تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

اعداد فیبوناچی چیست؟ معرفی اعداد مهم فیبوناچی

گفتنی است که انسان ها از زمان گذشته تا به امروز با اعداد و ارقام سر و کار داشتند و البته کاربرد اعداد در دوران قدیم محدود به شمارش گوسفندان و رفع نیاز های روزمره بود؛

اما به مرور زمان با پیشرفت علم ریاضی و همچنین گسترش کاربرد آن در جهان هستی مواجه شدیم.
از رایج ترین دنباله های اعداد می توان به اعداد فیبوناچی اشاره کرد که در زمینه های گوناگون اعم از بازار بورس، طبیعت، موسیقی و بسیاری از بازی ها به چشم می خورد؛ در ادامه قصد داریم شما را با راز اعداد فیبوناچی، بیشتر آشنا کنیم.

اعداد فیبوناچی

اعداد لئوناردو فیبوناچی

در سال های گذشته این اعداد توسط ریاضی دان ایتالیایی معرفی شد که نام او لئوناردو فیبوناچی بود؛ این دانشمند کشف کرد این دسته از اعداد با صفر و یا یک شروع شده و اتفاقا با جمع کردن دو عدد قبلی در هر قدم، یک عدد دیگر به وجود خواهد آمد.

در ادامه به منظور درک بهتر به شرح یک مثال می پردازیم:

۱، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳، ۲۱، ۳۴، ۵۵، ۸۹، ۱۴۴، ۲۳۳، ۳۷۷ و …؛ مشاهده کنید که از سمت راست به چپ؛ جمع هر دو عدد متوالی می تواند عدد بعدی را به طور دقیق خلق کند.

کشف اعداد مهم فیبوناچی

کشف اعداد مهم فیبوناچی

همواره، برخی از افراد دغدغه این را دارند که اعداد فیبوناچی چه طور و چگونه کشف شدند و به همین علت هم قصد داریم که به داستان آن اشاره کنیم.
این دانشمند به واسطه شغل خود به بررسی آمار جمعیت و میزان زاد و ولد خرگوش ها می پرداخت و دریافت که با وجود یک خرگوش نر و ماده، می توان به دو خرگوش دست پیدا کرد و با ادامه جفت گیری این حیوانات پس از یک سال حدود ۱۴۴ خرگوش متولد می شوند که اتفاقا فرضیه وی کاملا صحیح بود.

کاربرد اعداد فیبوناچی

خبر خوش این که اعداد فیبوناچی در زمین های گوناگونی و به خصوص علم اقتصاد کاربرد دارد؛ به طور مثال در بازار سهام، فارکس، ارز دیجیتال، فیزیک و … مورد استفاده قرار می گیرد.
گفتنی است که این دنباله محبوب ریاضی در علم عمران و معماری هم در زمان گذشته و حتی اکنون و کاربرد فراوانی دارد و از معروف ترین آن می توان به نسبت طلایی در معماری هرم جیزه در کشور مصر اشاره کرد و محیط آن هرم تقسیم بر دو برابر ارتفاع عمودی آن نسبت طلایی پدید آمده است.

اعداد فیبوناچی در بورس و فارکس

اعداد فیبوناچی در بورس و فارکس

امروزه اغلب افراد از ضرورت بورس و همچنین مزایای این بازار به خوبی آگاه می باشند و به گفته دانشمندان می توان نوسانات و تغییرات بورس را به کمک اعداد فیبوناچی پیش بینی کرد؛

به عنوان مثال در فیبوناچی اصلاحی که به معنای میزان بازگشت پول می باشد از اعداد ۲۳.۶ درصد، ۳۸.۲ درصد، ۶۱.۸ درصد و در نهایت ۷۸.۶ درصد استفاده می شود که کلیه آن ها هم از دامنه اعداد رایج فیبوناچی استفاده شده است.
البته موضوع به همین نقطه ختم نمی شود؛ چرا که فیبوناچی گسترشی هم می تواند مقدار قیمت اصلی پول را نشان دهد.

اعداد فیبوناچی در موسیقی

اعداد فیبوناچی در موسیقی

به طور کلی می توان گفت که همگان از شنیدن موسیقی به وجد می آیند و کمتر کسی پیدا می شود که از آن لذت نبرد؛ اما تا به حال به علت زیبایی و هماهنگی میان آلات متنوع موسیقی توجه کردید؟
گفتنی است که یک اکتاو پیانو از ۱۵ نوت برخوردار می باشد که از بین آن ها ۸ کلید به رنگ سفید و ۵ کلید هم به رنگ مشکی در نظر گرفته شده است و هر گام هم از ۸ نوت تشکیل شده است که اتفاقا نوت سوم و پنجم قادر به ایجاد آکورد پایه هستند.

در اغلب مواقع هم نوت غالب، همان نوت پنجم است که هشتمین نوت در ۱۳ نوت منجر به ساخت سازنده اکتاو شده است و در پایان با کمی دقت می توان به ارتباط میان اعداد ۳، ۵، ۸ و در نهایت عدد ۱۳ پی برد که طبیعتا این فرایند مطابق با دنباله اعداد فیبوناچی در نظر گرفته شده است.

اعداد فیبوناچی در نقاشی

خبر خوش این که کاربرد و اهمیت این اعداد به علوم موسیقی، اقتصاد و ریاضی محدود نمی شود؛ بلکه زیبایی آن در برخی از نقاشی ها هم به چشم می خورد.
در زمانی که از دنباله اعداد فیبوناچی یک مربع می سازیم و آن ها را به طور مستطیلی در کنار یک دیگر جای می دهیم و با متصل کردن اضلاع مربع به یکدیگر می توان به یک مارپیچ زیبا دست پیدا کرد که اتفاقا بسیاری از هنرمندان از قبیل مونا لیزا از این تکنیک در طراحی چهره افراد بهره می بردند.

