تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۱۰ تا از فواید ورزش کردن در صبح که نمیدانستید!

10 تا از فواید ورزش کردن در صبح که نمیدانستید!

ورزش کردن در صبح باعث می شود که عضلات بدن تقویت شود و گردش خون در بدن افزایش پیدا کند.

طی تحقیقاتی که از کارشناسان به عمل آمد، کسانی که ورزش می کنند طول عمر بیشتری نسبت به کسانی که تحرکات کمی در زندگی روزانه انجام می دهند، دارند.

ورزش کردن ممکن است بر اثر مشغله های کاری در زندگی، در طول روز به زمان های متغیری مؤکول شود تنظیم این زمان در یک برنامه ی ثابت، تاثیری دو چندان را برای فرد به همراه می آورد.

ناگفته نماند که ورزش صبگاهی انرژی بیشتری را برای افرادی که زود هنگام از خواب بیدار می شوند تا ورزش کنند را ایجاد می کند.

در ادامه این مقاله جزئیات تاثیر ورزش بر بدن را مورد بررسی قرار می دهیم پس در ادامه با ما در سایت متا راز همراه باشید.

فواید ورزش کردن در صبح

ورزش کردن علاوه بر تاثیر مثبت بر روی ارگان های بدن، از لحاظ روحی به فرد احساس خشنودی و آرامش می دهد. فواید ورزش کردن در صبح:

۱. افزایش هوشیاری

بیدار شدن زود هنگام باعث می شود تا سر حال تر نسبت به گذشته فعالیت کنید زیرا که انرژی بیشتری در صبح وجود دارد.

ورزش در این هنگام فعالیت های مغز را بیشتر می کند و از آن جا که هنگام صبح مشغله کاری و ذهنی بسیار کم است، ورزش کردن باعث تاثیر بیشتری نسبت به بقیه زمان ها می شود.

همچنین ورزش صبگاهی باعث ایجاد هورمونی به نام کورتیزول می شود و این هورمون با تاثیر مستقیم بر روی مغز، استرس را از فرد دور می کند تا هوشیاری کامل به فرد القا شود.

۲. دوری از گرما زدگی

یکی از عواملی است که ورزش در صبح از این آسیب دوری  می کند زیرا که خود بدن با ورزش باعث افزایش ضربان قلب و به همین سبب ایجاد گرما در بدن می شود. ورزش هنگام ظهر و زیر نور داغ خورشید احتمال وقوع گرما زدگی در فرد می شود که به صورت علائمی همانند خونریزی در ناحیه بینی، عرق سرد و افت فشار، بی حالی و آشفتگی، خود را نشان می دهد. از آنجا که صبح هوای خنکی را به همراه دارد، ورزش کردن در این هنگام، دوری از این علائم را تضمین می کند.

۳. فواید ورزش کردن در صبح تنظیم اشتها

ورزش کردن در صبح

بیدار شدن و ورزش کردن صبگاهی با کاهش هورمون گرسنگی که گرلین نام دارد، از ایجاد گرسنگی کاذب جلوگیری می کند که باعث عدم افزایش وزن می شود. گشنگی کاذب باعث می شود فرد پرخوری کند و با خوردن خوراکی های بدون ارزش غذایی مانند  انواع بیسکوئیت خود را سیر کند.

۴. تولید انرژی

بیشترین انرژی موجود در روز هنگامی است که خورشید در حال طلوع است و بیدار شدن در این هنگام و ورزش کردن باعث می شود تا انرژی زیادی به سمت کسی که در صبح فعال است، جذب شود. انرژی باعث می شود تا فرد در طول روز فعال تر باشد و کمتر احساس خستگی کند. اگر به مدت ۳۰ روز در برنامه زندگی خود بیدار شدن و ورزش صبحگاهی را اعمال کنید، تغییراتی ویژه ای را در زندگی مشاهده می کنید. این تغییرات از لحاظ روحی و جسمی محسوس است.

۵. احساسی متفاوت

با افزایش انرژی ناشی از بیداری و ورزش در هنگام صبح، فرد احساس خوشایندی را احساس می کند که علاوه بر رفع استرس، مغز هورمونی به نام اندروفین را ترشح می کند که باعث آرامش روح می شود تا خلق و خوی خوبی فرد در رفتار های روزانه خود داشته باشد.

۶. فواید ورزش کردن در صبح خواب بهتر

طی تحقیقات به عمل آمده از کارشناسان مبنی بر کیفیت خواب افراد سحرخیز، اختلالات کمتری نسبت به افرادی با ساعت خواب های طولانی را دارند.

