تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

نحوه ایجاد رقابت درسی سالم در مدرسه و دانشگاه

نحوه ایجاد رقابت درسی سالم در مدرسه و دانشگاه

همه ی ما در تمامی‌ زمینه‌های مختلف زندگی با افراد دیگر در رقابت هستیم. این طبیعی است که هر کسی دوست داشته باشد اول باشد.

همین امیر معقوله ی رقابت را ایجاد می‌کند. رقابت اگر از نوع سالم آن باشد نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار مفید هم می‌باشد.

از آنجایی که دوران مدرسه و دانشگاه بخش اعظمی‌ از زندگی ما و فرزندانمان را شامل می‌شود، رقابت در این عرصه نیز اجتناب ناپذیر است. چه دانش آموز باشید و چه معلم، برخورد با رقابت در مدرسه و دانشگاه می‌تواند چالش برانگیز باشد.

خوشبختانه کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای مبارزه و به حداقل رساندن تأثیر منفی رقابت انجام دهید. در ادامه متا راز نکاتی را راجع به داشتن رقابت درسی سالم برای شما مرور خواهیم کرد.

تلاش اولین اصل رقابت درسی سالم است

تلاش اولین اصل رقابت درسی سالم است

تمام تلاش خود را بکنید.
این به شما کمک می‌کند احساس خوبی داشته باشید. بدون آنکه به نتایج آن توجه داشته باشید.
یک اصل بسیار ساده را در رقابت یاد بگیرید تا همیشه آرامش همراه شما باشد. سعی کنید بهترینِ خود باشید.

به جای تمرکز بر رقابت با دیگران یا فکر کردن به بهترین بودن در کلاس، بر انجام بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید.
هر روز زمانی را برای تکمیل دروس خود اختصاص دهید.

صادقانه و با تمام تلاش کارهای خود را انجام دهید. سپس سوالات خود را از استاد یا معلمتان بپرسید. بدین طریق در مسیر صحیح رقابت درسی قرار می‌گیرید.

همچنین این کار به شما کمک می‌کند که به جای رقابت با همسالان خود، در رقابت با خود قرار بگیرید. به جای تمرکز بر روی همکلاسی‌های خود، شروع به تمرکز روی خود می‌کنید.

انتظار نداشته باشید دیگران به شما کمک کنند. تنها کسی که می‌تواند به شما کمک کند، خودتان هستید.

همچنین دوستان را گزینشی پیدا کنید. کسانی را برای دوستی انتخاب کنید که به رسیدن شما به هدف تان کمک کنند. نه اینکه خود یک عامل بازدارنده حساب شوند.

رمز و راز موفقیت درسی با رعایت ۱۲ اصول ساده

اشتباهات خود را بپذیرید

وقتی نمره ای می‌گیرید که از آن راضی نیستید، از آن به عنوان فرصت یادگیری استفاده کنید.
همچنین زیاد به خود سخت نگیرید. قرار نیست همیشه بالاترین نمره را کسب کنید.

سعی کنید دفعه بعد بهتر عمل کنید. از نگاه کردن به این نمره به عنوان یک شکست بزرگ یا بازتابی از ارزش خود بپرهیزید. اما فراموش نکنید که هیچکس کامل نیست و باید اشتباهات خود را بپذیرید.

فرض کنید که شما متحان میتن ترم خود را حسابی خراب کرده اید. تسلیم شدن در این مقطع بدترین کار است. به راه‌هایی فکر کنید که دفعه بعد بهتر عمل کنید.

برنامه ریزی کنید. درس‌های خود را شروع به مرور کردن کنید. باید بیشتر برای درس خود وقت بگذارید. زمان‌هایی که معلم یا استادتان آزاد هستند، سوالات خود را بپرسید و رفع اشکال کنید.

برنامه ای روزانه برای خود تنظیم کنید و به آن عمل کنید.
همچنین از اشتباهات قبلی خود درس بگیرید و عقب ماندگی خود را جبران کنید. به نمره خوب دیگران توجه نکنید. سعی کنید که بهترین نمره ی خود را کسب کنید.

