تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

موفقیت شغلی در کسب و کار را بیاموزید

Career Success

همانطور که در زندگی همه تحصیل و کسب مدرک مهم است، پیدا کردن شغل هم معقوله بسیار مهمی می‌باشد.
معمولا پس از تحصیل و کسب مدرک تحصیلی، نوبت به پیدا کردن شغل می‌رسد. طبیعتا در هر رشته ای که تحصیل می‌کنید، ارگان‌هایی وجود دارد که در این راستا نیاز به نیروی انسانی و نیروی کار دارند.
در این مرحله جهت کسب موفقیت شغلی باید استراتژی‌هایی را تعیین کنید که شما را از دیگران متمایز سازد.

بدین ترتیب می‌توانید در عرصه ی پر از رقیب بازار کار، به موفقیت برسید.
اقدامات متفاوت و زیادی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها به موفقیت شغلی مورد نظر خود برسید.
در ادامه نکاتی طلایی در راستای نیل به اهداف تان را برایتان شرح می‌دهیم.

ابتدا برای کسب موفقیت شغلی باید اهداف خود را تعیین کنید 

اهداف در موفقیت شغلی

همیشه بهتر است قبل از شروع سفر مقصد خود را تعین کرده باشید. بدین ترتیب به صورت باری به هر جهت عمل نمی‌کنید و هدفمند کارهای خود را پیش می‌برید.
با تمایز بین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، اهداف شغلی خود را مشخص کنید. به یاد داشته باشید که اهداف تان باید در راستای یکدیگر باشند.

یعنی اهداف کوتاه مدت شما باید از اهداف میان مدت شما حمایت کرده و آن‌ها را به دنبال داشته باشد. به همین ترتیب برای اهداف بلند مدت شما نیز همین کار را انجام دهند.
هنگام نوشتن اهداف خود، به یاد داشته باشید که تا آنجا که ممکن است خاص باشید. خاص بودن گاهی نکته ای بی نظیر در موفقیت شغلی می‌باشد.

مثلا برای رسیدن به اهداف مد نظر خود محدودیت‌های زمانی بگذارید یا اینکه اهداف مالی خاصی را برای خود در نظر بگیرید.
مثلا برای خود در نظر بگیرید که ظرف سه سال می‌خواهید دستیار مدیر، سرپرست و غیره شوید.
سپس رسیدن به این هدف مقدمه ای باشد برای کسب سمتی بالاتر و مهم تر. بدین ترتیب اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شما در راستای هم قرار می‌گیرند.

حرکت و جابجایی بعدی شغل خود را تعیین کنید 

از آنجا که شما در حال ساختن حرفه خود و تلاش برای کسب موفقیت شغلی هستید، نیاز به پیشرفت دارید.
گاهی این پیشرفت نیازمند جابجا شدن در شغل خود می‌باشد. این جابجایی می‌تواند تعاریف مختلفی داشته باشد.

جابجایی ممکن است به معنای تغییر موسسه یا سازمانی است که در آن کار می‌کنید. یا اینکه می‌تواند انتقال به قسمتی دیگر از همان اداره باشد.
بنابراین باید مشخص کنید که کجا می‌خواهید بروید. شما باید تعیین کنید که آیا می‌خواهید در یک موسسه یا شرکت مشابه بمانید یا باید جایی دیگر را پیدا کنید.

تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه تغییری ایجاد کنید. پاسخ به این سوال مقصد بعدی شما را بخوبی برایتان روشن می‌کند.
باید مشخص کنید که هدف تان از جابجا شدن چیست.

آیا این یک حرکت جانبی برای کسب موقعیت شغلی در شرکتی بزرگتر است؟! یا تغییر جهت به سوی شرکت‌های خصوصی و راه اندازی کسب و کار خود؟! به خصوص اگر که شغل تان کاری نادر باشد.
با ظهور کوچکترین نشانه‌ها باید آن‌ها را دنبال و حرکت بعدی خود را تعیین کنید.

