تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

یک فرد خجالتی چگونه و در چه شغلی موفق میشود

راه حل و رفع مشکل یافتن شغل مناسب برای یک فرد خجالتی 

در مقاله قبلی درباره غلبه بر کمرویی در محل کار صحبت کردیم اما در این بخش قصد داریم تا درباره خجالتی بودن برای یافتن شغل و اینکه چه شغلی مناسب یک فرد کم رو هست اطلاعات جامعی را در اختیار شما بگذاریم.
خجالت کشیدن همیشه دردسر ساز بوده است. همیشه فرد خجالتی در مواجه با افراد دیگر دارای مشکلاتی می‌باشد.
از طرفی کمرویی بیش از حد یافتن شغل را دشوار می‌سازد.

در دنیایی مملو از نیاز به ارتباطات برون گرا، افراد خجالتی ممکن است دچار دردسرهای زیادی شوند.
از طرفی معقوله یافتن شغل برای هر کسی امری حیاتی و مهم می‌باشد.

در واقع انسان درس می‌خواند، مدرک می‌گیرد و مهارت کسب می‌کند تا بتواند شغل مورد نظر خود را پیدا کند.
حال اگر آن فرد خجالتی باشد، به مانع بزرگی در مسیر خود بر می‌خورد.
بنابراین احتیاج است که این مشکل را حل کند.

خوشبختانه تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا با استفاده از نقاط قوت از پس چنین مشکلاتی برآیید.
اگر فردی خجالتی هستید و در یافتن شغل مورد علاقه خود مشکل دارید، ادامه این مقاله متا راز را از دست ندهید.
ما با استفاده از آموزش‌های

Melody Ruan ، مربی و مشاور کسب و کار، به شما کمک می‌کنیم تا مشکل خود را حل نمایید و به موفقیت شغلی دست یابید.

فرد خجالتی باید نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کند

میزان کمرویی خود را ارزیابی کنید. وقت گذاشتن برای فکر کردن درباره شخصیت خود و ارزیابی میزان کمرویی تان به شما بسیار کمک می‌کند.
هنگامی‌که متوجه شوید چقدر خجالتی هستید، می‌توانید به خود در کسب آگاهی‌های لازم در زمینه کسب و کار مورد نظرتان کمک کنید.

همچنین موقعیت‌هایی که وضعیت شما را تشدید و بحرانی می‌کند را می‌توانید تشخیص دهید.
سپس می‌توانید خود را برای مقابله با چالش‌ها آماده کنید.

از خود بپرسید آیا همیشه خجالتی بوده ام؟ آیا این کمرویی فقط هنگام جست و جوی شغل وجود دارد یا اینکه در محل کار هم احساس خجالتی بودن می‌کنم؟ آیا من در این وضعیتی که قرار دارم هم فردی خجالتی محسوب می‌شوم؟

بدانید که آمادگی به شما کمک می‌کند تا با کمرویی مربوط به جستجوی کار مقابله کنید.

در برخی موارد آمادگی لازم باعث حل مشکل فرد خجالتی در یافتن کار می‌شود. اگر پاسخ‌های شما به سوالات بالا نشان می‌دهد که بیشتر کمرویی شما مربوط به یافتن شغل است، پس باید برای چنین موقعیت‌هایی آمادگی کسب کنید.
این موقعیت‌ها شامل انجام مصاحبه‌ها، ملاقات با کارفرمایان و همکاران احتمالی و موارد مشابه می‌باشد.

برای مثال، می‌توانید از سوالات معمول در وب سایت‌ها برای ایجاد آمادگی در مصاحبه‌های کاری استفاده کنید.
یا اینکه موقعیت‌های مختلف را برای خود تصویر سازی کنید. بدین ترتیب می‌توانید تا حدی آمادگی لازم را کسب کنید.