هورمونی که در بیداری صبح از مغز ترشح می شود باعث می شود تا چرخه خواب و بیدار به صورت منظم اتفاق بیافتد و این به معنی است که ساعت خواب شما را با احساس خواب آلودگی و ساعت بیداری را با بیدار شدن تنظیم می کند. این هورمون ملاتونین نام دارد که علاوه بر این تنظیم، باعث می شود خواب در لایه عمیق خود اتفاق بیافتد تا فرد خواب خوبی داشته باشد و کمتر از خوا بپرد.

۷. مؤثر در کاهش وزن

ورزش کردن آنقدر در کنترل وزن مؤثر است که علاوه بر چربی سوزی و کاهش وزن، لاغری را نیز به تناسب اندام می رساند. فعالیت های کوچکی در طول روز را می توان ورزش نامید همانند استفاده از پله ها به جای آسانسور و یا پیاده روی با سرعت بالا برای مسافت ها، فعالیت هایی کوچک است که می تواند اثر گذار باشد. ورزش باعث فعال شدن سیستم ساخت وساز بدن که متابولیسم نام دارد، شود و هر چه این فعالیت ورزشی بیشتر شود، متابولیسم بیشتری تولید می شود که در کاهش وزن به طور طبیعی مؤثر است.

۸. ورزش درمان طبیعی

ورزش کردن در صبح

به سبب انجام فعالیت های ورزشی، قلب با پمپاژ بیشتر خون باعث می شود تا ضربان قلب بیشتر شود و این فعالیت قلب به طور متوسط سه مرتبه در هفته باعث می شود تا سیستم های قلبی عروقی، شریان های خونی و رگ ها از انسداد در امان بمانند. ریه ها نیز برای رساندن اکسیژن به ارگان ها توسط شریان ها، تعداد تنفس را بیشتر می کند

که این عامل نیز باعث بهبود عملکرد سیستم تنفسی می شود.

ورزش کردن استقامتی و هوازی بسیار برای تاخیر و جلوگیری از رخداد دیابت از نوع ۲ توصیه می شود زیرا که باعث تنظیم توده های چربی، فشار خون، قند خون و عدم نیاز به انسولین می شود.

از فواید دیگر ورزش می توان به کار انداختن ارگان های بدن شود که این فعالیت های دوره ای، باعث بهبود عملکرد آنان و عدم ابتلا به سرطان شود و همچنین از جمله این بیماری می توان به جلوگیری از ابتلا به سرطان های پروستات، تیروئید، کلیه، کبد، پانکراس و تخمدان در زنان شود.

کلسترول از جمله بیماری هایی است که در کهنسالان به وجود می آید ولی امروزه به دلیل عدم دعایت رژیم ها و ورزش، سنین بزرگسال نیز درگیر این بیماری شده اند. ورزش یکی از راه هایی است که علاوه بر رژیم باعث می شود تا فرد از آن در امان بماند. ورزش با افزایش سطح کلسترول خوب بدن (HDL) و کاهش سطح کلسترول بد (LDL) بدن باعث می شود تا در بدن کلسترول به توازن برسد.

۹. تقویت عضلات و استخوان ها

با انجام ورزش هایی نظیر بدنسازی، شنا و پیلاتس که به صورت قدرتی و استقامتی اند، بسیار به رشد عضلات کمک می کنند و این در صورتی که این فعالیت ها باعث جذب بهتر آمینه می شود که عضله سازی را در برمی گیرد. هرچه فرد در جوانی و میانسالی فعالیت های ورزشی را انجام دهد باعث سلامت استخوان ها و عضلات در کهنسالی می شود و این در صورتی است که ورزش باعث ایجاد تراکم بیشتر استخوان می شود که مدت طولانی را طی می کند تا تجزیه شوند. دقت داشته باشید که در کنار ورزش رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا اثر ورزش کردن چندین برابر شود.

۱۰. فواید ورزش کردن در صبح در رابطه با زندگی زناشویی

طبق تحقیقاتی که از کارشناسان به عمل آمد، کسانی که از تناسب اندام مناسبی ناشی از ورزش را دارند روابطی با طول زمان و رضایت بیشتری نسبت به افراد کم تحرک در روابط دارند. تقویت عضله های ناحیه کمر، فیله ها و پا ها باعث افزایش سطح تسترون و میل جنسی می شود که در مردان افزایش دفعات رابطه را به همراه دارد.

در زنانی که با سندرم تخمدان پلی کیستیک مواجه هستند، ورزش کردن می تواند با افزایش میل جنسی در آن ها، راهی برای مقابله با این سندرم پیدا کنند.

سخن آخر

اگر در طول روز مشغله های ذهنی و فکری روز شما را پر کرده است بهتر است ورزش را در اولویت خود قرار دهید زیرا که هنگامی که ورزش می کنید فکر و ذهن شما فقط و فقط بر روی اندام ها و خود شخص شما قرار می گیرد. ورزش نه تنها برای رشد عضلات است، بلکه برای سلامتی و دوری از دغدغه های روزمره است ت افکار منفی شما را در بر نگیرد.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x