تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

علائم وجود عفونت در بدن چیست-درمان‌ خانگی عفونت ها

علائم وجود عفونت در بدن

عفونت چیست و چه زمانی رخ می‌دهد؟
عفونت زمانی بوجود می‌آید که یک میکروارگانیسم وارد بدن فرد می‌شود و سبب آسیب می‌گردد. میکروارگانیسم از بدن آن فرد به منظور محافظت از خود، تکثیر شده و بدن را به نوعی به استعمار خود در خواهد آورد. این موجودات میکروسکوپی عفونی پاتوژن نامیده می‌شوند و قادر هستند به سرعت تکثیر شوند. انوع پاتوژن‌ها عبارت هستند از:
 باکتری‌ها
 ویروس‌ها
 قارچ‌ها
این پاتوژن‌ها می‌توانند به چندین شیوه گوناگون گسترش یابند، من جمله از طریق:
 تماس پوستی
 انتقال مایعات بدن
 تماس با مدفوع
 آب یا غذای آلوده خوردن
 تنفس کردن و فرو دادن ذرات یا قطرات آلوده موجود در هوا
 لمس کردن جسمی که فرد ناقل عامل بیماری زا نیز آن را قبلاً لمس کرده بوده است.
در این مقاله از متا راز گونه‌های گوناگون عفونت‌ها، شیوه کاستن خطر ابتلا به عفونت، علائمی که بوجود می‌آورند، انواع شیوه‌هایی که در تشخیص عفونت مؤثر هستند و… خواهیم پرداخت.

انواع عفونت‌ها را بهتر بشناسیم:

روش منتشر شدن عفونت و تأثیرات آن بر بدن انسان به گونه پاتوژن وابسته است. سیستم ایمنی یک مقاومت تأثیرگذار در مقابل عوامل عفونی خواهد بود. با این وجود، پاتوژن‌ها امکان دارد گاهی اوقات بر قدرت و توانایی سیستم ایمنی به منظور مبارزه با آنها غالب شوند. در این مرحله عفونت‌ها خطرناک می‌شوند.

بعضی از عوامل بیماری زا اثر بسیاری بر بدن دارد. بعضی دیگر سم‌ها یا مواد التهاب‌زا تولید می‌کنند که سبب عکس‌العمل‌های منفی در بدن خواهد شد. این گوناگونی بدین معنی می‌باشد که بعضی از عفونت‌ها ضعیف و چندان قابل توجه نمی‌باشند، در صورتی که بعضی دیگر می‌توانند قدرتمند و تهدیدی برای زندگی باشند. در عین حال، بعضی از پاتوژن‌ها نسبت درمان مقاوم می‌باشند.

همانگونه که ذکر شد، عفونت قادر است به روش‌های گوناگون گسترش پیدا کند.
باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها گونه‌های مختلفی از پاتوژن‌ها می‌باشند و از چند جهت از یکدیگر متمایز هستند، مانند:
 اندازه
 شکل
 عملکرد
 محتوای ژنتیکی

عملکرد عفونت بر روی بدن انسان

عملکرد عفونت بر روی بدن انسان

ویروس‌ها کوچکتر از باکتری‌ها می‌باشند. آنها وارد بدن میزبان خواهند شد و سلول‌ها را در تحت کنترل خود در می‌آورند، در صورتی که باکتری‌ها قادر خواهند بود بدون میزبان به بقای خود ادامه بدهند در نتیجه، هر یک از این موارد با نظر به گونه و بدن میزبان دارای عملکردهای متمایز از یکدیگر می‌باشند.

علت اتصلی بوجود آمدن عفونت در بدن

علت بوجود آمدن عفونت بسته به گونه‌های ارگانیسمی می‌باشد که وارد بدن می‌شوند. به عنوان نمونه، یک ویروس ویژه، عامل عفونت ویروسی می‌باشد. تأثیر و نشانه‌های یک عفونت، نظیر تورم یا آبریزش بینی، به سبب سعی سیستم ایمنی به منظور خلاص شدن از شر ارگانیسم متهاجم اتفاق می‌افتد.

