تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۱۰ نکته از دانستنی های زندگی مشترک و زناشویی که باید رعایت کنید

دانستنی های زندگی مشترک و زناشویی

ازدواج تعهدی است که انتظار می رود ناگسستنی باقی بماند و در طول زمان قوی تر نیز شود. مشکلات زندگی اما به پیوند برخی از زوج ها آسیب می رساند و در شرایط سخت باعث جدایی آنها می شود.
در حقیقت، اکثر شکست‌های زندگی مشترک ناشی از عدم تسلط زن و شوهر بر مهارت‌ها و دانستنی های زندگی مشترک است و نتیجه بی‌توجهی آن‌ها به مهارت‌های لازم برای یک ازدواج موفق است.

جایگاه زندگی مشترک و دانستنی های زندگی مشترک

جایگاه زندگی مشترک و دانستنی های زندگی مشترک

ازدواج امری بزرگ و جدی در زندگی هر فردی است و به آموزش و توانایی های خاصی نیاز دارد.اما همیشه پیشنهاد میکنیم در ابتدا به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید.

به منظور ایجاد یک ازدواج پربارتر برای شما و همسرتان، توصیه می کنیم اگر هنوز متاهل نشده اید و یا در شرف شروع زندگی مشترک هستید در ابتدا به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید تا با مهارت ها و دانستنی های زندگی مشترک آشنا شوید.

نکته اول: رشد و پیشرفت شخصیتی

شما باید راهبردهایی را در نظر بگیرید تا ازدواج خود را تا سالیان آینده ادامه دهید و آن را نیز بهبود بخشید. به عنوان مثال، به این فکر کنید که:

• برای تبدیل شدن به همسر بهتری چه چیزی را می توانم تغییر دهم؟
• چه کاری می توانم انجام دهم تا همسرم را به خودم علاقه مند نگه دارم؟
• آیا بهتر نیست ادامه تحصیل نیز بدهم؟
• آیا ترجیحاً شرکتی راه اندازی نکنم که مالک آن باشم؟
• چگونه می توانم کاری کنم که به همسرم نشان بدهم در سختی ها هم پشتیبانش هستم؟

دیکسون توصیه می کند که در زندگی به تغذیه خوب، طول عمر و سلامتی، برنامه ریزی مالی، پس انداز و پیشرفت شغلی اهمیت بدهید تا آینده بهتری برای خود و همسرتان بسازید. به عبارت دیگر، تمام تلاش خود را برای بهبود ازدواج خود با همسرتان انجام دهید.

نکته دوم: به خوشبختی تان باور داشته باشید

نکته دوم: به خوشبختی تان باور داشته باشید

شما باید با علاقه و اشتیاق احساس کنید که ازدواج شما دوام خواهد داشت و اطمینان داشته باشید که همسرتان نیز به شما علاقه مند است.

به گفته دیکسون، حتی اگر همیشه نمی توانید عشق همسرتان را به وضوح احساس کنید، با این وجود باید از آن آگاه باشید و به آن ایمان داشته باشید.
هر دوی شما باید مراقب باشید که طرف مقابل هیچ یک از تعهدات خود را زیر پا نگذارد. مطمئن باشید که به لطف این اطمینان متقابل، هیچ تنشی زندگی شما را نابود نخواهد کرد.

نکته سوم: حل مسئله

توانایی حل مشکلات یکی از حیاتی‌ترین توانایی‌های این فهرست است، زیرا بدون آن، همه چیز چنان آشفته می‌شود که سایر توانایی‌های شما بی‌فایده خواهد ماند. اگر شما و همسرتان در مورد موضوعی با هم اختلاف نظر دارید، توانایی حل مسئله به شما کمک می کند تا سریعتر به سازش برسید.

به عبارت دیگر، شما باید توانایی ارزیابی یک موقعیت را داشته باشید و تصمیم بگیرید که آیا به موضع خود پایبند باشید یا بهتر است که تغییر نظر بدهید.

