تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۷ روش برای ایجاد انگیزه در کودکان

7 روش برای ایجاد انگیزه در کودکان

قطعا تاثیرگذارترین افرادی که در زندگی تمام کودکان وجود دارند والدین آن‌ها هستند.
والدین ‌می‌توانند با کلام و رفتار خود فرزند را تشویق کرده و با ایجاد انگیزه در کودکان نقش مهمی در اهداف و آرزوهای هرچند کوچک دلبندشان داشته باشند.

اگر شما بتوانید در همان سنین کودکی، فرزند خود را در مسیر هدفمندی به سمت جلو هدایت کنید، بدون‌شک فرزند شما در سنین نوجوانی و حتی بزرگسالی نیز از این ویژگی پیروی کرده و به موفقیت‌های زیادی دست پیدا خواهد کرد.

طبق نظریه محققان، عامل اصلی موفقیت کودکان، مهارت‌های شناختی آن‌ها است ویژگی‌های مهمی‌ مانند استقامت، کنترل خود، کنجکاوی، غرور، وجدان، اعتماد به‌ نفس و حتی خوش‌بینی ‌می‌توانند منجر به موفقیت شوند.

شما با داشتن یک رابطه قوی با فرزندتان ‌می‌توانید این مهارت‌ها را در او تقویت کرده و منجر به ایجاد انگیزه در او شوید.

طبق مطالعات، کودکان در سنین ۳ تا ۴ سالگی وابستگی زیادی به والدینشان دارند و به‌همین دلیل در این سنین انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان ‌می‌دهند.
به‌همین دلیل، در این سنین شما ‌می‌توانید به‌سادگی مهارت‌های خوب را در کودک خود تقویت کنید.

در این مقاله، یک‌سری روش‌های مؤثر برای ایجاد انگیزه در کودکان، ذکر شده‌اند که شما با استفاده از آن‌ها ‌می‌توانید انگیزه لازم و کافی را برای طی‌کردن مسیر صحیح موفقیت در کودکتان ایجاد کنید.

انگیزه چیست؟

انگیزه چیست؟

انگیزه در کودکان یک موتور محرک است که باعث ‌می‌شود کودک از عهده فعالیت‌های مختلف برآمده و به‌سوی موفقیت و کسب اهدافش قدم بردارد.
همانطور که گفته شد، اگر شما بتوانید در همان سنین کودکی، داشتن انگیزه را به فرزندتان آموزش دهید، تاثیر زیادی در طی‌کردن مسیر موفقیت او خواهید داشت و در سنین بزرگ‌تر نیز شاهد موفقیت‌های کودک خود خواهید بود.

انگیزه دو نوع مختلف را شامل ‌می‌شود:

•  انگیزه‌های درونی. به‌عنوان مثال بسیاری از افراد روزانه از خواب بیدار ‌می‌شوند و به سرکار ‌می‌روند. اگر افراد از کارکردن خود به رضایت فردی برسند، در واقع از انگیزه درونی خود پیروی ‌می‌کنند.
• اما برخی انگیزه‌ها بیرونی هستند. یعنی افراد برای حقوق آخرماه به سرکار ‌می‌روند و این همان انگیزه بیرونی آن‌ها است ک منجر به ترغیب آن‌ها به کارکردن ‌می‌شود.

هردوی این انگیزه‌ها ‌می‌توانند مفید باشند و در واقع هردوی آن‌ها در کنار هم قرار ‌می‌گیرند، تا انسان‌ها افراد مسئولیت پذیری باشند.
در رابطه با کودکان نیز همین مورد صدق ‌می‌کند. آن‌ها نیز نیاز دارند هم از انگیزه‌های درونی و هم از انگیزه‌های بیرونی پیروی کنند.