به عنوان مثال، هنگامی که گلبول‌های سفید خون برای مقابله با باکتری‌های خارجی به نقطه آسیب وارد می‌شوند، زخم پر از چرک خواهد شد. همان‌طور که در بالا گفته شد، بعضی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و… منتج به بوجود آمدن عفونت خواهند شد. موارد دیگری که جزء دلایل بوجود آمدن عفونت شناخته می‌شوند، عبارت هستند از:

۱. تماس مستقیم

یک راه ساده برای مبتلا شدن به اغلب بیماری‌های عفونی تماس با فرد یا حیوان مبتلا به عفونت می‌باشد. بیماری‌های عفونی قادر خواهند بود از راه تماس مستقیم انتقال یابند مانند:

 شخص به شخص: بیماری‌های عفونی عمدتاً از راه انتقال مستقیم باکتری‌ها، ویروس‌ها یا دیگر میکروب‌ها از شخصی به شخص دیگر سرایت می‌کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک شخص مبتلا به این باکتری یا ویروس، شخصی را که آلوده نمی‌باشد لمس کند، ببوسد، یا سرفه یا عطسه کند و فرد سالم در معرض قطرات آلوده معلق در هوا قرار خواهد گرفت.

این میکروب‌ها همچنین قادر خواهند بود از راه مبادله مایعات بدن در نتیجه تماس جنسی منتقل شوند. شخصی که میکروب را دفع می‌کند امکان دارد هیچ نشانه‌ای از بیماری بروز ندهد، اما یک ناقل است.

حیوان به انسان: گاز گرفته شدن یا خراشیده شدن پوست یا اندام انسان بوسیله یک حیوان آلوده، حتی یک حیوان خانگی، توان بیمار کردن شما را دارد و در وضعیت بحرانی امکان دارد کشنده باشد. لمس کردن فضولات حیوانی نیز خطرناک است. برای مثال، امکان دارد شما با برداشتن خاک دستشویی گربه خود آلوده به عفونت توکسوپلاسموز شوید.

مادر به فرزند در دوران بارداری: یک زن باردار امکان دارد میکروب‌هایی را که سبب بوجود آمدن بیماری‌های عفونی شده است را به جنین خود انتقال دهد. بعضی از میکروب‌ها قادر خواهند بود از جفت یا از راه شیر مادر عبور کنند. میکروب‌های واژن نیز امکان دارد در زمان تولد در زایمان طبیعی به نوزاد انتقال داده شود.

۲. تماس غیر مستقیم

ارگانیسم‌های بوجود آورنده بیماری نیز می‌توانند از راه تماس غیر مستقیم انتقال یابند. بسیاری از میکروب‌ها قادر خواهند بود بر روی یک جسم بی‌جان نظیر: میز، دستگیره در یا دسته شیر آب به بقاء ادامه بدهند.

برای مثال، زمانی که دستگیره دری را که شخص مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی دست لمس کرده است، شخص سالم هم لمس می‌کند، ممکن است میکروب‌هایی را که شخص آلوده از خود به جا گذاشته است، به شما انتقال یابند. اگر پیش از شستن و ضدعفونی دست‌ها، چشم‌ها، دهان یا بینی خود را لمس کنید، امکان دارد مبتلا به عفونت شوید.

۳. نیش حشرات

بعضی از میکروب‌ها برای منتقل شدت از میزبانی به میزبان دیگر به حامل‌های حشرات نظیر پشه، کک، شپش یا کنه وابسته می‌باشند. این حامل‌ها به عنوان “بردار” معروف هستند. پشه‌ها می‌توانند ناقل انگل مالاریا یا ویروس نیل غربی باشند. کنه‌های آهو امکان دارد حامل باکتری عامل بیماری لایم باشند.

۴. آلودگی مواد غذایی

میکروب‌های بیماری زا نیز قادر خواهند بود شما را از راه آب و غذای آلوده مبتلا کنند. این ساختار انتقال سبب خواهد که میکروب‌ها بوسیله یک منبع به اشخاص زیادی سرایت کنند. برای مثال، اشریشیا کلی (E. coli)، یک باکتری می‌باشد که در مواد غذایی خاص یا روی آنها موجود است، همبرگر نیمه پخته یا آب میوه غیر پاستوریزه.

علائم ناشی از انواع عفونت کدامند؟

علائم ناشی از انواع عفونت کدامند؟نشانه‌های ناشی از عفونت به ارگانیسم مسئول و محل عفونت وابسته است. ویروس‌ها سلول‌های مخصوصی را هدف گیری کرده ، نظیر ویروس‌هایی که در اندام تناسلی یا دستگاه تنفسی فوقانی وجود دارند. به عنوان مثال ویروس هاری سیستم عصبی را مورد هدف قرار خواهد داد.

