادی توانگر نیستند؟

زیرا وقتی آن کارها را انجام می‌دهند به آن فکر نمی‌کنند! معمولاً با افرادی شکست خورده هستند به شکست فکر می‌کنند و فکرشان را برای انتقاد کردن از افراد موفق‌تر از خودشان استفاده می‌کنند.

این افراد معمولاً درک نمی‌کنند که قبل از کار باید بر روی درونشان کار کنند تا به فردی توانگر تبدیل شود که بقیه از او رضایت دارند.

قانون دهم کتاب قانون توانگری: استقلال مالی

از جمله مهم‌ترین آرزوهای افرادی با تفکری توانگر استقلال مالی می‌باشد، فقر همواره یکی از ترس‌هایی است که بشر با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
البته این استقلال مالی برای هر فرد معنی‌ خاصی دارد برای فردی ممکن است به معنی شغل داشتن باشد و برای فردی دیگر، معنای میلیونر شدن معنی دهد.

استقلال مالی در حقیقت آرزویی الهی است که می‌تواند به افراد برای پیشرفتشان در زندگی کمک بسیاری کند و به هیچ عنوان نباید سرکوب شود و هرگز نباید به مقدار کم آن قناعت کنید.

قانون یازدهم کتاب قانون توانگری: قانون محبت و خیرخواهی

همه قوانین دیگر در صورتی که شما نتوانید با دیگران ارتباط و هماهنگی خوبی داشته باشید هرگز به دردتان نخواهد خورد، آمار نشان می‌دهد که تنها ۱۵ درصد رشدها در شغل به دلیل توانایی‌ها فنی انجام می‌شود و ۸۵ درصد به توانایی مدیریتی و ارتباطی با دیگران برمی گردد.

محبت و خیرخواهی نسبت به دیگران می‌تواند به بهبود روابط کمک بسیاری کند.

بسیاری احساس می‌کنند که دلیل اخراج معمولاً بی کفایتی است اما دلیل اصلی اخراج شدن در حقیقت کنار نیامدن با بقیه در محیط کاری است.

قانون دوازدهم کتاب قانون توانگری: قانون دعا

قدرت دعا تلاش پیوسته انسان برای درک خداوند است.”

دعا برای همه ما انسان‌ها امری کاملاً طبیعی است و عمری به قدمت کل تاریخ دارد.

در موضوع توانگری به هیچ عنوان نمی‌توان ارزش دعا را انکار کرد، انسانی که از خداوند چیزی را هر روز می‌خواهد مطمئن باشد که به آن خواهد رسید.

همواره در دعای خود واضح خواسته خود را بگویید، همچنین شما باید زمانی را در روز به فکر کردن در آرامش اختصاص دهید.

“حضرت مسیح وعده داده است: و هر آنچه با ایمان به دعا طلب کنید خواهید یافت.”

قانون سیزدهم کتاب قانون توانگری: اعتماد به نفس

در اعتماد به نفس قدرتی وجود دارد که توانایی‌ها و قدرت شما را دوبرابر می‌کند، همچنین اعتماد به نفس مسری است و باعث تشویق دیگران به رشد می‌شود.
افرادی که اعتماد به نفس ندارند مورد توجه بقیه قرار نمی‌گیرند و نمی‌توانند کسی را به خودشان جذب کنند.

یکی از بهترین راه‌های افزایش اعتماد به نفس در شما این است که با فکرهایی بزرگ و جسورانه به خواب بروید، دانشمندان به این اعتقاد دارند که آخرین چیزهایی که قبل از خواب به آن فکر می‌کنید در ذهن آن را مجسم و با آن هماهنگ می‌شود.

قانون چهاردهم کتاب قانون توانگری: استعدادهای بیرونی

همه انسان‌ها دارای قدرت‌هایی مثل درک کردن، دیدن، تخیل و فکرکردن هستند، اما افراد کمی در دنیا جرئت گوش دادن به قدرت‌هایشان را دارند، در بسیاری از وقت‌ها توجه کردن به ذهن باعث می‌شود دیگران فرد را دارای استعدادی بزرگ بدانند.
معمولاً افراد آن‌قدر به توجه می‌کنند که ندای درون خود را نمی‌شنوند و از آن استفاده نمی‌کنند.

برای استفاده از این ندای درونی سعی کنید که آن را با چیزهایی مثبت پر کنید و خاطره‌های بد و تجربه‌های منفی را با کمک تخیل از ذهنتان خارج کنید.

قانون پانزدهم کتاب قانون توانگری: قدرت هایی که برای توانگری دارید!

