تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

دعا و نیایش با خدا راهی برای درخواست و خلق خواسته ها

دعا و نیایش راهی برای درخواست و خلق خواسته ها

پیش از آن که وارد بحث اصلی، دعا و نیایش راهی برای درخواست و خلق خواسته ها شویم توضیحی مختصر درباره قدرت دعا بیان می کنیم.با ما در متا راز همراه باشید.

یکی از نمونه کار هایی که برای مستجاب شدن خواسته ها و آرزو ها می توان انجام داد، دعا کردن است.
این عمل به معنای صدا کردن و صحبت کردن با خالق خود در رابطه با نیاز هایی که در زندگی به آن ها احتیاج نیاز داریم می باشد.

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که حاجت خواهی به هر زبانی می تواند باشد و هیچ گونه محدودیت خاصی در نوع زبان آن وجود ندارد.
نیایش کردن یکی از اقداماتی می باشد که به منظور برآورده شدن حاجات و نیاز ها انجام می شود و می توان در کنار انجام دادن واجبات و مستحبات این عمل شایسته را انجام داد.

افراد برای گره گشایی از کار خود ابتدا باید به سمت پیشگاه الهی تقاضای نیاز و کمک کنند و کسی دیگر را جایگزین خدا برای برآورده کردن نیاز های خود به حساب نیاورند.
همچنین لازم به ذکر است که گفته شود در قرآن کریم آیات و روایت های بسیار زیادی در رابطه با ثنا و ستایش بیان شده است.

همچنین در نظر داشته باشید که پروردگار نسبت به تمام خواسته های قلبی انسان ها آگاه و واقف است اما دوست دارد که خود انسان ها حاجات و نیاز های خود را با زبان خود از او بخواهند.
در ادامه مقاله به بررسی دقیق موضوع، دعا؛ راهی برای درخواست و خلق خواسته ها می پردازیم.

به گونه ای دعا کنید که انگار هم اکنون خواسته شما اجابت شده است

فلسفه دعا چیست ؟

giel -Prayer -فلسفه دعا چیست ؟

برای بهتر درک کردن جواب سؤال چرا باید دعا کنیم ؟ لازم است که کمی از فلسفه دعا و نیایش بدانید، در ادامه به بخشی از فلسفه دعا کردن می پردازیم.
یکی از نکات بسیار مهم در فلسفه دعا این است که این عمل علاوه بر ابراز مهر و محبت و همچنین عشق به خدا یک روش تاثیر گذار نیز برای تعلیم و تربیت و همچنین تعالی بخشیدن به جسم و مهم تر از جسم به روح انسان به حساب می آید.

عمل نیاز طلبی یکی از اعمالی در پیشگاه خداوند می باشد که فقط مخصوص تعالیم اسلامی نمی باشد بلکه در همه ادیان و مذاهب به شکل های گوناگونی انجام می شود.
لازم به ذکر است که گفته شود دعا در مذهب اسلام از دیگر مذاهب متمایز می باشد زیرا این عمل در تعالیم اسلامی بسیار پر محتوا تر و همچنین اثر بخشی بسیار زیادی در بخش های گوناگون زندگی انسان ها به دنبال دارد و انسان های مسلمان به این اثر بخشی در زندگی خود بسیار توجه می کنند.

یکی از نکات بسیار قابل توجهی که در فلسفه راز و نیاز وجود دارد موضوع درخواست ها از پروردگار می باشد.
حاجت خواهی همیشه به معنای درخواست از خدا نمی باشد بلکه به معنای خواستن خود از وجود الهی نیز می تواند باشد.
باید در نظر داشته باشید که والا ترین مرتبه ثنا و ستایش همین خواسته درخواست خود از پیشگاه خداوند می باشد.

