تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونه در مصاحبه کاری و شغلی موفق باشیم

job interview- مصاحبه کاری

تاکنون برایتان پیش آمده به مصاحبه کاری و شغلی دعوت شوید و از شما بخواهند درباره خودتان صحبت کنید؟ صحبت‌های شما در این جلسه درباره خود گویای شخصیت شماست؛ بنابراین باید بسیار آماده باشید.

هنگام صحبت با دیگران صمیمانه رفتار کنید و درباره چیزهایی که دوست دارید صحبت نمایید.

شما می‌توانید برخی اطلاعات شخصی را برای ایجاد اعتماد و دوستی ارائه دهید. در طول یک مصاحبه شغلی، هنگام صحبت درباره خود تا حد زیادی بر تجربه‌های حرفه‌ای خویش تمرکز نمایید.
درباره نقاط قوت و دستاوردهایتان سخن بگویید و با دید مثبت اهداف خود را برای دیگران ترسیم نمایید.

در این مقاله به طور کامل به بررسی هر آنچه لازم است برای یک مصاحبه کاری بدانید پرداخته‌ایم. یک کاغذ و قلم بردارید و با ما همراه باشید.

در مصاحبه کاری شخصیت خود را نشان دهید

در مصاحبه کاری شخصیت خود را نشان دهید

وقتی در مورد خود صحبت می‌کنید، بی حال و خسته نباشید. با نحوه صحبت کردن انرژی خود را نشان دهید. از آن چه درباره آن صحبت می‌کنید، هیجان زده شوید.
تلاش کنید به موضوعاتی که برای صحبت انتخاب می‌کنید علاقه نشان دهید. اگر موضوعی برایتان خسته کننده است، از بیان آن صرف نظر کنید.

در مورد ویژگی‌های مثبت شخصیتی خویش صحبت نمایید. برای شناخت ویژگی‌های برجسته خود می‌توانید از دیگران کمک بگیرید. از یک دوست بخواهید درباره آنچه در رفتار شما خاص و منحصر به فرد است صحبت کند.
در مورد آنچه دوست دارید صحبت کنید، با این حال تنها یک موضوع را ادامه ندهید. سطح علاقه خود را بسنجید و تصمیم بگیرید که چه مدت می‌خواهید درباره آن سخن بگویید.

در فرد شنونده، به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر توجه او به سخنان خود باشید. برای این منظور می‌توانید به زبان بدن فرد مقابل توجه کنید. وضعیت بدن، حرکات صورت، تائید با تکان دادن سر همچنین پرسیدن سؤال از شما برخی از این نشانه‌ها هستند.

در مورد حرفه خویش صحبت کنید

صحبت کردن درباره علایق به تنهایی سودی ندارد. شما باید بتوانید درباره حرفه خود نیز سخن بگویید.
لازم نیست چیز زیادی بیان کنید. می‌توانید درباره شغل حال حاضر (یا پیشین) خود و مهارت‌هایی که آموخته‌اید صحبت نمایید. به مثال ذیل توجه کنید.

“من یک معلم هستم و این شغل را بسیار دوست دارم. آموزش کودکان یکی از کارهای مورد علاقه من است. من برای این شغل چندین دوره گذرانده‌ام و رشته دانشگاهی من مرتبط با این شغل است”.

بهتر است با دیگران صادق باشید و به دلایل خروج از شغل قبلی خویش اشاره کنید. نیاز نیست به جزئیات بپردازید. سعی کنید به طور اجمالی در این باره سخن بگویید. به مثال ذیل توجه نمایید.

“من عاشق شغل قبلی خود بودم. متأسفانه قراردادم با آن شرکت به پایان رسید. برای سرپرست و همکاران قدیمی خود آرزوی موفقیت دارم”.

عادی برخورد کنید

از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی درباره خود نهراسید. لازم نیست تظاهر کنید که همه چیز عالی است یا همیشه خوشحال هستید.
عادی برخورد کنید. صمیمانه رفتار کردن یکی از راه‌های ایجاد ارتباط با دیگران است.
گاهی صحبت درباره خانواده و مشکلات سبب می‌شود دیگران به شما نزدیک شوند.
با این حال تلاش کنید بیش از حد ترحم برانگیز نباشید. صحبت درباره مشکلات مانند راه رفتن بر لبه تیغ است. باید با ظرافت و به حد معین انجام شود تا نتیجه مناسب به دست آید.

