تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

تاثیر استرس در رابطه زناشویی و راه های درمان

تاثیر استرس در رابطه زناشویی و راه های درمان

تحقیقاتی در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد افرادی که منبع استرس را پیدا می‌کنند و در ارتباط آن، با یکدیگر سازش دارند می‌توانند به طور آشکارا آن چه را که آنها را تحت فشار قرار داده برطرف کنند. اینطور می‌توانند در رابطه‌ تنش‌های ایجاد شده را مدیریت کنند.

اما استرس در رابطه‌ها گاهی معمولی است ولی اگر به مشاجره ختم شود و دوام پیدا کند در مدت زمان طولانی باعث ایجاد موقعیت‌های منفی و مشکلات می‌شود‌.

راه‌های دیگری می‌توانند بر استرس رابطه شما در خانه تاثیر بگذارند. ممکن است متوجه عوامل استرس‌زا در خانه نباشد که به طور مستقیم بر بدن و زندگی شما تاثیر می‌گذارند.

اما اگر استرس شما ادامه پیدا کند می‌تواند حتی بر شما تاثیر بگذارد‌. عواملی مانند: حیوانات خانگی، فرزندان، خواب، زندگی و رابطه جنسی، حرکات روده و فشار خون هستند که در استرس شما تاثیر گذار می‌باشند. اما در ادامه به خطرات استرس می‌پردازیم که نه تنها روابط زناشویی بلکه تمام زندگی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

خطرات استرس بالا

خطرات استرس بالا

این احساس بدن ما را تحت فشار قرار می‌دهد و بسیاری از اتفاقات هستند که در زندگی ما رخ می‌دهند و باعث ایجاد استرس می‌شوند و یکی از این دلایل می‌‌تواند روابط زناشویی باشد. استرس زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی غیرمنتظره یا تهدیدآمیز را وارد چارچوب می‌کند و باعث می‌شود احساس کنیم که بر اوضاع تسلط نداریم.

وقتی با استرس رو به رو هستیم بدن هورمون‌های استرس تولید می‌کند و باعث تحریک فرد می‌شود که در نتیجه جواب آن فرار یا مبارزه با عامل خواهد بود از این رو می‌توانیم به موقعیت‌‌ها واکنش نشان دهیم. گاهی استرس معمولی و مفید است که برای بدن هیچ آسیبی ندارد و می‌توانیم به آن غلبه کنیم‌. در ضمن استرس دوباره حالت خنثی برمی‌گردد و دیگر هورمون‌های استرس ترشح نمی‌شوند.

علائم استرس

گاهی اوقات در زندگی و به خصوص رابطه زناشویی خود استرس را تجربه می‌کنیم و خیلی اوقات بدون آن که بفهمیم تحت تاثیر استرس قرار می‌گیریم در ادامه به رایج‌ترین نشانه‌ها و علائم استرس می‌پردازیم.

اضطراب و بی‌قراری

این نوع استرس مزمن معمولا باعث بی‌قراری می‌شود و دو هورمون‌ به نام کورتیزول و کورتیکوتروپین فشار بدن را تنظیم می‌کنند‌ وقتی فرد در کوتاه مدت دچار استرس می‌شود این هورمون‌ها نسبت به پاسخ تحریک می‌شوند و بعد از مدت کوتاهی دوباره به حالت اولیه خود بر می‌گردند‌. اگر استرس طولانی باشد این دو هورمون به مدت زمان طولانی در بدن باقی می‌مانند.

افسردگی

از نوع رایج علائم استرس، افسردگی می‌باشد که رابطه علت و معلولی بین استرس و افسردگی ایجاد می‌کند‌. معمولا استرس باعث بروز علائم افسردگی می‌شود و خطر بروز افسردگی بلند مدت را به دنبال دارد. استرس باعث فرسوده شدن روح و روان فرد می‌شود و تاثیر مستقیم به روی خلق و خوی او دارد و باعث کاهش بهره‌وری رابطه زناشویی می‌شود.

