تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

مثبت اندیشی سمی چیست و چگونه آسیب میزند

False pretending of a girl

مثبت اندیشی سمی نوعی تظاهر به خوشحالی است
یعنی من از درون شاد نیستم و بسیار هم درد و رنج دارم اما در ظاهر خود را شاد نشان می دهم.
وقتی حالتان خوب نیست و می خواهید بنا به هر دلیلی افکار منفی خود را پنهان کنید افکار ظاهریتان تبدیل به مثبت اندیشی سمی می شود.

در واقع دوری از رنج خود رنج است سرکوب و نادیده گرفتن آشفتگی های درونی نوعی تضاد در احساسات خوب درونی به وجود می آورد.
وقتی روزتان را با احساسات مثبت تقلبی و جعلی بگذرانید تا پایان روز از نظر درونی فردی خسته و ناامید هستید و هیچ برنامه درستی را در دنیای بیرونی نمی توانید به مرحله اجرا بگذارید.
در این مقاله متا راز با ما همراه باشید تا در مورد مثبت اندیشی سمی و جعلی و آسیب هایی که ممکن است به وجود بیاید، بیشتر بدانیم.

مثبت اندیشی واقعی چیست؟

Laugh and positive emoji

قبل از آنکه به مثبت اندیشی سمی بپردازیم باید بدانیم که مثبت اندیشی درست و واقعی چیست.
تفکر و اندیشه مثبت به طور صحیح می تواند سلامت جسم و روان انسان را تضمین کند.
مثبت اندیشی یعنی برای هر اتفاق منفی که در زندگیتان رخ می دهد یک راه صحیح و مثبت پیدا کنید و فکر نکنید که با یک شکست زندگی تمام شده است.
همه ما انسانها عقاید و باورهای کهنه و مخربی داریم که از زمان های گذشته تا به امروز در ضمیرناخودآگاه ما ذخیره شده است.
این باورهای منفی می توانند زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهند، اما توسط مثبت اندیشی درست می توانیم این باورهای منفی را تبدیل به باورهای مثبت و اندیشه های سازنده کنیم.

مثبت اندیشی یعنی زمانی که کسی به شما حرفی زد که ناراحتتان کرد می توانید جنبه های مثبت رفتار او را در نظر بگیرید و فقط سعی کنید که خوبی هایش را ببینید.
یا اگر در کاری سرمایه گذاری کردید و شکست خورده اید می توانید جنبه های مثبت را بررسی کنید، بگویید درست است که زمان و پولم را از دست دادم اما حالا دیگر تجربه کسب کرده ام و می توانم دوباره شروع کنم و دیگر اشتباهات قبل را تکرار نمی کنم و این بار موفق خواهم شد.
مثبت اندیشی اعتماد به نفس شما را بالا می برد و از باورهای منفی چون نگران ها، ترسها، ناامیدی ها شما را رها می کند.

مثبت اندیشی سمی و نادرست چیست؟

poison

در مثبت اندیشی سمی فرد به صورت افراطی به تفکرات مثبت می پردازد و از بروز احساسات منفی خود سر باز می زند.
در مثبت اندیشی سمی شما احساسات واقعی خود را در لحظه سرکوب می کنید و از تجربه کردن حالات واقعی یک رویداد دوری می کنید.
اگر کسی فاجعه یا حادثه ای بد داشته باشد و در ظاهر بخواهد خود را حفظ کند و از احساس غم خود دوری کند و آن را سرکوب کند بعد از مدتی فرد دچار سرخردگی می شود.

مثبت اندیشی سمی بیشتر در زمان هایی رخ می دهد که کسی عزیزی از دست داده و نمی خواهد با غم فقدان او کنار بیاید شاید بگوید روح او همیشه کنار من است برای همین عزاداری نمی کنم، یا در سرمایه گذاری شکست خورده و مدام می گوید من مقصر نبودم به همین دلیل نمی خواهد با واقعیت روبه رو شود و یا اتفاقات بد دیگر که افراد نمی خواهند آنها را بپذیرند و با مثبت اندیشی افراطی و سمی می خواهند هاله ای از ابهام  بر روی اتفاق بکشند.

