تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

معیار های ازدواج موفق چیست، ۱۲ معیار ازدواج موفق

معیارهایی ازدواج موفق و تغییر باور قبل از اقدام

اگر معیار های ازدواج موفق را بدانیم آنجاست که میدانیم چگونه همسر دلخواه خود را جذب کنیم.
همان طور که همگی می‌دانیم ازدواج یکی از مهمترین راههایی هست که در زندگی انسانها ایجاد آرامش و امنیت می کند از طریق درک معیار های ازدواج موفق هست که می توان به موفقیت های متعدد دیگری نیز در زندگی دست یافت.

اما به نظر شما چطور می توان معیار ازدواج موفقی را پیدا کرد.

معیار های ازدواج موفق چیست

معیار ازدواج موفق چیست؟

شاید اولین موضوعی که درباره ازدواج موفق میشود پرسید این است که خانواده واقعا چه نقشی را در این زمینه می توانند ایفا کنند؟

چطور می توان بعد از ازدواج هم عشق اولیه را آتشین نگه داریم؟ اصلا چطور می توان فرد ایده آل برای ازدواج را پیدا کرد

ازدواج از نظر اسلام یک امر مقدس است. زیرا با ازدواج است که انسانها به تکامل مادی و معنوی می رسند اما برای رسیدن به یک ازدواج موفق باید اصول و معیار های آن را به خوبی یاد بگیرید.

زندگی مشترک قوانین مخصوص به خود را دارد و اگر قبل از ازدواج در مورد آنها تحقیق کنید و این مهارت ها را یاد بگیرید به خوبی می توانید انتخاب درستی داشته باشید.

لازم به ذکر است که در ابتدا دو معیار ازدواج موفق را مدنظر بگیریم.

معیارهای اصلی مثل اخلاق، ایمان ،فرهنگ خانوادگی،  سلامت جسمی و روانی،  و همینطور شرافت و نجابت

سپس معیارهای فرعی همچون تناسب سنی، تناسب تحصیلی، تناسب در زیبایی،  تناسب جسمی و جنسی، تناسب فرهنگی- اجتماعی و هماهنگی روان شناختی، تناسب اقتصادی.

این معیارها برای ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردارند اما آنچه که در درجه اول مهم است خودشناسی است. زیرا وقتی که شما خودتان را بشناسید و از چرایی رفتارها و احساساتتان آگاه باشید پس می‌دانید که دقیقا چه کسی را به چه خصوصیاتی می خواهید.

بنابراین سردرگم و حیران نمیشوید و فقط براساس احساسات تصمیم نمی گیرید. کسانی که انتخابهای نامناسبی دارند اگر مجبور به جدایی شوند بعد از طلاق تا مدتی دچار اختلالات احساسی و رفتاری می شوند. و صدمه ای که به دو طرف وارد می شود گاهی اوقات جبران ناپذیر است.

در نتیجه باید دقت داشته باشیم زمان مناسب ازدواج آن موقع است که فرد به بلوغ فکری رسیده باشد و بتواند به غیر از خودش به فرد دیگری هم فکر کند و آنچه برای خودش می پسندد برای او هم بخواهد.

مسلما در زمینه ازدواج سن بسیار برای یک ازدواج موفق مهم است.

به خصوص برای خانمها از اهمیت بسیاری برخوردار است. مسائلی همچون عشق و علاقه، میزان گذشت و فداکاری، هم بسیار مهم هستند.

وجود امنیت مادی و معنوی و احساس آرامش داشتن، لازمه یک ازدواج موفق است.

چطور می توان این امنیت و آرامش را به دست‌آورد؟ آیا باورهای ما نقشی در این زمینه ایفا می کنند آیا دختران مردی همچون پدرانشان می خواهند و پسران یک مادر می خواهند؟ زن و مرد چطور و با چه رفتارهایی می توانند یکدیگر را جذب کنند؟

انتخاب درست ،  ازدواج موفق را تضمین میکند

راز انتخاب همسر مناسب

قوانین و ملاک هایی برای انتخاب همسر وجود دارد که با آموزش این مهارت ها می توان ازدواج موفق و خوشبختی را تجربه کرد.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شما به سوی کسی جذب میشوید که از قبل خصوصیات او را به اساس باورهایتان در ذهن دارید.