برای موفقیت شغلی نیاز به پلن و برنامه ریزی دارید 

پلن و برنامه ریزی برای موفقیت شغلی

برای برنامه ریزی و طرح پلن کاری خود را مشوش نسازید. می‌توانید از جایی که می‌خواهید در سال آینده یا چند سال آینده باشید شروع کنید.
سپس برای حرفه خود به طور کلی برنامه ریزی کنید. درباره شغل خود با دیگران صحبت و مشورت کنید.

این افراد می‌تواند خانواده و دوستان صمیمی‌ شما باشند. همچنین می‌توانید از یک مشاور کسب و کار نیز مشورت بگیرید.

مشورت با چنین افرادی می‌تواند نکات راهبردی مختلفی را برای شما روشن سازد. به همین دلیل است که برای موفقیت شغلی، مشورت حائز اهمیت می‌باشد.

درک اینکه چگونه می‌خواهید شغل شما به تنهایی پیش رود یک چیز است، اما یک مربی خوب، خانواده و دوستان شما اغلب می‌توانند دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند.
این دیدگاه‌ها ممکن است نقاط کوری را برای پیشرفت شما برایتان روشن سازد. با دیگران صحبت کنید تا ببینید ایده‌های شما تا چه حد برای آنها امکان پذیر است.

بدین ترتیب میزان خاص بودن و امکان پذیر بودن افکار شما هم مشخص می‌شود. یک جدول زمانی برای برنامه خود با نقاط عطف مختلف تنظیم کنید.
این نقاط عطف شامل اهداف و اقدامات برنامه ریزی شده در زمان‌های خاصی باشند. فراموش نکنید که هر از چند گاهی اهداف و برنامه‌های خود را به روز کنید.

این نکته را نیز همیشه به یاد داشته باشید که هرگز بدون کسب اطلاعات جدید راهی را کورکورانه دنبال نکنید. همچنین برای آن برنامه ریزی هم نکنید.
زیرا به دلیل اینکه محاسبات شما اشتباه بوده است به احتمال زیاد به شکست دچار می‌شوید. پس کسب اطلاعات قبل از برنامه ریزی و طرح پلن، برای موفقیت شغلی نکته ی بسیار مهم است.

برای موفقیت شغلی باید در محل کار برتری داشته باشید 

تدوین استراتژی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت یکی از مسیرهای رسیدن به موفقیت شغلی است. اما همه چیز مربوط به هدف گذاری نمی‌شود.
شما باید در شغل خود نیز بهترین باشید تا مسیر پیشرفت برایتان هموار باشد. با برتری در محل کار خود به خود به عنوان اولین گزینه لایق پیشرفت مطرح می‌شوید.
وقتی که بستر پیشرفت برای شما مهیا شود، موفقیت در کار نیز پیش می‌آید. در ادامه نکاتی را جهت برتری در محل کار برایتان بازگو می‌کنیم.

شغل خود را بیاموزید 

هر شغلی نیاز به دوره‌های آموزشی مختلفی دارد. به خصوص اینکه شغلی جدید باشد یا اینکه شما به تازگی وارد آن عرصه شده باشید.
برای درک واقعی آنچه انجام می‌دهید و آنچه از شما انتظار می‌رود، به همان اندازه که نیاز دارید در دوره‌های آموزشی سوالات خود را مطرح کنید.

در صورت امکان، با شخصی که قبلاً کار شما را انجام داده صحبت کنید و از او کسب تجربه کنید. اگر به ذهن سپردن تمام نکات برای شما دشوار است حتما یادداشت برداری کنید.
برای خود روشن سازید که هر شخص در شرکت چه مسئولیتی بر عهده دارد تا بدانید برای انجام هرکاری به سراغ چه کسی بروید.

در کار خود به دنبال این نیز بگردید که وظایف خاص شغل شما چیست و آیا در جایی نوشته شده اند یا نه.
اگر وظایف شما در جایی به صورت مکتوب شرح داده شده باشند، بسیار عالی است. زیرا در این صورت رجوع به آنچه از شما خواسته می‌شود، در حین انجام کارهایی که انجام می‌دهید بسیار مفید خواهد بود.