همه انسان‌ها دارای قدرت تله‌پاتی (فهمیدن فکر دیگران) هستند! اما باید از این قدرت برای راه‌های درست استفاده کرد نه برای ترغیب کردن به کارهایی که می‌خواهیم، زیرا این کار می‌تواند نتایج منفی بسیاری برای آن فرد به همراه داشته باشد.
این قدرت اگر برای کارهای خودخواهانه استفاده شود بسیار کاهش می‌یابد و نتایج خوبی را به همراه نخواهد داشت.

روشن بینی یکی دیگر از قدرت‌هایی است که می‌تواند باعث توانگری شما شود روشن بینی یعنی کشف اطلاعات بدون آن که دیگران به ما گفته باشند.

قانون شانزدهم کتاب قانون توانگری: قانون پشتکار و ادامه دادن

در این دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم هیچ چیزی را نمی‌توان جایگزین پشتکار کرد.

در جهان افراد بااستعداد و تحصیل‌کرده زیادی وجود دارند اما چه چیزی باعث شده آنها به اهداف خود نرسند؟ اصلی‌ترین آن نداشتن پشتکار می‌باشد.

معمولاً بسیاری از افراد بعد از اولین شکست از هدف خود دست می‌کشند، برای جلوگیری از مأیوس شدن و ادامه ندادن شما باید کلمه می‌توانم را در ذهن گرایش پیدا کنید و همیشه به یاد بیاوردید که “در این دنیا هیچ چیز جای پشتکار و مداومت را نمی‌گیرد.”
معمولاً در شرایط بعد از شکست به جای برخورد احساسی نیاز به اندکی بزرگ فکرکردن نیاز دارید.

قانون هفدهم کتاب قانون توانگری: با قرض‌ها چه کنیم؟

ما در دورانی زندگی می‌کنیم که قرض و وام گرفتن چیزی متداول در میان اکثر افراد می‌باشد در این دوران چگونه به کفایت مالی برسیم؟

هرگز اجناسی نخرید که پرداخت قسط آن برایتان مشکل باشد یا باعث احساس فقر در شما شود، همچنین قرضی که احساس نفرت یا ترس در شما ایجاد کند را هرگز به زندگی خود وارد نکنید.

همیشه با ذهنی شاد و آسوده پرداخت کنید، تفکر منفی در زمان پرداخت قبض‌ها باعث می‌شود که مشکلات مالی بیشتر در درون ذهنتان جای بگیرد.

قانون هجدهم کتاب قانون توانگری: تندروستی وجود

بدون شک تندرستی بزرگ‌ترین نعمت در تمام زندگی است، اگر فردی در سلامت نباشد همه چیز در زندگی آن فرد معنی خود را از دست می‌دهد.

شیوه فکر کردن افراد با وضع سلامتی آنها رابطه‌ای مستقیم دارد، بارها دیده شده افرادی که به‌خاطر نگرانی‌های مالی به مریضی افتاده‌اند پس از بهبودی وضع مالی سلامت جسمی آنها نیز بهبود یافته است.

افلاطون (فیلسوف بزرگ یونانی) در مورد سلامتی ذهنی می‌گوید:
“اگر می‌خواهید سر و تن شما سلامت باشد نخست باید روح را درمان کنید.”

 

تحلیل کتاب قانون توانگری

شما به عنوان یک انسان حق ندارید فقیر باشید! در این کتاب به خوبی به ما یاد داده می‌شود تا برای یک زندگی پر از نعمت تلاش کنیم و این را بپذیریم که حق ما به عنوان یک انسان این است که در رفاه و آرامش زندگی کنیم.

۱۸ قانون کتاب توانگری چیزهایی کاملاً عملاً و بدون لفظ پردازی‌های موجود در کتاب‌های هم ژانر با کتاب قانون توانگری می‌باشد، صحبت‌های این کتاب بسیار ساده است برای متحول کردن خودتان در ابتدا کافی است که به جای فقر به ثروت فکر کنید، بعد از آن نتیجه درست فکر کردن را به خوبی در زندگی متوجه خواهید شد.

در این کتاب فقر را گناهی بزرگ نشان می‌دهد که با نگاهی به ماهیت فقر در جهان می‌توان این موضوع را تأیید کرد، در حالی که امروزه توسط بعضی از افراد مذهبی ثروت مانند وسیله‌ای که انسان را به سمت گناه شناخته می‌شود، کاترین پاندر در کتاب قانون توانگری به عنوان یک کشیش می‌خواهد این اشتباه را از ذهن مخاطب کتاب هک کند: فقر گناه است، گناهکار نباشید!

جملات کتاب قانون توانگری

• هنگامی که امرسون نوشت: از دل‌های بزرگ پیوسته نیرویی نهان بر می‌خیزد که بی وقفه رویدادهایی عظیم را به سوی خود می‌کشاند.