برای درک بهتر مثالی را می آوریم. شما دوست دارید که همسرتان خوش اخلاق باشد زیرا پدری دارید بد اخلاق و اخمو که مدام سر هر چیزی با شما بحث و یا پرخاش می کند.

با خود تصمیم می گیرید که همسری اختیار کنید خوش اخلاق و خنده‌رو اما در نهایت آنچه نصیبتان می شود فردی خواهد بود درست مثل پدرتان واقعا عجیب نیست ؟  چرا اینگونه می شود چه چیزی باعث این انتخاب میشود.

از همین رو برخی افراد پس از ازدواج و شروع زندگی مشترک و نداشتن تفاهم با همسر خود به این فکر میکنند که فرد بدشانسی هستند و چرا در ابتدای آشنایی با همسرشان بیشتر دقت نکرده اند ولی آیا واقعا دلیل حقیقی اینها هستند آیا واقعا این به شانس بستگی دارد؟

مسلما خیر بخش عظیمی از آنچه که باعث این موضوع می شود مربوط به باورها و افکار شماست باورهایی که در ضمیرناخودآگاه ذخیره شده اند از پدری که بداخلاق است و به صورت ناخودآگاه مدام فکر می کنید که اینگونه نباشد

اگر فردی هستید که نسبت به زندگی مشترک حس خوبی ندارید ابتدا باور و افکارتان رو تغییر دهید

تعادل در ازدواج

تعادل در ازدواج موفق

۱ – برابری فرهنگی و اقتصادی

زمانی که شما متولد می شوید تا زمانی که می خواهید ازدواج کنید با فرهنگ و میزان کمیت و کیفیت اقتصادی در خانواده ای هستید که باورها و اعتقادات شما را شکل داده اند و حالا با کسی مواجه می شوید با نوع فرهنگ متفاوت. اگر اختلاف فرهنگی و اقتصادی بسیار زیاد باشد مسلما مشکلات بسیاری را به وجود خواهد آورد.

البته لازم به ذکر است برابری در موارد دیگری همچون چهره، قد، سن نیز مهم و قابل توجه است. کلا شباهت ها و تناسب ها در هر زمینه ای در ازدواج باید برابری داشته باشند.

۲ – گذشت و فداکاری و صبر

از زمانهای بسیار قدیم به خصوص به دختران یاد داده اند که گذشت داشته باش بسیاری از زنان زندگی و جوانی خود را پای صبر و گذشتی نامعقول گذاشتند و وقتی به دوران پیری رسیدند چیزی جز غم و پشیمانی در چشمانشان چیز دیگری نخواهید دید. در واقع گذشت و فداکاری استانداردهایی دارد، نه خیلی بیش از حد نه اینکه اصلا وجود نداشته باشد. گذشت و بخشش به میزان درست باعث ایجاد عشق بیشتر طرف مقابل می شود.

۳ – نگاه و باورهای یکسان

همان طور که در قبل اشاره کردیم نظام باورهای انسان زندگی و تجربه های او را شکل داده اند. اگر باورهای دختر و پسر خیلی با یکدیگر متفاوت باشد زندگی مشترک آنها را از پا در می آورد. سعی کنید به دنبال کسی باشید که باورها و اعتقاداتش تقریبا با خودتان یکسان باشد.

۴ – هدف و مسیر یکسان

درست است که هر کسی در زندگی اش اهداف متفاوتی را دارد اما زندگی مشترک هدف و مسیر یکسان می خواهد اگر هدف در زندگی مشترک یکی باشد اما مسیر جدا از هم باز هم به مقصد رسیدن سخت و شاید حتی غیرقابل دسترس باشد. شریکی را انتخاب کنید که هدفش با شما یکسان و مسیرش هم یکسان باشد.

۵ – رفع احتیاجات جسمی و روانی به شکلی که طرف مقابل می خواهد

بر طرف کردن نیازهای جسمی و روحی طرفین از اهمیت بسیاری برخوردار است به خصوص به شکلی که طرفین می خواهند. و وفاداری جنسی استحکام و چارچوب خانواده را مستحکمتر می شکند.

