تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

راهکارهایی برای سازگار شدن با شغل و محیط کاری جدید

راهکارهایی برای سازگار شدن با شغل و محیط کاری جدید

معمولا شروع یک شغل جدید، تجربه‌ای امیدوارکننده است. در هفته‌های منتهی به اولین روز کاری، احتمالا به تأثیری که می‌گذارید و روابطی که ایجاد می‌کنید، فکر خواهید کرد. با این حال، چند هفته اول در یک شغل جدید ممکن است ناامید کننده باشند و در این دوران، بسیاری از افراد تصمیم خود مبتنی بر تغییر شغل را زیر سوال می‌برند.

آگاهی از برخی نکات و استفاده از راهکارهای مناسب می‌تواند استرس شروع کار جدید را کاهش دهد. در ادامه برخی از راهکارهای کلیدی برای داشتن تجربه‌ای مثبت در یک محل کار جدید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چرا ممکن است شروع کار در یک محیط جدید تجربه سختی باشد؟

پیش از آغاز یک کار جدید، افراد امیدوارتر هستند و بیشتر به مفاهیم انتزاعی فکر می‌کنند. اما پس از شروع آن کار با واقعیت مواجه می‌شوند، مسئولیت‌های مختلف را برعهده می‌گیرند و به احتمال وقوع اشتباه و اتفاقات منفی فکر می‌کنند. در چنین شرایطی، احساس ناامیدی در آن‌ها به وجود می‌آید و ممکن است فکر کنند انتخاب کار جدید، اشتباه بوده است. در ادامه به برخی از دلایلی که باعث می‌شوند افراد در هفته‌های ابتدایی کار در یک محیط جدید تجربه‌ای منفی داشته باشند، اشاره شده است.

برای مشاهده تمامی آگهی های استخدام سایت های کاریابی معتبر به صورت یکجا روی لینک مربوطه کلیک کنید.

سندرم ایمپاستر

سندرم ایمپاستر می‌تواند بر احساس افراد در آغاز یک شغل جدید تأثیر زیادی داشته باشد. این سندرم باعث می‌شود که افراد فکر کنند نباید شغلشان را تغییر می‌دادند و سراغ یک موقعیت جدید می‌آمدند. آشنایی نداشتن با سیاست‌ها و رویه‌های محل کار جدید و همچنین ناتوانی در انجام برخی وظایف، ممکن است این احساس را ایجاد کند.

به دلیل وجود سندرم ایمپاستر، افراد ممکن است درباره صلاحیت خود برای به دست آوردن موقعیت جدید نامطمئن باشند و احساس کنند که برای آن آمادگی ندارند. این نگرش می‌تواند موانعی را برای یادگیری و پیشرفت ایجاد کند. برای موفقیت در شغل جدید، باید یادگیری را فرصتی برای رشد دانست. در این مسیر، ممکن است پیشرفت کندتر از انتظارات باشد، اما ادامه دادن تلاش‌ها و استفاده از معیارهای مناسب می‌تواند کمک کند تا افراد از پیشرفت خود آگاه شده و از به وجود آمدن سندرم ایمپاستر جلوگیری کنند.

همسویی ارزش‌ها

همسویی ارزش‌ها در شغل جدید می‌تواند تأثیر زیادی بر رضایت و نگرش افراد داشته باشد. ارزش‌های فردی و سازمانی متفاوتی وجود دارند. این ارزش‌ها بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و تجربیات فرد شکل می‌گیرند. برخی به خیرخواهی، برخی به موفقیت، برخی به قوانین و برخی به لذت اهمیت می‌دهند. اگر ارزش‌های محیط کاری جدید با ارزش‌های فرد مطابقت نداشته باشند، ممکن است او احساس نارضایتی کند.

تشخیص تطابق یا عدم تطابق این ارزش‌ها ممکن است زمان‌بر باشد، اما در صورت ناهنجاری زیاد، احتمالا افراد به دنبال محیط کاری دیگری می‌گردند. به عبارت دیگر، همسویی ارزش‌ها در انتخاب شغل و احساس منفی نسبت به این تجربه اهمیت زیادی دارد.

مقاومت در برابر تغییر

مقاومت در برابر تغییر می‌تواند تأثیر چشمگیری بر احساسات افراد در محیط کاری جدید داشته باشد. ایجاد تغییر همیشه دشوار است. بسیاری از افراد برای اینکه این فرآیند را پشت سر بگذارند، از مشاور یا روانشناس کمک می‌گیرند. ممکن است با کمک یک فرد متخصص، افراد بتوانند بر ترس‌هایشان غلبه کنند و مزایای تغییر را ببینند. در این مسیر، ناامیدی اولیه طبیعی است، اما توجه دقیق به تجربیات می‌تواند به افراد کمک کند با محیط کاری جدید خود سازگار شوند.

راهکارهای مهم برای سازگاری با محیط کار جدید

سازگاری با یک محیط کاری جدید فرآیندی استرس زا است. در ادامه بهترین راهکارها برای موفقیت در شروع هفته جدید کاری را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

دست پاچه نشوید

هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید تک تک اطلاعاتی را که در چند روز اول دریافت کردید، به خوبی به خاطر بسپارید. خودتان را برای چنین چیزی سرزنش نکنید. به خودتان برای سازگار شدن با روند انجام کارها فرصت بدهید. معمولا بین ۳ الی ۶ ماه طول می‌کشد تا افراد از احساس «گیج بودن» در یک شغل جدید رهایی پیدا کنند. اگر کاری که انجام می‌دهید پیچیده‌تر از سایر مشاغل باشد، ممکن است این پروسه برای شما طولانی‌تر باشد.

