تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

نحوه اعتماد سازی در محل کار: ۱۱ قدم برای همکاری بهتر

نحوه اعتماد سازی در محل کار: 11 قدم برای برقراری ارتباط و همکاری بهتر

در این مقاله درباره نحوه اعتماد سازی در محیط کار نکاتی کلید را خواهید آموخت

وجود اعتماد در محل کار برای کمک به ارتباطات، کارگروهی و پیشرفت ضروری است.

وقتی شما و همکارانتان به هم اعتماد و اعتقاد دارید، راحت‌تر با یکدیگر کار می‌کنید. در کارها بیشتر و بهتر به یکدیگر کمک می‌کنید و تعامل‌هایتان با یکدیگر افزایش می‌یابد.

همچنین وقت بهتری را در محل کار می‌گذرانید و گذراندن تایم اداری برای شما آزار دهنده نخواهد بود.

بنابراین وجود یک تعامل مناسب با همکارانتان در وهله اول نیازمند ایجاد اعتماد بین یکدیگر می‌شود.

در ادامه مقاله سایت متا راز ما به شما کمک می‌کنیم که چگونه اعتمادسازی را بین همکاران ایجاد کنید. با چند تغییر کوچک می‌توانید در محل کار اعتماد ایجاد کنید. انجام این مراحل به خصوص برای مدیران ضروری می‌باشد.

۱. پیشنهاد اول جهت اعتمادسازی: راستگو و صادق باشید

پیشنهاد اول جهت اعتمادسازی: راستگو و صادق باشید

 

هرچه بتوانید در محل کار خود و در کارهایتان شفافیت بیشتری داشته باشید، افراد بیشتری نیز به شما اعتماد می‌کنند. این شفافیت می‌تواند در قسمت‌های مختلف کاری وجود داشته باشد.
مخصوصا برای مدیرانی که تعدادی کارمند برای آن‌ها کار می‌کنند. ما به این مدیران توصیه می‌کنیم که مواردی مانند نتایج مالی، معیارهای عملکرد و نکات آخرین جلسه هیئت مدیره را با کارمندان‌تان به اشتراک بگذارید.

این کار باعث می‌شود کارمندان در جریان امور شرکت قرار بگیرند. این امر در اثبات صداقت شما با کارمندان نکته ای کارآمد می‌باشد.

همچنین با صداقت راجع به اهداف و آینده شرکت صحبت کنید.

افراد زیردستی را در جریان راهی که شرکت در پیش دارد قرار دهید. این کار باعث می‌شود کارمندان بیشتر به شما اعتماد کنند.

همچنین هدفمندتر برای شما کار می‌کنند. زیرا انسان به‌طور ذاتی از ابهام هراس دارد. شفافیت و صداقت در جهات مناسب، در اعتمادسازی با دیگران امری بسیار مهم می‌باشد.

۲. در محل کار برای انجام امور کاری انعطاف‌پذیر باشید

در محل کار برای انجام امور کاری انعطاف‌پذیر باشید

 

این کار نشان می‌دهد شما به کارمندان خود اعتماد دارید که کارهای خود را انجام می‌دهند.

اگر کسی نیاز دارد که صبح بدلیل مراقبت از فرزندانش کمی دیرتر سر کار آید، با او همکاری کنید. در صورت امکان به او سخت نگیرید.

یا مثلا ممکن است کسی درخواست دهد و بتواند نیمی از هفته کار خود را در منزل انجام دهد. اگر واقعا امکان این کار وجود دارد، تمام تلاش خود را برای تکریم او انجام دهید.

همچنین می‌توانید به کارمندان خود اجازه دهید وظایف کاری خود را هر طور که صلاح می‌دانند تنظیم کنند. تا زمانی که هدف نهایی انجام کامل کار است، مهم نیست ترتیب انجام دادن آن چگونه است.

البته توجه داشته باشید زمانی می‌توانید این کار را انجام دهید که ترتیب مراحل کار مهم نباشد. پس در این مواقع خیلی زیاد سخت نگیرید و ابتکار عمل را به آن‌ها بسپارید.

