تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

مثبت گرایی سمی چیست؟ ۴ خطر غیرقابل جبران

مثبت گرایی سمی چیست؟ 4 خطر غیرقابل جبران

مثبت گرایی سمی ضرری مشابه با همان منفی نگری دارد. اما این بار در یک قالب و شمایلی پسندیده‌تر و گول زننده تر ظاهر میشود. با ما در این بخش از سایت متا راز همراه باشید تا براتون مثبت گرایی سمی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

مثبت گرایی سمی

همان طور که نگرش های منفی و کاهنده انرژی می توانند بسیار مخرب باشند، مثبت گرایی سمی نیز می تواند یک امر نادرست طلقی شود. مثبت گرایی یا مثبت اندیشی سمی، شخص را مجبور می کند تا در اکثر اموری که حال روحی و یا جسمی مساعدی ندارد دارای یک روحیه مثبت و به ظاهر خوشحالی داشته باشد. در واقع این حالت فرد را واردار به داشتن یک حال خوب جعلی و یا تقلبی می کند در حالی که در واقعیت آن شخص حال زیاد رو به رواهی ندارد.

مثبت گرایی سمی یک حالتی به شمار می آید که انرژی های منفی را به صورت کاملا غیر طبیعی سرکوب می کند و یک نقاب دروغین از داشتن حال خوب و انرژی مثبت بر چهره فرد به نمایش می گذارد.
بروز دادن احساسات و عواطف مثبت می تواند تاثیر خوبی بر روی روحیه خود فرد و همچنین اطرافیان بر جای بگذارد اما فقط بروز دادن احساسات مثبت امری صحیح و اصولی نمی باشد.

در مقابل بروز دادن حس های مثبت و خوب باید احساسات منفی نیز بروز داده شود در غیر این صورت حس های منفی از درون بر شخص چیره می شوند و آن فرد را از پای در می آورد.
صادق نبودن با خود از لحاظ ابراز احساسات منفی یا مثبت می تواند تاثیرات نامناسبی بر روی شخصیت فرد به همراه داشته باشد. همچنین این حالت باعث منزوی شدن یک فرد می شود. در ادامه مقاله به بررسی دقیق تر موضوع، مثبت گرایی سمی می پردازیم.

توصیه هایی در جهت شناخت مثبت گرایی سمی

برای شناخت ویژگی اخلاقی مثبت اندیشی یا مثبت گرایی سمی، لازم است که یک سری توصیه هایی را در جهت شناخت این ویژگی شناسایی شود و سپس تشخیص داده شود که یک فرد دارای مثبت گرایی افراطی می باشد یا خیر.

  • پنهان کردن احساسات یکی از اصولی می باشد که می توان با در نظر گرفتن آن در افراد احتمال داد که درگیر مثبت گرایی سمی شده اند. این ویژگی در بسیاری از افراد وجود دارد و این دسته از افراد در معاشرت با دیگران و حتی در حریم شخصی خود نیز احساسات واقعی خود را مخفی می کنند.
  • عذاب وجدان داشتن به خاطر احساسات یکی دیگر از اصل هایی می باشد که افرادی که دچار مثبت گرایی افراطی شده اند در سبک زندگی خود در مسائل مختلف با آن دسته و پنجه نرم می کنند.
  • انکار کردن حس های منفی یکی از مواردی می باشد که اکثر افرادی که درگیر مثبت گرایی سمی شده اند با آن مواجه هستند. از این رو این دسته از افراد حس های واقعی خود را انکار می کنند و یا در مواردی نیز احساسات و عواطف خود را طرد می کنند. این عامل یکی از عواملی می باشد که در صورت نادیده گرفتن آن افراد بسیار درگیر نابودی حس های درونی خود به شخصه می شوند.
  • افرادی که دچار مثبت گرایی سمی شده اند در برخورد و معاشرت با دیگران، در صورتی که از آن ها حرف غیر مثبتی بشنوند آن ها را بسیار سرزنش می کنند. در حالی که خود این افراد دچار مثبت گرایی بیش از اندازه هستند و تا حد زیادی برای جلوه ندادن حس های منفی بزرگ نمایی می کنند.

خطرات مثبت گرایی سمی چیست؟

همان طور که منفی نگری بیش از اندازه می تواند بر روی روح و روان فرد اثرات منفی داشته باشد، به همان اندازه مثبت گرایی سمی نیز می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد. در ادامه به چند مورد از این خطرات احتمالی اشاره می کنیم:

  1. مشکلات ارتباطی: یکی از مشکلاتی که مثبت گرایی افراطی می تواند برای افراد به دنبال داشته باشد، مشکلاتی در برقراری در ارتباط با دیگران است. این دسته از افراد در معاشرت با دیگران در بحث درد و دل کردن دچار مشکلاتی می شوند. این مشکلات به صورتی هستند که این افراد به علت درگیر بودن ذهن آن ها به مثبت گرایی سمی، اصولا در حالی که حال روحی مساعدی ندارند اما نقاب خوب بودن به خود می زنند و با اطرافیان نمی توانند به شکل صحیحی تبادل نظر کنند.
  2. پایین آمدن عزت نفس: از دیگر خطراتی که مثبت گرایی سمی به دنبال دارد می توان به کم شدن عزت نفس اشاره کرد. این افراد به علت اینکه فکر و ذهن آن ها همیشه درگیر تفکرات مثبت است و یا حتی خیال پردازی هایی در ذهن خود دارند نمی توانند با افکار منفی خود بجنگند و با آن ها مقابله کنند. در زمانی که دچار مشکلاتی شوند به علت استرس و ناتوانی در حل آن دچار کمبود عزت نفس می شوند.
  3. انزوا و گوشه گیری: فردی که دچار مثبت گرایی سمی شده است، همیشه خود را ملزم به این می‌داند که باید در هر شرایطی لبخند بزند و شاد باشد. همچنین این فرد تصور می کند که باید خود همیشه به تنهایی و در هر شرایطی مشکلات خود را حل کند از این رو این دسته از افراد در حل مشکلات خود تنها هستند و در شرایطی به علت سنگینی مشکلات بر روی دوش آن ها، دچار انزوا و گوشه گیری می شوند.
  4. سوء استفاده شدن: اشخاصی که همیشه درگیر امید دادن به دیگران هستند اکثر اوقات از طرف دیگران مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