این همان رقابت درسی سالم است. سعی کنید عملکرد خود را ارتقاء دهید تا اینکه بر کارهای دیگران تمرکز کنید.

در رقابت درسی نقاط قوت خود را در نظر بگیرید

روی خودتان تمرکز کنید.
از مقایسه خود با دیگران خودداری کنید. وقتی متوجه شدید که آرزو دارید بیشتر شبیه سایر همکلاسی‌های خود باشید، در این نقطه توانایی‌های خود را فراموش کرده اید.
نقاط قوت خود را به خاطر بسپارید. با این کار در رقابت درسی خود دچار عقب ماندگی نمی‌شوید.

برای مثال شاید شما نتوانید آزمایش‌های تجربی را خیلی عالی انجام دهید. اما وقتی صحبت از نوشتن یک مقاله نظری می‌شود، در کلاس رقیبی نخواهید داشت.

چیزی را که شما را خاص می‌کند از دست ندهید. اگر مدام با خود فکر کنید که به اندازه ی یک شخصی باهوش نیستید و نمی‌توانید مانند او خوب باشید،

در واقع با این کار خود را متوقف می‌سازید. با فکر کردن به توانایی‌های خود یک احساس مثبت را جایگزین این تفکر کنید.
به این جمله فکر کنید: من همیشه بهترین تلاشم را می‌کنم و در روش خودم باهوش هستم.

خود را با افراد مثبت احاطه کنید

خود را با افراد مثبت احاطه کنید

از تنش‌های رقابتی و ناسالم با هم دوره ای‌های خود پرهیز کنید.
دوستانی پیدا کنید که شما را تشویق می‌کنند و باعث می‌شوند احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

این کار به شما در یک رقابت درسی کمک می‌کند. در انجمن‌ها یا تشکل‌های علمی‌می‌توتنید افراد همفکر خود را پیدا کنید و با آن‌ها دوست شوید.

وقت خود را برای افرادی که شما را تحت فشار قرار می‌دهند، محدود کنید. این افراد شامل کسانی می‌شوند که وقتی در کنار شما هستند به شما احساس بدی دست می‌دهد.

در مورد احساسی که با دوستان خود دارید فکر کنید. دوستان خوب آرزوی موفقیت شما را دارند. در زمانی که شما اشتباه می‌کنید به حمایت شما می‌پردازند.

 نمرات خودتان را بطور خصوصی نگه دارید

به اشتراک گذاشتن نمرات آزمون و معدل ترم می‌تواند رقابت درسی ناسالم را ایجاد کند.
حتی اگر واقعاً نمره خوبی گرفتید، از رجز خواندن برای دوستان و همکلاسی‌های خود اجتناب کنید. در عوض، از درون به خودتان افتخار کنید.

البته نمرات و معدل خود را می‌توانید به کسی که به او کاملا اعتماد دارید بگوئید. این اشخاص می‌تواند دوست صمیمی‌ یا شریک زندگی شما باشد.

از طرف دیگر اگر در یک آزمون نمره خوبی نگرفتید، اصلا تحت فشار قرار نگیرید. لزومی‌ندارد آن را به همه اعلام کنید. در عوض تلاش کنید که دفعه ی بعد بهتر عمل کنید. البته این موضوع کاملا به احساس شما بستگی دارد.

اگر با اعلام نمره ی بد خوب مشکلی ندارید، می‌توانید با دیگران راجع به نمره خود صحبت کنید.

خصوصی نگه داشتن نمرات به شما کمک می‌کند تا بر خود تمرکز کنید و از رقابت با همکلاسی‌های خود اجتناب کنید.

نمرات تنها معیار موفقیت نیست. اگرچه آنها مهم هستند. ولی شما به مدرسه و دانشگاه می‌روید که چیزهای جدید یاد بگیرید.
آنچه را که به آن علاقه دارید پیدا کنید.هرگز اجازه ندهید ترس از گرفتن نمره بد، هیجان شما را برای یادگیری کاهش دهد. نمرات مهم هستند ولی یادگیری مهم تر از کسب نمرات بالا هستند.

 

خوشگذرانی و تفریح

زندگی خارج از مدرسه را حفظ کنید.

