تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

راه های کنترل استرس کنکور

روش های کاهش استرس کنکور

هر کدام از ما که کنکور داده باشیم قطعا استرس کنکور را تجربه کرده‌ایم.
استرس اتفاقی است که در لحظات هیجان ‌انگیز و تعیین ‌کننده در زندگی ما رخ می‌دهد. استرس فشار روانی می‌باشد که می‌تواند در شرایط حساس برای ما اتفاق بیفتد.

به دلیل این ‌که کنکور اتفاقی تعیین‌ کننده درزندگی و آینده ما می‌باشد؛ داشتن استرس در این زمینه منطقی می‌باشد.

ما در ادامه تلاش داریم تا برای شما در رابطه با روش ‌های کاهش استرس کنکور صحبت کنیم و به شما بگوییم که چگونه می‌توانید استرس را کنار بگذارید و  این فشار ذهنی را کنترل کنید.
اگر شما نیز حس می‌کنید که استرس کنکور در حال تحت تاثیر قرار دادن عملکرد شما میباشد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید تا درباره راه های کنترل استرس کنکور بیشتر بدانید.

بررسی راه های کنترل استرس کنکور

ممکن است همه ما استرس را  تجربه کنیم. روش‌ های گوناگون و متنوعی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کند تا به ‌راحتی از این فشار روانی دور بمانید.

توجه کنید که داشتن استرس به‌ طور کلی امری طبیعی می‌باشد و شما نباید به‌ هیچ ‌عنوان نگران سطح مناسبی از استرس باشید؛

اما در برخی موارد وجود استرس شدید عملکرد ما را دچار اختلال کند.

کم ‌کاری نکنید

بررسی راه های کنترل استرس کنکور

مورد اولی که می‌تواند به شما کمک کند به کاهش استرس کنکور بپردازید این است که کم ‌کاری نکنید.

فردی استرس می‌گیرد و نگران می‌شود که کلی درس ‌های تلنبار شده و نخوانده داشته باشد. اما اگر شما سعی کنید که به ‌طور مداوم درس بخوانید و آن ‌ها را روی یکدیگر تلنبار نکنید، دیگر نگرانی خاصی در رابطه با آن نخواهید داشت زیرا می‌دانید که هر چه در توانتان بوده را انجام دادید و دیگر کاری بیشتر از این از شما برنمی ‌آید.

همین موضوع می‌تواند باعث شود که شما حس کنید که توانایی درس‌ خواندن بیشتر از این را نداشتید و در ادامه این روند می‌تواند به کاهش استرس شما کمک کند. البته این ‌موضوع زمانی برای شما کارآمد خواهد بود که به ‌طور واقعی تمام تلاش خودتان را کرده باشید که درس بخوانید. اگر حتی کوچک‌ترین تنبلی‌ای در این زمینه نیز داشته باشید، ممکن است که استرس تمام بدن شما را فرا گیرد و شما را اذیت کند.

ورزش کردن را فراموش نکنید

از راه‌ هایی که می‌تواند به شما کمک کند به کاهش استرس کنکور بپردازید این است که ورزش کنید‌.

ورزش کردن علاوه‌ بر فواید فیزیکی می‌تواند از نظر ذهنی نیز روی شما تاثیر گذار باشد. به‌ طور کلی این کار می‌تواند باعث شود که هورمون‌ های شادی ‌آور در بدن شما ترشح شوند و هورمون ‌های شادی ‌آور می‌توانند به مبارزه با استرس بپردازند.

سعی کنید که حتما حداقل نیم‌ ساعت در روز را به فعالیت بدنی بپردازید تا بتوانید تا آنجا که میشود حس خوب را در خود پرورش دهید.
بهتر است که ورزش کردن صبح هنگام باشد تا شادی و نشاط زیادی را در طول روز برای شما به ارمغان بیاورد.
ورزش کردن علاوه‌ بر مبارزه با استرس می‌تواند باعث شود که شما انرژی لازم برای فعالیت در طول روز را داشته باشید.

