تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

نشانه های پایان زندگی مشترک، نشانه نزدیکی به طلاق

نشانه های پایان زندگی مشترک، چه زمانی تصمیم به جدایی بگیریم؟!

زندگی مشترک بخش جدا نشدنی از روابط و احساسات هر فردی است. اما گاهی ممکن است شرایط طوری پیش برود که این زندگی سرانجام خوبی نداشته باشد.

در برخی روابط دو نفر احساس می کنند که صمیمیت و علاقه ی شان نسبت به یکدیگر کمرنگ شده است. اما در بیشتر مواقع حداقل یکی از زوج های متوجه می شود که از چه زمانی دیگر نمی تواند رابطه را ادامه دهد.

زمان مناسب برای پایان یک زندگی مشترک

وقتی که هر دو نفر احساس کنند در رابطه به قدری تحت فشار روحی و روانی هستند که به هیچ وجه نمی توانند آن را تحمل کنند و از طرفی راهی برای ترمیم رابطه نداشته باشند بهترین راه پایان زندگی مشترک است.

طبق تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان بیشتر مشاجره بین زوج ها بر سر مسائل عاطفی، جنسی، مالی، عدم توجه و علاقه ی کافی، خیانت زن به شوهر و یا خیانت مرد به زن ،عدم انجام وظایف و مسئولیت ها، یا گاهی به دلیل حسادت، برنامه های آینده، راز ها و موارد دیگر می باشد.

این موضوعات به جوانان کمک می کند تا برای انتخاب شریک عاطفی خود این موارد را در نظر بگیرند و موجب پایان زندگی مشترک خود در زمان کم نشوند.

نشانه های پایان زندگی مشترک

اگر شما یا شریک عاطفی تان در زندگی خود این کار ها را انجام می دهید زنگ خطری برای پایان زندگی مشترک شما است:

۱-در روابط خود مدام از یکدیگر انتقاد می کنید و یکدیگر را زیر سؤال می برید.

۲-در کار ها و امور منزل همکاری نمی کنید و تمام مسئولیت ها بر گردن یک نفر می افتد.

۳-احساس می کنید توسط همسر خود تحقیر می شوید و یا حتی احساس برتری و غرور نسبت به آن می کنید.

۴-احساس تنهایی، طرد شدن، عدم صمیمیت و مواردی از این قبیل دارید و از صحبت با یکدیگر لذت نمی برید.

۵-مثل یک فرد مجرد زندگی می کنید و هیچ تعهد و مسئولیتی نسبت به شریک عاطفی خود ندارید.

نشانه های پایان زندگی مشترک

۶-آینده ی خود را به طور کامل جدا از شریک زندگی خود تصور می کنید در چنین موقعیتی پایان زندگی مشترک شما نزدیک است.

۷-ناراحتی یا عصبانیت از یکدیگر در هر کار و موقعیت منجر به تنش و دعوا بین شما می شود و شما را از لحاظ روحی بهم می ریزد.

۸-نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی در حالی که هر دو از نظر جسمی و روحی آمادگی برقراری رابطه را دارید اما تمایلی برای رابطه از سوی هیچ کس وجود ندارد.

۹-فکر خیانت را در سر می پرورانید، توجه کنید که فقط فکر به خیانت مد نظر است نه صرفا انجام آن.

۱۰-به راحتی مسائل کوچک و بزرگ را از همسر خود مخفی می کنید و به او دروغ می گویید. (برای مثال مسائل مهم مالی و یا رفتن به سفر را از او مخفی می کنید.)

۱۱-الویت یکدیگر نیستید و به یکدیگر اهمیت نمی دهید افراد دیگر مثل مادر و پدر و یا حتی خواهر و برادر مهم تر از همسرتان هستنند.

۱۲-دیگر علایق و اهداف مشترک ندارید و هرکدام جذب دوستان و علایق و سرگرمی های متفاوت می شوید.

چطور از پایان زندگی مشترک پیشگیری کنیم؟!

راه های پیشگیری از پایان زندگی مشترک بسیار متفاوت و گسترده هستند که می توانند در جلوگیری از طلاق مؤثر باشند:

  1. مؤثر ترین راه برای جلوگیری از طلاق مراجعه به مشاور و روانشناسی است:
    که بتواند هر فرد را از نظر روحی و روانی ارزیابی کند و مشکلات و انتظارت آن ها را به خوبی متوجه شود و سپس راه درست را به زوج نشان دهد.

 

  1. اگر همسر خود را دوست دارید و نمی خواهید آن را از دست بدهید بهتر است بالغ شوید:
    و هنگام هر بحران یا تنش خونسردی خود را حفظ کنید، صدای خود را بالا نبرید و با یکدیگر دعوا نکنید بلکه با ارزیابی موقعیت بهترین و درست ترین واکنش را نشان دهید.

چطور از پایان زندگی مشترک پیشگیری کنیم؟!

  1. دست از لجبازی بردارید و در تلاش جبران رفتار های اشتباه یکدیگر نباشید:
    بلکه با تغییر رفتار و گفتار خود از دعوا و تنش جلوگیری کنید. به زبان ساده‌تر گاهی کوتاه بیایید نیازی نیست به تمام رفتار های همسرتان واکنش نشان دهید.

 

  1. وقتی شما خونسرد باشید و واکنش مناسبی نشان دهید همسر شما نیز تحت تاثیر قرار گرفته:
    و از لجبازی و رفتار های بچگانه دست می کشد. در این حالت وقت آن رسیده که با یکدیگر به صورت بالغانه و متعهدانه صحبت کنید.

