تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

راز کائنات با اعداد فیبوناچی (کامل و کاربردی)

راز کائنات با اعداد فیبوناچی

راز کائنات با اعداد فیبوناچی موضوع مقاله امروز سایت متا راز است. همواره، انسان ها از بدو تولد تا لحظه مرگ با عوامل بسیاری سر و کار دارند و اتفاقا از رایج ترین آن ها هم می توان به راز اعداد اشاره کرد؛ چرا که ادامه زندگی بدون توجه به آن منجر به بروز مشکلات متعددی خواهد شد.

در سال های اخیر با گسترش علم اعداد و ارقام مواجه شدیم و طبیعتا هر کدام ار آن ها از معنا و مفهوم منحصر به فردی برخوردار می باشند که اتفاقا در ادامه قصد داریم به موضوع راز کائنات با اعداد فیبوناچی بپردازیم.

اعدد فیبوناچی چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت که ریاضی دان معروف به اسم لئوناردو فیبوناچی به ارتباط میان این اعداد برای نخستین بار پی برد؛ به طوری که این سلسله ارقام از صفر و یا یک شروع شده و با جمع کردن دو عدد قبلی در هر مرحله به یک عدد جدید دست پیدا می کنیم؛ گفتنی است که به منظور درک بیشتر، بهتر است به مثال ذیل توجه بفرمایید:

۰، ۱، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳، ۲۱، ۳۴، ۵۵، ۸۹، ۱۴۴، ۲۳۳، ۳۷۷ و …؛ دقت داشته باشید که جمع هر دو عدد متوالی منجر به خلق عدد بعدی شده و این فرایند تا انتها ادامه خواهد داشت.

راز اعداد فیبوناچی در کائنات و جهان هستی

راز اعداد فیبوناچی در کائنات و جهان هستی

برخی از افراد تصور می کند که اعداد فیبوناچی تنها مختص به محسابات روزمره است و این طرز تفکر کاملا اشتباه می باشد؛ چرا که استفاده از این دنباله اعداد در کائنات به چشم می خود که برخی از آن ها هم به شرح ذیل است:

۱) میوه ها و سبزیجات:

حتما دقت کردید که میوه های آناناس، گل کلم، کلم قرمز و … از ساختار منحصر به فردی برخوردار می باشد و اتفاقا به همین علت هم همگان از تماشای آن ها نهایت لذت را می برند؛ گفتنی است که ظاهر این محصولات همانند نسبت طلایی یا همان اعداد فیبوناچی می باشد.

۲) حرکت باد و طوفان:

علت بروز طوفان و تندباد های شدید است که هوا و عناصر جوی میان نواحی کم فشار و پر فشار به طور همزمان به چرخش در می آیند و البته نحوه حرکات آن هم مطابق با قوانین نسبت طلایی می باشد.

۳) معماری:

خبر خوش این که کاربرد نسبت طلایی به قوانین طبیعت محدود نمی شود و اتفاقا این مورد در هنر معماری و ساختمان سازی هم به چشم می خورد؛ مهندسان در ساخت آثار هنری بیستون، پر ورسک و مقبره بو علی سینا از نسبت طلایی بهره برند.
فراموش نکنید که امروزه متخصصان به منظور افزایش تعادل و هماهنگی در میان اجزاء ساختمان، سعی دارند از نسبت طلایی در محل قرار گیری درب و پنجره ها کمک بگیرند.

۴) اعداد فیبوناچی در فضا:

تحقیقات ناسا نشان می دهد که کهکشان های راه شیری و قطر برخی از سیارات موجود اعم از زهره و زحل بر مبنای نسبت طلایی و اعداد فیبوناچی طراحی شدند.

راز پاکسازی چاکرا

۵) صورت انسان:

همواره، صورت و ظاهر انسان ها با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد، اما قوانین نسبت طلایی در میان اعضاء بدن آن ها دیده می شود؛ به طور مثال فاصله آن خطی که در میان مردمک دو چشم وجود دارد و وظیفه آن اتصال چشمان به یکدیگر است تا محل انتهای دندان ها بر حسب نسبت طلایی در نظر گرفته شده است.
فراموش نکنید که نزدیک بودن اعضاء بدن انسان به قوانین نسبت طلایی، منجر به افزایش زیبایی چهره در فرد خواهد شد.

۶) آناتومی بدن افراد:

با اندکی دقت می توان به وجود نسبت طلایی در بدن خود پی برد؛ برای این فرایند کافی است که قد خود را بر فاصله عمودی ناف تا نوک انگشتان خود تقسیم کرده و به طور تقریبی می توان به عدد ۱.۶۱۸ دست پیدا کرد؛ در قدم بعدی با تقسیم طول بازوی دستان خود از انگشتان بزرگ تا بالای شانه، بر فاصله نوک انگشتان بزرگ تا آرنج؛ می توان به نسبت طلایی تعبیه شده دست پیدا کرد.

۷) نسبت طلایی در حیوانات:

هر کدام از حیوانات موجود در طبیعت از بدن و ساختار متنوعی برخوردار می باشند که اتفاقا اغلب آن ها هم بر مبنای نسبت طلایی است:

• دلفین:

بدیهی است که دلفین ها از ابعاد بسیار وسیعی برخوردار می باشند و بین ابعاد چشم ها، باله ها و دم نسبت طلایی بر قرار است و اتفاقا همین مورد هم سبب افزایش زیبایی این حیوان می شود.

