تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چرا افراد خوش بین زندگی سالم تر، ثروت و عمر بیشتری دارند

چرا افراد خوش بین زندگی سالم تر، ثروت و عمر بیشتری دارند

آیا افراد خوش بین زندگی سالم تری دارند؟ خوش بین بودن و جذب ثروت چه ارتباطی می توانند بهم داشته باشند؟

آیا خوش بین بودن در زندگی با طول عمر بالا نیز مرتبط است؟

آیا واقعا بدبین ها بیشتر مریض می شوند؟ مطالعات مختلف علمی ثابت کرده اند که خوش‌بین ها زندگی طولانی تر و سالم تری دارند. همچنین در طی این مطالعات ثابت شده است که ثروتمندان افرادی فوق‌العاده خوش بین هستند.

در مطالعه اخیر انجام شده در دانشکده پزشکی بوستون، محققان ثابت کرده اند زنانی که به جنبه های مثبت زندگی نگاه می کنند، ۵۰ درصد شانس بیشتری برای رسیدن به ۸۵ سالگی یا بالاتر را دارند.
در مقایسه، مردانی که دارای روحیه شادابی هستند و مثبت نگر می باشند، ۷۰ درصد شانس بیشتری برای لذت بردن از زندگی در طی سالهای طولانی عمر خود را دارند.

ارتباط خوش بینی با طول عمر ،زندگی سالم،ثروت

در این مطالعه، سطوح خوش‌بینی با استفاده از دو آزمون روان‌شناختی «آزمون جهت گیری زندگی» و «مقیاس خوش‌بینی- بدبینی» سنجش شد. نویسندگان این مطالعه تحقیقاتی توضیح دادند: “در هر دو جنس مرد و زن، ما یک ارتباط مستقیم بین سطوح خوش بینی بالا با افزایش طول عمر یافتیم.

” به عنوان مثال، با توجه به شرایط جمعیتی و سلامت، زنان در بالاترین چارک خوش بینی نسبت به پایین ترین چارک، ۱۴.۹ درصد طول عمر بیشتری داشتند. این یافته ها در مردان نیز مشابه است.»

آیا بدبین ها بیشتر از افراد خوش بین مریض می شوند؟

آیا بدبین ها بیشتر از افراد خوش بین مریض می شوند؟

در اوایل سال ۲۰۰۹، محققان دانشگاه پیتسبورگ یک تست شخصیتی بر روی ۹۷۲۵۳ زن انجام دادند که سطح خوش بینی و بدبینی آنها را ارزیابی کرد.

هنگامی که محققان ربع بالای خوشبین ترین زنان را با ربع پایین بدبین ترین زنان مقایسه کردند، دریافتند که از هر ۱۰۰۰۰ فرد بدبین ۶۰ نفر از بیماری عروق کرونر قلب رنج می برند، در حالی که این میزان در هر ۱۰۰۰۰ فرد خوشبین، تنها ۴۳ نفر بود. در طول این مطالعه، ۶۳ نفر از افراد بدبین جان خود را از دست دادند در حالی که این میزان در مورد افراد خوش بین ۴۶ نفر بود.

ثروتمندان، افرادی فوق‌العاده خوش بین هستند

ثروتمندان، افرادی فوق العاده خوش بین هستند

یک مطالعه جامعه شناختی کیفی در آلمان همچنین نشان می دهد که خوش بینی یک ویژگی شخصیتی غالب در میان افراد بسیار ثروتمند است.

این مطالعه بر اساس مصاحبه های عمیق با ۴۵ فرد ثروتمند انجام شده است که بیشتر آنها کارآفرینان خودساخته ای بودند و ثروتی در حدود ۳۳ میلیون تا ۱.۱۲ میلیارد دلار داشتند.

مصاحبه شوندگان این مطالعه علمی همچنین یک تست تحت عنوان “آزمون پنج شخصیت بزرگ” را تکمیل کردند که برای ارزیابی ویژگی های شخصیتی غالب آنها استفاده شد.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که در بین تمام سؤالات مصاحبه و پاسخ افراد شرکت کننده، هیچ نکته دیگری جز اینکه افراد ثروتمند افرادی خوشبین هستند، وجود ندارد.

در مقیاسی از ۵- (افراد بدبین افراطی) تا ۵+ (افراد خوشبین افراطی)، ۳۸ نفر از مصاحبه شوندگان خود را در محدوده مثبت قرار دادند و خود را به عنوان خوش بین طبقه‌بندی کردند.

از این میان، ۳۵ نفر تا آنجا پیش رفتند که خود را در محدوده بسیار خوش بینانه از +۳ تا +۵ قرار دادند. در میان سوالات مختلف مطرح شده در تست جمله “من خود را بیشتر فردی بدبین می بینم” توسط ۳۸ نفر از مصاحبه شوندگان به شدت رد شد.

از مصاحبه‌ و پاسخ های ثبت شده مشخص شد، چیزی که مصاحبه شوندگان از آن با واژه یا مفهومی خوش بینی یاد می کنند دقیقاً با آنچه روان شناسان آن را «خود کارآمدی» نامیده اند مطابقت دارد.

این اصطلاح میزان یا قدرت باور یک فرد به توانایی های خود برای تسلط بر موقعیت های خاص و حتی بسیار چالش برانگیز را توصیف می کند.

