تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

انگیزه برای کنکور با ۶ روش ساده و موثر

انگیزه برای کنکور با 6 روش ساده و موثر

مهم ترین عامل در کسب رتبه کنکور ، انگیزه برای کنکور دادن است.انگیزه برای کنکور باعث ثبات قدم بودن در مسیر درس خواندن می شود.

با توجه به اینکه کسب رتبه خوب در کنکور کاری طاقت فرسا و هدفی بلند مدت است ، باید انگیزه بسیار قدرتمندی پشت این فعالیت وجود داشته باشد تا فرد را به رتبه مورد نظر خود برساند.

در این مسیر ابتدا باید عوامل بی انگیزگی در دانش آموز را بشناسیم و سپس یک به یک آنها را حذف کنیم.

با حذف این عوامل می توانیم به مرحله افزایش انگیزه برسیم که مرحله نهایی ما است.
ابتدا به عوامل کاهش انگیزه می پردازیم.

علاقه نداشتن به درس

علاقه نداشتن به درس

خیلی از دانش آموزها به علاقه به رشته ای که در آن تحصیل می کنند ، ندارند.به همین دلیل نیز تلاشی برای موفق شدن نمی کنند.فراموش نکنید که علاقه اصلی ترین عامل در ایجاد انگیزه برای کنکور است و به خوبی می تواند فرد را در مسیر با مشکلات فراوان ، ثابت قدم نگه دارد.سعی کنید در رشته ای که به آن علاقه دارید تحصیل کنید.

اشتباه درس خواندن

معمولا کسانی که از تلاش و پشتکار خوبی برخوردار هستند ، می توانند به نتیجه دلخواه خود برسند اما هستند کسانی که با تلاش و کوشش فراوان باز هم نتیجه دلخواه خود را در آزمون های آزمایشی به دست نمی آورند.

همین نتایج غیر قابل قبول باعث حس عدم اعتماد به نفس در دانش آموز می شود و بعد از مدتی ، دانش اموز علاقه ای به خواندن درس ندارد.در این موضوع باید به روش درس خواندن درست آگاهی پیدا کنید.

با اساتید خود مشورت کنید و راه درست درس خواندن را از آنها جویا شوید.

همچنین مشاوران زیادی هستند که در فضای مجازی شیوه درست مطالعه هر درسی را بیان کرده اند.می توانید از آنها راهنمایی بگیرید.

برای مثال شیوه درست خواندن ریاضی فقط حل کردن تمارین است.با نگاه کردن و حفظ کردن روش انجام حل ، نمی توانید به سوالات کنکوری پاسخ دهید و فقط تلاش بیهوده برای رسیدن به هدف انجام داده اید.

درس های دیگر نیز دارای شیوه های خاص خود هستند که می توانید آنها را به راحتی پیدا کنید.

ترس از رتبه بد کنکور

تعداد زیاد داوطلبانی که قصد رقابت و پیشی گرفتن از شما را دارند ، ممکن است ترس در دل و جان شما بیندازد.

همچنین ترس از رتبه بد آوردن نیز می تواند باعث از بین رفتن انگیزه شما شود.

در این مسیر ، ترس بزرگترین دشمن شماست.اگر به شما غلبه کند ، انگیزه شما نابود می شود و به رتبه دلخواه خود نیز نمی رسید اما اگر موفق به شکست ترس خود شوید بدون شک به نتیجه دل خواه خود می رسید.

تمرین بهترین راه برای از بین بردن ترس است.هرچقدر بیشتر به توانایی خود در حل مسائل ایمان بیاورید ، ترس کمتری هنگام کنکور گریبان شما را خواهد گرفت.فراموش نکنید که انگیزه برای کنکور با ترس از کنکور نابود می شود.

کار و تلاش بی اندازه

کار و تلاش بی اندازه

حتما در برنامه خودت وقتی را برای تفریح و استراحت قرار بده.کار و تلاش بی اندازه باعث کاهش انگیزه در هر شغلی می شود.