به این باور برسید که افراد خجالتی می‌توانند شغل‌های رضایت بخش و مورد نظر خود را بیابند.
با این کار از کمرویی خود یک مشکل لاینحل نمی‌سازید. اگر به نظر می‌رسد خجالتی بودن شما یک ویژگی عمومی‌ در شخصیت شما است و فقط محدود به یافتن شغل نیست، پس باید به نقاط قوت و ضعف خود فکر کنید.

سپس تصمیم بگیرید که چگونه ادامه دهید. برای یافتن شغل نیازی به برون گرا شدن ندارید.
شما می‌توانید در حالی که بر یافتن شغلی متناسب با نقاط قوت و ضعف خود متمرکز هستید، به خارج از محدوده آسایش خود قدم بگذارید. فقط کافیست کمی‌بر روی نقاط ضعف و قوت خود متمرکز شوید و به خوبی آن‌ها را بشناسید.

بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

با درک توانایی‌های خود، می‌توانید تعیین کنید که کدام مشاغل ممکن است مناسب مهارت‌های شما باشد.
قوی ترین ویژگی‌های شخصیتی خود و مرتبط ترین مهارت‌های مربوط به کار خود را در نظر بگیرید و به سراغ موقعیت‌های مد نظر بروید.
به عنوان مثال، اگر فردی فوق‌العاده دقیق، متفکر و تحلیلی هستید و تجربه تهیه گزارش‌ها مالی کامل را دارید. ممکن است موقعیت‌های شغلی حسابداری و حسابرسی برای شما عالی باشد.

از طرفی با وجود چنین نقاط قوتی حتی اگر فرد خجالتی و کمرویی باشید، این اعتماد بنفس به شما کمک می‌کند تا موقعیت شغلی را تصاحب کنید.

از طرف دیگر شغلی را جستجو کنید که با نقاط قوت شما مطابقت داشته باشد. برای اینکه بتوانید احساس توانایی و موفقیت کنید، باید شغلی را پیدا کنید که با نقاط قوت شما سازگار باشد.
لیستی از مهارت‌ها، تجربه و سایر شرایط خود تهیه کنید و به دنبال مشاغل متناسب باشید.

فرد خجالتی برای جست و جوی شغل مورد نظر خود باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهد؟

تمرکز خود را بر مشاغلی بگذارید که برای شما راحت باشد. اگر شما فردی بسیار خجالتی و درون گرا هستید، ممکن است هرگز از کارکردن به عنوان یک سخنران انگیزشی یا فروشنده، احساس راحتی نکنید.

بر مشاغلی تمرکز کنید که به قاطعیت و ارتباطات بین فردی کمی‌احتیاج دارند. این در نوع خود نوعی سازگاری برای فرد خجالتی محسوب می‌شود.

برای مثال یک  فرد کمرو هرگز برای موقعیت‌های شغلی که احتیاج به سخنرانی یا ارتباطات گسترده دارند، مناسب نیستند.

درباره کارفرمایان احتمالی تحقیق کنید. به یاد داشته باشید که خود شغل تنها بخشی از معادله است.

در حالت ایده آل، شما همچنین می‌خواهید محیط کاری را پیدا کنید که در آن احساس راحتی کنید. برای هر موقعیت شغلی که پیش روی شما می‌آید، سعی کنید جو و فرهنگ محل کار را نیز شناسایی کنید.

به عنوان مثال اگر به موقعیت برنامه نویس علاقه دارید، اما متوجه شدید که شرکت مورد نظر بسیار شلوغ است و بر همکاری و جلسات مکرر تأکید می‌کند. ممکن است تصمیم بگیرید که اقدامی‌جهت کسب آن موقعیت شغلی انجام ندهید.

برای مشاغل مورد نظر با اطمینان درخواست دهید 

وقتی تعیین کردید که در کدام مشاغل احتمالی احساس راحتی می‌کنید، برای کسب موقعیت مورد نظر درخواست دهید

. اجازه ندهید کمرویی شما باعث عدم اقدام شما در راستای کسب موقعیت شغلی باشد.
فرصت را از دست ندهید. اگر شما خودتان با خجالت بیش از حد کار خود را خراب نکنید، هیچکس نخواهد فهمید شما به عنوان یک فرد خجالتی درخواست شغل کرده اید.
اولین قدم را برداشته و درخواست خود را ارسال کنید. اگر مشاغل مناسب را درست هدف قرار دهید، ممکن است از دیدن اینکه برای مصاحبه دعوت شده اید شگفت زده هم شوید.