شیوه‌ی صحیح دعا کردن و بیان خواسته‌ها، چیزی شبیه به جمله‌ی سوم است. باید درخواست‌تان را به گونه‌ای مطرح کنید که گویی هم اکنون صاحب آن هستید. باید حتماً از افعال زمان حال استفاده کنید! باید باور کنید خواسته‌تان را در زمان مناسب دریافت کرده‌اید.

فواید دعا کردن چیست

دعا کردن از لحاظ معنوی و همچنین دنیوی دارای فواید بسیاری می باشد که در زیر به آن اشاره شده است

آرامش درونی: یکی از فواید مهم دعا رسیدن به آرامش روانی و درونی می باشد.
مواقعی در زندگی وجود دارد که آدمی درگیر مشکلات متعددی می شود و فشار های زیادی را در زندگی تحمل می کند، از این رو آسیب های روحی و روانی نیز بر رو تحمیل می شوند.
بهترین راه حل برای کم شدن این فشار ها و رسیدن به آرامش نسبی در زندگی، مناجات با آفریدگار است.

کسب و افزایش معرفت: کسب معرفت یکی از آثار مهم حاجت خواهی به حساب می آید. افراد با نیایش به معرفت لازم برای شناخت خود و همچنین شناخت پرودگار هستی دست پیدا می کنند.
با افزایش معرفت وجودی، انسان ها بهتر درک می کنند که آفریدگار بسیار توانمند و بی نیاز است و این انسان ها هستند که بدون وجود او وجود ندارند و هر چه اراده ایزد یزدان باشد همان محقق می شود.

نجات یافتن از جهنم: دعا کردن می تواند تا حد زیادی شما را به خدای رحمان نزدیکتر کند و شما را از دوزخ و جهنم و عذاب های آخروی برهاند.

کم شدن خودخواهی: یکی از اصول مهم و اساسی دعا کردن، اولویت قرار دادن دعا برای دیگران است.
قبل از آن که برای خود دعا کنید ابتدا باید برای دیگران ثنا و ستایش کنید و خواسته های آنان را در پیشگاه خداوند از او خواستار باشید.
این کار باعث می شود راز و نیاز خود فرد نیز در پیشگاه رب مورد قبول قرار گیرد.
همچنین ترجیح دادن خواسته های دیگران بر نیاز های فردی خود حس خودخواهی را در فرد بسیار کمرنگ می کند.

افزایش رزق و روزی: مناجات با آفریدگار می تواند تاثیر قابل توجهی در افزایش رزق و روزی به همراه داشته باشد.
پروردگار روزی دهنده تمام موجوات هستی می باشد از این رو درخواست رزق و روزی زیاد ازدعا او می تواند بر مقدار رزق و روزی تعیین شده بیافزاید.

خودسازی: یکی دیگر از فواید دعا کردن این است که موجب خودسازی و رشد شخصی می گردد.

دوری از بلا و مصیبت: با دعا کردن می توان از بلاهای طبیعی و غیر طبیعی و همچنین مصیبت های مختلف در امان و به دور ماند. بنابر این یکی از اثرات خوب دعا کردن می تواند دوری از بلا باشد.

آداب و اصول دعا کردن

برای بهتر مستجاب شدن دعا لازم است که به یک سری آداب و اصول توجه شود. در ادامه به چند مورد از اصول مهم که باید در دعا کردن به آن ها توجه ویژه شود را بیان می کنیم:

داشتن حضور قلب: در هنگام حاجت طلبی لازم است که به طور واقعی و حقیقی حضور قلب داشته باشید.
از این رو در نظر داشتن این نکته بسیار می تواند تاثیر زیادی در نتیجه دعا به همراه داشته باشد.

ذکر نام های خدا: در هنگام ثنا و ستایش ذکر نام های الله که مناسب دعا و نیایش می باشد نیز می تواند در نتیجه این عمل بسیار تاثیر گذار باشد.

