تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

سپاس گذاری از خداوند راهی برای رسیدن به آرزوهاست

سپاس گذاری از خداوند کاری است که اغلب ما انجام نمی‌دهیم و به واسطه همین موضوع، خود را بیشتر درگیر نداشته‌هایمان می‌کنیم تا داشته‌ها و نعمت‌هایی که وجود دارد.
در این مقاله از متا راز با ما همراه باشید تا ضمن توضیح مفهوم سپاس گذاری از خداوند و فواید آن، شیوه‌های کارآمد سپاس گذاری از خداوند را با هم بررسی کنیم.

سپاس گذاری از خداوند

قبلا در مقاله دلایل علمی شکر گزاری توضیح کامل در این مورد داده شد ولی به طور کلی قدر دانستن سپاس گذاری از خداوند از چیزی که داریم، مهمترین مفهومی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

توجه داشته باشید منظور از سپاسگذاری، قانع بودن است در حالی که برای بهتر کردن وضعیت، تلاشی مثبت داریم.

بسیاری از افراد تصور دارند افرادی که از داشته‌هایشان سپاس گذاری از خداوند می‌کنند، صرفاً به موقعیت خود قانع بوده و تلاشی برای بهبود وضعیت فعلی نمی‌کنند.
شخصی که سپاس گذاراست، از مزایای این عمل به خوبی بهره برده و در جهت موفقیت و بهبود وضعیت استفاده می‌کند.
برخی از مهمترین مزایای قدردانی عبارتند از:

  • افزایش شادابی: شخص قدردان شاداب است؛ چرا که از موقعیت خود راضی است و اذیت نمی‌شود.
  • افزایش سلامتی روح: شادابی باعث دوری افسردگی ناشی از فکر کردن به نداشته‌ها می‌شود.
  • افزایش مهارت مثبت اندیشی: تقویت مثبت اندیشی از طریق قدردانی می‌تواند بسیار ساده باشد؛ عادت تفسیر مثبت و بررسی پدیده‌ها از دیدگاه مثبت گرایانه نمونه‌هایی از تاثیر سپاس گذاری از خداوند است.
  • بهبود روابط: حتماً افراد مثبت اندیش و قدردان از دیگران در روابط خود موفق‌تر خواهند بود.

۷ تمرین سپاس گذاری از خداوند

7 تمرین سپاس گذاری از خداوند

خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که سپاس گذاری از خداوند یک مهارت آموختنی است که اگر تبدیل به عادتی مثبت شود، ما را به موفقیت و رشد فردی بالایی می‌رساند.
برای کسب این مهارت یک سری تمرین‌ها وجود دارد که لازم است به صورت روزانه و متداول انجام شوند.

۷ مورد از سپاس گذاری از خداوند در ادامه 

«شکر نعمت نعمتت افزون کند/ کفر نعمت از کفت بیرون کند» این شعر را قرن‌ها پیش مولانا سرود و چیزی است که امروز با عنوان قدردانی و شکرگزاری از آن یاد می‌شود.

۱- گلایه نکنید؛ از همه از خداوند سپاس گذاری کنید

لازم نیست فقط سپاس گذار از نعمت‌های بزرگ زندگی خود باشید
بهتر نیست از هر چیزی که دارید سپاس گذاری از خداوند را به جا بیاورید.

نعمت‌های کوچک و حتی مواردی که ممکن است در دید بسیاری افراد به عنوان نعمت یا داشته خاصی تلقی نشوند می‌توانند گزینه مناسبی برای شروع تمرین سپاس گذاری از خداوند باشند.
برای مثال می‌توانید از امکان تنفس عمیق اول صبح یا دیدن زیبایی طلوع خورشید سپاس گذاری کنید.

در دوران سخت هم سپاس گذار خداوند باشید

این یک نکته کلیدی برای تمامی ادوار زندگی است که در زمان چالش‌ها و سختی‌ها، سپاس گذاری از خداوند را فراموش نکنیم.
در تمرین سپاس گذاری از خداوند، هیچ چیز بهتر از پشت سر گذاشتن چالش‌ها کمک کننده نیست.

گاهی اوقات فکر کردن در مورد موقعیت‌های منفی یا دشوار می‌تواند ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده و پیامد‌هایی مثل افسردگی یا احساس شکست داشته باشد.
باید بدانیم که اینگونه موقعیت‌ها به اندازه کافی واقعی هستند تا ما را در مسیر شناخت نعمت‌ها و شکرگزاری از آنها قرار دهند.
برای تمرین این تکنیک لازم است کمی در گذشته خود جستجو کنید و ببینید چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته‌اید و فردی که امروز هستید، نتیجه گذر کردن از چه چالش‌هایی است.

استاد بودایی جک کورنفیلد یک تجربه از تمرین با پیرمردی که از نوه‌اش مراقبت می‌کرد را بیان می‌کند.
او می‌گوید این پیرمرد در حالی که پسر و عروسش با اعتیاد می‌جنگیدند، از نوه‌اش مهربانانه مراقبت می‌کرد و از اینکه احساس دلسوزی را در وجودش می‌دید، سپاس گذار بود.
او به این دلیل که می‌توانست از نوه‌اش مراقبت کند و روی دیگران تاثیر مثبت بگذارد بسیار سپاسگزار بود.