عدم مهارت در حل مشکلات همزیستی را چالش‌برانگیز می‌کند. به‌ویژه در دو سال اول ازدواج، زمانی که طرفین در تلاش هستند تا رویکردهای یکدیگر را برای حل مشکلات بشناسند و راه‌هایی برای حل آنها بیابند.

نکته چهارم: درباره مشکلاتتان با یکدیگر صحبت کنید

اگر مشکلی وجود داشته باشد، طرف مقابل نمی تواند افکار شما را بخواند، پس بهتر است که در مورد آن با او صحبت کنید.
طبق تحقیقات، زوج‌های جوانی که در مورد مسائل خود با یکدیگر مکالمه می‌کنند، نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند، کمتر دچار استرس و تنش می‌شوند.

نکته پنجم: مهارت های شناختی از اصول دانستنی های زندگ مشترک

ممکن است معتقد باشید که همسرتان را یک بار به خوبی شناخته اید، اما مهم است به یاد داشته باشید که افراد در طول زمان تکامل می‌یابند، به تدریج رشد می‌کنند و برای شناختن یکدیگر به زمان نیاز دارند.

به عنوان مثال، این موضوع که ممکن است خصوصیات همسر شما در ۴۰ سالگی با  ۲۸ سالگی اش متفاوت باشد، نشان دهنده این است که افراد در طول زندگی مشترکشان باید به شناخت دوباره درباره از هم برسند، زیرا در طول زمان با هم تکامل یافته اند و کمی تغییر کرده اند.

نکته ششم: یکدیگر را ببخشید

زن و شوهر در کنار هم

زمانی که متاهل و متعهد می شوید و با فردی ازدواج می کنید، باید مهارت بخشش را در خود تقویت کنید.

اگر شریک زندگی تان اشتباه کرد و عذرخواهی کرد، به خود یادآوری کنید که هیچ کس بی عیب و نقص نیست و بدون شک شما نیز عیب هایی دارید و ممکن است گهگاهی اشتباه کنید.
اگر این توانایی مهم را ندارید، مطمئن شوید که از یک فرد ماهر و متخصص راهنمایی و کمک بگیرید.

زمانی که ادامه ازدواج شما متوقف می شود، زمانی است که نمی توانید یکدیگر را ببخشید. به خاطر داشته باشید که بخشش برای دوام یک رابطه ضروری است.در غیر این صورت کم کم شاهد نشانه هایی از نزدیگی به طلاق خواهید بود.

نکته هفتم: شما دیگر مجرد نیستید، پس مانند متاهلین رفتار کنید

دانستی های زندگی مشترک

دیکسون توصیه می کند که بعد از ازدواج، طوری رفتار نکنید که شما را مجرد نشان دهد. در عوض، تلاش کنید تا یک احساس واقعی رضایت زناشویی را به بقیه افراد نشان دهید.

به خاطر داشته باشید که در زمان ازدواج مانند یک فرد مجرد رفتار کردن در نهایت تاثیرات منفی بر ازدواج شما نیز خواهد داشت. متاهل بودن به این معنا نیست که مثل یک فرد مجرد رفتار کنید و فقط از اصول و رفتارهای زندگی مشترک زمانی که دلتان خواست استفاده کنید!

نکته هشتم: منطقی و عادلانه رفتار کنید

در روزهای خاصی، ممکن است احساس کنید که چاره‌ای جز بحث ندارید، اما اگر چنین شد، به یاد داشته باشید که باید منصفانه و منطقی به گفتگو بپیوندید و از طولانی کردن آن اجتناب کنید. اول، باید دیدگاه خود را بیان کنید. حتی اگر شوهر شما مخالف آن باشد، حداقل آن را شنیده است.

اگر همسرتان به شما علاقه مند باشد، بدون شک برای دلجویی از شما تلاش می کند. اگر وارد یک بحث ناعادلانه شوید، طرف مقابل کاری برای جلب رضایت شما انجام نخواهد داد. اما اگر مودبانه رفتار کنید، طرف مقابل متقاعد می شود که با شما به توافق برسد.