۷ روش ایجاد انگیزه در کودکان

7 روش ایجاد انگیزه در کودکان

شما ‌می‌توانید با استفاده از روش‌های مؤثر زیر در کودک خود انگیزه ایجاد کنید:

داشتن هدف را به کودک خود آموزش دهید

هدف‌گذاری یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که بیشتر افراد در سنین بزرگسالی با آن دست‌وپنجه نرم ‌می‌کنند. این مسئله تا حد زیادی به دوران کودکی مربوط ‌می‌شود و در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایلی که افراد در بزرگسالی در انتخاب هدف مشکل دارند، این است که در سنین کودکی با هدف‌گذاری آشنا نشده‌اند.

 

انتخاب هدف چه برای افراد بزرگسال و چه برای یک کودک، ‌می‌تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد.
به‌همین دلیل توصیه ‌می‌شود از همان سنین کودکی تلاش کنید تا کودک شما برای خود اهداف خاصی را مشخص کند.

این کار باعث ‌می‌شود ذهن کودک از همان سنین پایین با هدف‌گذاری آشنا شود و برای تمام طول زندگی‌اش از این روش استفاده کند.
به‌طور قطع ‌می‌توان گفت، بی‌هدف‌بودن یکی از مهم‌ترین دلایل بی انگیزگی است؛ زیرا در واقع هیچ‌چیزی وجود ندارد که کودک شما برای رسیدن به آن تلاش کند.

نقاط ضعف کودک خود را به‌صورت منفی بیان نکنید

ایجاد انگیزه در کودکان

همانطور که احتمالا ‌می‌دانید، کودکان روحیه بسیار حساسی دارند؛ به‌طوری که حتی کوچک‌ترین خشونتی تا آخر عمر در ذهنشان باقی ‌می‌مانند.

در اغلب موارد، بیشتر والدین با لحن نادرست و خشمگین نقاط ضعف کودک خود را مطرح ‌می‌کنند.

در برخی موارد نیز برای تنبیه‌کردن کودک خود، این نقاط ضعف را در مقابل دیگران نیز مطرح کرده و موجب خجالت کشیدن در کودک خود ‌می‌شوند.
توصیه ‌می‌شود اگر ‌می‌خواهید اعتمادبه‌نفس و انگیزه را در کودک خود تقویت کنید و از او فردی بسازید که موفقیت‌های زیادی در زندگی خود کسب ‌می‌کند، از او انتقاد نکنید.

 

انتقادکردن برای افراد بزرگسال هم موجب احساس منفی ‌می‌شود. حال فرض کنید شما دارید از کودکی انتقاد ‌می‌کنید که در حال کسب تجربه‌های جدید در زندگی است و به‌طور کامل جهان اطراف خود را نمی‌شناسد.

سعی کنید به‌جای اینکه نقاط ضعف کودک خود را به‌طور مستقیم به او بگویید، از روش‌های دیگری برای بیان آن‌ها استفاده کنید.
به‌عنوان مثال، اگر کار خود را به‌صورت نادرستی انجام داده است، شما روش صحیح انجام آن‌ کار را به کودک خود آموزش دهید و سپس به او بفهمانید که با این روش صحیح، کار قشنگ‌تر پیش ‌می‌رود.

به‌همین سادگی ‌می‌توانید علاوه‌بر بیان نقاط ضعف کودک خود به‌صورت مسالمت‌آمیز، روش صحیح را نیز به او آموزش دهید. این کار روی حفظ سلامت روان کودک شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 کودک خود را با سایر کودکان مقایسه نکنید

 کودک خود را با سایر کودکان مقایسه نکنید

خود شما به‌عنوان یک فرد بزرگسال فرض کنید که با شخص دیگری مقایسه شده‌اید.

این کار بسیار آزاردهنده است و ‌می‌تواند اعتمادبه‌نفس را حتی در شما که فرد بزرگسالی هستید، تاحد زیادی از بین ببرد.
به‌همین دلیل توصیه ‌می‌شود تاحد امکان از مقایسه کودک خود با سایر کودکان جلوگیری کنید.