 

  1. به جای فکر به تغییر همسرتان به تغییر رفتار های خودتان بپردازید:
    کار و مشغله هایی که باعث دوری شما از یکدیگر می شوند را کاهش دهید و بیشتر برای یکدیگر وقت بگذارید.

 

  1. برای جلوگیری از پایان زندگی مشترک تان علایق و سرگرمی های مشترک پیدا کنید:
    با یکدیگر حرف بزنید، مشکلات و انتظارات تان را بگویید، احترام یکدیگر را نگه دارید و بگذارید شریک زندگی تان در کنار شما احساس ارزشمندی داشته باشد.

آسیب های ناشی از پایان زندگی مشترک

طلاق و پایان زندگی مشترک پیامد های اجتماعی عاطفی، روانی و مالی زیای دارد. این پیامد ها بر روی هر یک از اعضای خانواده مانند پدر، مادر و فرزند به نحوی تاثیر می گذارد.

تاثیر طلاق بر فرزندان:

تاثیر طلاق بر فرزندان:

قرزندان آسیب پذیر ترین گروه می باشند. به ویژه فرزندان دختر که بیشتر دچار مشکلات روان شناختی می شوند. هرچه سن کودک کمتر باشد آسیب وارد شده به آن بیشتر است.
این آسیب ها در سنین پایین‌تر از ۷ سال به بیشترین مقدار خود می رسد. اضطراب، افسردگی، کم رویی،عدم عزت نفس، خجالت و عدم تکامل شخصیت کودک که به دلیل نبود پدر یا مادر است، چند نمونه از این آسیب ها هستند.

تاثیر طلاق بر زنان:

در بیشتر مواقع آسیبی که پس از طلاق به زنان وارد می شود نسبت به مردان بیشتر است. زیرا زنان احساسی تر و عاطفی تر هستند و پذیرش طلاق برایشان دشوار تر است. از طرفی مشکلات اقتصادی اعم از تهیه مسکن و تامین مخارج زندگی برای زنانی که دچار مشکلات اقتصادی هستند سختتر است.
همچنین در بیشتر موارد افراد جامعه برچسب مطلقه به این زنان می زنند و درنتیجه آن ها امنیت و اعتماد به نفس خود را در جامعه از دست می دهند.

همچنین میتوانید علائم افسردگی در زنان را مطالعه کنید.

تاثیر طلاق بر مردان:

مردان نسبت به زنان دچار آسیب کمتری می شوند، زیرا مردان بیشتر درگیر مسائل کاری هستند و ارتباط اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند.
از طرفی به دلیل ساختار فرهنگی جامعه شرایط یرای ازدواج مجدد مردان فراهم‌تر است از این رو آسیب های وارده بر مرد نیز پس از طلاق کمتر است.

فواید پایان زندگی مشترک!

با تمام ضرر هایی که بعد از پایان زندگی مشترک افراد دچار آن می شوند، اما نباید از فواید آن نیز چشم پوشی کرد. در بسیاری موارد طلاق بهترین و کارآمدترین راه حل است. در اینجا به چند مورد از فواید طلاق اشاره می کنیم.

فعالیت های جدید:
طلاق و جدایی یک سری از مسئولیت های شما را حذف کرده پس می توانید کارهایی که دوست دارید را جایگزین آن کنید. اگر فرزند شما با شما زندگی می کند باید دست از غصه خوردن بردارید و وقت بیشتری را صرف او کنید.

حذف افراد سمی و احیای شخصیت:

حذف افراد سمی و احیای شخصیت:
حالا دیگر خودتان برای خودتان تصمیم می گیرید و کسی نیست که بخواهد رفتار شما را عوض کند تا رابطه ی تان بهبود پیدا کند. از طرفی کسی نیست که شما را سرزنش کند و عزت نفس شما را زیر سؤال ببرد.

تغییر و رشد:
مسلما در طی دوران پایان زندگی مشترک شما با همسر خود لجبازی می کردید و یا شاید دعوا به راه می انداختید اما حالا دیگر عامل دعوا و لجبازی حذف شده است. پس بر روی شخصیت خود تمرکز کنید و به توسعه و رشد فردی خود اهمیت بیشتری بدهید.

خلق زندگی جدید:
بعد از جدایی و انجام فعالیت های دلخواه و رشد و تغییر شخصیت حالا وقت آن رسیده که به فکر ایجاد یک رابطه جدید به دور از هر گونه تنش و استرس باشید. شما حق زندگی دوباره دارید پس تصور نکنید با پایان یافتن زندگی فعلی دنیا تمام می شود. بلکه شما بعد از جدایی عاقل تر و پخته‌تر عمل می کنید و می توانید با ازدواج دوباره جوانه بزنید.

سخن پایانی

با مروری بر نشانه های پایان زندگی مشترک، راه های پیشگیری از آن، فواید و ضرر های آن می توان یک تصمیم واحد برای طلاق یا ادامه ی زندگی مشترک گرفت.

اما باید در نظر بگیرید که هر رابطه ای منحصر به فرد و دارای ویزگی های خاص خود است. به همین دلیل بهتر است قبل از هرگونه تصمیم حتما با فرد متخصصی در این زمینه مانند روانشناس یا مشاوره خانواده صحبت کنید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.

مسلما هر فرد بعد از طلاق احساس می کند که انگیزه ی خود را برای  ادامه ی زندگی از دست داده است و ممکن است حتی دچار افسردگی شود.

اما اگر نیمه پر لیوان را در نظر بگیرد متوجه می شود که طلاق همیشه بد نیست و حتی این گونه می تواند به افزایش کیفیت زندگی و بازیابی سلامت روان خود کمک کند.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x