اگر که وظایف شما در جایی نوشته نشده اند، خود به اقدام این کار کنید.

همچنین به این مسئله نیز دقت کنید که آیا شغل شما بر اساس زمان سال تغییر می‌کند یا نه. اگر چنین است حتما برای خود مشخص سازید که در هر مقطع زمانی از سال باید دقیقا چه وظایفی را بر عهده داشته باشید.
با این کار از تداخل و هرج و مرج کاری جلوگیری می‌شود. بنابراین به عنوان یک کارمند وظیفه شناس و مرتب شناخته می‌شوید که نکته ی مهمی در ایجاد برتری می‌باشد.

برای موفقیت شغلی در کار خود عادات خوب ایجاد کن

ایجاد عادات خوب در کار خود را شروع کنید. به رئیس و همکاران خود نشان دهید که یک کارمند خوب و قابل اعتماد هستید. نشان دهید که روی کار خود سرمایه گذاری کرده اید و به عنوان بخشی از یک تیم، خوب کار می‌کنید.

در رسیدن به محل کار و شرکت در جلسات و قرارهای کاری دقیق باشید. وقتی شما وظایف خود را به خوبی انجام دهید، دیگران نیز می‌توانند وظایف شان را بخوبی انجام دهند. با دقت و احترام به همکاران و رئیس خود گوش دهید. در صورت لزوم، پیشنهادات آنها را در کار خود اعمال کنید. زندگی شخصی و کاری خود را از هم جدا نگه دارید. همه ی این نکاتی که گفته شد، شامل عادات خوبی هستند که می‌توانید در کار و شغل خود اعمال کنید.

ابتکار عمل به خرج دهید 

یکی از راه‌های برتری در محل کار جهت کسب موفقیت شغلی، ابتکار عمل است. گاهی سنت شکنی و کشف راه‌های جدید انجام کارها برای رئیس شما جذاب می‌باشد.

زیرا می‌تواند مثلا باعث صرفه جویی در زمان شود. یا اینکه دقت و کیفیت انجام یک کار را افزایش دهید. برای این کار سعی کنید بر وظایف و مهارت‌هایی که دارید مسلط شوید و احاطه پیدا کنید.
سپس می‌توانید به کشف راه‌های جدید بیاندیشید. همچنین می‌توانید با رئیس و همکاران خود در مورد راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تجربیات کاری جدیدی کسب کنید نیز صحبت داشته باشید.

به راه‌هایی فکر کنید که می‌توانید با سایر بخش‌ها یا گروه‌ها برای به دست آوردن تجربیات جدید همکاری کنید. استفاده از افراد و یا گروه‌های دیگر نیز راهی جهت خلق ابتکار عمل می‌باشد.
تمام این نکاتی که ذکر در راستای برتری در محل کار می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

پیشرفت خود را ارزیابی کنید 

کار خود را از نظر کمی‌و کیفی پیگیری کنید. این پیگیری برای ارزیابی میزان موفقیت شغلی شما لازم می‌باشد.
هر ۳ یا ۶ ماه چند پاراگراف در مورد آنچه در این زمان به دست آورده اید بنویسید. می‌توانید در این ارزیابی از داده‌های عددی نیز استفاده کنید.
مثلا میزان پیشرفت مالی در پس انداز خود، یا مقدار افزایش حقوق خود یا حتی می‌توانید کار خود را بصورت عددی ارزیابی کنید.

مثلا اینکه به خود و کارتان نمره دهید. اگرچه این کار در رزومه شما به این شکل ظاهر نمی‌شود، اما راه خوبی برای تعقیب پیشرفت شما است.
همچنین می‌تواند یک نقطه بحث بزرگ برای شما و مربی شما باشد.