در مورد تجربه کاری خود صحبت کنید

تلاش کنید به طور خلاصه در مورد تحصیلات و تجربه کاری مرتبط با تحصیل خود صحبت کنید. شرایط و نحوه آمادگی خود را برای این کار بیان نمایید.

سعی کنید از قبل درباره شغل مربوطه و وظایف آن یک تحقیق اجمالی کنید. با دقت آگهی را بخوانید و ببینید چه تجربه کاری دارید که می‌تواند پاسخ مناسبی برای نیاز آن‌ها باشد.
سعی کنید نشان دهید که سابقه شغلی و دستاوردهای گذشته‌تان با شغلی که برای آن درخواست داده‌اید، مطابقت دارد.

درباره اینکه چگونه شغل آینده شما در رسیدن به اهداف شخصیتان کمک کننده است سخن بگویید. به مثال ذیل توجه کنید.

“شرکت شما در راستای طراحی داخلی و دکوراسیون از سبک‌های مدرن حمایت می‌کند. سبک مدرن مورد علاقه من است. من چندین کار موفق در این زمینه داشته‌ام. می‌توانید در رزومه من آن‌ها را مشاهده بفرمایید”.

مهارت‌ها و نقاط قوت خود را شرح دهید

در یک مصاحبه کاری مدتی را به صحبت درباره مهارت‌های خود اختصاص دهید. به طور خاص درباره آن چه شما را واجد شرایط می‌کند و می‌توانید به مجموعه آن‌ها اضافه کنید سخن بگویید.
شاید اندکی احساس فخرفروشی کنید. باید بدانید که صحبت درباره ویژگی‌ها و توانایی‌های مثبتتان بسیار اهمیت دارد.

به ارزیابی شغلی که در گذشته داشته‌اید و هرگونه بازخورد مثبتی که از سرپرستتان دریافت کرده‌اید بیندیشید.
این ویژگی‌ها را به عنوان نقاط قوت خود بشناسید و سعی کنید درباره آن‌ها در موقعیت مناسب صحبت کنید.

فرق نمی‌کند چند سالتان است. سعی کنید به طور مداوم به یادگیری مهارت‌های مرتبط با حرفه و علاقه خویش بپردازید.
یادگیری مهارت علاوه بر افزایش شانس شما در مصاحبه کاری، سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های روان شناختی نیز می‌گردد.

در مورد دستاوردهای خود صحبت کنید

اگر مقاله‌ای دارید یا برنده جایزه‌ای شده‌اید، بهتر است در مصاحبه کاری درباره آن بحث کنید.

سعی کنید به صورت اجمالی درباره دستاوردهای خویش و نحوه رسیدن به آن‌ها سخن بگویید.
خجالت کشیدن را کنار بگزارید، باید بدانید که این دستاوردها حاصل زحمت و تلاش شماست، پس به آن‌ها افتخار کنید. نیازی به فخرفروشی نیست.
تنها کاری را که انجام داده‌اید بیان کنید و از شاخ و برگ دادن بیجا و غیرواقعی بپرهیزید.

آن‌ها را به صورت تجربه بیان کنید و از شکست‌های خود در این مسیر صحبت نمایید. این کار سبب می‌شود رفتارتان متواضعانه به نظر برسد.

از تفاوت‌های خود بگویید

در یک مصاحبه کاری، هر چیزی که شما را در مقابل دیگران متمایز می‌کند برجسته سازید. تجربه منحصر به فرد یا تسلط به زبان‌های متعدد سبب تمایز شما از دیگران می‌گردد.
از بیان تفاوت‌های غیرواقعی و ذهنی پرهیز کنید. اطمینان حاصل نمایید که آنچه می‌گویید شما را خاص‌تر می‌کند. مثلاً اگر در رزومه خود کاستی دارید، درباره آن صحبت کنید و بگویید که چه تجربیاتی کسب کرده‌اید.

