تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

آیا پرواز با هواپیما برای نوزاد خطرناک است؟

آیا پرواز با هواپیما برای نوزاد خطرناک است؟

پرواز با هواپیما برای نوزاد

از مهم‌ترین نگرانی‌های والدین و افرادی که دارای فرزند نوزاد هستند هنگامی که قصد سوار شدن هواپیما را دارند، این است که آیا پرواز با هواپیما برای نوزاد خطرناک است یا خیر؟ معمولاً برای نوزادان زیر ۸ روز ممنوعیت پرواز وجود دارد؛ مگر در شرایطی که ضرورتی مانند بیماری نوزاد یا بیماری مادر وجود داشته‌باشد که در آن صورت پرواز امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین نوزادانی که سن آن‌ها بیشتر از یک ماه و نیم می‌باشد، به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی در ماه‌های اول تولد و آسیب پذیرتر بودن آن‌ها، معمولاً توصیه می‌گردد که سفر‌های پروازی نداشته باشند. علاوه‌بر تغییرات آب‌وهوایی، وجود ویروس‌های سرماخوردگی و عفونت‌های دیگر برای نوزادان از دیگر عوامل ممانعت از مسافرت‌های هوایی محسوب می‌شوند. همچنین سفر هوایی برای نوزادارن باتوجه به تغییرات فشار هوایی که به‌سبب بلندشدن و نشستن هواپیما در داخل آن رخ می‌دهند، باعث ایجاد مشکل در گوش نوزاد خواهد شد.

از چه سنی نوزاد می‌تواند سوار هواپیما شود؟

طبق قوانینی که شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته‌اند، پرواز با هواپیما برای نوزاد بعد از ۱۰ روزگی امکان‌پذیر می‌باشد؛ زیرا قبل از این سن ممکن است نوزاد دچار گوش درد و دل درد شود. در اکثر کشور‌ها سن سوار شدن هواپیما برای نوزاد به همین صورت می‌باشد.

نوزاد از چند ماهگی می‌تواند سوار هواپیما شود؟

متخصصان و پزشکان بر این عقیده هستند که نوزادان بهتر است قبل از ۴۵ روزگی سوار هواپیما نشوند؛ زیرا در هواپیما به علت بالا بودن تعداد جمعیت، میکروب‌های زیادی وجود دارند که به‌دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی نوزادان، ممکن است آن‌ها دچار بیماری شوند. پاتوژن‌هایی که در فضای هواپیما وجود دارند می‌توانند برای مادر و نوزاد مشکلات ریوی را ایجاد کنند. حتی ممکن است به‌علت فشار هوایی در فضای هواپیما وجود داشته و به نوزاد وارد می‌شود، وی را دچار خونریزی داخلی نماید.

مهمترین نکات سفر با هواپیما به همراه نوزاد

اگر نوزاد چند ماهه دارید و سوار شدن نوزاد در هواپیما برای شما یک امر ترسناک می‌باشد، باید گفت که داشتن نوزاد به این معنا نیست که شما باید قید سفر هوایی را بزنید. تنها کاری که باید در هنگام سفر انجام دهید فراهم ساختن رهکارهایی مناسب برای این‌که نوزاد شما بتواند راحتی کاملی در سفر داشته‌باشد؛ البته با حفظ خونسردی شما است. فراهم کردن شرایط درست برای کودک و نوزاد به منزله داشتن سفر‌ی بدون استرس و راحت برای خود شما خواهد بود. در اینجا نکات مهم پرواز با هواپیما به همراه نوزاد را برای شما بیان می‌کنیم.

در ساعات اولیه روز پرواز کنید

منظور از ساعات اولیه روز همان هماهنگی بیشتر ساعت پرواز با برنامه زندگی نوزاد است. در صورت انجام این کار جدا از ممانعت از تاخیر هنگام نشست و برخاست هواپیما، از پرواز‌های شلوغ نیز دور خواهید بود. پرواز با هواپیما برای نوزاد در ساعت‌های خواب که معمولاً نوزاد در خواب به سر می‌برد، بسیار مناسب می‌باشد. معمولاً والدین ساعت‌های خواب نوزادان و کودکان را بهترین زمان برای مسافرت‌های هوایی می‌دانند. در صورتی که تهیه بلیط برای این ساعت‌ها دشوار است. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید عدم دریافت بلیط هماهنگ با زمان شام است؛ زیرا بچه‌ها در این زمان بهانه‌گیر می‌شوند.