درس خواندن نیز از این قاعده مستثنا نیست.اگر درس خواندن و تمرین کردن را بدون وقفه ادامه دهید بعد از مدتی از درس خواندن زده می شوید و علاقه به خواندن و نوشتن ندارید.

نگرش منفی

باید نسبت به آینده خود امیدوار باشید.شرایط هر چقدر هم که سخت پیش برود ، نباید امید به ساختن آینده خوب برای خودت را از دست بدهی.نگرش منفی چیزی به جز انرژی منفی برای تو نخواهد داشت.فراموش نکنید که با نگرش منفی انگیزه به درس خوندن را از دست می دهید پس با تمام انگیزه سعی کن نیمه پر لیوان رو ببینی.

حرف مردم

با توجه به نگاهی که مردم نسبت به کنکور و درس خوندن در جامعه پیدا کرده اند ، نباید انتظار تعریف و تمجید از کسانی را داشت.از طرفی هیچ کسی نمی تواند بگوید که حرف مردم برایش اهمیت ندارد و تاثیری از حرف مردم نمیگیرد.

باید سعی کنید افراد و دوستانی را دور خودتان جمع کنید که نگرشی مثبت به آینده خود در کنکور دارند.

تلاش و کوشش می کنند و برای رسیدن به آرزوهایشان وقت می گذارند.

نوجوانان در سن کنکور بسیار تاثیر پذیر از دوستان خود هستند.اگر در جمعی از دوستان خود قرار گیرند که هدفشان رتبه خوب آوردن در کنکور است ، بدون شک از آنها تاثیر گرفته و انگیزه زیادی برای درس خواندن پیدا می کنند.

حواستان را جمع کنید که بخاطر حرف مردم انگیزه برای کنکور دادن را از دست ندهید.

هدف بلند مدت

کنکور هدف بلند مدتی است که نتیجه ۱۲ سال درس خواندن و تحصیل هر دانش آموز را فقط در ۴ الی ۵ ساعت مشخص می کند.

روش ناعادلانه ای است اما باید خودتان را برایش آماده کنید.به مرور زمان دانش آموزان در این مسیر خسته می شوند و از ادامه تحصیل کناره گیری می کنند.

زیرا که هدف بلند مدت نیاز به انگیزه قدرتمند ، صبر و بردباری ، تلاش و کوشش فراوان دارد.

بیشتر نوجوانان از قدرت صبر بی بهره هستند لذا باید روشی جایگزین شود که در حین تحصیل نه تنها انگیزه آنها را کاهش ندهد بلکه باعث افزایش آن نیز بشود.

پیشنهاد ما این است که هدف بلند مدت کنکور را به هدف های کوتاه مدت بسیاری تقسیم کنید.

برای مثال قسمتی از درس ریاضی را انتخاب کنید و هر دو هفته یک بار از خودتان آزمون بگیرید.

در این مدت هدف کوتاه مدت شما به دست آوردن درصد های مناسب در آزمون دو هفته بعد است. نقص ها و اشتباهات کار خود را متوجه می شوید و به موفقیت های خود نیز افتخار می کنید.

عوامل افزایش انگیزه

حال که به خوبی می توانید عوامل کاهش انگیزه در درس خواندن را بشناسید و آنها را از زندگی خود حذف کنید بهتر است که قدم بعدی را به شما معرفی کنیم.

در این قسمت سعی داریم تعدادی از روش هایی که رتبه های برتر کنکور برای افزایش انگیزه بیان کرده اند را خدمت شما معرفی کنیم. لازم نیست همه آنها را انجام دهید برنامه هر فرد مختص خود فرد است.

پیشنهاد ما این است که روش های زیر را امتحان کنید و هر کدام را که انگیزه بیشتری برای درس خواندن به شما ارائه کرد ، در برنامه ریزی خود قرار دهید. فراموش نکنید که اگر سعی در افزایش انگیزه خود نداشته باشید ، دوباره به بی انگیزگی دچار می شوید.

