تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

نحوه استفاده از دهانشویه، نکات مهم و ضروری در ارتباط با دهانشویه

نحوه استفاده از دهانشویه، نکات مهم و ضروری در ارتباط با دهانشویه

محلول دهانشویه و نحوه استفاده از دهانشویه می تواند میکروب های حفره های دندان شما را از بین ببرد و بوی خوشی را در نفستان ایجاد می کند. دهانشویه به حفظ و نگهداری سلامت لثه ها نیز کمک می کند.

از دهانشویه برای تمیزی رو و زیر زبان و داخل گونه ها استفاده می شود.

به طور کلی نحوه استفاده از دهانشویه برای خوشبو کردن دهان است و همچنین برخی دهانشویه ها مانند فلوراید، اسید حاصل از فعالیت های باکتری های پلاک دندانی را از بین می برند.

یادگیری نحوه استفاده از دهانشویه از الزامات است، شما قبل از استفاده محلول می توانید برچسب را مطالعه کنید زیرا برخی از دهانشویه ها برای لثه ها و دندان های حساس ساخته شده است یا برخی دیگر بر اساس تشخیص دندانپزشک تجویز می شود.

در این بخش از سلامت سایت متا راز با ما همراه باشید تا در مورد نحوه استفاده از دهانشویه بیشتر مطالعه کنیم.

نحوه استفاده از دهانشویه

برای آنکه دهانشویه تاثیر مثبت و بهتری بر دهان شما بگذارد باید برچسب آن را قبل از استفاده مطالعه کنید و نکات مهمی که در آن هست را عمل کنید.

در قسمت زیر نحوه استفاده صحیح از دهانشویه را آورده ایم:

۱. مسواک بزنید

قبل از استفاده از محلول دهانشویه اول باید دندان ها را با نخ دندان و سپس مسواک و خمیردندان به خوبی بشویید اگر خمیردندان تان حاوی فلوراید است کمی صبر کنید و بعد از دهانشویه استفاده کنید زیرا فلوراید غلیظ خمیر دندان را می شوید.

مسواک زدن

۲. محلولی که مناسب دندان شماست را انتخاب کنید

انواع دهانشویه ها زیاد هستند و شما باید محلولی را انتخاب کنید که مناسب دندان های شماست. مثلا برخی از دهانشویه ها فقط دهان را خوشبو می کنند اما باکتری های عامل ایجاد پلاک دندان را نمی توانند از بین ببرند.

برخی دیگر از دهانشویه ها نه تنها بوی بد دهان و باکتری های پلاک دندان را از بین می برند بلکه به سفیدی دندان ها هم کمک می کنند.

بهترین نوع دهانشویه ها انواع محلول های گیاهی هستند و نکته ای که باید توجه کنید این است که دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند را استفاده نکنید زیرا به مرور زمان دهان را خشک می کند و سبب ایجاد زخم در دهان می شود.

۳. مقدار استفاده از دهانشویه

میزان استفاده از دهانشویه معمولا ۲۰ میلی لیتر است و نوع فلورایدی این محلول ۱۰ میلی لیتر است. اما برای تعیین دقیق میزان استفاده بهتر است که به بروشور یا برچسب محلول دقت کنید.

میزانی که روی شیشه محلول آمده معمولا بین ۳ تا ۵ قاشق چایخوری می باشد.

۴. اندازه لازم را در دهان خود بریزید

میزان صحیح را در دهان خود بریزید نفس خود را چند ثانیه حبس کنید و دهانتان را کامل ببندید. مایع نباید بیرون بریزد یا نباید قورت داده شود. اگر محلول خورده شود ممکن است مواد شیمیایی آن مشکلات گوارشی شدید را ایجاد کند.

۵. مایع را غرغره کنید

۳۰ ثانیه دهانشویه را در دهان خود نگه داشته و غرغره کنید اگر می توانید تا یک دقیقه دهانشویه را در دهان نگه داشته و بچرخانید.

محلول را دور تمامی دندانها بچرخانید و غرغره کنید دندان های عقب را فراموش نکنید تمرکز کنید و دندان های عقبی را هم بشویید.

زیر زبان و اطراف زبان را نیز بشویید و تمامی دهان را به محلول دهانشویه آغشته کنید.

باکتری های عامل ایجاد بوی بد دهان در جلو گلو می باشند این قسمت را هم غرغره کنید تا نفستان خوشبو شود.

غرغره کردن دهانشویه

۶. دهانشویه را از دهان خارج کنید

بعد از شستن کامل محلول را از دهان خارج کنید. بعد از نیم ساعت تا دو ساعت بعد از استفاده از دهانشویه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

چنانچه از دهانشویه هایی که از انواع مواد شیمیایی قوی نظیر الکل ها و یا H2o2 ساخته شده اند استفاده می کنید این نکته ضروری است که بدانید پس از استفاده از محلول دهان خود را با آب بشویید.