آمادگی هرگونه تغییر دما را داشته باشید

در هنگام سوار هواپیما شدن نوزاد، باید برای بسیاری از مسائل آماده باشید و یکی از آن‌ها تغییرات دما می‌باشد. برای نوزاد خود لباسی راحت بپوشید که ترجیحاً دارای زیپ، دکمه یا… باشد که عوض کردن پوشک را دشوار نکند. همچنین کفش‌های بنددار و تنگ را در هنگام پرواز با هواپیما به پای کودک یا نوزاد نپوشید.

آمادگی هرگونه تغییر دما را داشته باشید

داشتن سیستم منظم برای سفر

معمولاً بیشتر فرودگاه‌ها بزرگ هستند‌ و رسیدن‌ به گیت نیاز به استفاده از اتوبوس‌های فرودگاهی دارد. برای اینکه بتوانید نوزاد خود را در طول این مسیر به‌همراه ببرید، می‌بایست از قبل برنامه‌ای داشته باشید. می‌توانید نوزاد را در کریر یا صندلی ماشین قرار دهید و با خود ببرید. بیشتر ایرلاین‌ها اجازه‌ به‌همراه داشتن کالسکه یا کریر کودک را جلوی در هواپیما به شما می‌دهند. در صورتی که احساس می‌کنید بدون استفاده از کالسکه این کار برای شما سخت می‌باشد، تا آنجایی که امکان دارد اندازه آن را کوچکتر انتخاب کنید.

 نشستن کودک در صندلی کنار راهرو

از نشاندن کودک در صندلی کنار راهروی هواپیما خودداری کنید؛ زیرا ممکن است در هنگام عبور چرخ‌های غذا و نوشیدنی دست‌های آن‌ها بر اثر تماس با غذای داغ دچار آسیب شوند.

آگاهی کافی در مورد آلودگی‌های داخل هواپیما

قبل از انجام هر کاری از فرستادن‌ کودک خود بدون کفش به داخل سرویس بهداشتی خودداری کنید. کف هواپیما از قسمت‌های آلوده آن به‌حساب می‌آید و کف سرویس بهداشتی نیز بسیار آلوده‌تر از کف هواپیما می‌باشد. حتماً چندین بسته دستمال و پوشک اضافی به‌ همراه داشته‌ باشید تا اگر یکی از آن‌ها به زمین افتاد بتوانید از دیگری استفاده کنید. دستمال مرطوب هم به شما کمک می‌کند تا دهان کودک را با آن تمیز کنید.

اندکی گریه مشکلی ایجاد نمی‌کند

یکی از نگرانی‌های والدین در هنگام سوار شدن نوزاد در هواپیما گریه‌های بی ‌وقفه می‌باشد که ممکن است مسافران را کلافه کند. قبل از اینکه بنشینید و کمربندتان را ببندید نگاهی به اطراف خود بیندازید؛ بیشتر مسافران توجهی به اطراف خود ندارند. همچنین صدای موتو هواپیما در ارتفاع ۳۵۰۰۰ پایی اجازه شنیده‌ شدن صدای کودک شما را به سایرین نمی‌دهد. بنابراین آرامش خود را در این هنگام حفظ کنید و نگران دیگر افراد نباشید.

تعویض پوشک نوزاد قبل از سوار شدن نوزاد در هواپیما

قبل از سوار هواپیما شدن نوزاد حتماً پوشک بچه را عوض کنید. این کار سبب می‌گردد تا مادر در طول پرواز احساس بهتری داشته باشد و دچار درد سر نشود.

آمادگی برای تغییر فشار هوا

پس از اینکه از گیت‌های امنیتی عبور کرده‌اید، آب کافی بنوشید تا خود را برای زمانی که هواپیما ارتفاع را کم می‌کند، آماده ‌نمایید. همچنین به فرزند خود پس از بلند‌شدن هواپیما آب کافی بدهید؛ زیرا خوردن آب کافی سبب می‌گردد تا فشار‌ گوش و ناراحتی‌های حاصل از آن کمتر شود.

بهترین ایرلاین‌های دنیا برای سفر با کودک

چندین ایرلاین در دنیا که اعتبار‌های خوبی را کسب کرده‌اند، از بهترین شرکت‌ها برای کودکان و سوار شدن نوزاد در هواپیما می‌باشند. معمولاً این شرکت‌های هواپیمایی آسیایی هستند. سوئیس ایر و ویرجین آتلانتیک هر دو شرکت هواپیمایی با رتبه خوب به‌شمار می‌روند. این دو ایرلاین بزرگ خاورمیانه که اتحاد و امارات هستند، رتبه بالایی در زود سوار‌شدن در هواپیما و ارائه بسته‌های غذایی به کودک را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین برای سرگرم ‌کردن کودکان، اسباب بازی‌ها و هدفون‌های رنگی و فیلم‌های مختلفی را آماده می‌کنند.