به طور شخصی اظهار نظر کنید

بعد از صحبت درباره تجربه حرفه‌ای و دستاوردهایتان، می‌توانید اطلاعات شخصی را نیز ارائه نمایید.
مثلاً درباره کارهای خیر داوطلبانه یا حتی سبک موسیقی مورد علاقه‌تان صحبت کنید. در عوض زیاد درباره زندگی شخصی خود سخن نگویید.
مصاحبه کاری محل مناسبی برای بیان جزئیات بسیار شخصی نیست. با این حال ارائه برخی اطلاعات شخصی همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد شما را فردی صمیمی جلوه می‌کند.

به دیگران علاقه نشان دهید

وقتی کسی در حال صحبت با شماست، سعی کنید از زبان بدن مناسب برای تائید سخنانش استفاده نمایید.
به طور منظم با فرد گوینده تماس چشمی برقرار کنید. این کار نشان می‌دهد که شما در حال گوش دادن هستید و به سخنان او توجه می‌کنید. سعی کنید لبخند به لب داشته باشید و نظرات دلگرم کننده ارائه دهید.

تلاش کنید مهربان باشید. به خاطر داشته باشید که هرگونه لودگی، لبخند بی جا و خیره شدن به دیگران نتیجه معکوس خواهد داد.

مختصر صحبت کنید

اگر بیش از حد در مورد خود سخن بگویید، ممکن است طرف مقابل خسته شود. اگر صحبت را طولانی کنید دیگران به آنچه می‌گویید توجه نمی‌کنند. تلاش کنید مطالب را به صورت مختصر و بدون حاشیه پردازی بیان کنید.

اگر متوجه شدید که سردرگم هستید، اندکی آرام باشید و اجازه دهید آن‌ها از شما سؤال بپرسند.

در صورتی که احساس کردید بیش از حد درباره خود صحبت می‌کنید، از طرف مقابل سؤال بپرسید. افکار، نظرات، بازخوردهای آن‌ها را جویا شوید و درباره آن‌ها بیشتر بدانید.

برخی افراد وقتی دچار استرس می‌شوند، تمایل دارند بیش از حد صحبت کنند. اگر احساس کردید اضطراب دارید، صحبت نکنید.
چند نفس عمیق بکشید و با استرس خویش مقابله نمایید. اگر در این مصاحبه چند نفر حضور دارند، تنها نظر خود را معطوف به فردی خاص نکنید. سعی کنید با تمام افراد حاضر در جلسه ارتباط برقرار نمایید.

پس از پاسخ هر فرد، تقریباً ۳ ثانیه صبر کنید. این شیوه سبب می‌شود تا از قطع صحبت دیگران جلوگیری گردد.

از لاف زدن خودداری نمایید

اشکالی ندارد در مورد دستاوردهای خود سخن بگویید اما اجازه ندهید که صحبت از آن‌ها به مصاحبه شما غلبه کند.
اگر به یک موفقیت افتخار می‌کنید، آن را مطرح کنید تا دیگران مطلع شوند. یک‌بار آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و از بیان مجدد آن در مکالمه خودداری نمایید.
گاهی صحبت زیاد درباره یک دستاورد هرچند که فروتنانه بیان شود، می‌تواند نتیجه معکوس دهد.

اگر در این مصاحبه، شخصی از دستاوردهای خود می‌گوید، برای او خوشحال باشید.
سعی نکنید با بزرگ نمایی دستاوردتان نظر او را به خود جلب و کار او را کوچک بشمارید. بدون اینکه احساس خطر کنید موفقیت دیگران را تبریک بگویید.

ده دقیقه زودتر برای مصاحبه وارد شرکت شوید

زودتر رسیدن به شما نوعی آزادی عمل می‌دهد. اینکه ممکن است از پله‌ها بالا روید یا به در قفل شده ای برخورد کنید.
پیش بینی هر مانعی را دشته باشید تا به مشکل بر نخورید. از طرفی همیشه به موقع رسیدن به معنای وقت شناس بودن نیست.
برخی افراد مخصوصا هنگام مصاحبه شغلی، سر وقت رسیدن را به منزله تاخیر تلقی می‌کنند.
از طرفی وقتی زودتری وارد مکانی می‌شوید، فرصت کوچکی برای برقراری ارتباط با محیط را دارید. این آرامش به شما بسیار کمک خواهد کرد.