هر فردی با ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود آفریده شده است.
بدیهی است که قرار نیست تما‌می‌ افراد در یک فعالیت خاص استعداد داشته باشند.
علایق همه افراد یکسان نیست.

حتی در بین کودکان یک خانواده نیز ‌می‌تواند علایق و استعدادها کاملا متفاوت باشند. به‌همین دلیل، شما نباید کودک خود را در این رابطه سرزنش کنید.

تنها فردی که باید کودک خود را با او مقایسه کنید، خود کودک است.
به‌عبارتی، شما باید پیشرفت‌های روزانه کودک خود را با روز قبل مقایسه کنید و هرجا که لازم است کمی ‌سخت‌گیری داشته باشید تا کودکتان مسیر پیش‌رو را سریع‌تر طی کند.
کودک را همانطور که هست و با همان ویژگی‌های خاصی که دارد بپذیرید و با مقایسه‌کردن کودک خود با سایر کودکان احساس سرخوردگی را در او ایجاد نکنید.

 

ایجاد این احساس باعث ‌می‌شود که کودک تصور کند که از دید شما آنطور که باید ارزشمند نیست و همین مسئله بر روی عزت نفس کودکان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. از طرفی، مقایسه‌کردن کودکان به‌شدت منجر به بی‌انگیزگی در آن‌ها خواهد شد.

 استعدادهای واقعی کودک خود را کشف کنید

بسیاری از افراد هستند که در طول زندگی خود نمی‌توانند استعداد واقعی‌شان را شناسایی کرده و آن را دنبال کنند.

دلیل این مسئله این است که والدینشان در سنین کودکی آن‌ها را به کلاس‌های مختلف زبان، ورزش، هنر، موسیقی و… فرستاده‌اند؛ اما به‌دنبال استعداد کودک خود نبوده‌اند.

این مسئله باعث ‌می‌شود که کودک در سنین بزرگسالی و هنگام انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز زندگی‌اش با مشکل مواجه شده و حتی نتواند رشته و یا شغل موردنظرش را انتخاب کند.

شاید شما هم در اطراف خود افرادی را بشناسید که علاقه‌ای به شغل خود ندارند و صرفا جهت گذراندن زندگی مجبور به دنبال کردن آن ‌می‌باشند. این انتخاب‌های نادرست از عدم شناخت درست استعدادها و علایق نشأت ‌می‌گیرد.

به‌همین دلیل توصیه ‌می‌شود تلاش کنید استعداد کودک را پیدا کرده و کشف کنید که چه‌کاری برای او لذت‌بخش‌تر است.
در این‌صورت ‌می‌توانید انگیزه فوق‌العاده‌ای برای گام‌برداشتن در مسیر موفقیت، در کودک خود ایجاد کنید.

 اجازه دهید کودکتان با کودکان همسن‌وسالش ارتباط داشته باشد

 اجازه دهید کودکتان با کودکان همسن‌وسالش ارتباط داشته باشد

یکی از بهترین روش‌های مؤثر در ایجاد انگیزه در کودکان، حضور او در جمع همسن‌وسالانش است.

تما‌می‌کودکان به‌صورت ذاتی، در خود کمی ‌احساس رقابت و حسادت دارند؛ به‌همین دلیل اگر شما کودکتان را در بین دوستانش قرار دهید، او به‌طور ناخودآگاه تلاش ‌می‌کند که شبیه و حتی بهتر از آن‌ها عمل کند.
به این‌ترتیب، علاوه‌بر اینکه انگیزه او افزایش پیدا ‌می‌کند، روابط اجتماعی کودکتان نیز تاحد زیادی پیشرفت خواهد کرد.

شما ‌می‌توانید زمانی‌که کودکتان کم‌کاری ‌می‌کند، در رابطه با عملکرد مناسب دوستانش با او صحبت کنید.
البته نباید به‌نحوی با او در این رابطه صحبت کنید که فکر کند در حال سرکوفت‌زدن و یا توبیخ‌کردن او هستید.