عجله نکردن در تحقق دعا: عجله نکردن در تحقق و استجابت نیایش از طرف خالق جهان یکی از نکات بسیار مهمی می باشد که هر فرد باید به آن توجه خاصی داشته باشد.
انسان ها باید درخواست خود را از پیشگاه باراله عاجزانه بخواهند اما برای مستجاب شدن آن نباید عجولانه رفتار کنند زیرا خداوند صلاح هر فرد را بهتر از خودش می‌داند.

بلند کردن کف دست ها: از دیگر اصول دعا می توان به بلند کردن کف دست ها در هنگام نیایش اشاره کرد.
این عمل ساده می تواند حضور قلب شما را در حین راز و نیاز به مقدار زیادی افزایش دهد.

انتخاب زمان مناسب: انتخاب کردن زمان مناسب برای حاجت طلبی یکی از نکات بسیار کاربردی و مفیدی می باشد که تاثیر زیادی در استجابت آن به دنبال دارد.
زمان هایی مانند شب و روز جمعه، وقت نماز عشاء، بین طلوعین، سه شب قدر، شب های احیاء و زمان های مناسب دیگری می توانند وقت های طلایی بسیار خوبی برای نیایش و حاجت خواهی باشند.

طهارت و داشتن وضو: گرفتن وضو و همچنین داشتن طهارت برای دعا کردن امری مستحب می باشد اما می تواند بر افزایش حضور قلب تاثیر زیادی بگذارد.

فواید دعا در مدیتیشن

فواید دعا در مدیتیشن

یکی از تاثیرات بسیار خوبی که دعا بر زندگی هر فردی دارد، رسیدن به آرامش روحی و روانی می باشد. یکی از اقداماتی که در مدیتیشن انجام می شود، راز و نیاز است.

همان طور که می‌دانید یکی از فواید مدیتیشن  این است که  اکثر اضطراب ها و نگرانی ها را از وجود فرد جدا می کند و به روح و روان فرد را به آرامش نسبی می رساند.
مناجات و ورد خوانی و انجام مراقبه ،مدیتیشن یکی از کار های بسیار تاثیر گذار در رسیدن به آرامش درونی در هر فرد به حساب می آید.

لازم به ذکر است که گفته شود حاجت طلبی دارای یک قدرت بسیار خارق العاده می باشد و می تواند تغییرات بسیار بزرگ و خوبی در جهان مادی و همچنین جهان معنوی به دنبال داشته باشد.
مدیتیشن یک مرحله دعا و نیایش ذهنی می باشد و اصول مهم و اساسی آن تمرکز گرفتن به صورت طولانی مدت بر روی خواسته و یا هدفی که مد نظر است.

نیاز طلبی در مدیتیشن به این صورت است که فرد تمام حواس و ذهن خود را بر روی خواسته ای که از پروردگار دارد متمرکز می کند و با تکرار کلمات مقدس و ذکر نام های مخصوص خالق در نیایش خود عمل مدیتشین را کامل می کند.
لازم به ذکر است که گفته شود عمل مدیتیشن یک اقدامی برای ذهن آگاهی به حساب می آید و فرد در این عمل بخش زیادی از تمرکز خود را برای درون خود می گذارد.

سخن پایانی

دعا یکی از اعمالی می باشد که با انجام دادن آن جایگاه خود را به سمت خداوند نزدیک تر می کنید.
همان طور که گفته شد دعا کردن همانند سایر اعمال دیگر دارای یک سری اصول و شرایطی می باشد که بهتر است برای مستجاب شدن دعا به آن ها توجه لازم شود.

در نظر گرفتن زمان مناسب برای دعا نیز یکی از نکات قابل توجهی می باشد که هر فرد باید پیش از تعویذ آن را در نظر بگیرد.
احادیث بسیار زیادی از امامان معصوم در رابطه با دعا نقل شده است که برای شناخت بیشتر اصول دعا کردن می توان به آن ها مراجعه کرد و از گفته های امامان معصوم در این زمینه آگاه شد.
بنابر این می توانید با دعا نمودن از فواید آن بهره‌مند شوید.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x