نکته نهم: خلاقیت داشته باشید

ممکن است پس از ازدواج احساس کنید که زندگی شما تکراری و یکنواخت شده است. داشتن خلاقیت یکی از جذاب ترین دانستنی های زندگی مشترک است.

برای فرار از روزمرگی و یکنواخت شدن زندگی، لذت بردن از زندگی خود را با خلاقیت ترکیب کنید.

به عنوان مثال، ممکن است گهگاه از همسرتان بخواهید که در یک بازی کوتاه جالب یا یک بازی سرگرم کننده دیگر که تجهیزات لازم آن را دارید، به شما ملحق شود تا بتوانید از هیجان بازی در کنار یکدیگر بهره مند شوید. یا ممکن است از گذراندن زمان با رفتن به گردش‌هایی مانند پیک نیک، پیاده‌روی، دوچرخه ‌سواری یا قرارهای سینمایی لذت ببرید.

نکته دهم: ویژگی های مثبت همسرتان را ببینید

یکی از مهم ترین دانستنی های زندگی مشترک این است که به جای اینکه فقط روی صفاتی ازهمسرتان تمرکز کنید که دوست ندارید، سعی کنید ویژگی های مثبت او را نیز ببینید.

علیرغم اینکه ممکن است برخی از ویژگی های همسرتان را دوست نداشته باشید، بدون شک به دلیل ویژگی های مثبت او عاشق او شده اید.

دیکسون ادعا می کند که صفات مثبت و خوشایند همسرتان بسیار بیشتر از صفاتی است که شما دوست ندارید و اگر غیر از این بود، رابطه شما منجر به ازدواج نمی شد.
برای اینکه از نادیده گرفتن خوبی های همسرتان جلوگیری کنید، سعی کنید تا جایی که می توانید روی ویژگی های مثبتی که در وهله اول شما دو نفر را جذب کرده، تمرکز کنید.

۵ نکته طلایی دیگر درباره دانستنی های زندگی زناشویی

5 نکته طلایی دیگر درباره دانستنی های زندگی زناشویی

تارا پارکر پوپ نویسنده نیویورک تایمز در کتاب خود به نکات علمی رضایت از ازدواج می پردازد.

در اینجا ۵ پیشنهاد او برای یک ازدواج موفق را اضافه کرده ایم:

• جشن گرفتن اتفاقات خوب

بر اساس تحقیقات، زوج هایی که اغلب اوقات خوشی را با هم جشنی ساده میگیرند، احساس تعهد، صمیمیت و اعتماد بیشتری دارند. شریک زندگی شما باید ببیند که شما از تمام موفقیت ها و دستاوردهای او خوشحال هستید.

اگر شاد باشید و در مورد چیزهای کوچک و اتفاقات موفقیت آمیز روزانه با هم شادی کنید و پشتیبان و حامی یکدیگر باشید، ازدواج شما می تواند شکوفا و با دوام باقی بماند.

• ارتباط خود را با عزیزانتان خود حفظ کنید

از آنجایی که ازدواج به دو نفر نیاز دارد، انتظار اینکه شریک زندگی ما تمام حمایت و صمیمیت ما را فراهم کند، بسیار غیرعملی است. به گفته دکتر کونتز(Dr. Coontz) ، بهترین روش برای قوی‌تر کردن یک ازدواج این است که ازدواج شما باید اولویت اصلی شما باشد، اما می توانید با دوستان و خانواده خود نیز ارتباط خوبی داشته باشید.

با این حال، این به معنای از دست دادن صمیمیت عاطفی با همسرتان نیست.

خوشبخت ترین زوج ها کسانی هستند که علاوه بر خودشان با عزیرانشان نیز در ارتباطی سودمند هستند به آنها کمک می کنند و توانایی ها و مهارت های خود را با تقویت ارتباطات خود با دوستان و خانواده بهبود می بخشند.