مصاحبه شوندگان خوش بینی را به قول خودشان این باور تعریف می‌کنند که «خوش بینی یعنی در نتیجه توانایی‌های خود، شبکه ای که در ذهن پرورش داده‌اید یا عقلتان، همیشه قادر به شناسایی راه حل‌های خوب و غلبه بر هر مشکلی هستید».

در اینجا، مهم است که بفهمیم منظور ابرثروتمندان وقتی به خوش‌بینی اشاره می‌کنند، چیست؟

نظر ابرثروتمندان در مورد خوش بینی

نظر ابرثروتمندان در مورد خوش بینی

ابرثروتمندان معتقدند خوش‌بین بودن به این معنا نیست که آنها به صورت ساده لوحانه معتقدند تجارت مانند یک فیلم هالیوودی است که پایان خوش تضمینی دارد.

آنها همچنین دنیا را با عینک های به رنگ رز رنگی نمی بینند. برای این افراد، خوش‌بینی عبارت است از «اعتماد به نفس به اعمال خود»، «اعتماد به خود» و «قابلیت‌های سازمانی و مدیریت بالا» و همچنین “شایستگی‌های حل مسائل مختلف”. این امر مؤید یافته های پژوهش کارآفرینی و ثروت تحصیلی است، یعنی اینکه سطوح بالای خودکارآمدی از ویژگی های مهم شخصیت کارآفرینان و ثروتمندان است.

خوش بینی بیش از حد نیز می تواند خطرناک باشد

به عبارت دیگر همانطور که به پیامدهای مثبت خوش بینی در زندگی خود می اندیشید و به آنها توجه می کنید بایستی به پیامدهای منفی خوش بینی بیش از حد نیز توجه کنید. برای انی منظور میتوانید مقاله مثبت اندیشی سمی را مطالعه کنید

در این مورد مانجو پوری و دیوید رابینسون در مطالعه جامعه شناختی خود نشان دادند، در واقع، خوش بینی بیش از حد که از آن با عنوان خوش بینی ساده لوحانه نیز یاد می شود، می تواند مضر باشد.
آنها دریافتند که “خوش بینی معتدل با تصمیمات اقتصادی معقول و مناسب مرتبط است در حالی که خوش بینی افراطی با تصمیمات به ظاهر غیر منطقی می تواند در ارتباط باشد.”

این دو محقق با نمونه‌گیری تصادفی وسیع از مصاحبه‌ها، میزان خوش‌بین بودن افراد و تفاوت فرآیندهای تصمیم‌گیری اقتصادی و مالی بین خوش بین های متوسط و خوش بین های افراطی را بررسی کردند.

خوشبین های معتدل عادات مالی محتاطانه ای از خود نشان می دهند: آنها موجودی کارت اعتباری خود را به موقع افزایش داده و از آن مطلع هستند، افق برنامه ریزی طولانی مدتی دارند و اغلب پس انداز می کنند زیرا پس انداز کردن را کار خوبی می‌دانند.

با این حال، خوش بین های افراطی افق برنامه‌ریزی کوتاهی دارند و کمتر به این مسئله می اندیشند که پس‌انداز کردن کار خوبی است. پس در حالت کلی خوش بین های میانه رو بیشتر پس‌انداز می‌کنند در حالی که خوش بین های افراطی کمتر این کار را انجام می دهند.

تعدادی تفاوت مهم دیگر نیز در این مطالعه وجود داشت. برای مثال، مشخص شد که افراد خوش بین معتدل ساعت های بیشتری را نسبت به خوش بین های افراطی کار می کنند.

نویسندگان مقاله در نهایت نتیجه گرفتند: “این ایده که خوش بینی می تواند هم خوب باشد و هم بد، دو دیدگاه متضاد در ادبیات روانشناسی را در بر می گیرد.

نتایج ما نشان می‌دهد که بسیاری از ویژگی‌های منفی مرتبط با سوگیری های رفتاری ممکن است فقط برای افرادی که دارای سوگیری شدید هستند برجسته است و مقادیر متوسطی از سوگیری رفتاری، اعتماد بالا به دیگران، سوگیری نسبت دادن به خود یا خوش‌ بینی، ممکن است با تصمیم گیری های منطقی همراه باشد.”

سخن پایانی

به احتمال زیاد، اگر افراد خوش بین نبودند، در وهله اول هیچ کس کارآفرین نمی شد. با این حال، وقتی شرایط سخت می‌شود، خوش‌بینی می‌تواند منجر به پیامدهای منفی نیز گردد؛ زیرا این حالت ممکن است فرد کارآفرین را وادار کند که جدیت موقعیت‌های منفی را دست کم بگیرد و میزان خطری که خود را در معرض آن قرار می‌دهد اشتباه ارزیابی کند. و در نهایت از لحاظ مادی و معنوی متضرر شود.

پس در پاسخ به پرسش ابتدای متن “آیا افراد خوش بین زندگی سالم تری دارند؟”، می توان گفت آری اگر خوش بین بودن به میزان معتدل باشد با زندگی سالم و طولانی مدت و جذب ثروت همراه است اما اگر در این مورد نیز همچون هر امر دیگری افراط صورت پذیرد، نتیجه بر عکس گرفته شده و فرد دچار ضرر و زیان خواهد شد.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x