این به شما کمک می‌کند تا همه چیز را در یک چشم انداز نگه دارید. انجام دادن تکالیف و درس‌های خود برای موفقیت در مدرسه و دانشگاه خوب است.

اما دوست داشتن، گذراندن وقت با خانواده و دنبال کردن سرگرمی‌ها و علایق شما نیز مهم است. آخر هفته را با دوستان خود برنامه ریزی کنید. به سرگرمی، مهمانی و بازی‌های مختلف بپردازید.

برای کاهش استرس و اضطراب خود به ورزش یپردازید. اینها همه اقداماتی هستند که به عنوان فعالیت‌های غیر درسی می‌توانید انجام دهید.

وقت گذاشتن برای برنامه‌های غیر درسی می‌تواند به شما کمک کند تا هنگام بازگشت به درس احساس شادابی داشته باشید. وقتی که درس‌های خود را با کمال شادابی مطالعه می‌کنید، در رقابت درسی خود نیز موفق تر خواهید بود.

از تقلب خودداری کنید

صادق باشید و صداقت خود را حفظ کنید.

تقلب حتی اگر به شما کمک کند نسبت به همکلاسی‌های خود احساس برتری کنید، باعث نمی‌شود در دراز مدت احساس خوبی داشته باشید. فقط کار خود را انجام دهید و در حین امتحان یادداشت نبرید یا از تلفن خود برای تقلب استفاده نکنید.

تحقیقات نشان داده است تقلب می‌تواند بر روان شما تأثیر بگذارد. همچنین اگر گرفتار شوید و به آن عادت کنید می‌توانید با مشکلات جدی روبرو شوید.

 از یک مشاور کمک بگیرید

می‌توانید از کمک یک مشاور در جهت ساماندهی به امور درسی خود استفاده کنید.
مشاور می‌تواند با شما همکاری کند تا راه‌هایی برای مدیریت امور درسی خود پیدا کنید.

بدین ترتیب با تدوین یک برنامه منظم به شما در پیشرفت درسی کمک می‌کند.

همچنین باعث می‌شود که شما اصولی و حساب شده گام‌های خود را برای انجام تکالیف درسی خود بردارید. احساسات شما نیز کنترل می‌شود و کمتر دچار سردرگمی‌ و گیجی می‌شوید.

به یاد داشته باشید که داشتن مشاور اصلا ایرادی ندارد و به هیچ وجه عیب نیست. حتی قوی ترین دانش آموزان هم گاهی احتیاج به راهنمایی و کمک دارند. هرگز از داشتن یک مشاور خوب احساس شرم نکنید.

تا اینجا نکاتی راجع به رقابت درسی برای خود دانش آموزان ودانشجویان بیان شد. نکاتی که در بالا ذکر شد منحصرا برای محصلین بود و آنها خود باید این نکات را رعایت کنند.

در ادامه نکاتی مفید برای معلمین شرح داده می‌شود. معلمان و آموزشگران می‌توانند با عمل به نکات زیر، محصلین خود را در جهت درست رقابت درسی قرار دهند.

بر همکاری تأکید کنید

دانش آموزان را به صورت گروهی مرتب کنید و از آنها بخواهید یک پروژه را با هم تکمیل کنند.

وظایف و نقش‌های درون هر گروه را با توجه به توانایی‌های افراد تقسیم کنید.

هر فردی که توانایی شاخص تری دارد، وظیفه خاصی را برای او اختصاص دهید. نقاط قوت افراد را برای این کار در نظر بگیرید. دانش آموزان را تشویق کنید تا در بحث‌های کلاسی به نکات یکدیگر به طور سازنده و محترمانه پاسخ دهند.

این کار باعث می‌شود دانش آموزان نقش همکاری را بسیار بهتر از رقابت احساس کنند. برای ایجاد فضای جامعه نگر، کار دانش آموزان را در سرتاسر کلاس نمایش دهید.

همچنین به جای استفاده از واژه “من” از “ما” استفاده کنید. این کار بسیار به روند جامعه نگری دانش آموزان کمک می‌کند.

به دانش آموزان اهمیت گوش دادن به یکدیگر را بیاموزید

اهمیت گوش دادن به یکدیگر را آموزش دهید.