می‌توانید پیشرفت خود را با نوشتن این موارد ارزیابی کنید: آیا در کار خود خوب عمل می‌کنید و احساس رضایت دارید یا نه. اگر نه، چه چیزی می‌تواند تغییر کند تا شما احساس بهتری داشته باشید؟ آیا کار آسان است یا چالش برانگیز.
به این نیز فکر کنید که آیا این شغلی است که شما مایل هستید در دراز مدت در آن بمانید یا اینکه احساس می‌کنید در اولین فرصت باید آن را تغییر دهید.

گاهی اوقات ارزش این را دارد که به شغل خود پایبند باشید تا بتوانید به نقطه ای که می‌خواهید برسید.
از طرف دیگر اگر فکر می‌کنید که در شغل فعلی تان مجالی برای پیشرفت ندارید یا اینکه در حال تلف کردن وقت خود هستید و انگیزه ای برای ادامه ندارید، بهتر است به فکر تغییر شغل باشید.

گاهی برای موفقیت شغلی احتیاج به یک مربی و مشاور دارید

همانطور که از عنوان پیداست، در برخی نقاط شما ممکن است به یک مربی یا مشاور احتیاج داشته باشید.
به همین دلیل نیاز است برخی نکات را در نظر بگیرید. اول اینکه در مورد آنچه که می‌خواهید، شفاف باشید.

چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید با مربی خود در میان بگذارید.
آیا از زندگی شخصی و روابط شما هم با خبر باشد یا خیر.
فکر می‌کنید به چه نوع توصیه‌هایی نیاز دارید. به همین دلیل قبل از انتخاب مربی به این مسائل فکر کنید که دقیقا در چه زمینه‌هایی احتیاج به کمک دارید.

گزینه‌های احتمالی را مشخص کنید. با فکر کردن به چهار یا پنج مربی احتمالی شروع کنید.
ممکن است برخی نتوانند یا مایل نباشند به عنوان مربی در کنار شما باشند و کار مشاوره ی شما را بر عهده گیرند.
به همین دلیل بهتر است چند گزینه را مد نظر داشته باشید.

سعی کنید برای ارتباط بهتر با مربی خود از کلمات مناسب استفاده کنید.
همچنین اگر از جانب یک دوست مشترک به او معرفی شوید، نتیجه ی کار ممکن است بهتر شود.
البته امروزه مبحث بیزینس کوچینگ خود به عنوان یک مهارت و شغل شناخته می‌شود. و ممکن است اصلا احتیاجی به وجود یک دوست مشترک نباشد. اما در هر حال، ارتباطات نکته ای انکار ناپذیر در موفقیت شغلی می‌باشد.

مربیان احتمالی را با آنچه که می‌توانند به شما ارائه دهند ارزیابی کنید. به دنبال افرادی باشید که بتوانید به راحتی با آنها صحبت کنید و با آنها دوست شوید.
زیرا دوستی اساس یک راهنمایی موفق است.

با فکر کردن در مورد اینکه چه کسی می‌تواند بهترین توصیه‌ها را داشته باشد، گزینه‌های خود را محدود کنید. کدام یک از آنها در جایی که شما در حال حاضر هستید، بوده است تا بتواند بهتر به شما مشاوره دهد؟!

این مسئله نیز راهنمای خوبی برای یک انتخاب اصلح است.

در ابتدای کار بهتر است نوع مهارت‌ها یا توصیه‌هایی را که امیدوار هستید از او کسب کنید را به او بگوئید.
ممکن است تشخیص دهید فرد مورد نظر شما مشغله ی زیادی داشته باشد و نتواند آنطور که باید به شما کمک کند.

در این حال با احترام از او خداحافظی کرده و به سراغ گزینه ی بعد بروید. تا جایی که ممکن است طبق اولویت بندی‌هایتان با افراد مختلف صحبت کنید.
در نهایت بهتر است مربی را انتخاب کنید که حمایت او منجر به موفقیت مالی شما شود.
یک مربی خوب باید بتواند شما را به سطوح بالای صنعت یا شرکت خود ارتقا دهد و به شما در بالا رفتن از نردبان موفقیت شغلی کمک کند.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x