بعضی از ویروس‌ها سلول‌های پوستی را هدف گیری می‌کنند و سبب بوجود آمدن زگیل می‌شوند.
بعضی دیگر گستره پهناور تری از سلول‌ها را هدف قرار می‌دهند که منتج به علائم متعددی خواهد شد. ویروس آنفولانزا قادر است سبب آبریزش بینی، دردهای عضلانی و ناراحتی معده گردد. شخص دچار به عفونت باکتریایی بیشتر قرمزی، گرما، تورم، تب و درد در محل عفونت و تورم غدد لنفاوی را تجربه خواهند کرد.

بثورات پوستی ممکن است یکی از علائم عفونت قارچی پوست باشد. با این وجود، ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز امکان دارد سبب بیماری‌های پوستی و بثورات پوستی شوند. نشانه‌های رایج بیماری‌های پریون شروع پرشتاب آسیب مغزی، از دست دادن حافظه و مشکلات شناختی می‌باشد.

آنها همچنین قادر خواهند بود سبب بوجود آمدن پلاک در مغز شوند و باعث از بین رفتن این اندام بشوند. در نتیجه، نشانه‌هایی که بروز می‌کنند با نظر به گونه و عامل اصلی بوجود آورنده عفونت کاملا متمایز خواهند بود. در صورت رخ دادن هر یک از نشانه‌های گفته شده در بالا، سریعاً در زودترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

چه وقت عفونت‌ها خطرناک می‌شوند؟

عفونت‌های جدی بیشتر امکان دارد سبب بروز ناراحتی و عوارض شدید شوند و سلامتی شخص را به مخاطره بیاندازند. در بعضی موارد، این عفونت‌ها در صورت فقدان درمان مناسب منتج به آسیب‌های دائمی یا مرگ خواهد شد. انواع گوناگونی از عفونت‌های خطرناک وجود دارند و مداوای آنها به عامل بوجود آورنده عفونت بستگی دارد.

چه زمانی باید درمان اورژانسی عفونت انجام بگیرد؟

اگر عفونت اولیه به درمان‌های خانگی جواب نمی‌دهد یا روند بهبود مشاهده نمی‌شود، باید به اورژانس مراجعه کرده. کاملاً مراقب این عوارض باشید:
 تب شدید
 رگه‌های قرمز در اطراف نقطه عفونی
 ایجاد بروز مشکل در تنفس
بهترین و مناسب‌ترین راهکار این می‌باشد که با بروز علائم و نشانه‌های هر عفونتی مستقیماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان‌ خانگی عفونت‌ها:

درمان‌ خانگی عفونت‌ها

 

تــب یکی از نشانه‌های هشدار دهنده‌ای که در زمان مبتلا شدن به عفونت بوجود می‌آید. تب غالباً در نتیجه عفونت‌های ویروسی رخ می‌دهد. زمانی که به یک بیماری ویروسی نظیر سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید، سیستم ایمنی بدن با توان بالا در مقابل ویروس مورد نظر واکنش نشان خواهد داد.

قسمتی از این واکنش و معمولاً با بالا رفتن دمای بدن شما همراه خواهد شد تا بدن را کمتر در برابر ویروس و دیگر میکروب‌ها تضعیف کند.
عفونت‌های باکتریایی برخلاف، بیماری‌های ویروسی به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند. در مقابل، بیشتر آنها کافی است به آسانی منتظر بمانیم تا دوره خود را طی کنند.

بستگی به نوع عفونت، دوره بهبودی امکان دارد از چند روز تا یک هفته یا بیشتر زمان ببرد. در حالی که ویروس دوره خود را طی می‌گذراند، چندین کار است که می‌توانید یه منظور مدیریت و کم کردن شدت علائم انجام دهید که عبارت هستند از:

نوشیدن مایعات:

بیماری‌هایی که در نتیجه انواع گوناگون عفونت دمای بدن شما را تغییر می‌دهند و این تغییر بیشتر شامل گرم شدن بدن خواهد بود. این مورد سبب می‌شود بدن شما در سعی و کوشش برای پایین آوردن دمای بدن عرق کند. عرق کردن منتج به از دست دادن مایعات بدن خواهد شد و در نتیجه بدن دچار کم آبی خواهد شد.