۶ – هوش و آگاهی نزدیک به هم

گاهی اوقات زوجین در مورد موضوعی با یکدیگر صحبت می کنند طرف مقابل از موضوع هیچ آگاهی ندارد و حتی به خودش زحمت یادگیری هم نمی دهد این موضوع باعث ایجاد اختلافات بسیاری می شود سعی کنید کسی را برای همصحبتی برگزینید که هوش و آگاهی هایش همچون خودتان باشد. زیرا اگر غیر از این باشد بعد از مدتی صحبت کردن با او دیگر برایتان لذتی نخواهد داشت و به دنبال گوشی دیگر می گردید.

۷ – نگاه مشابه به پول درآوردن و پول خرج کردن

همان طور که می‌دانیم یکی از مسائل بسیار مهم در زندگی مشترک مسائل مالی و مادی هستند گاهی اوقات در اطرافیان شنیده ایم که می گویند همسرم بسیار خسیس است بعد از مدتی این موضوع زندگی را دچار اختلال و ناراحتی می کند یا گاهی اوقات یکی از طرفین سرمایه گذاری مالی می خواهد به انجام برساند طرف مقابل از شکست و ترس و نگرانی ها حرف می زند و این موضوع باعث ایجاد سردرگمی طرف مقابل می شود با کسی زندگیتان را شروع کنید که مثل خودتان جسارت و شجاعت مالی داشته باشد چون این موضوع باعث دوبرابر شدن قدرت مالی می شود و شما را به اوج موفقیت های مالی می رساند.

۸ – بنویسید که چه می خواهید و اولویت هایتان چیست

کور کورانه و از روی احساس تصمیم نگیرید نگویید یک خانه کوچک هم اگر باشد من می آیم و بدون پول در کنار تو زندگی می کنم زیرا اگر این اولویتتان نباشد به زودی به مشکل خواهید برخورد. بر روی کاغذ اولویت بندی کنید که چه می خواهید چه چیزی را دوست دارید چه کارهایی را می خواهید که با شریکتان انجام دهید هر کسی که از گرد راه رسید نمی تواند در اولویت های شما باشد.

۹ – گذشته یکدیگر را تا حدودی بدانید

کلیاتی را از گذشته یکدیگر بدانید اما کاری به جزئیات نداشته باشید مثلا اگر قبلا ازدواج کرده اید حتما طرف مقابل باید از آن باخبر باشد یا اگر بیماری خاصی دارید حتما باید عنوان کنید اما جزئیات به خودتان و گذشتان مربوط است. همچنین از طرف مقابلتان هم کلیات را صادقانه بخواهید.

۱۰ – آیا شما گوشه گیر هستید یا فردی اجتماعی

برخی افراد بسیار گوشه گیر هستند و زیاد دوست ندارند دارخل اجتماع دوستان و اقوام شوند شاید خجالتی باشند شاید هم کلا تنهایی را دوست دارند. اما همسرشان فردی اجتماعی است و دوست دارد که مدام داخل مهمانی ها باشد بین این دو نفر چه اتفاقی خواهد افتاد بعد از مدتی هر دو از هم خسته می شوند و دیگر کسی آنها را با هم داخل جمع نخواهد دید.

۱۱ – احترام به خواسته های یکدیگر

زمانی که تنها هستید فقط به خواسته های خودتان فکر می کنید اما وقتی شخص دیگری در زندگیتان وارد می شود او نیز خواسته هایی دارد باید به آنچه که طرف مقابل هم می خواهد احترام بگذارید و به آن بها دهید.

۱۲ – احترام به خانواده ها

یکی از اساس های مهم در ازدواج احترام گذاشتن به خانواده همسر است زیرا اگر غیر از این باشد هر بار که خانواده همسر را می بینید بعد دعوا و مرافه خواهد شد. احترام بگذارید حتی اگر با شما مخالف هستند احترام و دوست داشتن همه را نرم می کند.

نکته آخر: در آخر می توانیم بگوییم که ازدواج یک امر لازم و ضروری هست. ازدواج باعث تکامل فردی و اجتماعی می شود. این روزها اغلب جوانان به خاطر مسائل مالی و اجتماعی از ازدواج می ترسند اما باید گفت اگر خودتان را خوب می‌دانید پس در اطرافتان آدمهای خوب دیگری هم خواهید دید. سعی کنید ازدواج های موفق را ببینید و به خوبی ها نگاه کنید. بعد از ازدواج با شریک خود جوری رفتار کنید که جذابیت اولیه حفظ شود. و سلامت روان خانه را برقرار نگاه دارید.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x