این یک رمز است. هرچه بیشتر به کارمندان خود گوش کنید و با آن‌ها همکاری، آن‌ها سخت‌تر برای شما کار می‌کنند. وقتی کارمندان حس دلسوزی را در شما ببینند، خواه ناخواه به شما اعتماد می‌کنند و باعث اعتمادسازی می‌شود.

۳. حقوق کارمندان خود را به‌صورت منصفانه پرداخت کنید

پرداخت منصفانه حقوق، یکی دیگر از ارکان ایجاد اعتماد بین شما و کارمندان می‌باشد. با پرداخت مناسب حقوق شما به کارمندان نشان می‌دهید که برای مهارت‌های آن‌ها ارزش قائل هستید.

وقتی کارمند در برابر کاری که انجام می‌دهد دستمزد مناسب نمی‌گیرد، احساس کم ارزشی می‌کند. بنابراین کیفیت کاری خود را هم پایین‌تر می آورد.

در مورد نحوه محاسبه دستمزد و میزان حقوق دیگران با کارمندان صحبت کنید. این گفت و گوی صادقانه باعث شفافیت و سپس اعتمادسازی می‌شود.

اگر کسی در مورد دستمزد خود مشکلی دارد. به او گوش دهید. تمام تلاش خود را برای رفع مشکل انجام دهید تا او نیز وام دار شما شود.

حقوق منصفانه همچنین به معنای عدم تبعیض بر اساس سن، جنسیت یا نژاد است. حقوق همه کارمندان شما باید در ازای کارهایی که انجام می‌دهند منصفانه دریافت شود.

۴.  از افراد بابت تلاش‌هایشان تعریف کنید

فقط کاستی‌ها و نواقص را نبینید.

اگر کسی فراتر از وظیفه خود کار کرده است از اون قدردانی کنید. با او صحبت کنید و به او بگوئید قدردانش هستید.

یا جلوی دیگران ارزش کار او را ارج نهید. به کارمندان بفهمانید برای چنین اقداماتی ارزش قائلید و در برابر آن بی تفاوت نیستید.

مهم است که به چیزهای خوب را به اندازه چیزهای اهمیت می‌دهید. فقط روی نکات منفی تمرکز نکنید. بدین ترتیب همکاران و کارمندان شما اعتماد خواهند داشت که شما همه خوبیهای آن‌ها را می‌بینید.

۵. خوش قولی، رمز اعتماد سازی

با وفا کردن به قول خود گام بزرگی در راستای اعتمادسازی برداشته‌اید.

اگر به چیزی تعهد داده‌اید، حتما آن را پیگیری کنید. سعی کنید از قولی که داده‌اید عقب نشینی نکنید، مگر اینکه واقعا اجتناب ناپذیر باشد. یا اینکه با انجام دادن در جهت عکس باعث سلب اعتماد دیگران می‌شوید.

به عنوان مثال شاید شما به آن‌ها قول داده‌اید که در جلسه بعدی هیئت مدیره راجع به وضعیت مرخصی یا حقوق کارمندان صحبت کنید.

متنی در دفاع از حقوق آنان آماده کنید و برای رئیس خود شرح دهید. سپس به آن‌ها گزارش دهید که در جلسه چه گذشت. به کارمندان نشان دهید که دغدغه‌های آن‌ها برای شما مهم است.

۶. با همکاران خود در محل کار بیشتر آشنا شوید

ا همکاران خود در محل کار بیشتر آشنا شوید

با افرادی که هر روز کار می‌کنید ارتباط بر قرار کنید.

سعی کنید آن‌ها را در سطحی عمیق‌تر از روابط کاری بشناسید. از آن‌ها در مورد زندگی شخصی، سرگرمی‌ها و کارهایی که دوست دارند برای سرگرمی انجام دهند، بپرسید. سعی کنید کاری کنید که با شما احساس راحتی کنند.

در این حالت اعتمادسازی بین افراد ساده‌تر می‌شود. یک راه آسان برای شروع این نوع روابط این است که فقط از فرد بپرسید که آخر هفته چه برنامه ای دارد.
همچنین می‌توانید گروه‌هایی را برای گذراندن وقت در محیط بیرون از کار تشکیل دهید. سپس با یکدیگر وقت بگذرانید. وقتی در محیط کار نیستید ممکن است شناختن افراد آسان تر باشد.

