تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

علائم تمام‌شدن لنت ترمز ۲۰۶ + ۶ علت مهم

علائم تمام‌شدن لنت ترمز 206 + 6 علت مهم

در سیستم کلی ترمز خودرو، لنت ترمز بیش از اجزای دیگر آن در معرض ساییدگی است؛ بنابراین، تعویض به‌موقع لنت ترمز، جهت حفظ کارایی سیستم ترمز، بسیار حائز اهمیت است. پیشنهاد شده است که هر ۴۰ هزار کیلومتر الی ۸۰ هزار کیلومتر، لنت ترمز تعویض بشود. رانندگی با لنت ترمزی که تمام شده است خطراتی را به همراه دارد. این خطرات شامل اختلال در عملکرد ترمز، آسیب دیدن لاستیکهای ماشین و سیستم ترمز است. کاهش ضخامت لنت و اتمام آن نشانه‌هایی دارد که به‌راحتی قابل تشخیص هستند. علائم تمام شدن لنت ترمز ۲۰۶ نیز همانند دیگر لنت‌های سایر خودروها است. برای اطلاع از این نشانه‌ها، شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می‌کنیم.

شنیده‌شدن صداهای غیرطبیعی در هنگام ترمزگیری

لنت‌های اتومبیل، در شرایط متفاوت می‌توانند صداهای متنوعی را ایجاد کنند. شنیده‌شدن صدای سوت بلند، صداهای جیغ مانند و خراشیده شده آهن در هنگام فشردن پدال گاز، حاکی از تمام‌شدن لنت‌های ترمز ۲۰۶ است. شنیدن چنین اصواتی، مستلزم مراجعه به یک کارگاه معتبر مکانیکی است تا به‌موقع بتوانند لنت اتومبیل شما را جایگزین کنند.

صداهای ایجاد شده در هنگام ترمزگیری، همیشه دلیل بر تمام‌شدن لنت ترمز نیستند. به طور مثال، اگر این صدا، به‌صورت موقت شنیده شود، نشان از بی‌کیفیت‌بودن لنت‌های ترمز دارد. اما اگر صدای ایجاد شده طولانی‌مدت و ادامه‌دار باشد، گویای این است که لنت ترمز خودرو به پایان عمر خود رسیده است.

کشیده‌شدن و انحراف خودرو در هنگام ترمزگیری

اگر در هنگام حرکت، اتومبیل شما از مسیر خود منحرف شود و به سمت چپ یا راست کشیده می‌شود، می‌تواند علامت دیگری از اتمام لنت ترمز ۲۰۶ باشد. در توضیح این مسئله باید بگوییم که وجود ناهمواری‌ها در مسیر حرکت خودرو و اتومبیل، سبب چنین اتفاقی می‌شود. لنت‌های هر چرخ خودرو به دلیل همین ناهمواری‌ها، به شکل یکسان دچار فرسودگی نمی‌شوند. یک طرف ممکن است سریع‌تر از طرف دیگر ضخامت خود را از دست بدهد. نابرابری ضخامت لنت‌ها، درنهایت سبب منحرف‌شدن خودرو پس از فشردن پدال گاز می‌شود.

انحراف خودرو، صرفاً به دلیل ناهمسان بودن لنت‌های ترمز اتفاق نمی‌افتد. از دلایل دیگر آن می‌توان به فشار غیر مناسب لاستیک‌ها، خراب‌شدن کالیپر ترمز خودرو و عدم تعادل اتومبیل اشاره کرد.

روشن‌شدن چراغ هشدار ترمز

از واضح‌ترین نشانه‌های پایان‌یافتن عمر لنت اتومبیل، روشن‌شدن چراغ هشدار ترمز است. روشن‌شدن این چراغ حاکی از وجود اختلال در یکی از اجزای سیستم ترمز اتومبیل است. این اختلال می‌تواند در سطح روغن اتومبیل، فرسوده‌شدن لنت‌ها، نشتی سیستم هیدرولیک و خراب‌شدن سنسورها باشد. جهت تشخیص و شناسایی هرکدام یک از این مشکلات ایجاد شده لازم است که توسط یک متخصص و کارشناس مورد بررسی قرار بگیرند.

