تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

راز خوشبختی زن و شوهر ۲۱ نکته طلایی برای خوشبخت زیستن

راز خوشبختی زن و شوهر

بررسی پیرامون درجه میزان رضایت زناشویی از این منظر دارای اهمیت می‌باشد که احساس رضایت فرد از زندگی زناشویی قسمت بسیار مهمی از سلامت روانی فردی به حساب می‌آید.

احساس خوشبختی یکی از حائز اهمیت‌ترین ارکان زندگی زناشویی است. زن و شوهر خوشبخت پایه‌گذار یک خانواده خوشبخت هستند. اکثر زوج‌ها در سال‌های اول زندگی مشترک احساس‌ خوشبختی می‌کنند. علت آن هم این می باشد که در ابتدای زندگی مشترک نسبت به یکدیگر احساس شیفتگی و عشق دارند، برای یکدیگر جذاب هستند.

میزان خوشبختی و استمرار احساس عشق در زندگی زوج‌های موفق به شیوه برخورد و نگرش هر دو آنها به زندگی برمی‌گردد. آشنا شدن با رموز زندگی زناشویی موفق و زوجین خوشبخت به تحکم روابط زناشویی کمک خواهد شد.

با جایگزین و تکرار پیوسته و مداوم رفتارهای صحیح و عاشقانه، می‌شود زندگی مشترک را سرشار از شادی و عشق کرد به منظور آشنایی با راز خوشبختی زن و شوهر در ادامه این مبحث با ما همراه باشید.

راز خوشبختی زن و شوهر

راز خوشبختی زن و شوهر

به منظور داشتن یک زندگی عالی و راحت و برای حس کردن خوشبختی، روش‌های زیادی وجود دارد.
برای پی بردن به راز خوشبختی در زندگی مشترک باید به این نکته توجه کرد که زوجین خوشبخت یک زندگی خوب خواهند ساخت و بچه های خوشبخت و موفقی تربیت خواهند کرد.

البته فراموش نکنیم خوشبختی یک احساس درونی می‌باشد.
زوج هایی که به شکل مستمر و منظم روزهای خوب بدون مشاجره را سپری می‌کنند. سطح بالاتری از تعهد، احساس صمیمیت، اعتماد و رضایت از رابطه خود را دارند.

در زندگی‌های حقیقی هیچ زوجی نخواهند توانست نمایش‌های مثبت و منفی زندگی مشترک را حفظ کنند.
خوشبختی اکثریت مردم در انتها به اتفاقات طبیعی که توسط خودشان رقم می‌خورد باز مـی‌گردد، حتی قبل از اتفاقات بسیار مثبت نظیر ازدواج. شادی در درون فرد وجود دارد و انتظار دارد که ازدواج مسیر خوشبخت شدنش در زندگی را عوض کند.

تعجب‌برانگیز این می‌باشد که پژوهش‌ها نشان دهنده این می‌باشند که شادی نسبتاً پایدار است. یک اتفاق مهم زندگی (نظیر ازدواج یا تولد یک کودک) شاید یک افزایش میزان شادی در کوتاه مدت را به دنبال داشته باشد.

روانشناس مشهور، آلبرت اِلیس، رضایت زناشویی را اینگونه بیان می‌کند: احساس واقعی خوشحالی، رضایت و لذتی که زن یا شوهر هنگامی‌که همه‌ی جوانب ازدواجشان را مد نظر قرار می‌دهند به دست می‌آید.

به عبارتی دیگر، رضایت از زندگی زناشویی را وضعیتی می‌دانند که در طول آن زن و شوهر از با هم بودن و با یکدیگر زندگی کردن احساس رضایت و خشنودی دارند.

 

رضایت‌بخش بودن رابطه بین زن و شوهر به وسیله علاقه‌ی متقابل، میزان مراقبت از یکدیگر و پذیرش و تفاهم با یکدیگر سنجیده خواهد شد.
رضایت‌مندی زناشویی را نتیجه تفاهم زناشویی که به شکل درونی احساس می‌شود نیز می‌دانند.