نادیده گرفتن عواطف و احساسات باعث بروز مشکلات در بدن و محیط پیرامون می شوند.
در مثبت اندیشی سمی ما پشت نقاب مثبت پنهان می شویم تا کسی از درون و از ناکامی ما با خبر نشود.
وقتی کسی در مواجه با یک مشکل به تفکر مثبت افراطی بپردازد بعد از مدتی از پا در می آید و دچار رنج و درد درونی و بیرونی می شود.

آسیب های مثبت اندیشی سمی

آسیب های مثبت اندیشی سمی

یکی از دلایلی که باعث شده این روزها مثبت اندیشی سمی و افراطی زیاد شود، به دلیل وجود شبکه های اجتماعی می باشد.
شبکه های اجتماعی، عکسها و پستهایی که تقریبا نیمی از آنها دروغ هستند زندگی لاکچری و بی دغدغه افرادی را نشان می دهد که برای برخی توهم، من چرا مثل آنها نیستم و یا من چرا خوب نیستم را به وجود می آورد.

کسانی که مثبت اندیشی سمی دارند دچار آسیب های جدی از جمله موارد زیر می شوند:

۱ – آنها عواطف منفی خود را مدام مسدود می کنند و اجازه بروز به آنها نمی دهند به اصطلاح در خودشان می ریزند و باعث می شوند بر روی سلامت روح و روانشان تاثیر منفی به وجود بیاید.

۲ – مثبت اندیشی سمی بعد از مدتی سبب بروز بیماری جسمی می شود زیرا وقتی شما فکر و اندیشه ای را بروز ندهید و بخواهید از آن فرار کنید، آن فکر منفی مسلما در لایه های عمیق وجودتان ریشه می کند و بعد از مدتی به صورت بیماری فیزیکی از قسمتی از بدن خود را بروز می دهد.
۳ – دیدگاه کسانی که مثبت اندیشی سمی دارند بسیار ساده لوحانه است. بعد از مدتی کسانی که اطرافشان هستند نسبت به آنها بی اعتماد می شوند زیرا می بینند زبان و اعمالشان با هم یکی نیست به زبان مثبت اندیش هستند اما نتیجه زندگیشان بی ثبات و متفاوت است بنابراین دوستانشان را از دست می دهند.

۴ – آنها روحیه ای آسیب پذیر پیدا می کنند زیرا فکر می کنند تمام اتفاقات بد زندگیشان را باید سرکوب کنند و اصلا عواطف منفی شان را بروز ندهند بنابراین هر چه احساسات و عواطفشان را مخفی تر می کنند آسیب پذیرتر می شوند.
۵ – زندگی افراد مثبت اندیش افراطی بعد از مدتی غیر واقعی می شود و آنها تحت تاثیر بیماری های روانی بدی همچون افسردگی قرار می گیرند.
۶ – آنها هیچ‌گاه رشد و پیشرفتی نمی کنند زیرا با تفکرات دروغین خودشان را راضی کرده و از اصل زندگی عقب می افتند.
۷ – گاهی اوقات افراد مثبت اندیش سمی فکر می کنند اگر بی خیالی را پیشه کنند موضوعی که در موردش اتفاقات منفی افتاده است را درست کرده اند.

مانند مادری که فکر می کند اگر فرزندش هر کار اشتباهی کرد او می تواند با تفکر مثبت اینکه یک روز درست می شود، خودش را آرام کند، قافل از اینکه آن یک روز هیچ‌گاه نمی آید و او با مثبت اندیشی افراطی و کم شمردن موضوع تربیت فرزندش خطرات جبران ناپذیری را در آینده نه چندان دور به بار می آورد.

۸ – تفکرات مثبت سمی سبب می شوند که قدرت حل مشکلات و چالشهای زندگی از بین برود زیرا فرد خودش را مدام با اندیشه های مثبت راضی می کند و نمی تواند به مسیر های درست رسیدن به هدف فکر کند و نمی تواند تجربیات درست داشته باشد.

احساستان را بروز دهید

هیچ مشکلی نیست اگر روزی حالتات خوب نیست بهتر است که احساسات منفی را بروز دهید.

