تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۱۹ بیماری در مردان که متخصص ارولوژی آن را درمان می کند.

۱۹ بیماری در مردان که متخصص ارولوژی آن را درمان می کند.

اورولوژی، تخصصی در پزشکی و جراحی است که شامل تشخیص و درمان اختلالات سیستم ادراری و غدد فوق کلیوی در مردان و زنان و همچنین دستگاه تناسلی در مردان می شود. دستگاه ادراری انسان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا خون را فیلتر می کند و ادرار را در خود نگه می دارد و پردازش می کند. غدد فوق کلیوی نیز هورمون های حیاتی را تولید می کنند.

به گفته دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی از آنجا که دستگاه ادراری و غدد آدرنال ارتباط عمیقی با بقیه بدن دارند، اورولوژیست ها باید دانش تخصصی در زمینه طب داخلی، اطفال، زنان و سایر حوزه های پزشکی را داشته باشند. علاوه بر این، به دلیل دامنه ی دانش جراحی، مورد نیاز پزشکان است که سال ها آموزش بینند تا متخصص اورولوژی شوند.

دکتر ارولوژی می تواند طیف متنوعی از مشکلات و شرایطی که افراد در همه سنین را تحت تأثیر قرار می دهد از نوزادان گرفته تا نوجوانان و سالمندان را تشخیص داده و درمان کند. در ادامه فهرستی از بیماری های اورولوژی برای شما آمده است با این حال می توانید از طریق لینک ویزیت آنلاین متخصص اورولوژی در واتس اپ با دکتر محمد جباری، مشاوره آنلاین داشته باشید.

۱-تومور غده فوق کلیوی

هم تومورهای خوش خیم و هم تومورهای سرطانی می توانند در غدد آدرنال که در بالای کلیه ها قرار دارند ایجاد شوند. این تومورها می توانند بدون ایجاد علائم بزرگ شوند و اغلب زمانی مشاهده می شوند که بیمار آزمایش تصویربرداری به دلیل دیگری انجام داده است. پزشکان همچنین ممکن است هنگامی که برخی از عملکردهای بدن مانند فشار خون و تعادل الکترولیت (که نشان دهنده یک مشکل آدرنال احتمالی هستند)، به تومورهای آدرنال مشکوک شده، آنها را شناسایی کنند.

۲-هیپرپلازی خوش خیم سرطان (BPH)

یکی از شایع ترین بیماری های اورولوژی در مردان، بزرگ شدن تدریجی غده پروستات است که با بالا رفتن سن افزایش می یابد. BPH سرطان نیست، اما می تواند جریان ادرار از مثانه را مسدود کند. علائم آن شامل تکرر و بی اختیاری ادرار، جریان ضعیف ادرار و مشکل در شروع یا توقف ادرار است.

۳-نقص مادرزادی

نقایص مادرزادی می توانند بر ظاهر و عملکرد دستگاه ادراری تناسلی – از جمله مثانه و حالب – در مردان و زنان تأثیر بگذارد.

۴-سرطان مثانه

سرطان مثانه از پوشش داخلی مثانه شروع شده و با گذشت زمان، می تواند در لایه های عمیق تر دیواره مثانه رشد کند و درمان آن سخت تر شود. علائم اولیه آن، شامل وجود خون در ادرار است که باید در اسرع وقت تحت نظر پزشک قرار بگیرد. در صورت پیشرفت سرطان ممکن است متخصصین انکولوژی نیز در درمان آن دخیل باشند.

۵-سنگ مثانه

ادرار غلیظ منجر به تشکیل سنگ ادراری می شود، به همین علت سنگ مثانه می تواند به دلیل تخلیه نشدن کامل مثانه و در مردان مبتلا به BPH ایجاد شود. علائم آن ممکن است شامل تکرر ادرار، ادرار دردناک (دیسوری)، عفونت ادراری و وجود خون در ادرار باشد.

۶-سیستوسل (افتادگی مثانه)

با ضعیف شدن عضلات لگن در زنان، ممکن است به سیستوسل دچار شوند و مثانه آنها به داخل واژن سقوط کرده و یک برآمدگی ایجاد کند. علائم افتادگی مثانه ممکن است شامل تکرر و فشار ادرار باشد. متخصصان اروژنیکولوژیست اغلب در درمان این بیماری تخصص دارند.

۷-اختلال نعوظ (ED)

شایع ترین عارضه سلامت جنسی مردان، اختلال نعوظ است که شخص مبتلا به آن قادر به دست آوردن نعوظی نیست که به اندازه کافی سفت باشد یا به اندازه کافی برای رابطه جنسی طول بکشد. ED ممکن است ناشی از فشار عاطفی یا کاهش جریان خون – شاخص احتمالی بیماری قلبی و عروقی – باشد. عوامل خطر برای ED شامل دیابت، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، چاقی و مصرف الکل است.

اختلال نعوظ (ED)

۸-هماچوری (وجود خون در ادرار)

خون ادراری ممکن است کاملاً واضح بوده یا از طریق مطالعه میکروسکوپی از آزمایش ادرار عادی کشف شود. مشکلات زیادی می توانند باعث ایجاد خون در ادرار شوند، از جمله عفونت های ادراری، سنگ کلیه یا مثانه، بیماری کلیوی، بیماری پروستات و سرطان.