برای جلوگیری از گوش درد نوزادان چه اقدامی باید انجام داد؟

برای جلوگیری از گرفتگی گوش نوزاد در هواپیما نکات زیر را رعایت کنید.

  1. به کودک اجازه دهید تا گریه کند، گریه باعث می‌شود تا گوش درد کودک کمی آرام گیرد.
  2. از سرم نمکی بینی نوزاد استفاده کنید که می‌تواند مخاط بینی و گوش او را باز کند. این کار را قبل از شروع پرواز و با تجویز پزشک انجام دهید.
  3. کمی آب به نوزاد یا کودک خود بدهید. نوشیدن‌آب زیاد می‌تواند به کم‌شدن گوش درد کمک کند. اگر کودک شما بزرگ است، از شکلات و آدامس می‌توانید استفاده نمایید.
  4. شیر مادر در آرام شدن گوش درد بسیار موثر می‌باشد. هر چیزی که عمل مکیدن را برای نوزاد فراهم سازد، باعث کاهش گوش درد نوزاد می‌شود.
  5. در هنگام پرواز از قطره‌های گوش ملایم برای نوزاد استفاده کنید؛ البته قبل از پرواز باید نزد پزشک بروید و تحت نظر وی قطره را تهیه نمایید.

قوانین و محدودیت ایرلاین‌ها برای سفر هوایی نوزادان چگونه است؟

شرکت‌های هواپیمایی برای سوار شدن نوزاد در هواپیما قوانین و مقرراتی را وضع کرده‌اند که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران

نوزاد ۷ روز تا دو سال می‌تواند با همراه سوار هواپیما شود. نوزاد کمتر از ۷ روز در صورتی که مادر بیمار باشد یا خود نوزاد دچار بیماری شده‌باشد، با اخذ مجوز از پزشک این امکان برای او فراهم خواهد بود. گواهی پزشک به مدت ۴۸ ساعت در پرواز‌های داخلی و ۷۲ ساعت در پرواز‌های خارجی معتبر است.

کاسپین

خانمی که عمل سزارین انجام داده، نوزادی که کمتر از ۱۰ روز می‌باشد و نوزاد نارس، باید برای سوار شدن به همواپیما مجوز پزشکی داشته باشند.

ماهان
در بعضی از هواپیما‌های ماهان در مقابل صندلی مسافر آویزی وجود دارد که می‌توان سبد نگهداری نوزاد را در آنجا نصب کرد.
همچنین قوانین عمومی شرکت‌های هواپیمایی عبارتند از:
بهای بلیط خردسال در پرواز‌های داخلی ۵۰ درصد و پرواز‌های خارجی ۷۵ درصد بلیط بزرگسالا ن همراه با رزرو صندلی و بهای بلیط نوزاد ۱۰ درصد بلیط بزرگسالان بدون رزرو صندلی می‌باشد.

مسافران بزرگسال می‌توانند تنها یک نوزاد را با خود همراه کنند. تنها زمانی می‌توانند دو نوزاد را با خود بیاورند که یکی از آن‌ها بتواند روی صندلی بنشیند و برای نوزاد خردسال بلیط با بهای ۵۰ درصد صادر می‌شود.
مهمانداران قوانین بین‌المللی از دادن‌غذا و دارو به کودکان و به توالت‌ بردن وعوض ‌کردن پوشک کودکان منع می‌باشند.

قوانین و محدودیت ایرلاین‌ها برای سفر هوایی نوزادان چگونه است؟ 

هواپیما برای نوزاد ضرر دارد؟

سوار شدن نوزاد در هواپیما معمولاً از سن ۴۵ روزگی به بعد مورد تایید است. علت این امر نیز ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن نوزاد و احتمال ابتلا به هرگونه بیماری برای او است. همچنین سیستم گوش کودک بسیار حساس می‌باشد و ممکن است در حین پرواز دچار عفونت و آسیب شود.

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا

من پسرم ۴۰ روزه بود که سفر ۱.۵ ساعته داشتیم وگوش بچه ها موقع بلند شدن و نشستن هواپیما که تغییرات فشار هوا زیاد هست، درد می گیره من از پستونک استفاده کردم اذیت نشد بچم

مرادی

 من خدا بخاد یه سفر هوایی حدودا ۲۰ ساعته با نوزادم دارم، اون موقع حدودا ۹ ماه هست. می خواستم ببینم چه جوریه سفر با نوزاد که با خوندن محتواتون به جوابام رسیدم ممنون

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
2
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x