درمان مثبت گرایی سمی

درمان مثبت گرایی سمی

راه حل های متعددی برای بهتر شدن حس مثبت گرایی سمی وجود دارد، در ادامه به چند نمونه از این راهکار های کاربردی اشاره می کنیم:
مدیریت کردن حس های منفی یکی از راهکار های بسیار کاربردی و مفیدی می باشد که می توان در جهت بهبود حس مثبت گرایی زیاد آن را به کار گرفت. این دسته از افراد می توانند به جای آن که حس های منفی را انکار کنند، آن را در ذهن خود و یا همچنین با دیگران حل کنند.

از دیگر راه حل های کاربردی برای کم شدن مثبت گرایی سمی می توان به نداشتن انتظارات واقعی از خود اشاره کرد. افرادی که مثبت گرایی افراطی دارند همیشه خود را قهرمان زندگی می‌دانند. از این رو تا حد زیادی از خود انتظارات غیر واقعی دارند و این عامل این می شود تا در زمانی که دچار شکست هایی می شوند همیشه انتظار دارند که به صورت موفق و پیروز از آن بیرون بیایند.

مهارت همدلی یکی از اساسی ترین راهکار هایی در زمینه بهبود مثبت گرایی سمی می باشد. افرادی که درگیر مشکل مثبت گرایی بیش از اندازه از استاندارد خود می شوند معمولا در رابطه با مشکلات خود با دیگران صحبت نمی کنند. این افراد می توانند برای کم کردن ویژگی مثبت گرایی سمی خود بیشتر در رابطه با حس های خود با دیگران مشورت و همدلی کنند.
یادداشت های روزانه نیز یکی از راه حلی های بسیار کاربردی در این زمینه می باشد.

افراد می توانند حس های منفی و یا مثبت خود را در طول روز یادداشت کنند. در آخر کار می توانند تشخصی دهند که آیا حس های منفی درونی خود را بروز داده اند یا خیر. این کار نیز می تواند به کم شدن شدت مثبت گرایی افراطی کمک شایانی کند.

عواقب مثبت گرایی سمی چیست؟

همان طور که منفی گرایی بیش از اندازه عواقب سخت و نادرستی به همراه دارد، مثبت گرایی سمی نیز می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.
یکی از عواقب این ویژگی سخت در افراد این می باشد که فردی که درگیر این مسئله است از به اشتراگ گذاشتن احساسات منفی لحظه ای خود با دیگران پرهیز می کند. از این رو می تواند برای خود فرد نیز بسیار سخت باشد و همیشه باید تظاهر به حس های مثبت کند.

افرادی که دچار افکار مثبت سمی می شوند از احساسات اصیل خود بسیار دور می شوند. در مواقعی که در موقعیت های حساس احساسی قرار می گیرند به جای اینکه با آن حس های همدردی و همراهی کنند خود را ملزم بر این می‌دانند که نباید از حس های مثبت خود دور شوند.

رشد شخصیتی فرد در مواقعی که دچار افکار مثبت سمی شده است ناکامل می ماند. این افراد در مواقعی دچار بحرانی های چالش برانگیز می شوند و نیازمند تقویت انواع حس های خود هستند، در این امور ناکارآمد بر می آیند. رشد و بینش فردی در این افراد در رابطه با احساسات آنان به خوبی شکل نمی گیرد.

از دیگر عواقب مثبت گرایی سمی می توان به داشتن حس شرم نسبت به بروز دادن احساسات منفی خود اشاره کرد. افرادی که ذهن آن ها به افکار مثبت سمی درگیر است، معمولا در اکثر مواقع حس های منفی که در شرایط متفاوت در درون آن ها شکل می گیرد ا نمی توانند برای دیگران آشکار کنند. این دسته از افراد به گونه ای هستند که از بروز حس های منفی و آزار دهنده برای دیگران احساس شرم و خجالت دارند.

توصیه آخر

یکی از نگرش های نامحسوسی که ممکن است امروزه بسیاری از افراد درگیر آن شده باشند امابه علت نامحسوس بودن آن به صورت واضح متوجه آن نشده اند، مثبت گرایی سمی است.
افرادی که درگیر این موضوع به ظاهر ساده شده اند لازم است که ابتدا با استفاده از نشانه هایی که در مقاله بالا و همچنین مواردی دیگر گفته شده است، ابتدا تشخیص دهند که آیا مبتلا به مثبت گرایی افراطی شده اند یا خیر؟.

در صورت مبتلا شدن به این نگرش باید با استفاده از راهکار های پیشنهادی اقدام به درمان و عوض کردن این نگرش در وجود خود کنند. ریشه کردن نگرش مثبت گرایی سمی همان طور که گفته شد دارای عواقب سخت و دشواری می باشد پس لازم است پیش از آن که این مسئله جدی تر شود با یک روانشناس و یا مشاور با تجربه و خبره مشورت شود.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x