این به بچه‌ها کمک می‌کند تا دانش آموزان دیگر را به عنوان همسالان و افرادی که می‌توانند از آن‌ها چیزی یاد بگیرند ببینند. به جای اینکه صرفا آنها را رقیب خود بدانند و در یک رقابت ناسالم درسی قرار بگیرند.

به دانش آموزان خود مهارت گوش دادن فعال را بیاموزید. آن‌ها باید بتوانند به توضیحات دیگران گوش کنند. سوالات خود را بپرسند و از منتظر جواب خود باشند. برای انجام این کار، سعی کنید بحث‌های کلاسی فعال را به برنامه درسی معمولی خود اضافه کنید.

دانش آموزان را برای رقابت درسی سالم تشویق کنید

هنگام صحبت با کلاس از مقایسه دانش آموزان با یکدیگر خودداری کنید. قرار دادن آنها در مقابل یکدیگر می‌تواند فشار تحصیلی ناسالم را افزایش دهد.

مقایسه منجر به ایجاد فضای رقابتی تر و حتی انگیزه بیشتر برای تقلب می‌شود.

آنها دست به هرکاری برای پیشبرد اهداف مد نظر می‌زنند. به دانش آموزان انگیزه دهید تا بهترین کار خود را انجام دهند. طوریکه با انجام هر تکلیف نسبت به دفعه پیش خود پیشرفت کنند.

از دانش آموزان نسبت به نقاط قوت و ضعف شان انتظار داشته باشید. همچنین متناسب با توانایی آنها در پیشرفت کارهایشان انتظار ایجاد کنید. برای مثال از کسی که نمره ی اولیه او در درسی ۱۰ است، انتظار نمره ی ۲۰ نداشته باشید.

همینطور نباید این توقع را در خود او ایجاد کنید تا از نمره ی ۱۰ به ۲۰ برسد. پیشرفت تدریجی و معقول را مد نظر قرار دهید.

 

دانش آموزان را راهنمایی کنید تا شکست را یک فرصت یادگیری بدانند

فضای رقابتی ترس از شکست را تقویت می‌کند.
با آموزش این نکته که شکست بخشی از فرایند یادگیری است. و همچنین نشان دهنده ی عدم مهارت آنها در این درس نیست، دیدگاه دانش آموزان را در این زمینه تغییر دهید. برای انجام این کار سعی کنید دانش آموز را نسبت به نتیجه ی حاصل شده تحسین کنید.

برای مثال اگر کسی از نمره ی ۸ در درس ریاضی به نمره ۱۵ رسید، خب این کار بزرگی است. دانش آموز را نسبت به پیشرفت تقریبا ۲ برابری او تشویق کنید نه نسبت به خود نمره. این کار باعث درک بهتر دانش آموز در رقابت درسی با خود می‌شود.

انتظارات خود را کاملا روشن بیان کنید

هر هفته اهداف آموزشی را برای کلاس تعیین کنید. آنها را به دانش آموزان خود اطلاع دهید. به دانش آموزان دستورالعمل‌های مفصلی در مورد چگونگی تکمیل کار در کلاس و تکالیف خانه بدهید.

در صورت عدم اطمینان از انجام تکالیف، آنها را تشویق کنید تا سوال کنند. اگر دانش آموزان ندانند یا درک نکنند که چه چیزی از آنها انتظار می‌رود،

ممکن است دلسرد شوند. همچنین خود را در یک فضای رقابت درسی ناسالم با دانش آموزان قوی تر می‌بینند. همین امر تاثیر منفی بر آنها خواهد داشت.

همچنین انتظارات روشنی برای دانش آموزان خود در مورد آنچه که به عنوان تقلب محسوب می‌شود تعیین کنید.

اگر کسی در حال تقلب است، برای او عواقبی ایجاد کنید. و دانش آموزان را از عواقب احتمالی آگاه سازید. مشکلات اخلاقی تقلب را به دانش آموزان خود نشان دهید.

ارزش‌های مثبت مانند صداقت، رو راستی و احترام را به دانش آموزان بیاموزید. بنابراین تمایل کمتری به تقلب پیدا خواهند کرد.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x