اعداد فیبوناچی در تاریخ

با بررسی دقیق تاریخ و علوم باستان شناسی می توان به آثار تاریخی باقی مانده از زمان مصر باستان، یونان و رم پی برد که اتفاقا کلیه این آثار و معبد معروف پارتنون هم بر مبنای نسبت طلایی، ساخته شده است و با اندکی دقت می توان به نسبت عرض به طول پنجره های مستطیل شکل که همانند اعداد فیبوناچی در نظر گرفته شده است، پی برد.

اعداد فیبوناچی در طبیعت

اعداد فیبوناچی در طبیعت

گفتنی است که طبیعت مظهر زیبایی و شکوه جهان هستی می باشد که اتفاقا در این راستا هم قوانین و اعداد ریاضی فیبوناچی به وفور استفاده شده است که در ادامه قصد داریم تا شما را با آن ها بیشتر آشنا کنیم:
• گل: در اغلب مواقع تعداد گلبریگ های موجود در یک گل از اعداد فیبوناچی پیروی می کند و اتفاقا همین مورد هم سبب طراوت و زیبایی آن ها شده است؛ به طور مثال گل سوسن از ۳ گلبرگ، گل آلاله ۵ گلبرگ، کاسنی ۲۱ و در نهایت گل دیزی هم از ۳۴ گلبرگ برخوردار می باشد.

فراموش نکنید که گلبرگ ها به منظور رشد و پایداری به نور خورشید نیاز دارند و به همین علت هم اغلب آن ها با فاصله یکسان و مشخص از یکدیگر قرار گرفتند.

دانه آفتاب گردان و اعداد فیوناچی

حتما توجه کردید که دانه های آفتاب گردان به طور کاملا مارپیچ در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و مطابق آمار، میزان قطر هر مارپیچ نسبت به دیگری ۱.۶۱۸ است و کاملا از شکل و قوانین اعداد فیبوناچی، پیروی می کند.

درخت کاج و اعداد فیوناچی

خبر خوش این که در میوه های کاج هم می توان اعداد فیبوناچی را مشاهده کرد؛ چرا که در اغلب مواقع تعداد دایره های داخلی آن ۸ عدد بوده و لایه خارجی تر آن هم عدد ۱۳ است و با پیش رفتن در میوه آن می توان در نهایت به عدد یک رسید که آغاز این دامنه اعداد است.

صدف دریایی و اعداد فیوناچی

گفتنی است که پوسته های برخی از موجودات دریایی در هنگام برش به شکل مارپیچ در آمده و در نهایت هر کدام از محفظه های جدید در آن متناسب با دو برابر محفظه قدیمی در نظر گرفته می شود و قطعا این فرایند در صدف های دریایی هم به چشم می خورد.

کهکشان ها و اعداد فیوناچی

بهتر است بدانید که کهکشان ها هم به شکل کاملا مارپیچی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و کهکشان راه شیری، آندروما و حتی M81 مطابق با مارپیچ فیبوناچی قرار گرفتند.

زنبور عسل و اعداد فیوناچی

همواره، زنبور های عسل در زندگی خود از قوانین و فرایند اعداد فیبوناچی پیروی می کنند؛ به طور مثال تعداد و نحوه تقسیم بندی زنبور های داخل کندو بر اساس این اعداد است؛

چرا که تعداد زنبور ماده از نر بیشتر است. در میان گروه های زنبور عسل با یک ماده مواجه هستیم که به اصطلاح به آن ملکه گفته می شود و سایر زنبور های ماده همان کارگر ها می باشند که در اغلب مواقع از قدرت تخمک گذاری برخوردار نیستند.

برخی از زنبور های نر هم دارای زهر، شهد و … نیستند و تنها قادر به باروری زنبور ملکه هستند؛ زنبور های نر به کمک تخم های بارور نشده ملکه به دنیا آمده و طبیعتا هیچ گونه پدری هم ندارند و در مقابل آن؛ برخی از زنبور های ماده از پدر و مادر برخوردار می باشند و در نهایت می توان نتیجه گرفت که کلیه زنبور های ماده، پدر و مادر دارند و قطعا نر ها هم فقط از مادر برخوردار می باشند.

با یک نگاه ساده می توان به الگوی زاد و ولد زنبور های عسل که اتفاقا آن هم بر مبنای معجزه اعداد فیبوناچی است، پی برد.

سلول های DNA:

حتی در علوم پزشکی هم می توان به معجزات اعداد فیبوناچی، پی برد و مولکول های DNA از ۳۴ آنگستروم به صورت طولی و ۲۱ آنگستروم عرضی، برخوردار می باشد که طبیعتا با یک نگاه ساده می توان به وجود این دنباله ریاضی پی برد.

چهره و اندام انسان

لازم به ذکر است که چهره و اندام هر شخصی با یکدیگر تمایز بسیاری دارد؛ اما به طور خلاصه می توان گفت که فاصله دهان و بینی با چشم و پایین چانه و پایین چانه بر اساس مقدار طلایی در نظر گرفته شده است و طبیعتا هر چه فاصله میان اعضاء بدن افراد به نسبت طلایی و قوانین آن نزدیک باشد؛ سبب افزایش زیبایی انسان ها خواهد شد.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x