در تمام مسیری که برای درس خواندن پیش رو دارید باید انگیزه برای کنکور را افزایش دهید.عدم توجه به انگیزه و افزایش آن باعث از بین رفتنش می شود.

ورزش کردن

عقل سالم در بدن سالم است. این بهترین ضرب المثلی است که می تواند مهم بودن عنوان بالا را بیان کند.

ورزش کردن علاوه بر اینکه بر سلامتی جسمی شما می افزاید ، خصوصیات درونی شما را نیز قدرتمند می کند.

انگیزه برای زندگی ، شهامت و شجاعت ، توانایی حل مسئله ، کاهش استرس و ترس و اضطراب هنگام برخورد با مشکلات سخت و اعتماد به نفس از خصوصیاتی است که با ورزش کردن در فرد افزایش پیدا می کند.

کاملا مشخص است که یک فرد کنکوری با تمام موارد بالا دست و پنجه نرم می کند. با ورزش کردن به صورت مناسب و برنامه ریزی شده می توانید خصوصیات درونی خود را قدرتمند کنید و در نتیجه رتبه بهتری کسب کنید.

موسیقی

گاهی نیاز به آرامش دارید نیاز دارید صدایی غیر از صداهای اطرافتان را بشنوید.

موسیقی این فضا را برای شما فراهم می کند. سلیقه انتخاب موسیقی هر شخص با فردی دیگر متفاوت است. فردی با موسیقی پاپ به آرامش می رسد و فردی دیگر با موسیقی رپ. این بسته به سلیقه خودتان در انتخاب موسیقی دارد که باید به درجه شناخت از خود رسیده باشد.

موسیقی در هنگام درس خواندن توصیه نمی شود و فقط زمانی که نیاز به آرامش دارید از آن استفاده کنید.

مغز دانش آموزی که به هنگام حل مسئله یا درس خواندن ، موسیقی نیز گوش می کند،عادت می کند که حتما به هنگام درس خواندن ، موسیقی نیز نواخته شود. بعد از مدت کوتاهی دانش آموز نمی تواند بدون صدای موسیقی ، مسائل و سوالات را حل کند. این در حالی است که دانش آموز در هنگام کنکور نمی تواند موسیقی گوش کنند.

خواب کافی

نداشتن خواب کافی باعث بروز استرس ، اضطراب و ترس و نگرانی در دانش آموز می شود. از طرفی دانش آموز نمی تواند از تمام توانایی های خود در حل مسئله استفاده کند چرا که سیستم و عملکرد مغز او در اثر کم خوابی دچار مشکل شده است.

خواب زیاد نیز کسالت و تنبلی به همراه دارد. ضرب المثل خواب ، خواب می آورد را هیچ وقت فراموش نکنید.

خواب مناسب برای دانش آموز بین ۶ تا ۸ ساعت در روز است.

بهتر آن است که اجازه دهیم مغز خواب آرامش بخش را تجربه کند.

این خواب زمانی اتفاق می افتد که شما ساعت ۲۱ الی ۲۲ به خواب رفته باشید.خواب دارای ۵ مرحله است که به ترتیب اتفاق می افتد و اگر در زمان گفته شده به خواب بروید مغز شما در ساعت ۲ الی ۳ صبح خواب آرامش بخش را تجربه می کند .

لازم به ذکر است که تمام غدد ، هورمون های رشد را در این زمان ترشح می کنند. اگر در این زمان بیدار باشید آسیب جسمی زیادی به بدن خود وارد می کنید مخصوصا اگر در سن نوجوانی باشید.

غذای خوب و مفید

سعی کنید از مغزیجات و میان وعده های مفید در زمان مطالعه استفاده کنید.کندر برای افزایش کارکرد مغز توصیه می شود .اگر مواد قندی مصرف نمیکنید در مواقع مطالعه هر چند وقت یک بار یک شکلات یا… مصرف کنید.

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x