هنگام مصاحبه شغلی جهت یافتن کار انرژی خوبی داشته باشید

داشتن یک انرژی مثبت و خوب در همه ی حالات یک امتیاز مثبت است.
هنگام مصاحبه با فرد مصاحبه کننده، ارتباط خوبی داشته باشید. دست مصاحبه کننده را بفشارید و لبخند بزنید.
با این کار بسیار بر او تاثیر می‌گذارید. لبخند بزنید، ولی تا جایی که ممکن است این لبخند باید طبیعی باشد.
لبخند مصنوعی کاملا تاثیر عکس دارد. به این فکر کنید که چقدر از گرفتن مصاحبه خوشحال هستید و شروع کار در آنجا چقدر عالی است.

در کل مصاحبه ارتباط چشمی‌خود را حفظ کنید

در کل مصاحبه ارتباط چشمی‌خود را حفظ کنید

 

ارتباط چشمی‌ نه تنها در مصاحبه شغلی بلکه در همه ارتباطات امری مهم میباشد.
یکی از مهمترین ارتباطات با افراد از طریق چشم و حالات صورت است.
به همین دلیل به آن ارتباط چشمی‌می‌گویند. اگر از این نوع ارتباط هنگام مصاحبه پرهیز کنید، مصاحبه گر احساس ناهنجاری خواهد کرد.

ممکن است فکر کند که شما قدرت و احساس برنده شدن در این مصاحبه را ندارید. اگر بیش از حد عصبی به نظر برسید، مصاحبه کننده استنباط نادرستی از شما خواهد داشت.
این نکته زمانی حیاتی تر می‌شود که کار شما شامل ارتباط و تعامل با افراد مختلف باشد.
هنگام یافتن کار با طیف متفاوتی از شغل‌ها برخورد خواهید کرد.
بنابراین صرفا توانایی‌های فنی کفایت نمی‌کند. شما باید در برقراری ارتباط و القای انرژی مثبت به طرف مقابلاتان نیز توانمند باشید.
حفظ ارتباط چشمی‌راهی مطمئن است برای انتقال اعتماد به نفس و اثبات اینکه شما فرد مناسبی برای کار هستید.

خود را به خوبی معرفی کنید و برای سوالات احتمالی آماده باشید

در مصاحبه شغلی توانایی‌های خود را به مانند یک محصول ببنید. آن‌ها را به خوبی ارائه دهید.
خود را به‌طور مناسب معرفی کنید. نقاط قوت و ویژگی‌های خاص خود را شرح دهید.
در اینجا شما فروشنده و مصاحبه گر خریدار مهارت‌های شما هستند.
اگر در معرفی خود درست عمل کنید، موفق خواهید شد.

همچنین برای سوالات معمول پاسخ آماده کنید.
سوالاتی مانند اینکه چرا مجموعه ما با حضور شما پیشرفت می‌کند؟
چگونه با موانع پیش روی کارفرمایان قبلی برخورد کرده اید؟ بهتر است خود را برای پاسخ به چنین سوالاتی آماده کنید و جوابی درخور برای آن‌ها داشته باشید.
به‌طور کلی جلسه را در جریانی که مصاحبه کننده هدایت می‌کند دنبال کنید.
اگر جایی در رابطه با روند کار سوالی داشتید حتما بپرسید.
این کار شما را علاقه مند و متفکر در برابر کار نشان می‌دهد. ممکن است روند جلسه به گونه ای چیده شده باشد که برای شما سؤال ایجاد شود.
لذا با سؤال و دنبال کردن قضیه خود را مشتاق و متعهد به کار نشان می‌دهید.
از طرفی دیگر سؤال کردن شما را با آنچه قرار است سروکار داشته باشید مواجه می‌کند.
مجهولات ذهنی شما را برطرف می‌سازد. شرایط و انتظارات شما تعیین می‌شود و به شما اطلاع می‌دهد که دقیقا درگیر چه چیزی هستید.