تمرکز روی سپاس گذاری از خداوند را تمرین کنید

یک شیوه بسیار عالی برای تمرین سپاس گذاری از خدا، تمرکز مداوم روی چیزهایی است که دارید و نعمت‌هایی که باید از آنها قدردانی کنید.
برخی اوقات ذهن به دلیل شلوغی، دچار حاشیه‌های فراوان شده و اینگونه مسائل را فراموش می‌کند؛ بنابراین بهترین کار، تمرکز روزانه است.

هر روز بنشینید و با تمرکز به چیزهایی که دارید و بهتر است از داشتن آنها قدردانی کنید، فکر کنید.
لازم است این موارد را در ذهن خود مجسم کنید و تمام مزایا و خوبی‌های داشتن نعمت‌ها را تصور کنید.

انجام این کار به طور روزانه و مداوم باعث می‌شود بدن شما به سپاس گذاری از خداوند عادت کند و بعد از هر جلسه شکرگزاری، احساس شادی و شادابی تمام وجودتان را فرا بگیرد.
تمرین سپاس گذاری و تمرکز روی آن فقط ۸ هفته طول می‌کشد؛ پس از این مدت، به صورت طبیعی این کار را انجام خواهید داد. باید بدانید که مغز شما یک ابزار قدرتمند آموزش پذیر است که می‌تواند مهارت‌ها را کسب کرده و از آنها به طور طبیعی استفاده کند.

یک دفتر سپاسگزاری ایجاد کنید

پس از هر جلسه تمرین تمرکز روی قدردانی، مواردی که به آن فکر کرده‌اید را در یک دفتر با عنوان «دفتر شکرگزاری» وارد کنید.
تمام چیزهایی که دارید و از آنها سپاس گذار خداوند هستید را وارد این دفتر کنید تا نعمت‌هایی که دارید را فراموش نکنید.

این کار به شما یک تصویر جامع از آنچه دارید ارائه می‌کند. برای تمرین سپاس گذاری، یک دفتر خریداری کنید و قلم در دست بگیرید.
ابتدا افکار مثبت و سپس تمام نعمت‌هایی که دارید را بنویسید. می‌توانید متن شکرگزاری خود را زیر هر مورد از نعمت‌هایی که دارید بنویسید و هر موقع دچار چالش شدید، آنرا بخوانید.

موقع نوشتن متن قدردانی سعی کنید از کلمات ناخالص یا جملات کپی شده استفاده نکنید و آن چیزی را بنویسید که واقعا از تمام وجودتان سرچشمه می‌گیرد.
همچنین به این موضوع توجه کنید که فقط نوشتن متن قدردانی را مد نظر قرار نداده باشید؛ بلکه در زمان‌های خاص این متن را بخوانید و آنرا قلباً حس کنید.

داوطلب باشید

یکی از مهمترین تمرین های افزایش قدردانی و سپاسگزاری، داوطلب شدن برای کمک به دیگران و انرژی دادن به آنان است.
مطالعات نشان داده است داوطلب شدن برای کمک به دیگران یا انرژی دادن به آنها باعث افزایش قدردانی و مهارت شکرگزاری در ما می‌شود.

رفاه لحظه‌ای و شادابی در جای، جای زندگی وقتی حاصل می‌شود که ما به محیط خود عشق بورزیم و از این کار لذت فراوان ببریم.
برای تمرین این تکنیک بهتر است با افراد ارتباط برقرار کنید و در جایگاه یک دوست و رفیق، به آنها انرژی دهید.

با عزیزان خود وقت بگذرانید

یکی از نکات منفی اینترنت و جامعه مجازی، دوری از عزیزان و کمرنگ شدن روابط است. در تمرین سپاس گذاری از خداوند بسیار مهم است که با عزیزان، خانواده، دوستان و آشنایان خود وقت بگذرانید و به آنها نزدیک شوید.
همین موضوع به افزایش حس همدلی و رفاقت در شما کمک بسیاری می‌کند و باعث بهبود کیفیت زندگی خواهد شد.
این کار به افراد هم فرصت برقراری ارتباط با شما را می‌دهد و زمینه را برای همدردی فراهم خواهد کرد. سعی کنید در ارتباطات خود بیشتر از حرف زدن، گوش فرا دهید و افراد را درک کنید.

شادی را به زندگی خود بیاورید

همانطور که شکرگزاری باعث افزایش شادی می‌شود، شادی نیز سپاس گذاری از خداوند را به همراه خود می‌آورد.
این ارتباط دو سویه باعث شده مقوله «شادی» در تمرین شکرگزاری بسیار اهمیت پیدا کند.

راه‌های زیادی برای افزایش سطح شادی در زندگی وجود دارد؛ مثل سفر کردن یا مهمانی رفتن. برای اینکه شادی را در خود تقویت کنید،
گاهی لازم است به افراد دیگر عشق بورزید و محیط پیرامون خود را شاد‌تر کنید. هنگامی که اندروفین در شما جریان پیدا کند، قدردانی ساده‌تر خواهد شد.