اصطلاح تفاهم زناشویی بر رابطه مناسب زن‌وشوهر ناظر خواهد بود. در رابطه با تفاهم بالا هم زن و هم شوهر شکلی رفتار، تصور و ادارک می‌کنند مثل اینکه نیازها و انتظاراتشان برآورده شده و چیزی وجود نخواهد داشت که در روند زندگی مشترک ایجاد خلل کند.

رابطه خوشبختی با ازدواج اجباری

در ازدواج بدون تفاهم میان زن و شوهر، مشکلات موجود بین همسران تا حدی زیاد می‌باشد که آنها احساس خواهند کرد نیازها و توقعاتی که از یکدیگر و زندگی مشترک دارند برآورده نخواهد شد.

بیشتر زوج‌ها در نقطه‌ای میان این دو قطب قرار گرفته‌اند و در بعضی موارد میان آنها تفاهم وجود دارد و در مواردی هم هیچ تفاهمی وجود ندارد. و این بسیار بدیهی می‌باشد زیرا دو انسان با تربیت، طرز فکر و روند اجتماعی شدن متمایز از یکدیگر قرار گرفته‌اند و طبیعی هست که تفاهم زمان‌بر خواهد بود در سال‌های اول زندگی منعطف و گذشت کلید ایجاد تفاهم بین زوجین است.

احساس رضایت در زندگی زناشویی یک مفهوم کلی می‌باشد که در شرایط مطلوب روابط زناشویی احساس خواهد شد. از سویی دیگر، رضایتمندی هنگامی رخ می‌دهد که رابطه زن و شوهر در همه زمینه‌ها اصولی باشد.

علل خوشبختی در زندگی زوجین

راز خوشبختی زن و شوهر در زندگی

شخصی که درصدد بنا کردن خانه‌ای است، قبل از بنا کردن، مقدمات کار را فراهم خواهد کرد؛ خرید زمین، خرید مصالح و تهیه نقشه، که خانه را کاملاً دلخواه و بدون نقص بنا کند.

در زندگی نیز می‌بایست، در گزینش اعضای خانواده و شیوه و راه ساختن زندگی آینده نهایت دقت کرد؛ در زیر مواردی که جزء حائزاهمیت‌ترین مسائلی می‌باشد که سلامت و بقاء زندگی را تامـین خواهد کرد و مسیر خوشبختی نسبی را به ما نشان خواهد داد خواهیم پرداخت.

۱. توجه در گزینش همسر :

اولین علت خوش­بختی در خانواده، دقت در گزینش همسر می‌باشد؛ به این خاطر که ازدواج یک امر فوق‌العاده دارای اهمیت و سرنوشت­ ساز می‌باشد که کام­یابی یا شکست در آن، در زندگی و آینده تأثیر فوق العاده‌ای خواهد داشت.

یکی از رازهای خوش­بختی در زندگی، دقت در گزینش همسر می‌باشد. زیرا انتخاب همسر نظیر لباس خریدن، موقتی نخواهد بود. شما امکان دارد در اثر عجله و عدم دقت کافی، مجبور شوید یک عمر را در رنج و عذاب سپری کنید.

۲. عقل و هوش :

کنترل و پیوستگی و طی کردن راه درست و حل مسائل زندگی کار ساده ­ای نخواهد بود. همسر عاقل، پتانسیل‌ها خانواده و شرایط و وضعیت زندگی را خوب درک خواهد کرد و با انتظارات بی‌جا و بلندپروازی همسرش را در تنگا قرار نخواهد داد.

زوجین هر چه باهوش‌تر باشند بهتر خواهند توانست همسرداری کنند و وسیله آسایش و خوشبختی همدیگر را مهیا کنند واز میزان اختلافات و مشکلات کم کنند. همسر عاقل، گذشت و صبوری دارد و با بهانه‌های کوچک و بزرگ زندگی را از هم نمی‌پاشد.