۹-سیستیت بینابینی

این بیماری باعث التهاب مثانه شده و روی زنان، بسیار بیشتر از مردان اثر می گذارد. سیستیت بینابینی یک عفونت نیست و علت آن نامشخص است. علائم آن شامل بی اختیاری ادرار، تکرر ادرار و درد هنگام پر شدن مثانه است. تشخیص سیستیت بینابینی ممکن است زمانی انجام شود که علائم آن بیش از شش هفته طول کشیده باشند.

۱۰-سرطان کلیه

بیماران مبتلا به سرطان کلیه ممکن است علائمی نداشته باشند یا تا زمانی که باعث ایجاد خون در ادرار نشود، تشخیص داده نشوند. در بیمارانی که علائم را تجربه می کنند، ممکن است شامل درد پهلو، وجود یک توده در پهلو، کاهش اشتها، کاهش وزن و خستگی باشد. عوامل خطر برای سرطان کلیه شامل سیگار کشیدن، چاقی و فشار خون بالا است. در صورتی که سرطان پیشرفته تر باشد، مانند سرطان متاستازشده، متخصصین انکولوژی و پرتودرمانی انکولوژی ممکن است در درمان و مراقبت آن دخیل باشند.

۱۱-سنگ کلیه

سنگ کلیه به دلایل مختلفی از جمله اضافه وزن، ابتلا به دیابت یا رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ایجاد می شود. سنگ در کلیه ممکن است قبل از ایجاد علائم بزرگ شده و در طول یک رادیولوژی عادی یافت شود.

۱۲-تستوسترون پایین

تستوسترون یکی از هورمون های جنسی اصلی مردانه است. مردان با سطح تستوسترون پایین ممکن است میل جنسی (لیبیدو) کم، خستگی و از دست دادن عضلات را تجربه کنند. تستوسترون پایین، علت شایع اختلال نعوظ نیست و بسیار کمتر از ED شیوع دارد. عوامل خطر برای تستوسترون پایین عبارتند از: چاقی، سن بالا، بیماری های مزمن سیستمیک و ناهنجاری های مادرزادی.

۱۳-مثانه بیش فعال (OAB)

مثانه بیش فعال یک نوع رایج بی اختیاری است؛ باعث فوریت ناگهانی و شدید ادرار می شود که کنترل آن دشوار است. برای زنان، متخصصان اروژنیکولوژی ممکن است در درمان این بیماری تخصص داشته باشند.

۱۴-سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی معمولاً در مردان مسن رخ می دهد و مردان ختنه نشده نیز در معرض خطر بالایی قرار دارند. علائم این سرطان می تواند شامل وجود توده، ضخیم شدگی رنگ پریده آلت یا بروز زخم در آلت تناسلی باشد.

سرطان آلت تناسلی

۱۵-سرطان پروستات

یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان، سرطان پروستات است که در مراحل اولیه خود به ندرت علائمی ایجاد می کند. علائم هنگام بروز می توانند شامل درد خفیف، ادرار دردناک، انزال دردناک، و تکرر یا دشواری در دفع ادرار باشند. علائم مرحله آخر این سرطان نیز ممکن است شامل درد استخوان و کاهش وزن باشد.

۱۶-پروستاتیت

پروستاتیت به معنای التهاب پروستات است که می تواند همراه با عفونت یا بدون آن رخ دهد. پروستاتیت بدون عفونت شیوع بیشتری دارد. علائم پروستاتیت، شامل درد بین مقعد و کیسه بیضه، مشکل در دفع ادرار و ادرار یا انزال دردناک است. همچنین ممکن است تب و لرز نیز همراه با عفونت پروستاتیت باکتریایی رخ دهد.

۱۷-سرطان بیضه

سرطان بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان و میانسال است که معمولاً در سنین ۱۵ تا ۴۴ سال رخ می دهد. علل خاص سرطان بیضه نامشخص است و هیچ ارتباطی بین این بیماری و وازکتومی وجود ندارد. شایع ترین علامت آن وجود یک توده یا تورم بدون درد در یکی از بیضه ها است. بیشتر انواع سرطان بیضه نرخ بقای بالایی دارند. انکولوژیست های پزشکی و پرتوشناسی ممکن است در درمان سرطان پیشرفته بیضه نقش داشته باشند.

۱۸-بی اختیاری ادرار

وضعیتی است که از هر سه نفر، یک نفر را درگیر می کند. بی اختیاری ادرار به فوریت غیر قابل کنترل ادرار، نشت، سرریز ادرار یا ترکیبی از این علائم اشاره دارد.

۱۹-عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت دستگاه ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری از مجرای ادرار به سمت مثانه یا کلیه ها حرکت کند. UTI در زنان بسیار بیشتر از مردان شیوع دارد. عفونت ادراری مکرر در مردان ممکن است نشانه ای از مشکل پروستات باشد. علائم UTI اغلب شامل تکرر ادرار همراه با سوزش است. عفونت دستگاه ادراری که به کلیه گسترش یافته است ممکن است باعث لرز، تب، درد پهلو، حالت تهوع و استفراغ شود.

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x