۷ – زمان استفاده از دهانشویه

زمان خاصی برای استفاده از دهانشویه وجود ندارد. شما می توانید هر وقت در طول شبانه روز خواستید از این محلول استفاده کرده و دهان خود را ضدعفونی و خوشبو کنید.

البته شرکت های تولید این محلول می گویند که روزی یک بار استفاده شود ولی این محلول جایگزین مسواک و نخ دندان نیست.

بلکه برای آنکه بهداشت دهان صحیح انجام شود باید از مسواک و نخ دندان نیز قبل از استفاده از مایع دهانشویه استفاده کرد.

مواد تشکیل دهنده دهانشویه

برای آنکه محصولی را انتخاب کنید که مَد نظرتان است باید نسبت به ترکیبات تشکیل دهنده آن اطلاعات کامل داشته باشید.

مواد تشکیل دهنده دهانشویه ها عبارتند از:

  1. کلرهگزیدین برای کاهش باکتری ها و کنترل التهاب لثه.
  2. پروکسید هیدروژن یا پروکسید کاربامید برای سفید کردن دندان ها
  3. فلوراید برای مبارزه با پوسیدگی دندان
  4. ستیل پیریدینیوم کلراید برای از بین بردن بوی دهان و باکتری ها
  5. عصاره ها و روغن های فرار که در برخی محلول ها به کار می رود از جمله منتول که از نعنا ساخته شده، اکالیپتول که از اکالیپتوس است، تیمول که از آویشن است و البته که این ترکیبات خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری دارند.

سوالهای متداول در مورد دهانشویه ها

سوالهای متداول در مورد دهانشویه ها

در این بخش به رایج ترین سوالاتی که درباره دهانشویه ها پرسیده میشود، پاسخ خواهیم داد:

۱. چرا از دهانشویه باید استفاده کرد

برخی از دهانشویه ها را برای مراقبت های بهداشتی استفاده می کنند. تعدادی دیگر فقط برای از بین بردن بوی بد دهان از دهانشویه استفاده می کنند.

اما باید بدانیم که دهانشویه فلوراید دار برای تقویت مینای دندان و مقابله با بیماری های لثه کمکی نمی کند فقط در کنار مسواک زدن و نخ دندان یک مکمل خوب برای بهداشت دهان است.

۲. عملکرد دهانشویه به چه صورت است

دهان شویه به جلوگیری از تجمع پلاک در دندان ها و عفونت لثه کمکی نمی کند. اما استفاده از دهانشویه ارتباط تنگاتنگی با رعایت بهداشت دهان دارد. به سختی می توان دقیقا مشخص کرد دهان شویه چقدر به حفظ سلامت دهان کمک می کند یا کدام نوع آن بهتر عمل می کند.

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ درصد زیادی از افرادی که هر روز از دهانشویه استفاده کردند برای درمان علائم بیماری لثه و زخم های دهانی این کار را انجام می دهند.

دهان شویه با ترکیبات ضد عفونی کننده مانند منتول و اکالیپتول و الکل باکتری ها را از بین می برد.

این ترکیبات داخل دهانشویه می توانند وارد فضاهایی شوند که دسترسی به آنها با مسواک یا نخ دندان امکان پذیر نیست. در نتیجه باکتری‌های همه نواحی دهان را می توانند از بین ببرند.

در یک تحقیق دیگر نشان داده شد که دهانشویه های فلوراید دار شمار پوسیدگی دندان را بیش از ۵۰ درصد کاهش می دهد.

همچنین فلوراید افزودنی به دهانشویه از طریق مینای دندان جذب شده و باعث افزایش دوام دندان می شود.

۳. هر چند روز یک بار از دهانشویه باید استفاده کرد

در مورد اینکه چند روز یک بار می توان از دهانشویه استفاده کرد بستگی به شرایط خودتان دارد اما معمولا بر روی برچسب ها آمده است که روزی یک یا دو بار می توانید از این محلول استفاده کنید.

سخن آخر

لازم به ذکر است که محلول دهانشویه مقدار زیادی الکل و فلوراید دارد. هر دوی این مواد نباید به مقدار زیاد بلعیده شوند به خصوص در مورد کودکان.

به همین علت انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از دهانشویه برای کودکان زیر شش سال را منع کرده است. افراد بزرگسال نیز نباید آن را قورت بدهند.

اگر زخم باز یا ضایعه دهانی داشته باشید ممکن است برای از بین بردن باکتری ها و تسریع جوش خوردن و  التیام بافت ها بخواهید از دهانشویه استفاده کنید. اما پیش از استفاده باید بدانید در صورتی که چند مرتبه است که ضایعه ای در دهان تان ایجاد شده است باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x