۳.تعیین زمان مناسب به منظور حرف زدن:

زمان مناسب به منظور صحبت کردن پیرامون یک موضوع ، هنگامی است که حقیقتاً قصد داریم درباره‌اش صحبت کنیم. قابل درک خواهد بود که ، اختلاف، اضطراب برانگیز می‌باشد و این‌گونه به نظر می‌رسد که موضوع طرح شده، اورژانسی و فوری می‌باشد و می‌بایست در زودترین زمان ممکن حل و فصل گردد.

متاسفانه، این حس و طرز فکر در اکثر مواقع در زمان نامناسبی به ذهن انسان هجوم خواهد آورد. بهتر است پیش از آغاز بحث، به شرایط طرف مقابل خوب توجه کنید ، وضعیت توان و انرژی‌اش ، ومیزان ناراحتی و اضطرابش را بسنجید. و بهترین زمان را انتخاب کنید.

وقتی در روز که معمولاً خوش‌خلق‌تر است. خسته نباشد، آمادگی بحث کردن داشته باشد. و هنگامی که شروع کردید از اتهام زدن، توهین کردن، برچسب زدن، سرکوفت زدن، بلند کردن صدا، پریدن وسط حرف یکدیگر، تمسخر و هر چیزی که ممکن است بی منطق درون طرف مقابل را صدا کند و بیدارش کند، بشدت بپرهیزید.

۴. تفاهم اخلاقی :

راز دیگر خوش­بخت بودن در خانواده تفاهم اخلاقی می‌باشد. زیرا زن و شوهر می‌بایست یک عمر با هم سپری کنند. اگر خوش‌اخلاق باشند، زندگی آنها شیرین و دلپذیر و گرم و باصفا خواهد شد و با تفاهم اخلاقی مسائل و مشکلات زندگی را حل و فصل خواهند کرد و بالعکس اگر هردو یا یکی از آن­ها کج خلق باشند زندگی بر هر دو نفر سخت و دشوار می‌شود و چیزی نمـی تواند تلخی آن را شیرین سازد.

۵. عفت و پاک­دامنی :

از جمله رازهای خوش­بختی بودن در زندگی مشترک، عفیف بود و پاک­دامنی می‌باشد. معصومین نیز بر عفت و پاکدامنی تاکید داشته‌اند.
پروردگار در قرآن کریم مـی­ فرماید: «زمانی که اراده کنم که خیر دنیا و آخرت را به یک مسلمان بدهم، قلبی خاشع و زبانی ذاکر و تنی صابر بر بلا به او عطا خواهم کرد و همسری به او خواهم داد که از نگاه کردن به وی خوشحال شود و آن زن در نبود همسرش از نفس خود و مال [دارایی] شوهرش محافظت کند.»

۶. هدف‌های مشترک :

یکی از رازهای خوش­بختی در زندگی مشترک، اهداف مشترک می‌باشد. هر چه اشتراکات مـیان زوجین، بیشتر باشد، به همان اندازه امکان تفاهم، بیشتر خواهد شد. هنگامی‌که دو فرد، علاقه­‌ها و اشتراکات بسیار دارند، امکان بیشتری برای زندگی مشترک موفق دارند.

۷. به یکدیگر بگویید دوستت دارم

به یکدیگر بگویید دوستت دارم

لغت دوستت دارم و تکرار آن هر روز مـیان زوجین، در رابطه عاشقانه زوجین معجزه خواهد کرد. زوج‌های موفق هر روز دوستت دارم را به همسر خود می‌گویند و از اینکه هر روز زندگی را در کنار عشق خود شروع می‌کنند خوشحال می‌باشند. اگر دوست دارید خوشبخت زندگی کنید، تکرار دوستت دارم را فراموش نکنید.

۸. بیان احساسات :

زوج‌های موفق و خوشبخت چیزی را از یکدیگر پنهان نمی‌کنند. آنها برای ابراز احساسات خود وقت صرف می‌کنند و درباره آن با یکدیگر گفتگو می‌کنند، چرا که تا از احساسات خود سخن نگویید همسرتان از درون شما باخبر نمی‌شود.