خواب کافی

خواب کافی برای کاهش استرس کنکور

خواب کافی از دیگر مواردی است که می‌تواند به شما کمک کند به کاهش استرس کنکور بپردازید.

خوابیدن نیاز ضروری برای بدن ما می‌باشد. به‌ خصوص اگر شما در حال درس ‌خواندن برای کنکور هستید و مباحث سنگین و حجیمی را در طول روز می‌خوانید، باید به کیفیت و میزان خواب شبانه خود دقت داشته باشید.

بسیاری از کنکوری ‌ها می‌گویند که به دلیل حجم درس ‌هایشان خواب کافی ندارند. توجه کنید که این کار اصلا درست و حرفه‌ای نیست.
هرچقدر شما کمتر بخوابید ذهنتان خسته‌تر می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که مطالب را به ‌صورت مناسب، تاثیر گذار و عمیق فرا نگیرید.

اگر می‌خواهید حجم پایینی از درس ‌ها را با کیفیت بالا به‌ جای حجم بالایی از درس‌ ها را به‌ صورت پخش ‌پلا و بی‌کیفیت بخوانید، باید حتما به کیفیت و میزان خواب خود دقت داشته باشید.

سعی کنید که قبل ‌از ساعت دوازده به خواب بروید و حداقل هفت ساعت در طول روز بخوابید. کیفیت خواب نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این نکته به این معنی می‌باشد که شما نباید اجازه دهید که هیچ‌ چیزی خواب شما را برهم بزند. شما باید در این دوران به خواب خود دقت زیادی داشته باشید.
سعی کنید در مکان تاریک و آرامی به خواب بروید و دمای اتاق خودتان را بیش ‌از حد سرد و یا بیش ‌از حد گرم نکنید.

خلاصه برداری داشته باشید

خلاصه برداری داشته باشید

همان‌ طور که همه شما می‌دانید برای کنکور شما باید حجم بسیار زیادی از مطالب را بخوانید. نگه‌داشتن این حجم بسیار زیادی از مطالب در ذهن ممکن است کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد.

علاوه ‌بر این موضوع حجم درس ‌های تلنبار شده و نخوانده می‌تواند استرس زیادی را با خود به ‌همراه داشته باشد.
به همین دلیل برای کاهش استرس کنکور شما می‌توانید از نت برداری و یادداشت‌برداری استفاده کنید.

روز های اولی که شما به ‌تازگی شروع به مطالعه برای کنکور کرده‌اید، هر نکته‌ای که به نظرتان مهم میباشد را به ‌صورت مرتب در یک دفترچه بنویسید.

نکات کلیدی که حس می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند تا با خواندن آن ‌ها کل محتوا و موضوع برای شما یادآوری شود را یادداشت کنید تا بتوانید در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید.

شما می‌توانید از این نت برداری ‌ها در دوران مرور دروس استفاده کنید و حتی می‌توانید هنگامی ‌که در حال حل مسئله هستید و نکته‌ای را فراموش کردید، از این نت ها برای خودتان بهره ببرید و دیگر نیازی نباشد که کل مبحث یک‌بار دیگر بخوانید.

توجه کنید یادداشت برداری ‌ها به دلیل این ‌که شخصی می‌باشند، دقیقاً مطابق با سلیقه خود شما نوشته شده‌اند و مناسب‌ترین و تاثیرگذارترین منبع برای درس‌خواندن می‌باشند.
سعی کنید که یادداشت ‌ها را همواره همراه خودتان داشته باشید و در کوچک‌ترین فرصت مانند هنگامی ‌که در اتوبوس‌ و یا قطار نشسته‌اید از آن‌ ها استفاده کنید و در مدت‌ زمان بسیار کوتاهی یک کتاب را به‌ طور کامل بخوانید.

به تغذیه‌ی خود توجه داشته باشید

به تغذیه‌ی خود توجه داشته باشید

تغذیه مهم‌ترین منبع تامین انرژی شما می‌باشد.