• ببر:

قطعا ببر از جمله حیواناتی است که نظم و هماهنگی در ظاهر و اندام آن موج می زند و به طور خلاصه می توان گفت که نسبت طلایی در میان اعضاء صورت، طول و عرض و … به خوبی رعایت شده است.

• شاهین :

همواره پرواز و حرکات پرندگان و به خصوص شاهین از قوانین و مقررات خاصی پیروی می کند و بر پایه نظم می باشند؛ اما خوب است بدانید که این نحوه شروع حرکات آن ها هم بر پایه قوانین اعداد فیبوناچی در نظر گرفته شده است؛ به طوری که ابتدا یک عدد شاهین به پرواز در می آید، سپس دو عدد و در آخر می توان به قوانین دقیق فیبوناچی دست پیدا کرد.

• خرگوش:

فرض کنید که مقداری خرگوش در اطراف ما وجود دارند و طبیعتا برخی از آن ها نر و برخی هم ماده می باشند؛ این دسته از خرگوش ها پس از گذشت یک ماه از زندگی خود به زاد و ولد می پردازند و طبیعتا به مرور زمان این دسته از خرگوش های متولد شده هم به تولید مثل می پردازند و بدیهی است که پس از گذشت چندین ماه با خرگوش هایی مواجه خواهیم شد که جمعیت آن ها بر مبنای اعداد فیبوناچی است.

• حشرات:

گفتنی است که ساختار حشرات اندکی پیچیده می باشد؛ اما باز هم نسبت طلایی در میان اجزاء بدن آن ها اعم از سر، قفسه سینه، شکم و … به خوبی به چشم می خورد.

• زنبور عسل:

از دیگر معجزات اعداد فیبوناچی می توان به زنبور عسل اشاره کرد؛ چرا که نحوه تقسیم بندی این حشرات در داخل کندو طبق این قوانین می باشد و همواره تعداد زنبور های عسل ماده از نر بیشتر است.

خوشبختانه به کمک اعداد فیبوناچی می توان جمعیت زنبور عسل را به طور دقیق مورد پیش بینی قرار داد؛ به طور مثال در گروه این حشرات یک زنبور ماده به نام حشره دیده می شود که این موجود وظیفه زاد و ولد را بر عهده دارد؛

فراموش نکنید که تنها برخی از زنبور های نر قادر به بار ور کردن زنبور ملکه هستند و سایر زنبور های نر توسط تخم های بارور نشده ملکه، متولد می شوند و طبیعتا آن ها هیچ پدری ندارند.
می توان نتیجه گرفت که زنبور های ماده یا همان ملکه، دارای دو والد پدر و مادر هستند و در مقابل، زنبور نر هم تنها یک والد دارد و با اندکی دقت می توان به وجود اعداد فیبوناچی در این پدیده پی برد.

۸) درختان:

در گذشته عده ای معتقد بودند که شاخه های موجود در درختان به طور کاملا غیر منظم تغبیه شده است که طبیعتا این طرز تفکر کاملا اشتباه بود؛ چرا که پس از عکس برداری دقیق از شاخه های درخت به این نکته رسیدند که شاخه درختان مطابق با قوانین خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و این چرخش و الگوی مارپیچی موجود کاملا به فیبوناچی شباهت داشته و اتفاقا رشد و نمو گیاهان هم بر پایه این قوانین است.

• درخت کاج:

گفتنی است که در درخت کاج، می توان دانه های بسیاری را مشاهده کرد و تعداد منحنی های درون آن دانه ۸ عدد و میزان دانه های خارجی هم به حدود ۱۳ عدد می رسد و فراموش نکنید که با پیش رفتن به درون دانه های آن می توان در نهایت به عدد یک دست پیدا کرد؛ آغاز عدد فیبوناچی است.

۹) گل:

در جهان هستی با طبیعت منحصر به فرد رو به رو هستیم که سرشار از گل، درخت، گیاهان و … می باشد؛ بدیهی است که گل های سوسن، آلاله، کاسنی و دیزی از گلبرگ های بسیاری برخوردار هستند و اتفاقا تعداد آن به ترتیب ۳، ۵، ۲۱ و در پایان ۳۴ در نظر گرفته شده است که طبیعتا با اندکی دقت می توان دریافت کرد که این اعداد موجود فیبوناچی می باشند.

۱۰) گل آفتاب گردان:

از زیبایی های بی نظیر طبیعت و جهان هستی، می توان به گل بی نظیر آفتاب گردان اشاره کرد؛ هسته های موجود در این گل به طور کاملا مارپیچ تعبیه شده است و مطابق آمار قطر هر گل در حدود ۱.۶۱۸ می باشد و طبیعتا قوانین دنیای فیبوناچی را دنبال می کند.

۱۱) علم پزشکی:

در علوم پزشکی با مسائل مرتبط با سلوی های DNA سر و کار داریم که اتفاقا میزان آنگستروم آن به میزان ۲۱ و ۳۴ است که مجددا قوانین دامنه اعداد فیبوناچی به چشم می خورد.

۱۲) اعداد فیبوناچی و بورس:

فارغ از مباحث طبیعت و حیوانات در آخر به علم غنی اقتصاد می رسیم که اتفاقا با آگاهی درست از اعداد فیبوناچی می توان میزان نوسنات بورس، مقدار احتمال بازگشت پول و … را به طور دقیق و در حداقل زمان ممکن پیش بینی کنیم.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x