تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن با ۶ تکنیک عالی

راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن با 6 تکنیک عالی

خوشبختانه راه های موثر زیادی برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن و رسیدن به آنچه می خواهیم وجود دارد.

انگیزه می آید و می رود. به همین دلیل یاد بگیرید چگونه می توانید انگیزه خود را برای درس خواندن ثابت نگه دارید و یا  افزایش دهید.

اگر شما هم برای درس خواندن اراده و انگیزه کافی ندارید، با ما همراه باشید تا ساده ترین و موثرترین راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن را به شما معرفی کنیم.

۶ مورد از برترین و موثرترین راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

6 مورد از برترین و موثرترین راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن
تعداد افرادی که از درس خواندن لذت می‌برند بسیار کم است. شاید عده زیادی به مطالعه و خواندن کتاب علاقمند باشند؛ اما کتاب‌های درسی نه!

چرا این اتفاق می‌افتد؟ چه چیزی باعث می‌شود با وجود اطلاع از اهمیت درس خواندن، از آن فاصله بگیریم؟

ایجاد انگیزه‌های صحیح می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند که از درس خواندن غافل نشوید و اراده شما را قوی کند.

زمانی که انگیزه و اراده کافی داشته باشید می‌توانید ساعت‌ها درس بخوانید و از آن لذت ببرید.

با ما همراه باشید تا مهم‌ترین راه‌ های ایجاد انگیزه برای درس خواندن را باهم بررسی کنیم.

۱. هدف‌گذاری صحیح؛ اساسی‌ترین مورد از راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

هدف‌گذاری صحیح؛ اساسی‌ترین مورد از راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

یکی از بهترین و مهم‌ترین راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن، مشخص کردن هدف است.

هدف دقیق خود را مشخص کنید؛ با درس خواندن می‌خواهید به چه چیزی برسید؟

یک پاسخ کامل برای این سؤال بنویسید؛ سپس به رؤیاپردازی و تصویرسازی ذهنی بپردازید.

تصور کنید که به هدف خود رسیده‌اید؛ این احساس موفقیت و شادی خود را خوب به خاطر بسپارید. هنگامی‌که انگیزه کافی برای درس خواندن نداشتید به اهداف خود فکر کنید تا انرژی بگیرید.

یک اصل مهم در مورد هدف‌گذاری، تقسیم هدف است. رسیدن به یک هدف بزرگ سخت‌تر از رسیدن به چندین هدف کوچک است؛ بنابراین اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید تا راه رسیدن به آن هموارتر شود.

۲. برنامه‌ریزی اصولی

از یک برنامه‌ریزی روزانه خوب استفاده کنید.

دقیقاً مانند اهدافتان، کارهای خود را نیز به بخش‌های کوچکی تقسیم کنید تا از انجام آن خسته نشوید. تعداد کارهای بالا با حجم پایین برای یک روز در نظر بگیرید؛ در این حالت وقتی حتی یک کار کوچک را به سرانجام می‌رسانید، برای به پایان رساندن دیگر کارهای خود نیز حریص می‌شود.

فرض کنید قرار است ۱۰۰ صفحه از یک کتاب را در یک روز بخوانید. در برنامه‌ریزی روزانه خود، خواندن ۱۰۰ صفحه را به‌عنوان یک کار قرار ندهید.؛ می‌توانید خواندن هر ۱۰ صفحه یا ۲۰ صفحه از کتاب را به‌عنوان یک کار در نظر بگیرید. برنامه‌ریزی صحیح و مطابق با توانایی‌هایتان، یکی از اصولی‌ترین راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن است.

۳. ایجاد انگیزه برای درس خواندن با تشویق

ایجاد انگیزه برای درس خواندن با تشویق

تشویق یکی از مؤثرترین راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن است.

به ازای هرچند ساعت درس خواندن یا خواندن بخش‌هایی خاصی از درس که پیچیدگی‌هایی برایتان دارد، خودتان را تشویق کنید.

برای همه ما پیش‌آمده است که هنگام یک امتحان مهم هیچ انگیزه‌ای برای درس خواندن نداریم؛ برخی مواقع هم درک یک درس به حدی برایمان سخت است که فکر می‌کنیم اگر آن را بخوانیم هیچ تأثیری ندارد؛ در این مواقع نباید از اهمیت تشویق غافل شد. خودتان را به یک غذای خوب دعوت کنید، چیزی که لازم داشتید را برای خود بخرید، یک گشت‌وگذار عالی برای خودتان تدارک ببینید تا به ایجاد انگیزه برای درس خواندن کمک کنید.

نکته بسیار مهمی که در مورد تشویق وجود دارد این است که تشویق نباید همیشگی باشد؛ اگر هرروز برای خود جایزه‌ای مقرر کنید پس از گذشت مدت‌زمانی دیگر هیچ احساسی به آن نخواهید داشت. تشویق را بگذارید برای زمانی که به معنای واقعی درس خواندن برای شما یک چالش بزرگ است.

۴. تأثیر استراحت بر ایجاد انگیزه برای درس خواندن

تأثیر استراحت بر ایجاد انگیزه برای درس خواندن

هر کاری که بدون وقفه انجام شود، همراه با خستگی است؛ حتی اگر بی‌وقفه مشغول خوش‌گذرانی باشید، بازهم دل‌زده و دلسرد خواهید شد.

استراحت یکی از راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن است که ازقضا یک بخش جدانشدنی هم هست. برای زمان‌های کوتاهی که درس می‌خوانید یک استراحت کوتاه در نظر بگیرید و برای طولانی‌مدت یک استراحت خوب و کامل در نظر بگیرید.