ارتباطات راهی مؤثر برای یک فرد خجالتی 

گاهی توسعه ارتباطات فردی می‌تواند میزان کمرویی فرد خجالتی را کاهش دهد. وقتی که فرد خجالتی مشاهده کند که ارتباط با دیگران آنچنان سخت و پیچیده نیست، می‌تواند کمرویی خود را کنار بگذارد.

برای این کار شروع به شبکه سازی کنید. لازم نیست یک گروه ارتباطی بزرگ را تشکیل دهید. از شبکه‌های دوستانه کوچک شروع کنید. در محل کار می‌توانید یک یا دو همکار خود را مورد هدف قرار دهید. وقتی با همکاران خود رابطه تان را توسعه دهید، در کاهش خجالت شما در محل کار مؤثر عمل می‌کند.

برای یافتن شغل نیز می‌توانید در یک شرکت با چند نفر از اعضای آن ارتباط برقرار کنید. به آن‌ها پیام دهید یا تماس بگیرید. تماس اولیه را برقرار کرده و علاقه خود را به کار در شرکت یا شغل مورد نظر ابراز کنید. انجام این کار هنگام جستجوی شغل می‌تواند بسیار سودمند باشد. بدین ترتیب یک فرد کمرو براحتی می‌تواند جهت کسب موقعیت شغلی مورد نظر ارتباط سازی کند.

غلبه بر کمرویی در مصاحبه شغلی

آنچه را که می‌خواهید بگویید تمرین کنید. رفتن به مصاحبه کاری می‌تواند ترسناک باشد و احساس اضطراب برای آن طبیعی است.
اکثر مردم در این شرایط عصبی می‌شوند. با این حال، بهترین راه برای آماده‌سازی این است که رزومه خود را مرور کرده و تمرین کنید که در صورت پرسیدن سوالات متدوال مانند “درباره خودت به من بگو” چه باید گفت. دانستن اینکه چگونه تجربه، تحصیلات، مهارت‌ها و اهداف شغلی خود را توضیح دهید، به شما کمک می‌کند تا با اطمینان و آرامش به سوالات سخت‌تر پاسخ دهید.

برای نشان دادن نقاط قوت خود آماده باشید. بسیار مهم است که بتوانید نقاط قوت خود را با ذکر مثال‌هایی از موفقیت‌ها و دستاوردهای گذشته نشان دهید.
به عنوان مثال، اگر توجه زیاد به جزئیات یکی از نقاط قوت شما است، باید آماده ارائه یک مثال باشید. مثلا در موقعیتی توجه زیاد شما به جزئیات در یک گزارش باعث کشف اشتباهاتی شد و از ایجاد ضرر قابل توجه به شرکت مذکور جلوگیری شد.

بدین ترتیب می‌توانید نقاط قوت خود را به‌خوبی آشکار سازید. چه بسا با ذکر مثال تحسین مصاحبه کننده را هم نیز در پی داشته باشید.

دارای انرژی مثبت و مطمئن باشید. به یاد داشته باشید: اگر واجد شرایط انجام این کار نبودید هیچ وقت جهت مصاحبه احضار نمی‌شدید.
در این مرحله ، شما فقط باید با اعتماد به نفس خود را پرزنت کنید. بر نقاط قوت خود تمرکز کنید. در طول مصاحبه مثبت باقی بمانید.
سعی کنید اعتماد به نفس و اشتیاق خود را به صورت کلامی‌و غیر کلامی‌ابراز کنید.