همان دلی که جرئت اندیشیدن به اندیشه‌های بزرگ را دارد و به جای شکست و مشکلات و تنگنا، در انتظار کامیابی و توانگری است.

تجربه شکست و مشکلات و تنگنا بسیار آسان است، اما هر چه بیشتر به آنها فکر کنید بیشتر به آنها می‌چسبید.

• همواره بهترین لباس‌هایتان را بپوشید، در بهترین ظرف‌هایتان غذا بخورید و خود را در شرایط توانگری تجسم کنید.

• هرگز از بی پولی و تنگدستی سخن نگویید، در عوض به وفور غنی جهان بیندیشید که همه جا هست و همه جا یافت می‌شود.

• اگر در زندگی شاهد شکست یا تنگنا هستید حتماً در گذشته آن را در ذهن خود مجسم کردید.

هنگامی که به عقاید کهنه خود می‌چسبید جلوی پیشرفتتان را می‌گیرد و آن را بند می‌آورید

• عشق بخشاینده خدا ما را آزاد کرده است، عشق الهی اکنون ثمراتی نیکو و کامل می‌آفریند و دیگر بار میان ما، صلح و صفا برقرار می‌شود، من تو را به دیده محبت می‌نگرم و از شکوه و جلال، کامیابی، توانگری و موهبت‌های تو به وجد می‌آیم.

• قانون خلاقیت این است که به جای این که آرزوهای دیرین خود را با این بهانه که رؤیاهایی محال هستند سرکوب کنید، به طرزی سازنده به آنها بنگرید. یعنی بدانید که آرزوهای راستین شما چیستند، و آنگاه از آرزوهایتان فهرستی تهیه کنید.

• من آرزومند والاترین موهبت‌های زندگی هستم، هم اکنون بالاترین و بهترین موهبت‌های زندگی را به سوی خود می‌کشانم.

• وقتی پولی به کسی یا جایی می‌بخشید از این اندیشه که آن فرد نیازمند است بپرهیزید.

• چون اندیشه‌هایتان جهانتان را می‌سازد، اندیشه‌هایتان درباره پول باید سرشار از حق شناسی باشد تا پول نیز قدرتان را بداند و به سویتان کشیده شود.

• خود را به اراده خداوند بسپارید و بدانید خداوند عالی‌ترین موهبت را در بهترین زمان برایتان به ارمغان می‌آورد.

درباره نویسنده کتاب، کاترین پاندر

کاترین پاندر متولد سال ۱۹۲۷ در شهر هاتسویل در آمریکا می‌باشد، او پس از پایان تحصیل در رشته بازرگانی شروع به یادگیری علوم دینی در دانشکده دینی مسیحیت کرد و در سال ۱۳۵۶ از آن فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۹۵۸ به عنوان خواهر روحانی در کلیسا مشغول کار شد.

کاترین پاندر نویسنده کتاب‌های مختلفی در جهت رفاه عمومی می‌باشد، این تفکر او را تبدیل به یکی از افراد کلیسا با تفکری کاملاً نو تبدیل کرده است.

او اولین کتابش را در در سال ۱۹۶۰ نوشت و در همان سال نیز ازدواج کرد و سپس کتاب‌های بسیاری را نوشت.

تا به امروز کتاب‌های مختلفی از کاترین پاندر به چاپ رسیده است، او در این کتاب‌ها معمولاً اصول را ترویج می‌کند.

او همچنین در بسیاری از شهرهای آمریکا در مورد رفاه عمومی و معنویت دینی سخنرانی می‌کند، آثار این نویسنده در کشورمان بسیار محبوب هستند و تمامی آثار او به فارسی ترجمه شده است، از مشهورترین کتاب‌های کاترین پاندر به‌جز کتاب قانون توانگری می‌توان به این دو کتاب اشاره نمود.

• کتاب دولت عشق: این کتاب آخرین اثر نوشته شده از کاترین پاندر می‌باشد، او در این کتاب به قدرت عشق می‌پردازد و انواع عشق و نتایج آن را به شکلی عارفانه، بررسی می‌کند؛ این کتاب مشهورترین و پرفروش‌ترین کتاب کاترین پاندر در ایران می‌باشد.

• کتاب قانون شفا: در این کتاب کاترین پاندر به تأثیر آگاهی و تفکر مثبت بر روی جسم و ذهن می‌پردازد و می‌نویسد که چگونه رفتار ما در روابط می‌تواند باعث ایجاد بیماری یا سلامتی در ما شود.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir ghermezcheshmeh

قانون توانگری متحول کننده زندگی فرد و جامعه است.

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x