تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

احساس خستگی و کمبود انرژی نشانه چیست

نشانه‌هایی که هشدار می‌دهد دنبال استراحت روانی باشید

اگر در زندگی شخصی یا کاری خود احساس خستگی و کمبود انرژی میکنید، بدانید که تنها نیستید. همه ی ما گاهی در زندگی به نقاطی می‌رسیم که احساس خستگی مضاعف می‌کنیم.

این احساس خستگی مضاعف، به معنی تنها خستگی جسمی‌ نیست. به عبارتی حس می‌کنیم که به ته خط رسیده ایم. به نوعی رمق ادامه دادن هیچ کاری را نداریم.

بسیاری از مردم باید هر از گاهی استراحت کنند و بر سلامت روان و گرفتاری‌های خود تمرکز کنند. سپس با یک تمدید اعصاب و روحی پر انرژی تر از قبل به روال زندگی برگردند.

در این مقاله نکاتی را برای شما شرح می‌دهیم که نشان می‌دهند باید به دنبال استراحت روانی باشید. این علائم کلیدی به شما یاد می‌دهد که چه زمانی باید به فکر استراحت روح و روان خود بپردازید. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

بی انگیزگی ،احساس خستگی و کمبود انرژی نشانه چیست

بی انگیزگی از نشانه‌های اصلی نیاز به استراحت روانی است 

شاید شما معمولاً یک کارمند بسیار پرشور باشید. اما اخیرا نمی‌توانید انگیزه لازم را برای به پایان رساندن وظایف خود داشته باشید.

در این حالت شما در تلاش برای مراقبت از کار خود هستید نه انجام دادن آن به نحو احسن.

همچنین ممکن است دیگر علاقه ای به شرکت در پروژه‌های بیشتر نداشته باشید.همچنین حوصله ی همکاری با همکاران خود یا صحبت در جلسات را نداشته باشید.

در این حالت شما به بی انگیزگی مبتلا شده اید و نیاز به استراحت روانی دارید. استراحت از کار می‌تواند به شما کمک کند تا با حس جدیدی از انرژی به کار برگردید. همچنین باعث می‌شود مسئولیت‌های خود را به‌خوبی انجام دهید.

اگر در سازماندهی امور خود مشکل دارید؛ استراحت روانی چاره ی شما است 

در ابتدای امر توجه داشته باشید که این نکته با عدم توانایی به‌طور کلی در سازماندهی امور متفاوت است.

منظور از این معقوله این است که اخیرا بر خلاف روال همیشگی، دچار مشکل در سازماندهی امور شده اید.

توجه داشته باشید که آیا چیزهایی را فراموش کرده اید یا آشفتگی‌هایی را روی میز خود بر جای گذاشته اید.

این امر همچنین می‌تواند در فراموشی قرارهای معمول و احساس کلی فراموشی ظاهر شود.

در این حالت ذهن شما دچار آشفتگی شده است. امور خود را نمی‌توانید سازماندهی کنید.

این یک نشانه بارز جهت نیاز به استراحت روانی است. استراحت در روان می‌تواند به بازگشت تمرکز شما کمک کند. همچنین باعث بهبود انجام وظایف سازمانی شما می‌شود.

در استراحت روحی و روانی خود باید به پاکسازی ذهن و مغز کمک کنید.

باید استراحت کنید تا بتوانید دوباره اوضاع را به حالت عادی برگردانید.

سپس اوضاع مجددا مرتب می‌شوند. قرارهای ملاقات از دست رفته را مجددا برنامه ریزی کنید.

فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید و تاریخ‌های مهمی‌ را در تقویم خود علامت گذاری کنید.

این اقدامات به شما در بازیابی امور از دست رفته کمک می‌کند. همچنین در هنگام استراحت و تمرکز راحت تر می‌توانید راجع به این امور تصمیم گیری کنید.

مشکل در تمرکز کردن؛ نشانه ی دیگری از نیاز به استراحت روانی 

ممکن است هرچقدر تلاش کنید، باز هم حواس شما پرت شود. وقتی که شما امور ساده را به سختی انجام می‌دهید، یا اینکه اشتباهات پیش افتاده ای را انجام می‌دهید.

یعنی تمرکز ندارید. این می‌تواند منجر به زمان زیادی جهت جبران اشتباهات شما شود.

این نشانه‌ها نشان می‌دهند که شما به مدتی برای استراحت به منظور سلامت روان خود نیاز دارید.

استراحت باعث آرامش ذهن شما می‌شود. به شما زمان می‌دهد تا با آنچه که باعث حواس پرتی و فراموشی شما شده است کنار بیایید. به این ترتیب، شما می‌توانید با توانایی تازه ای برای تمرکز دوباره به کار خود برگردید.