۹. جشن ساده

برای مناسبت‌ها و موفقیت‌های کوچک و بزرگ زندگی، جشن بگیرید و از کنار شادی‌ های کوچک خود به راحتی عبور نکنید. شادی کردن به بهانه‌های ساده از رموز خوشبختی و شاد زیستن زوج‌های موفق به می‌باشد.

۱۰. صبور بودن

در مسایل و مشکلات زندگی در عین جنگیدن صبور باشید و از خاطر نبرید که زمان گاهی حلال همه مشکلات هست کافی است صبوری کنید و به جنگیدن ادامه بدهید و ناامید نشوید و به مدیریت رابطه خود بپردازید و در مشکلات همراهی و همدلی با همسر خود را از یاد نبرید.

۱۱. اصل غافلگیری

هدیه دادن و یا بیرون رفتن، مسافرت کردن یا یک دعوت به شام در بیرون از خانه، یا درست کردن و چیدن یک میز رمانتیک همه میتوانند به عنوان یک سورپرایز در نظر گرفته شوند. اینکه بدون هماهنگی قبلی همسرتان را با چیزهای ساده و کوچک خوشحال مـی‌ کنید به او این پیغام را می دهید که همـیشه به یاد او خواهید بود و خوشحالی کردن او یکی از اهداف زندگی شما می‌باشد.

۱۲. زمانی رو بدون فرزندان سپری کردن :

زوجین موفق و خوشبخت حتی پس از که بچه دار شدن برای خود و گذراندن لحظات عاشقانه‌ وقت اختصاص می‌دهند، بدون فرزندان زمانی را برای یک شام دو نفره و یا مسافرت و… برنامه‌ریزی می کنند.

۱۳. خودتان را دوست داشته باشید

خودتان را دوست داشته باشید و برای خود وقت بگذارید. به ظاهر خود برسید، گاهی برای خودتون ولخرجی کنید، همیشه در حال آموختن باشید، بیزینس خودتون راه بندازید و استقلال مالی پیدا کنید.

خیلی این عقیده وجود دارد که زمانی که شما برای خود ارزش قائل نشوید و اعتماد به نفس پایینی داشته باشید نمی بایست از همسر خود انتظار داشته باشید که احترام زیادی برای شما قائل باشد؛

اما یک نظریه فوق‌العاده اشتباه هست اینکه شما چقدر خودتون دوست دارید و همسرمون چقدر شما را دوست دارد هیچ ربطی به هم ندارد. زندگی پر از فراز و نشیب هست وقتی شما تو پستی‌های زندگی گیر می کنید و از خودتون عصبانی و متنفر هستید باید همسرتان در شما کنار بایستد و دستتون بگیرد. باید جای دوست نداشتن‌های خودتون، برای خودتون پر کند.

۱۴. از نقدهای منفی خودداری کنید

هیچ وقت همسر خود را با نقدهای منفی قضاوت نکنید. نگه داشتن احترام و گفتن نکات مثبت همسرتان به تداوم رابطه عاشقانه کمک بسزایی خواهد کرد، اگر شما به دنبال عیوب همسر خود باشید و تلاش کنید مدام آنها را بیان کنید و ناخودآگاه او را از خود دلسرد خواهید کرد.

۱۵. همیشه یک کار مشترک برای انجام دادن داشته باشید

برای داشتن زندگی مشترک موفق سعی کنید تا کارهایی نظیر آشپزی، ورزش کردن و یا باغبانی را با هم انجام بدهید. انجام این فعالیت‌ها به تداوم رابطه شما کمک خواهد کرد.

۱۶. دوری از خشونت

زوجین موفق مسائل خود را به آرامی و به دور از حالات هجومی و خشونت حل خواهند کرد، وقتی شما عصبانی باشید امکان دارد حرف‌ هایی را به زبان بیاورید که پس از گفتن پشیمان شوید. دیوار حرمت‌ها هرگز نباید فرو بریزد.

