تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۱۰ تا از برترین فواید دوش آب سرد

10 تا از برترین فواید دوش آب سرد

امروزه اغلب مردم در سراسر جهان دوش آب سرد را حداقل یک بار امتحان کرده اند، تجربه جالب و شگفت انگیزی است. وقتی دوش آب سرد می گیرید یک شوک ناگهانی به تمامی اندامهای بدن وارد می شود سیستم گردش خون فعال تر شده و بدن جریان خون را برای گرم کردن هسته بدن و محافظت از اندامهای حیاتی افزایش می دهد. حتی در طب سنتی نیز در مورد فواید دوش آب سرد بسیار تاکید شده است این کار شاید کمی سخت به نظر برسد اما وقتی چند بار انجام دهید و عادت کنید لذتبخش خواهد بود.

دوش آب سرد برای سلامتی بدن بسیار مفید است در این بخش از سایت متا راز با ما همراه شوید تا در مورد فواید دوش آب سرد بیشتر بدانیم.

فواید دوش آب سرد

دوش آب سرد برای سلامت جسم و روح شما مفید است و می تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد و در نشاط و شادمانی شما تاثیر مثبت می گذارد.

جالب است بدانید دوش آب سرد حتی باعث زیبایی پوست صورت می شود. به خصوص صبح هایی که کسل و خواب آلود هستید دوش آب سرد می تواند به افزایش هوشیاری و تمرکز بیشتر شما کمک کرده و شما را برای یک صبح پر انرژی آماده می کند.

۱. فواید دوش آب سرد اندورفین را افزایش می دهد

اندورفین یک هورمون شادی آفرین است و زمانی که در بدن ترشح شود سبب شادی و نشاط شده و حس شما را خوب و مثبت می کند.

بنابراین دوش آب سرد می تواند تکانه های الکتریکی (محرکهای الکتریکی) زیادی به مغز شما بفرستد. این حالت سیستم مغزی را فعال کرده سطح هوشیاری، وضوح و انرژی را افزایش می دهد در چنین شرایطی اندورفین تشرح می شود و شما نوعی احساس رفاه و خوش بینی پیدا می کنید.

روزمرگی های کسل کننده تبدیل به روزهایی پر از هیجان و شادی می شود زیرا انرژی شما بالا رفته و بدن و روحتان در حالتی از شعف قرار دارد.

۲. فواید دوش آب سرد و رفع افسردگی

فواید دوش آب سرد و رفع افسردگی

در جوامع آمریکایی یکی از درمان های افسردگی که بسیار محبوب شده است آب درمانی می باشد.

در یک آزمایش بالینی نشان داده شد که دوش آب سرد تا حدودا ۵ دقیقه و دو الی سه بار در هفته می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

حتی دوش آب سرد برای افراد مبتلا به افسردگی نیز می تواند به عنوان یک الکتروشوک درمانی ملایم استفاده شود که تاثیر مثبت می گذارد.

۳. لاغری از فواید دوش آب سرد

وقتی چربی قهوه ای فعال می شود تا بدن را گرم کند چربی سفید کم کم در بدن از بین می رود و سبب لاغری و کاهش وزن می شود محققین بیان کرده اند کسانی که به طور مرتب در طول هفته دوش آب سرد می گیرند وزن کمتری نسبت به کسانی که از آب سرد فراری هستند دارند.

۴. فواید دوش آب سرد گردش خون را فعال تر می کند

عادت به دوش آب سرد می تواند نشاط آور باشد زمانی که بدن را غوطه ور در آب سرد می کنید، آب سردتر از دمای طبیعی بدن باعث می شود بدن کمی سخت تر فعالیت کند تا دمای اصلی خود را حفظ کند.

در چنین شرایطی سیستم گردش خون عملکردی فعال تر خواهد داشت حتی افرادی که دیابت دارند می توانند از آب سرد برای آنکه گردش خونشان فعال و سریع شود استفاده کنند چراکه افراد دیابتی گردش خون ضعیف دارند.

۵. افزایش تمرکز و هوشیاری اول صبح با دوش آب سرد

دوش آب سرد اول صبح کوفتگی بدن را تسکین می دهد هنگامی که دوش آب سرد می گیرید طبیعی است که نفسهای عمیق می کشید و اکسیژن بیشتری را دریافت می کنید.

ضربان قلب بالا می رود و جریان خون بیشتری در کل اندامهای بدن به گردش در می آید و این امر سبب ایجاد انرژی در بدن می شود.

وقتی انرژی بدن تامین شد هوشیاری همان ابتدای صبح متمرکز می شود و به راحتی می توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید و عملکردی بسیار خوب داشته باشید.

۶. فواید دوش آب سرد و زیبایی پوست و مو

آب سرد می تواند منافذ پوست را ببندد و از چروک و خشکی آن جلوگیری کند. آب سرد می تواند پوست را سفت و زیبا کند زیرا آب سرد باعث انقباض جریان خون شده و پوست را سفت می کند.

حتی وقتی منافذ پوست بسته باشد از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل پوست جلوگیری می شود و پوستی شفاف و صاف خواهید داشت.

آب سرد می تواند ریشه موها را محکم کند و درخشندگی خاصی به موها می دهد حتی آب سرد پوست زیر موها را مقاوم کرده تا فولیکولهای مو تقویت شوند و موها پرپشت و زیبا باشند.