۷.  در مورد مسائل و مشکلات با همکاران خود صحبت کنید

اگر در کار خود دچار چالشی شده‌اید یا مشکلی دارید، با دیگران راجع به آن صحبت کنید. البته مراقب باشید شخصی را انتخاب کنید که از وضعیت شما سوء استفاده نکند.

اگر مشکلی وجود دارد که به تنهایی نمی‌توانید آن را برطرف کنید، از همکاران خود کمک بخواهید. درخواست کمک بعضی اوقات دشوار است.

به یاد داشته باشید که شما این کار را به نفع همکاران و کارمندان خود انجام می دهید، نه فقط به نفع خودتان. پس در برابر این مسئله مقاومت نکنید.

وقتی در محل کار از همکاران خود جهت رفع مشکلی کمک می‌خواهید، اگر این مشارکت به سود خود آن‌ها نیز باشد باعث اعتماد سازی می‌شوید.

آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که رویشان حساب کرده‌اید و احساس ارزشمند بودن می‌کنند. همین نکته ساده باعث ایجاد اعتماد بین شما می‌شود.

۸. در محل کار از کارمندان و همکاران خود بازخورد بگیرید

یکی دیگر از روش‌های اعتمادسازی بین خود و همکاران گرفتن بازخورد است.

خصوصا اگر رئیس یا مدیر هستید. به آن‌ها بگویید که شما برای گوش دادن اینجا هستید تا احساس کنند نظراتشان مهم است. به همین ترتیب، سعی کنید تغییرات را براساس بازخورد افراد اجرا کنید. گوش دادن یک چیز است، اما اینکه بر اساس اطلاعات جدید خود عمل کنید چیز دیگری است.

۹. کار را مدیریت کنید نه افراد را

دورنما و جهت کلی کار را مشخص کنید اما جزئی ترین مسائل را نیاز نیست تعیین کنید.

اگر مدیر هستید، احتمالا کارمندان شما به اندازه کافی صلاحیت دارند تا جزئیات وظایف خود را دریابند.

در صورت لزوم می‌توانید اطلاعات را منتقل کرده و کمک کنید. اما سعی کنید امور را به‌صورت خیلی ریز و دقیق کنترل نکنید.

تعیین جزئی ترین مسائل باعث عدم اعتمادسازی می‌شود و کارمندان اختیار عمل در بر نخواهند داشت. هدف شما باید این باشد که انجام کار برای کارمندان راحت‌تر باشد نه سخت‌تر.

۱۰. گام بزرگ اعتمادسازی: با همه به‌طور یکسان رفتار کنید

با همه به طور مساوی رفتار کنید، به خصوص اگر مدیر باشید. بطوریکه همه احساس کنند شما منصف هستید.

این کار باعث جلب اعتماد و اعتمادسازی می‌شود. حتی اگر در مواردی مجبور شدید بیشتر مراعات کسی را کنید، اجازه ندهید دیگران این مسئله را احساس کنند.

اگر در محل کار همیشه از یک نفر در مورد احوالاتش می‌پرسید، از بقیه غافل می‌شوید. این امر منجر به فرق گذاشتن و از بین رفتن اعتماد می‌شود. بنابراین سعی کنید همیشه مساوات را با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات رعایت کنید.

۱۱. سعی کنید در محل کار همیشه خوب باشید

لازم نیست همیشه بهترین باشید. سعی کنید از مهارت‌های خود به‌خوبی استفاده کنید و جزء نیروهای خوب مجموعه باشید.

وقتی در شغل خود مهارت دارید، مردم یاد می‌گیرند که به شما اعتماد کنند.

سعی کنید برای انجام نتایج عالی تلاش خود را انجام دهید. این یک امر مهم در اعتمادسازی می‌باشد. زیرا مدیران و همکارانتان یاد می‌گیرند که به شما تکیه کنند و جهت انجام امور حساس به شما اعتماد می‌کنند.

برگرفته از منابع زیر

achievers

betterup


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x