اختلافات در رابطه زناشویی

اختلافات در رابطه زناشویی

مشکلات قابل هستند و اغلب این مشکلات ساده هستند و می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی در زوجین شوند. زمانی که بین زن و شوهر اختلاف بوجود می‌آید به این دلیل است هنوز راه‌های سازش و غلبه بر آن‌ها را یاد نگرفته‌اند. از پایه‌های زندگی زناشویی این است که افراد به یکدیگر گوش بسپارند، اما مهم آن است که در صحبت کردن ملایم و بدون خشم باشند تا تاثیر حرف‌هایش بیشتر باشد.

زمانی که به این توصیه‌ها عمل کنیم دید بهتری نسبت به روابط و زندکی زناشویی خواهیم داشت.

در اکثر موارد ممکن است نتوانیم تشخیص دهیم که مشکلی که در رابطه وجود دارد دائمی است یا قابل حل. از این جهت برای تشخیص مشکل باید تمرکزمان روی همان مشکل خاص باشد و آن چه که اهمیت دارد این است که تشخیص نوع اختلاف و حل آن درست باشد تا ادامه پیدا نکند و باید به خاطر داشت که نباید از توهین و الفاظ رکیک استفاده کرد زیرا این‌ها سم‌های رابطه زوجین می‌باشند.

نکاتی برای مقابله با استرس رابطه

وقت گذاشتن برای رفتن به بیرون از خانه باعث می‌شود که تا حد زیادی استرس‌ها را فراموش کنید و به هر دو طرف رابطه اجازه می‌دهد که مدتی فکر کنند تا بفهمند از حالت معمول فراتر رفته‌اند.

نیکلاس هاردی در این باره می‌گوید «من به زوج‌ها توصیه می‌کنم در بیرون از خانه قدم بزنند و در مورد مسائل خود بحث کنند‌. علاوه بر اینکه بیرون هستید، از فضای اطراف لذت ببرید و مجبور نیستید مستقیم به یکدیگر نگاه کنید. این مکالمه فشار را از بین می‌برد و گاهی اوقات به افراد اجازه می‌دهد تا بیشتر فکر کنند.»

ماندن در فضای اختلاف باعث می‌شود احساس کنید که به نقطه‌ای رسیدید که هیچ چیزی قابل درست شدن نیست. سعی کنید اگر می‌توانید محل را ترک کنید و یا مقداری استراحت کنید تا دوباره بتوانید مسائل را مرور کنید.

گاهی اوقات ممکن است احساس فشار را روی خود حس کرده و نمی‌توانید درخواست کمک داشته باشید یا تحت شرایطی استرس زیادی دارید و قطعا همسرتان چنین چیزی را حس کرده است.

برای اینکه بتوانید استرس را در روابط زناشویی خود کنترل کنید بهتر است سبک زندگی سالم را پیش رو بگیرید. به این صورت که فعالیت‌های کششی داشته باشید.

ثابت شده که کشش و فعالیت‌های کششی بدن را از تنش دور کرده و عضلات را تحت فشار قرار می‌دهد. یادگیری و به ذهن سپردن را در شما تقویت می‌کند و همچنین قبل و بعد از خواب حس بهتری خواهید داشت؛ سعی کنید به طور منظم ورزش کنید تا اثرات مثبتی بر تندرستی خود بگذارید و ورزش‌های سخت و نفس گیر را انتخاب کنید تا فعالیت هورمونی بدن بالا برود و یک سبک ورزش خاص را وارد روزمرگی خود کنید.

هر روز برای افزایش هورمون سروتونین مدتی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و این کار را به مدت ۵ الی ۱۵ انجام دهید. حفظ محدوده هورمون‌ها باعث سالم ماندن بدن می‌شود و اگر قرار است بیشتر از چند دقیقه زیر نور خورشید باشید از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید.

خواب کافی دلیلی بر سلامت روابط زناشویی خواهد بود، به طور مرتب خواب خود را بهبود ببخشید و سر ساعت معینی بخوابید. تحقیقات نشان می‌دهد که استرس و خواب رابطه دو سویه دارند و حتی منجر به اختلالاتی خواهد شد.