سپاس گذاری واقعی از خداوند

اگر می خواهید به موفقیت برسید باید این نکته را بدانید که سپاس گذاری از خداوند از صمیم قلب و با باور و ایمان باشد. یعنی از اعماق وجودتان برای نعمتهایی که دارید خداوند را شکرگذار باشید.
وقتی شما در حال سپاس گذاری واقعی و صمیمانه هستید در واقع به داشته هایتان توجه می کنید و دیگر فکر و ذهنتان به سمت نداشته هایتان نمی رود.

حتما شما هم کسانی را در اطرافتان دیده اید که از تنشها و نگرانیها و ناامیدی ها در رنج هستند اینگونه افراد کسانی اند که فقط به نداشته هایشان فکر می کنند چرا خانه بزرگ ندارم، چرا رابطه عاطفی خوب ندارم، و چراهای دیگر.
وقتی شما در حال فکر کردن به سمت نداشته هایتان هستید در واقع روحیه ای افسرده و غمگین خواهید داشت و هیچ‌گاه داشته هایتان را نمی بینید تا شکر گزاری کنید.

رابطه سپاس گذاری از خداوند با موفقیت

همانطور که در مقاله قبل درباره قانون جذب و شکر گزاری گفته شد موفقیت در زندگی هم رابطه مستقیم با سپاس گذاری از خداوند دارد.
زمانی که شما در حال شکر گزاری خالصانه و صمیمانه هستید ارتعاش ها و فرکانس های مثبت و با عشق به سمت کائنات می فرستید و به جای آن زیبایی های بیشتر را دریافت می کنید.

سپاس گذاری از خداوند در واقع یک هنر است هنر دریافت و پذیرش خواسته ها و آرزوهایمان.

با شکر گزاری از خدا به نوعی به آرامش قلبی می رسیم زیرا مطمئن هستیم که کسی همیشه هست که از ما مراقبت می کند و وقتی مدام در حال فکر کردن و سپاس از او هستیم هر روز به او نزدیکتر می شویم و این نزدیکی خیلی سریع تر ما را به خواسته هایمان می رساند.

کل جهان هستی از انرژی تشکیل شده است به نوعی می توان گفت بین جهان و ما یک رابطه دو سوی هست، فرستنده و گیرنده ، انسان فرستنده و گیرنده انرژی های مشابه خود است.وقتی ما برای داشته هایمان، هر چه که هست خداوند را شکرگذار باشیم در واقع در حال فرستادن ارتعاش ها و فرکانس های انرژی مثبت هستیم پس آنچه را که دریافت می کنیم همان است که فرستاده ایم یعنی جواب شکر گزاری و حس قدردانی خود را می گیریم.

رابطه سپاس گذاری از خداوند با خوشبختی

۱ – با سپاس گذاری از خداوند، جذب آرزوها سریعتر می شود و فراوانی و نعمت به سمت شما می آید.

زیرا همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم زمانی که شما در حال فرستادن عشق و محبت و قدردانی به سمت پروردگار هستید، همان را نیز دریافت می کنید. و نعمت و فراوانی به سمت شما سرازیر می شود.

۲ – زمانی که شما در حال شکر گزاری و دعا کردن هستید در واقع در حال فکر کردن به چیزهای مثبت هستید فکری همراه با احساس عالی و خوشنودی بنابراین کل روزتان با نشاط و شادمانی می گذرد.

۳ – با سپاس گذاری از خداوند می توانید روابط عاطفی و اجتماعی بسیار عالی را تجربه کنید وقتی با دوستانتان در حال گردش و تفریح هستید و می خندید و خوشنود هستید باید در همان زمان شکر گزاری کنید و مدام به یاد خداوند باشید که چنین روزی را در حال خوشگذرانی هستید و یا اگر در اجتماع شغلی دارید برای همان شکر گزاری کنید تا خداوند بیشتر از آن را نثار شما کند.

۴ – با شکر گزاری صبور و بردبار هم می شوید و حرص زدن برای رسیدن به خواسته هایتان را کناری می گذارید وقتی دیگر به چطور و چگونه ها فکر نکنید خیلی سریعتر به خواسته هایتان خواهید رسید.

نمونه سپاس گذاری از خداوند

خدایا سپاس برای اینکه امروز هم زنده هستم ونفس میکشم

خدایا سپاس برای صبر و بردباری که به من عطا کرده ای

خدایا سپاس که همیشه مسیر درست را به من نشان می دهی

خدایا سپاس برای آنکه اگر هم تجربه ای ناخوشایند داشته ام باز هم با ایمان به تو می توانم از آن مسیر رها شوم

خدایا سپاس که من را رها و آزاد آفریدهای

خدایا من به تو ایمان و باور دارم

خدایا من به تو اطمینان دارم و در امنیت کامل هستم

خدایا برای سلامتیم شکرت

(می توانید تک تک اندامهای بدنتان را نام ببرید و از سلامت آن سپاس بگویید)

خدایا سپاس برای فرصتی که به من عطا فرمودی برای اینکه در این جهان زندگی کنم

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x