بلکه باید درباره دوستانش با او صحبت کنید بدون اینکه هیچگونه مقایسه، توبیخ و یا سرزنش در لحن‌ بیانتان باشد.
بازگوکردن عملکرد مناسب همسن‌وسالان کودک ‌می‌تواند باعث توجه بیشتر کودکتان به دیگران و فعالیت‌های آن‌ها باشد. در این‌صورت بدون‌شک کودکتان تلاش ‌می‌کند که خود را به آن‌ها برساند.

 از کودک خود ناامید نشوید

 از کودک خود ناامید نشوید

شما باید در برخی شرایط برای اینکه کودکتان به نتیجه مورد قبولی برسد، ماه‌ها و حتی سال‌ها تلاش کنید؛ اما این مسئله به این معنا نیست که کودک بی‌استعدادی دارید و یا در انجام وظیفه خود به‌خوبی عمل نکرده‌اید.
این مسئله کاملا طبیعی است و آموزش کودکان زمان زیادی لازم دارد؛ زیرا ذهن کودکان قبل از اینکه روی آموزش‌ها باشد، روی شیطنت‌های کودکانه متمرکز است.

به‌همین دلیل توصیه ‌می‌شود در کمک به کودک خود صبور باشید و همیشه حس مثبت را در خود نگه دارید.
اجازه دهید کودک شما حس حمایتتان را به‌طور کامل دریافت کند و همراه با شما در مسیر موفقیتش گام بردارد.

هرگز به کودک خود نگویید که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند. اطمینان داشته باشید که کودک شما هم ‌می‌خواهد و هم ‌می‌تواند و تنها چیزی که برای این منظور نیاز دارد، حمایت والدین و کمک‌های آن‌ها است.
توجه داشته باشید که ناامیدی شما ‌می‌تواند انگیزه را در کودکتان از بین ببرد و برعکس؛ صبوربودن و امید داشتن شما به کودکتان ‌می‌تواند احساس انگیزه را در او افزایش دهد.

سایر روش‌هایی که ‌می‌توانید برای ایجاد انگیزه در کودک خود آن‌ها را به‌کار ببرید عبارتند از:

• از مشاوران معتبر و با تجربه و همچنین از افراد بزرگسال، کمک بگیرید.

• دستاوردهای کودک خود را جشن بگیرید و به او نشان دهید که به داشتن او افتخار ‌می‌کنید.

• کودک خود را به رقابت سالم تشویق کنید.

• به کودک خود اعتماد کنید و به او بگویید که چقدر عالی است.

• علاقه‌مندی‌های کودک خود را شناسایی کرده و در مورد آن‌ها با او صحبت کنید.

• کودک خود را تشویق کنید به آن‌چیزی که علاقه دارد برسد و با شور و شوق کودک خود را در این مسیر حمایت کنید.

• چشم‌انداز مثبت را برای کودک خود حفظ کنید. اگر کودک، ترس یا شک را در شما متوجه شود مطمئنا اعتماد به‌ نفس خود را از دست خواهد داد.

• در رابطه با اهداف و آرزوهای کودک خود نشان دهید که هیجان‌زده هستید و در او نیز هیجان کنید. این انرژی مثبت باعث ‌می‌شود که کودک راه خود را ادامه داده و از تلاش‌های خود احساس رضایت کند.

جمع‌بندی

موثرترین روش‌های ایجاد انگیزه در کودکان در این مقاله ذکر شدند. شما ‌می‌توانید با استفاده از این روش‌ها انگیزه را در کودک خود افزایش داده و با حمایت‌کردن او، کودک خود را در مسیر موفقیت همراهی کنید.
در این‌صورت ‌می‌توانید از موفقیت‌های روزافزون او لذت ببرید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x