ویتامین C مصرف کنید به کاهش فشار خون و کورتیزول که نشانه‌های استرس هستند کمک می‌کند. بنابراین ضروری است که مقدار زیادی در رژیم غذایی از ویتامین C مصرف کنید. منابع ویتامین سی که به شما کمک می‌کنند:

  • فلفل / فلفل دلمه‌ای
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • پرتقال
  • کلم بروکلی
  • گوجه فرنگی
  • کلم پیچ

مشاوره در استرس رابطه زناشویی

مشاوره در استرس رابطه زناشویی

وقتی که مشکلات زناشویی پیش میاید قطعا بهترین راه‌حل انتخاب مشاوره زناشویی است و بعضی خانواده‌ها دیدگاه‌ درستی نسبت به آن ندارند. همین امر باعث می‌‌شود که ماه‌ها و حتی سال‌ها به مشکلات حل نشدنی بربخورند و نتواند راه درست برای حل شدن آنها پیدا کنند.

با مراجعه به یک مشاور کاربلد و با تجربه می‌تواند بیشتر مشکلات بوجود آمده میان زن و شوهر را حل کند. قطعا مشکلات روابط زناشویی تنها به زوجین مرتبط نمی‌شود و خانواده‌ها و سایرین بر کیفیت آن تاثیر خواهند گذاشت و اعتماد به نفس در رابطه دچار لغزش می‌شود. دانستن همین مشکلات کافی است تا به یک مشاور خوب فکر کنیم.

اگر بخواهیم جوابی قاطع داشته باشیم، مشاور مسائل زناشویی در هر موردی که بین زن و شوهر پیش می‌آید توانایی راهنمایی کردن آنها را دارد. معمولا مشکلات پیش آمده به چند دسته مشکلات عاطفی، مشکلات جنسی و مشکلات اخلاقی-رفتاری و مشکلات خانوادگی تقسیم می‌شوند. البته مشکلات جنسی سهم بیشتری دارند و بیشتر خانواده‌ها سر همین مسئله به مشاوره مراجعه می‌کنند.

چگونه یک رابطه خوب داشته باشیم؟

برای داشتن یک رابطه خوب قرار نیست کارهای پیچیده انجام دهید و از قدم‌ها کوچک به یک رابطه‌ پرشور و عاشقانه خواهیم رسید. از قدم‌های کوچک در مطالب زیر می‌توانید برای رابطه‌تان استفاده کنید.

۱. از قدم‌های کوچک شروع کنید

بیاید باهم صادق باشیم شروع هر ازدواجی از کاخ‌ها و رویاهای بزرگ شروع نمی‌شود و قطعا در دنیای زندگی مشکلات و سختی خواهد بود‌‌. اگر در رابطه برایتان آرامش نهم است از سفرهای خارجی متعدد، شام خوردن در رستوران‌های لوکس باید بگذرید و به همان اندازه که در وسع شما و همسرتان است راضی باشید.

اما رسیدن به هیچ رویایی امکان ناپذیر نخواهد بود و می‌توانید با سرمایه‌ گذاری خودتان را به رویاهای زندگی برسانید.

اگر می‌خواهید با همسرتان رابطه‌ی خوبی رقم بزنید روی خوشی و روزمرگی‌های ساده تمرکز کنید و شاید این دلخوشی‌ها قشنگ‌تر از روزمرگی در کاخ‌های بزر‌گ باشد. حتی این خاطرات می‌تواند در خاطرتان بماند که در شب‌های سرد زندگی گرمتان کند.

حتما از خودتان می‌پرسید منظور از چیزهای کوچک چیست؟ به کوچکترین قسمت از خوشی‌ها اشاره می‌کنیم. وقتی همسرتان مشغول به کار است شما می‌توانید با یک فنجان چایی داغ یا قهوه‌ ساده‌ای لحظاتی در کنارش حضور داشته باشید و لبخند را به روی لب‌هایش بیاورید. همین چای به ظاهر بی‌اهمیت می‌تواند باعث شود که از کنار هم بودن لذت ببرید و این موارد را ساده تلقی نکنید.