توصیه می‌کنیم در زمان روشن‌شدن چراغ هشدار، از ادامه‌دادن به مسیر خود دست نگه‌دارید و خودرو را متوقف کنید و جهت رفع مشکل به یک مرکز معتبر مراجعه کنید.

پایین‌رفتن یا محوشدن پدال ترمز خودرو

در وضعیتی که لنت ترمز ۲۰۶ تمام می‌شود، ترمز خودرو عملکرد خود را از دست می‌دهد و دچار اختلال می‌شود. در این حالت، هنگام فشردن پدال ترمز، زمان بیشتری صرف می‌شود تا ماشین به صورت کامل توقف کند. همچنین در این شرایط لازم است تا پدال ترمز را بیش از حد معمول و همیشگی خودش فشار داد.

بهتر است این نکته را بدانید که اگر اغلب در مسیرهای پرسراشیبی رانندگی می‌کنید، احتمال رخ‌دادن چنین اتفاقی برای شما بیشتر است. دلیل آن این ست که در جاده‌های پرسراشیب، جهت کنترل‌کردن سرعت خودرو، فشردن پدال ترمز به صورت بی‌وقفه و مداوم انجام می‌شود. در اثر تکرار زیاد چنین عملی، ترمز کم‌کم عملکرد و کارایی خودش را از دست می‌دهد. به عبارت دیگر، ایجاد اصطکاک بین لنت و روتور ترمز، جهت کاهش سرعت اتومبیل و توقف شدن آن، به‌سختی صورت می‌گیرد.

تغییرات ظاهری لنت ترمز

تغییرات ظاهری لنت ترمز

از علایم واضح تمام‌شدن لنت ترمز ۲۰۶ که به‌آسانی هم قابل‌تشخیص است، به تغییرات ایجاد شده در ظاهر آن می‌توان اشاره کرد. در این حالت شما می‌بایست به ضخامت لنت دقت کنید. اگر در نظرتان، ضخامت آن کمتر از نیم سانتی‌متر باشد، به این معنی است که لنت به اتمام رسیده است.

توجه داشته باشید که در بعضی از لنت‌ها یک نشانگر وجود دارد. نقش این نشانگر این است که ضخامت لنت را بررسی می‌کند. محل قرارگیری آن به شکل یک شکاف در قسمت پایین لنت است. چنانچه این شکاف به‌سختی قابل‌دیدن باشد و یا کاملاً از بین رفته است، یعنی آنکه لنت تمام شده است و می‌بایست یک لنت جدید خریداری کنید. یک نکته دیگر درباره تغییرات ظاهری این است که گردوغبار روی چرخ‌های خودرو به شکل قابل‌توجهی خیلی کم یا زیاد می‌شود.

لرزش پدال ترمز اتومبیل

لنت‌های ترمز توسط یک رزین چسبنده به همدیگر متصل می‌شوند. در حالت عادی و هنگام ترمزگیری، زمانی که لنت ترمز خودرو ساییده می‌شود، حرارت به وجود آمده، سبب نرم‌شدن رزین می‌شود. در این حالت چسب به شکل یکنواخت روی روتور ترمز ریخته می‌شود. اما اگر لنت بیش از حد معمول داغ کند، رزین به‌صورت یکدست روی روتور توزیع نمی‌شود. نتیجه این اتفاق، به لرزش درآمدن پدال ترمز است.

جمع‌بندی

لنت ترمز، مانند هر وسیله دیگر طول عمر محدودی دارد. در هنگام تمام‌شدن لنت، لازم است که سریعاً جهت تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهیم. در غیر این صورت، سیستم ترمز خودرو دچار آسیب‌های بیشتری می‌شود. اتمام لنت ترمز اتومبیل، علائمی دارد. شناخت این علائم به ما کمک می‌کنند تا به‌موقع از خرابی لنت مطلع شویم. نشانه‌هایی که حاکی از به‌پایان‌رسیدن عمر لنت هستند شامل تغییر در ظاهر لنت، منحرف‌شدن خودرو، لرزش پدال ترمز، پایین‌رفتن بیش از حد پدال و روشن‌شدن چراغ نشانگر ترمز ماشین هستند. مراجعه به یک تعمیرگاه یا کارشناس، در صورت مشاهده چنین علائمی، بسیار حائز اهمیت است.

برای اطلاعات بیشتر درباره علائم تمام شدن لنت ترمز ا به این سایت مراجعه کنید.

 

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x