در روز های منتهی به کنکور شما باید توجه بسیار زیادی روی تغذیه خودتان داشته باشید و تا آنجا که می‌توانید غذا ها و ویتامین ‌هایی را مصرف کنید که می‌توانند به شما کمک کنند تا روند یادگیری را تسریع بخشید.

استفاده از انواع مختلف و متفاوت از میوه‌ ها، استفاده از آجیل ‌ها و مغزهای گوناگون، استفاده از انواع مختلف محصولات لبنی و گوشت ‌ها می‌تواند در این زمینه به شما کمک کننده باشد.

توجه کنید که تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا به ‌راحتی و بدون هیچ ‌گونه مشکلی، انرژی مورد نیاز برای درس ‌خواندن را تامین کنید.
سعی کنید که به ‌جز وعده‌ های اصلی غذایی خود، چند میان وعده در طول روز مصرف کنید و همواره خوراکی مناسبی در دسترس خود داشته باشید تا بتوانید در صورتی‌ که احساس کردید قند خونتان پایین آمده و یا گرسنه هستید از آن خوراکی بهره ببرید.

توجه کنید که این ‌موضوع می‌تواند باعث شود که استرس ‌ها و اضطراب ‌های ذهنی شما تا حد بسیار زیادی آرام شود و در نهایت این‌ موضوع می‌تواند باعث کاهش استرس کنکور شوند.

غذا خوردن برای ما انسان‌ها یک لذت می‌باشد. لذت بردن از غذا خوردن می‌تواند احساس شادی و مثبتی را در ما ایجاد کند و همین موضوع می‌تواند باعث شود که ذهن ما به ‌راحتی با استرس ‌ها و نگرانی ‌ها مقابله کند.

شما به‌ هیچ ‌عنوان نباید در دوران منتهی به کنکور، خوردن صبحانه را فراموش کنید. صبحانه را به ‌موقع و پروپیمان بخورید و اجازه دهید که انرژی مورد نیاز شما برای ساعات ادامه روز حفظ شود.

از فعالیت ‌های استرس ‌زا دوری کنید

در روز های منتهی به کنکور ممکن است هر اتفاق کوچکی باعث شود که استرس در شما فوران کند پس سعی کنید که از این اتفاقات دوری کنید.

برای کاهش استرس کنکور سعی کنید که به ‌هیچ ‌عنوان در رابطه با اندازه مطالعه سایر دوستان خود سؤال نپرسید و از آن‌ ها نخواهید که در رابطه با رتبه ‌های کنکور آزمایشی خودشان برای شما صحبت کنند.

سعی کنید تا آنجا‌ که می‌توانید استفاده از تلفن‌ همراه و تلویزیون را کم کنید زیرا این ابزار ها می‌توانند به ‌صورت ناخودآگاه در شما استرس و اضطراب ایجاد کنند. به ‌طور کلی به ‌دنبال آرامش باشید و کار خودتان را پیش ببرید.

برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید و اجازه ندهید که بی‌برنامگی نامنظمی باعث ایجاد استرس در شما شود.

فعالیت ‌های آرام‌بخش را جدی بگیرید و برنامه ‌هایی را نگاه نکنید که در شما احساس ترس را ایجاد می‌کند.

به‌ طور کلی در روز های منتهی به کنکور شما به ‌هیچ ‌عنوان نباید اقدامات استرس زا انجام دهید و در شرایط نامناسب قرار بگیرید.

اگر حس میکنید استرس تمام ذهن شما را فرا گرفته، سعی کنید دوش آبگرم بگیرید و چند نفس عمیق بکشید.

اگر می‌بینید این رفتار ها به شما کمک نمی‌کند سعی کنید موزیک گوش دهید و برای لحظاتی ذهن خود را از درس‌ خواندن دور کنید.
به ‌هیچ‌ عنوان اگر مبحثی را متوجه نمی‌شوید تکرار و مداومت نورزید و آن مبحث را کنار بگذارید تا بتوانید در زمان دیگری آن مبحث را دوباره بخوانید.

منابع

groupe-reussite

heyme.care-stress

studylease


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x