به‌طور مثال می‌توانید پس از چند ساعت درس خواندن، یک موسیقی گوش کنید، زمان کوتاهی را صرف دیدن فیلم موردعلاقه‌تان بکنید و کارهایی از این قبیل که باعث می‌شود حالتان خوب شود و انرژی بگیرید.

وقتی چندین روز برای یک امتحان مهم، سخت درس خواندید می‌توانید از استراحت‌های طولانی‌تر استفاده کنید. با دوستان خود بیرون بروید، با خانواده به یک تفریح خوب بروید و یا کارهایی انجام دهید که واقعاً باعث می‌شوند احساس خوبی پیدا کنید.

۵. استمرار

بعضی از روزها هیچ‌کدام از راه ‌های ایجاد انگیزه برای درس خواندن مؤثر نیستند! این‌یک اتفاق کاملاً طبیعی است؛ اما اجازه ندهید تعداد این روزها زیاد شود.

در این مواقع لازم است تا به خودتان یادآوری کنید که «استمرار راز موفقیت است». استمرار داشته باشید، حتی زمان کمی درس بخوانید تا در پایان روز احساس خوبی داشته باشید.

در بعضی ساعات از روزهای خاص، انرژی و انگیزه درس خواندن به‌طور کل از بین می‌رود و ما دچار بی انگیزگی میشویم.

در این مواقع درس خواندن را به ساعتی دیگر از همان روز موکول کنید؛ اما به زمان‌بندی خود پایبند بمانید. اگر درس خواندن را گذاشتید برای ۳ ساعت بعد، بعد از ۳ ساعت بدون هیچ بهانه‌ای شروع کنید. استمرار داشتن پس از مدتی به‌صورت غیرمستقیم به ایجاد انگیزه برای درس خواندن کمک می‌کند.

۶. مقایسه

هیچ انسانی با انسان دیگر قابل‌مقایسه نیست.

شرایط همه باهم متفاوت است؛ بنابراین حق ندارید خودتان را هیچ‌کس مقایسه کنید. تنها موردی که در آن حق مقایسه دارید، مقایسه خودتان با خودتان است.

فعالیت‌هایی که امروز انجام دادید را فعالیت‌هایی که روز قبل انجام دادید مقایسه کنید. از خودتان پیشی بگیرید و تلاش کنید هرروز در درس خواندن پیشرفت کنید.

پیشرفت در درس خواندن تنها به معنی افزایش ساعات درس خواندن نیست؛ کیفیت درس خواندن را ارتقا ببخشید یا به سمت درس‌هایی بروید که چالش‌برانگیزتر هستند.

یکی از هیجان‌انگیزترین راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن، مقایسه و مسابقه با خودتان است. دستاوردهای خودتان را ثبت کنید و تلاش کنید تا به دستاوردهای بزرگ‌تر و بیشتری برسید.

توصیه‌هایی در مورد راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

عوامل زیادی هستند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن معرفی کرد.

درواقع ایجاد انگیزه برای درس خواندن ممکن است در هر فرد متفاوت باشد؛ اما برخی از مسائل به‌صورت غیرمستقیم تأثیرات زیادی بر ایجاد انگیزه برای درس خواندن دارند.

– هیچ‌گاه از اهمیت خواب غافل نشوید؛ اگرچه خواب تأثیر مستقیم بر انگیزه شما ندارد اما باعث می‌شود کیفیت درس خواندن شما بالاتر برود. خستگی و خواب‌آلودگی هم باعث می‌شود که تمرکز خود را از دست بدهید و تلاش‌هایی که می‌کنید بی‌فایده باشد. در این حالت انگیزه خود را برای درس خواندن از دست خواهید داد.

– ورزش کردن یکی از مواردی است که باعث ایجاد انرژی در شما می‌شود. تلاش کنید روزانه زمانی را به ورزش اختصاص دهید. بهتر است هر صبح این کار را بکنید تا انرژی بیشتری برای شروع درس خواندن داشته باشید. ورزش هم به‌صورت مستقیم بر ایجاد انگیزه برای درس خواندن تأثیری ندارد؛ اما انرژی بیشتر باعث یادگیری بهتر و درنتیجه انگیزه برای درس خواندن می‌شود.

– تغذیه سالم یکی دیگر از مواردی است که به‌صورت غیرمستقیم به ایجاد انگیزه برای درس خواندن کمک می‌کند. تلاش کنید تغذیه خوب و منظمی داشته باشید. احساس گرسنگی بیش‌ازحد و حتی غذا خوردن زیاد باعث می‌شود انرژی درس خواندن نداشته باشید.

– کتاب بخوانید! خواندن کتاب‌های انگیزشی یکی از راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن است. کتاب‌های انگیزشی باعث می‌شوند تا هدف شما ارزش بیشتری برایتان پیدا کند و درعین‌حال باعث می‌شود برای رسیدن به آن مصمم شده و بااراده و انگیزه بیشتری گام بردارید.
ایجاد انگیزه برای درس خواندن فرمول خاصی ندارد؛ تلاش کنید خودتان را خوب بشناسید تا راه های جدیدی برای ایجاد انگیزه در خود پیدا کنید.

 

-استفاده از جملات انگیزشی درسی یکی دیگر از راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن است.زمان هایی که افکار منفی  را از درس خواندن دلسرد میکنند جملات انگیزشی بهترین راه برای با انگیزه ماندن است.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x