۲‌. با هم مثل دو دوست خوب باشید

در زندگی گاهی اوقات باید فراموش کرد که زندگی زناشویی تنها با دو اسم “زن” و”شوهر” قرار دارد. شماها می‌توانید باهم مثل دو دوست خوب باشید و اتفاقات خوب یا بد زندگی را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. ب

دانید رابطه خود با همسرتان احتیاج به صمیمت دارد و قبل از آنکه زن و شوهر باشید دوست خوب و تکیه‌گاه محکم برای یکدیگر باشید. طبق تحقیقات انجام شده در رابطه‌هایی که زن و شوهر رابطه دوستانه دارند به طبع نزدیک هم هستند و مشکلات بین‌شان به راحتی قابل حل خواهد بود.

۳‌. به صدای هم گوش کنید (گوش دادن)

گوشی خوبی برای شنیدن حرف‌های یکدیگر باشید درست مثل زمانی که همه آدم‌ها دوست دارند کسی را داشته باشند که در مواقع نیاز یک گوش شنوا داشته باشد. جنیفر پریس می‌گوید: “گاهی اوقات هدف آدم‌ها از حرف زدن راهکار خواستن نیست آنها فقط می‌خواهند احساساتشان را با یک نفر در میان بگذارند.”

گوش دادن واقعاً یک هنر است گاهی بعضی از مردها فکر می.کنند که هدف از شنیدن حرف‌های همسرشان فقط حل مشکلات آن است؛ اما واقعاً یک زن همیشه این را نمی‌خواهد فقط گاهی او را به خوبی بشنوید.

گوش دادن از مواردی است که نقش مهمی در موفقیت ازدواج دارد و تصور داشتن کسی که بدون سرزنش و ارائه راهکار مانند یک دوست به آدم گوش کند واقعا لذت بخش است.

علل ایجاد ترس از رابطه چیست

ترس از رابطه همان فوبیا خودمان می‌باشد و در واقع خطر کمتری دارد، اما با این وجود می‌تواند شما را مضطرب کند که ترس از تعهد یا ازدواج در شما ایجاد کند.

ما در مورد عصبی بودن گذرا صحبت نمی‌کنیم که ممکن باشد برای هر کسی که به تعهد طولانی فکر می‌کند رخ می دهد. ما در مورد نوعی از ترس صحبت می‌کنیم که زندگی شما را دچار تغییر می‌کند و منجر به اضطراب یا حملات پانیک خواهد بود.

اگر فکر کردن در ارتباط با تعهد یا ازدواج باعث تعرق در شما می‌شود و قلبتان را به تپش می‌اندازد ممکن است دچار فوبیا گاموفوبیا‌ شده باشید و این می‌تواند‌ رضایت روابط شما را ربوده باشد.

به بیان دیگر می‌توان آمار مربوط به فوبیای فردی را چیزی حدود دوازده و نیم درصد در بزرگسالان تخمین زد و در بعضی موارد فوبیای خاص تجربه می‌شود. اما گفتن اینکه مردم چقدر از روابط زناشویی ترس دارند دشوار است همه ما باید به دنبال کمک یا تشخیص باشید اما بدون مشاوره حرفه‌ای تشخیص اینکه با ترس از رابطه مواجه شده‌اید یا نه سخت است.

کلام پایانی

تمام راه‌های کمکی که می‌تواند شما را در داشتن یک رابطه خوب کمک کند در این مطالب گردآوری شده است امید است با افزایش دانش در روابط زناشویی بتوان این مشکلات را رفع کرد.  البته یادتان باشد که زندگی بسیار زیباست و این مشکل‌ها تنها در بازه زمانی کوتاهی بوجود می‌آیند و رفع می‌شوند. در رابطه خود سعی کنید که با یکدیگر سازش داشته باشید تا لحظات خوب زندگی را حرام دعواهای کوتاه مدت نکنید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x