افکار منفی دارید 

افکار منفی دارید 

استرس یا افرسودگی شغلی می‌تواند شما را بدبینانه تر کند. این بدبین شدن باعث ایجاد افکار منفی می‌شود.

توجه کنید که آیا چشم انداز شما اخیرا مبهم بوده است یا خیر. علائم دیگر مانند گفتگوی منفی با خود و کناره گیری از دوستان و خانواده از علامت‌های ایجاد افکار منفی است.

زیرا دیگر به اعضای خانواده یا دوستان خود اعتماد ندارید یا از همراهی آنها لذت نمی‌برید. در این حالت شما نیاز به استراحت روحی و روانی دارید.

علاوه بر استراحت، سعی کنید افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید. اگر فکر می‌کنید در انجام کاری خوب نیستید، به خود تلقین کنید که اشتباه می‌کنید. به خود اعتماد به نفس دهید تا بهتر بتوانید افکار مثبت را به خود جذب کنید.

به راحتی برانگیخته و تحریک می‌شوید و اضطراب مضاعف دارید 

اگر هر چیز کوچکی باعث برانگیختگی، تحریک و عصبانیت شما شود ممکن است به مرخصی نیاز داشته باشید.

گاهی اوقات ممکن است در اثر خستگی و نا امیدی زودتر عصبانی شوید. ولی اگر عصباینت‌های شما اخیرا به‌صورت پی در پی اتفاق می‌افتد، باید به آن توجه کنید. در این صورت باید به استراحت روانی بپردازید.

اگر مرتب در حال تلاش برای عدم درگیری با همکاران یا اعضای خانواده خود هستید. یا اینکه تلاش می‌کنید خود را عصبانی نشان ندهید.

همه این‌ها نشان می‌دهد که تحت فشارهای غیرقابل کنترلی هستید. مدتی به خود استراحت بدهید. به لحاظ جسمی، روحی و روانی به خود استراحت دهید تا اوضاع بهتری را تجربه کنید.

همچنین ممکن است درگیر نگرانی‌ها یا اضطراب‌های مداوم باشید. بررسی کنید که چقدر اضطراب شما بر کارتان تأثیر گذاشته است.

شاید به دلیل استرس ناشی از حجم کاری اذیت و ناتوان باشید. همچنین ممکن است وقتی به خانه می‌رسید نتوانید نگرانی‌های خود را در مورد کار خاموش رها و از زمان استراحت خود لذت ببرید.

این‌ها هر دو نشانگر این است که شما به خاطر سلامت روانی خود به استراحت نیاز دارید. اگر کارهای زیادی دارید ممکن است از استراحت کردن پرهیز کنید. اما در واقع در بلند مدت برای بهره وری شما مفید است.

مشکل در مدیریت احساسات خود

زمانی که بر احساسات خود توانایی مدیریت نداشته باشید نیز ممکن است به استراحت روانی احتیاج داشته باشید.

برای مثال آیا برای جلوگیری از گریه در محل کار یا مدرسه تلاش کرده اید؟ البته که همه گاهی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما اگر این اتفاق به‌صورت مکرر رخ دهد، ممکن است نیاز به استراحت داشته باشید. این استراحت ممکن است به کمک یک مشاور احتیاج داشته باشد. این می‌تواند به شما کمک کند درک بهتری از احساسات خود داشته باشید.

احساس خستگی دائمی‌

احساس خستگی دائمی‌

گاهی اوقات خستگی روحی و روانی باعث خستگی مفرط جسم می‌شود. ممکن است حتی پس از یک شب خواب کامل، هنوز خسته باشید.

هیچ مقدار خواب به شما کمک نمی‌کند احساس بهتری داشته باشید. این ممکن است به این معنی باشد که شما به بیش از یک استراحت شبانه خوب نیاز دارید.

وقتی به لحاظ روحی و روانی خسته و درمانده باشید، هورمون‌های نشاط به درستی در بدن ترشح نمی‌شوند.

بنابراین شما با هر مقدار خواب، احساس سرحالی نمی‌کنید. در این مرحله امکان یک استراحت روانی را برای خود ایجاد کنید.

از روز استراحت خود برای تأمل در مورد آنچه می‌تواند باعث خستگی شما شود استفاده کنید. ممکن است به نتیجه برسید که باید تغییراتی در برنامه زندگی و کاری خود ایجاد کنید. این هیچ ایرادی ندارد اگر به بهتر شدن احوالات تان کمک می‌کند.