۷. کاهش درد و التهاب عضلانی با فواید دوش آب سرد

حتما برای شما یا یکی از اطرافیانتان این موضوع پیش آمده که دچار ضرب دیدگی، کوفتگی و یا درد در بخشی از عضلات شوید یا حتی بعد از باشگاه ورزشی دچار درد باشید. در چنین شرایطی پزشک به شما کُمپرس آب سرد را پیشنهاد می دهد.

حتی ورزشکاران حرفه ای بعد از تمرینات سخت از دوش آب سرد استفاده می کنند.

دوش آب سرد می تواند درد های عضلانی و التهابات را از بین ببرد و باعث ریلکسی بدن شود زیرا آب سرد بر رگ های خونی تاثیر می گذارد و باعث افزایش گردش خون شده و عملکرد بدن برای کاهش درد فعال می شود و هر گونه سنگینی و درد در مفاصل را از بین می برد.

۸. کاهش سطح استرس از فواید دوش آب سرد

اغلب کسانی که عادت به دوش آب سرد دارند در مواقع استرس زا سریعا زیر دوش آب سرد می روند زیرا دوش آب سرد یک شوک به بدن می دهد و سیستم عصبی را می تواند آگاهانه کنترل کند.

کم کم بدن عادت می کند در برابر شوک و وضعیت استرس زا تحملش را بالاتر ببرد و با شرایطی که پیش آمده وفق پیدا کند.

۹. پاکسازی برخی سموم بدن با آب سرد

دوش آب سرد باعث می شود که رگ های خونی انقباض پیدا کنند و گردش خون در همه قسمت های بدن افزایش پیدا می کند این کار باعث حذف ناخالصی ها شده و به پاکسازی برخی سموم از طریق خون و منافذ پوست کمک می کند.

۱۰. تقویت سیستم ایمنی بدن با دوش آب سرد

آب سرد می تواند سیستم لنفاوی را تقویت کند و بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن نیز مقاوم می شود دوش آب سر سطح اسیداوریک را کاهش داده و گلوتاتیون را افزایش می دهد.

گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان مهم است که تمامی آنتی اکسیدان های دیگر را فعال نگه می دارد و عملکرد آنها را بهبود می بخشد.

همچنین دوش آب سرد با کاهش فشار خون و باز شدن سرخرگ های بسته به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

محققان بر اساس آزمایشات به این نتیجه رسیده اند که دوش آب سرد تعداد گلبول های سفید خون را در بدن افزایش می دهد. این سلول های خونی از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کنند.

آیا دوش آب سرد معایب هم دارد؟

آیا دوش آب سرد معایب هم دارد؟

  • کسانی که دچار آنفولانزا و سرماخوردگی هستند به هیچ عنوان نباید از دوش آب سرد استفاده کنند زیرا بدن ضعیف است و این کار باعث تشدید بیماری می شود.
  • افرادی که به سینوزیت مبتلا هستند نباید از دوش آب سرد استفاده کنند.
  • کسانی که جراحی کرده اند و هنوز جای بخیه دارند که باید حتما از پزشک در مورد دمای آب سوال کنند.
  • افرادی که افسرده هستند و دارو مصرف می کنند به هیچ عنوان سر ِخود دارو را قطع نکنند تا به جایش دوش آب سرد بگیرند زیرا این کار خطرناک خواهد بود.

چگونه دوش آب سرد بگیریم؟

وقتی شستشو کامل شد درجه دمای آب را آهسته آهسته کم کنید و سپس از پاها شروع کنید دوش ناگهانی ممکن است برای برخی افراد که هنوز عادت به آب سرد ندارند خطرناک باشد و به ریه ها و قلب آسیب برساند.

سپس آب سرد را به قسمت های بالای بدن بگیرید این شستشو ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه می تواند باشد.

به مرور زمان مقاومت بدن در برابر آب سرد زیاد می شود در چنین شرایطی می توانید به یک باره آب را سرد کرده و یا غوطه ور در آب سرد شوید.

جمع بندی

دوش آب سرد به افزایش اراده شما نیز کمک می کند زیرا وقتی مدام خودتان را با یک شوک مانند آب سرد مواجه می کنید در واقع به بدن آموزش می دهید که در مواقع سخت مقاومت خود را حفظ کند.

بنابراین اراده نیز تقویت شده و ذهن می تواند قوی تر عمل کند.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود

درود
اطلاعاتتان بسیار مفید بود.
همانطور که در این مقاله گفته شد, دوش آب سرد میتونه بسیار مفید باشه،اگر از روی اصول و در طول بلند مدت باشه، در این راستا مرد یخی یا wim hof هلندی که دارای ۸ رکورد جهانی در زمینه های سیستم ایمنی بالای بدن ، کنترل دمای مرکزی بدن ، کنترل خشم و قوی بودن اعصاب مرکزی، بدست آوردن نیروی طبیعی بالاتر ، قدرت های عضلانی بیشتر ، قدرت تنفسی فوق‌العاده زیاد ، متابولیسم قویتر ، عدم احتیاج به نوشیدن آب در گرمای سوزان و عدم بودن در کنار آتش در سرمای کوهستان و بسیاری دیگر … در آخرین کتاب خود در مورد روش هایی صحبت میکند که می‌تواند در عرض کمتر از بیست روز چندین توانایی پنهان بدن را به ما نشان دهد.
این کتاب به فارسی ترجمه شده است .
نام کتاب : روش های ویم هوف ، مرد یخی
تعداد صفحه: ۳۰۳
برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی با این شماره ها در تماس باشید.
شماره تلگرام و واتساپ ؛ ۰۹۰۵۱۵۷۵۰۷۱

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x