احساسات منفی نیز جزئی از طبیعت انسان است که باید وجود داشته باشد مثلا وقتی شما از چیزی می ترسید یا مضطرب می شوید این یعنی باید مراقب خودتان باشید یا در شرایط اخلاقی حساسی قرار گرفته اید که باید از خودتان دفاع کنید و باید حس خشم و عصبانیت داشته باشید.

بروز احساسات منفی یک واکنش عادی و طبیعی است که در همه انسانها وجود دارد.

اگر کسی به مثبت اندیشی افراطی عادت کند یعنی حالت پذیرش در او از بین رفته و این عدم پذیرش می تواند خطرات جبران ناپذیری برای او به بار آورد.
وقتی انسان در مورد احساسات منفی خود صحبت می کند و آنها را بروز می دهد می تواند راه حل آن را پیدا کند اگر حس منفی را مخفی کند و آن را نادیده بگیرد چطور می تواند برای حل آن راهی پیدا کند.

همچنین این احساسات منفی می توانند الهام بخش باشند.

عواطف و احساسات منفی خود را بروز دهید و اجازه ندهید بعد از مدتی مثل یک کوه محکم و استوار در مقابلتان قد علم کنند و شما را از نظر روانی و جسمی از پا در آورند.

زمانی که احساسات منفی خود را بپذیرید در آن زمان می توانید در موردشان درست فکر کنید و مسیر صحیح را پیدا کنید.
از طریق احساسات منفی هست که می توانید به حس خوب برسید زیرا وقتی در حال تجربه کردن و سپس  بروز و پذیرش احساس منفی هستید، در واقع در حال حل مسئله در ذهن خود هستید و بعد از آن مرحله بروز احساسات مثبت واقعی می رسد.

راهکارهایی برای عدم تظاهر

چطور می توانیم از مثبت اندیشی افراطی و سمی دوری کنیم:
۱ – راحت زندگی کنید خود را رها و آزاد کنید به کودک درونتان اهمیت دهید و اجازه دهید که احساساتتان را بروز دهید.

۲ – احساسات منفی خود را بشناسید و آنها را یک فرایند طبیعی و عادی بدانید فکر نکنید که اگر حس منفی خود را بروز دهید کار بدی است و شاید دیگران را از دست بدهید نه اگر شما به انکار عواطف و احساسات خود بپردازید تبدیل به فردی دروغین می شوید و آن زمان هست که دیگران را از دست می دهید.

۳ – شناخت چرایی حالات احساسی و عاطفی خود. بدانید که چرا عصبانی می شوید چرا نگران هستید چرا ناامید شده اید بعد از آنکه به شناخت احساسات بپردازید آن زمان می توانید بپذیرید و به حل مشکل برسید.

۴ – وقتی حس منفی دارید شخصی را پیدا کنید که بدون قضاوت با شما صحبت کند بتوانید با او در مورد احساساتتان به خوبی مشورت کنید معمولا در چنین مواقعی یک مشاور بهتر می تواند به شما کمک کند.

۵ – به احساسات منفی خود نیز ارزش و بها دهید بگذارید اگر از دست کسی ناراحت هستید کمی عصبانی شوید یا اگر نگران هستید به طرف مقابل علت نگرانی را بگویید برای همه احساساتتان حتی عواطف منفی تان احترام قائل باشید زیرا انکار همین احساسات منفی می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به زندگیتان وارد کند.

۶ – وقتی حس منفی دارید آن را روی کاغذ بیاورید و در موردش با خودتان صحبت کنید و بنویسید اجازه دهید به طور کامل این حس بروز کند نوشتن شما را متوجه عمق ماجرا می کند و به احساس شما راهکار صحیح را نشان می دهد.

سخن آخر:

اگر کسی را دیدید که دچار فقدان یا ماجرای تلخی هست هرگز او را نصیحت نکنید و هرگز نخواهید که به او در آن لحظه چیزهای مثبت دروغین بگویید.
زیرا این کار باعث می شود او فکر کند که اگر بخواهد احساسات منفی اش را بروز دهد کار بدی است. ما همگی در مثبت اندیشی سمی در مقابل دیگران نقش داریم. باید با دیگران همدلی کنیم  و زمانی به آنها روحیه دهیم که خودشان از ما بخواهند که با آنها مشورت کنیم.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x