برعکس این قضیه هم نیز وجود دارید و آن مشکل در خوابیدن است. گاهی پیش می‌آید هر چقدر هم که خسته باشید، نمی‌توانید به خواب فرو روید. شب‌ها مدام تلاش می‌کنید که در رختخواب به خواب فرو روید و به سختی می‌خوابید.

همچنین این مشکل می‌تواند به صورت بی خوابی نیز ظاهر شود. اگر این مشکل به‌صورت روتین و مکرر اتفاق افتاد، زمان آن فرا رسیده که به استراحت روحی و روانی بپردازید.

استراحت روانی می‌تواند به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید. سپس برنامه خواب خود را به حالت عادی بازگردانید.

زیاد مریض شدن نیز نشانه‌هایی از اختلال روحی است 

استرس روحی و روانی می‌تواند بر سلامت جسمی‌ شما تأثیر مستقیم بگذارد.

استرس سیستم ایمنی بدن شما را پایین می‌آورد و شما را در برابر بیماری آسیب پذیرتر می‌کند.

بر حسب تجربه متخصصان این مشکل بالینی اغلب در قالب سرماخوردگی در افراد دیده می‌شود.

اگر با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، برای تمدد اعصاب خود به استراحت روانی بپردازید.

با رفع استرس سطح کورتیزول خون شما پایین می‌آید. سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و در نهایت کمتر بیمار می‌شوید. در نتیجه سلامت روحی و روانی تاثیر مستقیمی‌ بر سلامت جسم دارد.

نکاتی مفید جهت انجام استراحت روانی 

نکاتی مفید جهت انجام استراحت روانی 

توجه داشته باشید که برای احساس بهبودی به سراغ استعمال دخانیت، مواد مخدر و نوشیدن الکل نروید.

اگرچه این کار ممکن است تسکین موقتی ایجاد کند. اما بر سلامت روان شما تأثیر منفی می‌گذارند. اگر به این نتیجه رسیده اید که تنها راه آرامش شما همین است، قطعا باید سریع تر فکری برای بازیابی سلامت روان خود کنید.

این موارد در کوتاه مدت احساس بسیار خوبی در شما ایجاد می‌کنند. اما در دراز مدت باعث وخیم تر کردن اوضاع تان می‌شود. شما را افسرده‌تر می‌کنند و خلق و خوی شما بدتر و تحریک پذیرتر می‌شود.

سایر مواد تفریحی می‌توانند تأثیر مشابهی داشته باشند. به هیچ وجه به حساب تفریحی بودن دست به این کار نزنید. زیرا فقط بیشتر خود را گرفتارتر می‌کنید.

برای استراحت روانی خود از قبل برنامه ریزی کنید. سعی کنید در آخر هفته یا تعطیلاتی که چند روز پشت سر هم می‌باشند به استراحت بپردازید.

حتی اگر شده بعد از تعطیلات آخر هفته، چند روز اول هفته ی بعد را نیز مرخصی بگیرید. اگرتمایل ندارید که به رئیس خود بگوئید برای چنین برنامه ای مرخصی می‌خواهید، بگوئید کار شخصی دارید.

یا اینکه برای رسیدگی به مسائل شخصی خود باید چند روزی به مرخصی بروید. اینطور با خیال راحت چند روزی را به استراحت می‌پردازید. روز یا روزهای استراحت را خودتان تعیین کنید. هر زمانی که احساس می‌کنید برای شما مناسب تر است را انتخاب کنید.

گذراندن یک روز سلامت روانی اغلب به معنی وقت گذاشتن برای استراحت است. این می‌تواند به این معنی باشد که ساعت‌ها تلویزیون را با لباس خواب تماشا کنید.

یا در خانه بمانید کاری انجام ندهید و فقط استراحت کنید. تا زمانی که اقدامات شما، امور روزمره تان نباشد خوب است.

برخی از فعالیت‌ها می‌توانند کمی‌ تلاش اولیه داشته باشند ولی بعد از اتمام احساس خوبی در پی خواهند داشت. مانند انجام یوگا، ماساژ گرفتن، پیاده‌روی در طبیعت و غیره.

نکته اصلی این است که زمانی را صرف فعالیتی کنید که به نظر شما آرامش بخش باشد.

خواه پیاده‌روی باشد یا گشت و گذار در طبیعت و یا حتی مطالعه. تنها کاری که نباید بکنید، غوطه ور شدن در افکار و عوامل منفی است.

افراد و عوامل منفی را از اطراف خود حذف کنید. افکار منفی را نشخوار نکنید. روز خود را صرف فعالیت‌هایی کنید که سلامت جسمی ‌و روحی شما را افزایش می‌دهد.

علاوه بر استراحت برای سلامت روان، مراجعه به مشاور یا درمانگر نیز می‌تواند کمک کننده باشد.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x