۱۷. تنظیم سطح توقعات

به جای ساعت‌ها وقت گذاشتن و پختن غذایی که در عرض چند دقیقه خورده می‌شود. یک غذای ساده اما با عشق درست کنید، خودتون به خوردن یک فنجان قهوه و خواندن یک کتاب دعوت کنید. همسر و بچه‌های شما عزیز هستند اما زمان طلا می‌باشد طلای خود را در آشپزخانه تلف نکنید.

شکم شیشه‌ای نیست که مشخص باشد درونش از چی پر شده. با یک غذای ساده هم پر می‌شود پس توقع خانواده را از خودتون بالا نبرید.

۱۸. سنگ زیرین آسیاب نباشید

زندگی زناشویی بر پایه گذشت و انعطاف ساخته می‌شود. راز خوشبخت بودن در گذشت و انعطاف در برابر یکدیگر می‌باشد اما هرگز فراموش نکنید که این گذشت و انعطاف برای شما به یک وظیفه تبدیل نشود. برای خواسته‌های خود بجنگید و تلاش کنید. همسر و فرزندان شما باید درک کنند که رابطه جاده دو طرفه است اگر امروز شما کوتاه آمدید فردا قطعاً نوبت آنها است

۱۹. در لحظه زندگی کنید

گذشته متعلق به پشت سر است درس‌هایی که گرفته‌اید را به ذهن بسپارید و رهایش کنید. برای آینده حداکثر تلاش خود را بکنید زیرا شما در برابر آینده خود مسئول هستید در عین حال از زمان حال لذت ببرید.

در زمان حال نمی‌شود به کل بی‌خیال گذشته و آینده شد اما شما همه تلاش خود را می کنید اما حداقل یک شام دونفره با همسر یا تماشای دو نفره یک فیلم سینمایی را فدای گذشته و آینده نکنید همیشه زمان برای فکرهای عذاب آور وجود دارد لحظه های شادی گذرا می‌باشند.
خوشبختی را کسی به ما هدیه نمی‌دهد حسی در درون ما هست.

۲۰. شنیدن

مهارت شنیدن در زندگی مشترک اهمیت بسزایی دارد. شنیدن در رابطه متقابل می‌باشد همان‌گونه که دوست دارید همسرتان به حرف‌های شما گوش فرا دهد همان اندازه می بایست برای شنیدن حرف های او وقت اختصاص دهید. آقا و خانم عزیز چند ساعتی که شب در کنار یکدیگر هستید موبایل را کنار بگذارید.

آقای محترم صدای اخبار یا فوتبال کم کنید. خانم عزیز ظرف‌ها تا صبح بمانند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.
با هم صحبت کنید. اولش ممکن سخت باشه اما تمرین کنید.

۲۱. حفظ احترام خانواده‌ها

زن یا مردی که شما عاشق او هستید نتیجه تربیت و پرورش یک خانواده است. خانواده‌ای که هنوز در آن ریشه‌های محکمی دارد. خواهر و برادری که بیست و اندی سال را با هم گذرانده‌اند.
شما به یک باره نمی‌توانید همسر خود را از همه ریشه‌هایش جدا کنید.
بی احترامی به خانواده همسر بی احترامی به ریشه‌هایش زن یا مردی است که عاشقش هستید.

سخن آخر

در آخر با کسی ازدواج کنید که ترجیح بدهید به جای عاشقانه داشتن در کنار یک نفر دیگر در کنار او بمانید حتی اگر هر روز با یکدیگر بحث کنید.
یکدیگر را قلباً دوست داشته باشید.
بدون دوست داشتن و عشق زندگی کردن نوعی خیانت اول به خود شما بعد به همسرتون محسوب می‌شود. گاهی اوقات باید شهامت پایان دادن به یک رابطه اشتباه را داشته باشیم همه چیز قابل گذشت یا احیاء کردن نیستند و زندگی کوتاه است.
خوشبخت باشید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x