اهمیت ارتباطات غیرکلامی ‌را در نظر بگیرید 

برای غلبه بر کمرویی در یک فرد خجالتی همه چیز به مهارت‌های کلامی‌منتهی نمی‌شود. ارتباطات غیر کلامی‌نیز به همان اندازه دارای اهمیت هستند.

تماس چشمی، وضعیت مناسب و دست دادن محکم عناصر ‌مهمی به ویژه در زمان یافتن شغل و مصاحبه کاری هستند.
همه باید این نوع ارتباطات غیر کلامی‌را تمرین کنند. اما افراد خجالتی ممکن است نیاز به تمرین و توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند.

بدین منظور باید تمرین کنید که با کسی که می‌شناسید هنگام صحبت کردن تماس چشمی‌داشته باشید. نشستن در حالت استوار روی صندلی را به مدت ۳۰ دقیقه تمرین کنید.
همچنین دست دادن محکم را نیز تمرین کنید. دست دادن به حالت سست یکی از نشانه‌های ترس و کمرویی می‌باشد.

یک فرد خجالتی باید تفکر خود را تغییر دهد 

در اغلب موارد، کمرویی باعث ایجاد اضطراب نیز می‌شود. افراد مضطرب نیز اغلب افکار منفی در سرشان جاری است. “من بی دست و پا به نظر می‌رسم”، “هیچ کس با من صحبت نمی‌کند”، یا “من شبیه یک احمق به نظر می‌رسم”. همه این‌ها افکاری هستند که در سر یک فرد کمرو گذر کند.

همانطور که احتمالاً می‌توانید بگویید، این افکار همه منفی هستند و فقط به شما کمک می‌کند تا احساس خجالتی و خودآگاهی منفی داشته باشید.

سعی کنید عادت افکار منفی را با آگاهی از زمان وقوع شان به چالش بکشید. سپس به‌صورت منطقی آن‌ها را برای خود حل کنید. یگ راه دیگر این است که افکار خود را دچار تنظیم مجدد کنید.
تنظیم مجدد تنها به معنای چرخش افکار به سوی مثبت بودن نیست، بلکه یک دیدگاه واقع بینانه تر می‌باشد.
بسیاری از افکار منفی ریشه در باورهای غیر منطقی دارند. شواهدی پیدا کنید که افکار منفی شما را به چالش می‌کشد و آن‌ها را نفی می‌کند. بنابراین می‌توانید از شر این نوع افکار راحت شوید.

توجه خود را به بیرون متمرکز کنید نه به خودتان 

این یکی از مهمترین جنبه‌های کمرویی و اضطراب اجتماعی است. اکثر افراد خجالتی این کار را عمداً انجام نمی‌دهند. اما در اغلب اوقات توجه آن‌ها در طول مکالمات به طور مداوم به سمت خودشان جلب می‌شود.
این توجه مدام باعث می‌شود که آن‌ها به این فکر کنند در حال اشتباه کردن هستند. بنابراین با از دست دادن اعتماد بنفس خود باعث ایجاد کمرویی و خجالت می‌شوند.

مراجعه به مشاور؛ یک راه حل مناسب برای فرد خجالتی 

اگر در غلبه بر کمرویی به تنهایی مشکل دارید، به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید. گاهی اوقات، کمرویی شدید نشانه ای از اختلال اضطراب اجتماعی است.

افراد مبتلا به این اختلال به طور وحشتناکی از این که تحت نظارت یا قضاوت دیگران قرار بگیرند به حدی می‌ترسند که دوستی یا روابط عاشقانه کمی‌دارند یا اصلا ندارند.
بدین ترتیب در یافتن موقعیت شغلی مد نظرشان نیز دچار مشکلات عدیده ای می‌شوند.

افراد متخصص با استفاده از تکنیک‌های درمانی می‌توانند به شما در تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی کمک کند و برای ایجاد الگوهای فکری سالم، عزت نفس و رفع کمرویی با شما همکاری کنند.
بدین ترتیب با رفع اختلالات احتمالی می‌توانید مشکل یافتن شغل مناسب را برای خود حل کنید.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x