اگر برای مدتی نتوانستید بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید، دست پاچه نشوید و نترسید. به مرور زمان توانایی‌های شما توسعه پیدا می‌کنند. پس، نگران نباشید.

یک راهنما پیدا کنید

برخی از سازمان‌ها هنگام شروع کار نیروهای جدید، از برخی کارمندان باتجربه درخواست می‌کنند تا اقدامات آن‌ها را زیر نظر داشته باشند و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند. اگر سازمانی که شما در آن کار می‌کنید چنین امکانی را در اختیارتان قرار نداد، می‌توانید خودتان یک راهنما پیدا کنید. یکی از همکاران با تجربه خود را زیر نظر داشته باشید و سعی کنید مهارت‌هایی که باعث می‌شوند او در کار خود خبره باشد را بیاموزید.

سوال بپرسید

خجالتی نباشید و سوال بپرسید. همکارانتان درک می‌کنند که شما همه پاسخ‌ها را در اختیار ندارید و انتظار دارند که کنجکاو باشید و صحبت کنید. آن‌ها ترجیح می‌دهند شما سوال بپرسید تا اینکه اشتباهی مرتکب شوید و بعد مجبور باشید آن را جبران کنید.

مراقب ذهن و بدن خود باشید

استفاده زیاد از قهوه و کافئین برای افزایش تمرکز و ساعات کاری، شاید در نگاه اول انتخاب مناسبی به نظر برسد. اما واقعیت این است که در زمان کوتاهی باعث می‌شود چند برابر حالت معمول خسته باشید و احساس ناتوانی کنید.

وقتی قرار است در یک محیط کاری جدید فعالیت کنید، نیازهای بدن خود را فراموش نکنید. غذای سالم بخورید، به اندازه کافی بخوابید و ورزش کنید. این کارها باعث می‌شوند ذهن شما بهتر کار کند و کیفیت کارهایتان بیشتر شود.

به کار تیمی اهمیت بدهید

حتی اگر فردی درونگرا هستید، در چند هفته اول تلاش کنید تا هم‌تیمی‌های خود را بشناسید. همه‌ی سازمان‌ها برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشند، به کار تیمی نیاز دارند. بنابراین، به همکاران خود نشان دهید که از کار کردن در کنار آن‌ها لذت می‌برید. به عنوان فردی که تازه به گروه پیوسته، قطعا موقعیت‌هایی پیش می‌آیند که به کمک همکاران خود نیاز پیدا می‌کنید. پیش از وقوع چنین اتفاقی، ارتباط موثری با آن‌ها برقرار کنید.

فرهنگ سازمان را بیاموزید

اعضای تیم خود و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر را زیر نظر بگیرید. نحوه گفتگوی آن‌ها با یکدیگر، برخورد با همکاران سایر تیم‌ها و… را مورد بررسی قرار دهید و ببینید افراد چه رفتاری با یکدیگر دارند و از کدام رفتارها خودداری می‌کنند.

دوستانه رفتار کنید، اما با یک گروه خاص خیلی صمیمی نشوید. در عوض، سعی کنید از دور به هر موقعیت نگاه کرده و آن را ارزیابی کنید. بی‌طرف بمانید تا زمانی‌که به خوبی از شرایط آگاه شده باشید و بدانید به چه کسی می‌توان اعتماد کرد. لازم به ذکر است که این فرآیند زمان‌بر است.

مقایسه نکنید

آخرین شغل شما یک تجربه عالی بود و به احتمال زیاد به شما کمک کرد تا به جایی که امروز هستید، برسید. اما سعی کنید با مقایسه‌های آزاردهنده و گفتن اینکه «در محل کار قبلی‌ام این کار را طور دیگری انجام می‌دادیم» همکاران خود را خسته نکنید.

فروتن باشید. ممکن است واقعا راه بهتری برای انجام کارها داشته باشید، اما راهکارهایی وجود دارند که بتوانید بدون اینکه دیگران فکر کنند خیلی مغرور و متکبر هستید، به این موضوع اشاره کنید. به علاوه، همیشه عاقلانه است که قبل از صحبت کردن، صبر کنید و امور مختلف را زیر نظر داشته باشید. شاید دلایل خوبی وجود دارند که در محل کار جدید، افراد از روش متفاوتی برای انجام یک کار استفاده می‌کنند.

لبخند بزنید

این بیشتر یک پیشنهاد است تا یک استراتژی. با این وجود، بهتر است تا جای ممکن، لبخند بزنید. این کار باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و همچنین روحیه اطرافیانتان را بالا می‌برد.

جمع‌بندی

در این مقاله عوامل موثر در سختی سازگار شدن با یک محیط کار جدید و راهکارهای مناسب برای مواجهه با این چالش را مورد بررسی قرار دادیم. هر فردی که تا کنون کار جدیدی را آغاز کرده باشد، می‌تواند درک کند که سازگار شدن با یک محیط جدید تا چه اندازه دشوار است. گاهی اوقات، هنگام شروع کار جدید شرایط برای افراد در حدی سخت می‌شود که آن‌ها از تصمیم خود پشیمان شده و به استعفا فکر می‌کنند. اما آگاهی از برخی راهکارها می‌تواند به این افراد در سازگار شدن با شرایط یک شغل جدید کمک کند.

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x