زبان بدن، شناسنامه ی شما در مصاحبه شغلی

مطالب بسیاری راجع به زبان بدن در دسترس است.
امروزه همه می‌دانند زبان بدن چه تاثیر شگرفی در معرفی خود و ارتباط با افراد دارد.
حتی اگر همه سوالات را درست پاسخ دهید، بدون حالت و زبان بدن مناسب کار بی فایده می‌شود.
وقتی زبان بدن مناسب نباشد به مصاحبه کننده القا می‌کنید که شما به گفته‌های خود اعتقاد ندارید. یا اینکه فراغ بال زیادی دارید و حس مسئولیت پذیری شما را کمرنگ نشان می‌دهد.

دستان خود را به حالت مناسب قرار دهید. سر خود را بالا نگه دارید. با انرژی خوب با مصاحبه گر روبرو شوید.
شما باید دارای رویی گشاده، احساسی نزدیکی به شخص مصاحبه گر و با اعتماد به نفس باشید.
اگر هنگام یافتن کار زبان بدن خود را درست انتخاب نکنید، نتیجه ای عکس می‌دهد. و باعث می‌شود ناخودآگاه به مصاحبه گر اعلام کنید شما شخص مناسب نیستید.

در حین مصاحبه آرام باشید

آرامش خود را حفظ کنید.
هرچه بیشتر آرامش خود را حفظ کنید، بیشتر می‌توانید خود واقعیتان را نشان دهید.
بدین ترتیب شما قادر خواهید بود که خود را باهوش، دوست داشتنی و با مزه نشان دهید. البته با مزه و راحت بودن را از حد نگذرانید و دیسیپلین جلسه را رعایت کنید.

اگر رفتاری عصبی و خجالتی داشته باشید، مصاحبه کننده هنگام دیدن شما مردد خواهد شد.
بهترین روش برای اینکه آرامش داشته باشید، داشتن آمادگی برای مصاحبه است. مصاحبه شغلی هم مانند امتحان دادن است.
اگر آمادگی لازم را داشته باشید، نگرانی نخواهید داشت.
سوالات ممکن را از چند روز قبل تمرین کنید. لباس‌های خود را شب قبل آماده کنید. برای اطمینان از یک مصاحبه موفق هر کاری را که لازم می‌دانید انجام دهید.

هنگام یافتن کار کاملا مجهز به مصاحبه شغلی بروید

شاید بپرسید منظور از مجهز رفتن به مصاحبه چیست.
منظور رزومه و مدارک شما می‌باشد. به‌صورت کاملا آماده به مصاحبه بروید.
حتی اگر به‌طور رسمی‌اعلام نشود که با مدارک خود حاضر شوید. مدارک و منابع مربوط به سوابق اجرایی و علمی‌خود را به همراه داشته باشید.
این کار آینده نگری و حرفه ای بودن شما را نشان می‌دهد. رزومه خود را به‌صورت مرتب، بدون لکه قهوه یا جای دست و سازمان دهی شده همراه داشته باشید.

پس از مصاحبه، از مصاحبه کننده تشکر کنید.
رعایت مراتب ادب و احترام نقش موثری در انتخاب نهایی خواهد داشت.
از وقتی که مصاحبه گر برای شما گذاشته است قدردانی کنید.
این کار تاثیر فوق‌العاده ای در نشان دادن شخصیت و پرستیژ شما خواهد داشت.
همچنین از منابع خود در شرکت مد نظر استفاده کنید.
اگر کسی هست که توانایی‌های فنی شما را تائید می‌کند، از او کمک بگیرید. تائید شما از بیرون کمک شایانی به گزینش شنا خواهد داشت.

کلام آخر 

مصاحبه کاری یک جلسه مهم و گاهی پراسترس است. سعی کنید برای این جلسه از قبل اندکی وقت بگذارید.
حتماً درباره شرکتی که شما را به مصاحبه دعوت کرده تحقیق کنید. زمینه کاری، حقوق نسبی کارمندان، دستاوردها و اهداف آن‌ها را بشناسید.
این شیوه به شما کمک می‌کند تا در روز مصاحبه کاری حرفی برای گفتن داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که شما به خاطر شایستگی‌ها و رزومه قوی خویش به این مصاحبه دعوت ‌شده‌اید. نگران نباشید و کاملاً عادی برخورد کنید.

تیم متاراز برای شما آرزوی موفقیت می‌کند.

thebalancecareers


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x