• برای خوشحال بودن به شریک زندگی خود وابسته نباشید

بر اساس تحقیقات، شادی اکثر افراد در نهایت حتی پس از تجارب بسیار خوشایند مانند ازدواج به حالت عادی خود باز می گردد. تلاش برای تغییر مداوم نامعقول است زیرا شادی به فرد و انتظارات خود او بستگی دارد.
به طرز شگفت انگیزی، تحقیقات نشان می دهد که شادی ماندگاری نسبتا پایداری دارد. رویدادهای شاد و مهم زندگی، می تواند شادی کوتاه مدت را افزایش دهند.

طبق تحقیقات، اگر سطح شادی خود را مثلاً ۷.۵ در مقیاس ۱ تا ۱۰ ارزیابی کنید، در بیشتر مواقع شادی زندگی شما همینقدر است و شرایط بر آن تأثیری ندارد و در طول زندگی خود فردی با نمره شادی نسبی ۷.۵ خواهید بود.

• نسبت ۵ به ۱

آیا می دانید که ما برای تحمل اتفاقات ناخوشایند به چند اتفاق دلنشین و مثبت نیاز داریم؟

۵ به ۱ چیست؟

برای کاهش مشکلات و آسیب های ناشی از ناملایمات زندگی، باید برای هر اتفاق ناخوشایند، پنج اتفاق شاد نیز داشته باشیم.

البته لازم نیست همه اتفاقات خوب و بدی که برایتان افتاده است را بشمارید، اما اگر احساس می‌کنید به یک اندازه هستند، باید یک اقدام مناسب برای حفظ زندگی مشترک خود انجام دهید.
داده های چندین مطالعه توسط محققان دانشگاه واشنگتن مورد ارزیابی قرار گرفت که روند جالبی را کشف کردند.

 

تعداد تعاملات مثبت بین همسران در ازدواج های سالم حداقل پنج برابر بیشتر از روابط منفی است (بنابراین واکنش های منفی نیز وجود دارد و طبیعی است).
البته در زندگی واقعی، هیچ زوجی نمی تواند تعاملات خوب و بد خود را دقیقاً اندازه گیری کند، اما زمانی که این نسبت شروع به کاهش می کند، احتمال ناسازگاری ها افزایش می یابد.

اما بهترین کار این است که با وجود هر اشتباهی که مرتکب می شوید تا جایی که می توانید به همسرتان عشق بورزید تا از کاهش این نسبت جلوگیری شود.

• بالا نگه داشتن استانداردهایتان

طبق تحقیقات، کسانی که آرزوهای بزرگتری دارند، بیشتر موفق می شوند. به گفته دکتر باوکوم(Dr. Baucom) ، افرادی که آرزوهای بزرگتری دارند، صمیمانه خواهان ارتباطی خوب هستند و کسانی که خواهان عشق و محبت از ازدواج خود هستند، در نهایت این نوع ازدواج را تجربه می کنند.

افراد با استاندارد پایین – کسانی که خواهان رفتارهای شایسته، ارتباطات همراه با عشق نیستند – خود را در ازدواج هایی می یابند که به این موارد نیز پاسخ داده نمی شود.
ازدواج سالم‌تر زمانی حاصل می شود که هرفرد استانداردهای بالای همسرش را حفظ کند و در نهایت شانس افراد برای داشتن یک رابطه بهتر و رضایت بخش تر افزایش می یابد.

خلاصه مطالب دانستنی های زندگی مشترک

زندگی مشترک برای توسعه این توانایی ها چندین مزیت خواهد داشت. از جمله این فواید، شادی، احترام و اعتماد به یکدیگر، ثبات زندگی، حمایت از یکدیگر و عشق بی قید و شرط است.

پس فرصت را از دست ندهید و با یادگیری این تکنیک هایی را که به آن اشاره کردیم، پیش از ادواج، یا حتی اگر متاهل هستید و از ارزش این مهارت ها و دانستنی های زندگی مشترک بی اطلاع بوده اید، باز هم این امید وجود دارد که میتوانید آنها را بیاموزید و در طول زندگی مشترک برای حفظ ازدواج و تعهد خود استفاده کنید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x