هنگامی که به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوید تا جایی که امکان دارد مایعات بنوشید تا بدن مایعات از دست رفته را جبران کند. نیاز نیست تنها آب بنوشید. منظور از مایعات هر یک از موارد زیر می‌باشد که می‌تواند سبب ایحاد هیدراتاسیون بشوند:
 آب میوه
 نوشیدنی‌های ورزشی
 آبگوشت‌ها
 سوپ‌ها
 چای بدون کافئین

به اندازه کافی استراحت کنید:

بدن در دوران ابتلا بیماری به سختی با عفونت مبارزه می‌کند. با استراحت تا جایی که ممکن است، بدن خود را تقویت کرده تا برای مقابله با عفونت، قوی و آماده باشد. حتی اگر امکان اینکه روز را در رختخواب بگذرانید، ندارید. سعی کنید تا جایی که ممکن است از انجام هرگونه فعالیت بدنی اجتناب کنید.

دچار استرس نشوید

اگر گرفتار تب ناشی از بیماری عفونی شدید. اقداماتی که می‌توانید به منظور خنک کردن ایمن بدن انجام دهید موارد زیر را شامل می‌شود:
 در یک وان آب ولرم بنشینید. از آب ولرم استفاده کنید زیرا آب سرد سبب می‌شود بدن به جای خنک شدن، گرم‌تر بشود.
 لباس سبک و راحت بپوشید.
 سعی کنید در زمان سرماخوردگی از پتوهای ضخیم و زیاد استفاده نکنید.
 میزان بسیار زیادی آب خنک یا آب هم دمای اتاق بنوشید.
 بستنی میل کنید
 برای حفظ جریان هوا از یک فن استفاده کنید.

تشخیص عفونت

پزشک برای تشخیص عامل اصلی عفونی از روش‌های گوناگونی استفاده خواهد کرد. برای مثال، آزمایش‌هایی وجود دارند که به تشخیص عفونت کمک بسزایی خواهند کرد.

تعداد زیادی از بیماری‌های عفونی علائم و نشانه‌های شبیه به هم دارند. نمونه‌های مایعات بدن بعضی اوقات شواهدی از یک میکروب خاص که سبب بیماری شده است را نشان می‌دهند. آزمایش‌هایی که به تشخیص عفونت کمک خواهد کرد عبارت هستند از:

 آزمایشات خون: یک تکنسین با وارد کردن یک سوزن در رگ عمدتاٌ در ناحیه بازو، نمونه‌ای از خون به دست می‌آورد.
 آزمایشات ادرار: در این آزمایش در یک ظرف مخصوص ادرار خواهید کرد. به منظور ممانعت از آلودگی احتمالی نمونه، امکان دارد به شما گفته شود که ناحیه تناسلی خود را با یک پد ضد عفونی کننده تمیز کرده .
 سواب گلو: نمونه‌هایی از گلو یا دیگر نواحی مرطوب بدن را می‌توان با سواب استریل بدست آورد.

 آزمایش مدفوع: امکان دارد به از شما خواسته شود که نمونه مدفوع را در یک ظرف مخصوص جمع آوری کنید تا آزمایشگاه قادر باشد نمونه را از نظر وجود انگل و دیگر ارگانیسم‌ها بررسی کند.
 تپ ستون فقرات : در این شیوه نمونه‌ای از مایع مغزی نخاعی را بوسیله سوزنی که با دقت بین استخوان‌های پایین ستون فقرات وارد می‌کنند، به دست خواهند آورد. عمدتاً از شما درخواست می‌شود که به پهلو بخوابید و زانوهای خود را به سمت قفسه سینه خود فشار دهید.

تشخیص عفونت با بهره‎بری از اسکن تصویربرداری:

روش‌های تصویربرداری نظیر اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، قادر خواهند بود به تشخیص دقیق و رد دیگر شرایطی که امکان دارد سبب علائم شوند کمک بسزایی کنند
بیوپسی‌ها به منظور تشخیص عفونت
در طول بیوپسی، نمونه‌ای کوچک از بافت از اندام داخلی به منظور آزمایش گرفته خواهد شد.

سخن آخر:

این مقاله به منظور بالا بردن اطلاعات عمومی شما با موضوع علائم وجود عفونت در بدن تهیه و تنظیم شده است در صورت بروز هر گونه مشکل یا احساس یک تغییر ناخوشایند در بدن خود سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 


منبع محتوا:

cdc.gov healthline

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x