تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

کمک به دیگران چه فوایدی دارد،داستان و شعرهای کمک کردن

کمک به دیگران چه فوایدی دارد

 

در تمام دنیا هر انسانی احتیاج به محبت و دوستی دارد، اگر می‌شد کمک به دیگران می‌توانست دنیای تیره را روشن‌تر کند‌.

اما چه راهی به غیر از کمک کردن به دیگران می‌تواند احساس رضایت و شادی را در شما ایجاد کند؟
کمک به دیگران راه ساده‌ای برای خوشحال کردن یکدیگر می‌باشد و علاوه بر اینها مؤثرترین روش برای پیدا کردن حس خوب است.

لذت کمک به دیگران قابل مقایسه با هیچ چیز نیست

لذت کمک به دیگران قابل مقایسه با هیچ چیز نیست

کار نیک‌ تنها لذتی که برای انسان به ارمغان می‌آورد، احساس شادمانی و سرزندگی در طول زندگی است.
کمک کردن به دیگر هم نوع خود مانند چرخه‌ی زمین است و اگر به انسان‌ها، یا حتی حیوانات و گیاهان محبت کنید قطعا روزی منفعت نیکی شما به خودتان برمی‌گردد‌.

تمام تحقیقات علمی و پژوهشی مزایای این رویکرد را تاکید می‌کنند و اثبات دارند که مزیت کمک کردن به دیگران مزایای روانی و جسمی را برای هر انسانی کنار می‌گذارد‌، این روش نوعی عمل فداکارانه محسوب می‌شود.

کمک به دیگران ویژگی‌های زیادی دارد، اما بیشتر از همه کسانی که کار نیک انجام می‌دهند تأثیر گذار هستند و باعث می‌شوند انسان‌های دیگر نیز کمک کنند. اما کمک کردن هم باید اندازه‌ای داشته باشد.

در نهایت محبت زیاد باعث دلزدگی می‌شود و ممکن است افراد بسیاری شما را از انجام آن منع کنند. به این دلیل که کمک‌های زیادی گاهی دچار خسارت‌های زیان بار هستند و به عبارتی همانطور که مفید است می‌تواند مضر هم باشد. کمک کردن زیباست اما به یاد داشته باشید که نیکی شما خسارت وارد نکند.

یک ضرب المثل زیبا از کمک به دیگران می‌گوید «پشیمان نگردد کس از کار نیک ، نکوتر ز نیکی چه چیزست‌ و یک» این سخن زیبا از اسدی توسی به درک بالایی احتیاج دارد و اینکه گفته می‌شود هیچ یک از کسانی که کار نیک انجام می‌دهند از کار خود پشیمان نیستند.

داستان کوتاه کمک به دیگران

داستان کوتاه کمک به دیگران

پسر فقیری در حال گذر از جنگل بود و چند چوب را حمل می‌کرد.
وسط راه پیرمردی را دید که از گرسنگی درد داشت و می‌خواست به او مقداری غذاها بدهد اما آب و نانی نداشت. بنابراین به راه خود ادامه داد، دوباره آهوی تشنه‌ای دید و خواست به او آب بدهد اما برای خودش آبی نداشت. بنابراین به راه خود ادامه داد.

سپس مردی را دید که می‌خواست اردو بزند ولی چوب نداشت. پسر مشکل را از او پرسید و چوب‌های خود را به او داد، مرد در عوض نان و آبی می‌دهد. حالا پسر به پیرمرد بازگشت و او را غذا داد و مقداری از آب را به آهو داد، آنها بسیار خوشحال شدند و پسر با خوشحالی به راه خود ادامه داد.

روزی پسر از تپه سقوط کرد، او درد زیادی داشت و نمی‌توانست حرکت کند هیچکس نبود که یاری به او برساند. سرانجام پیرمردی که کمکش کرده بود به سرعت آمد و او را از تپه بالا کشید. پاهای پسر بسیار زخمی بودند و آهو زخم‌هایش را دید به جنگل دویید‌ و چند گیاه آورد تا زخم‌ها را بپوشاند. همه خوشحال بودند که به یکدیگر کمک کردند‌.

پسری که روزی به دو نفر کمک کرد در دو مشکل خود کسانی به کمک او آمدند. خوبی‌ها هر چقدر که کوچک باشند باز هم ارزشمند خواهند بود و به همان اندازه منفعت خواهید برد. از جمله خوبی کمک کردن عاقبت بخیری و دعای خیر دیگران است که در طول زندگی سربلند و بدون ذلت زندگی خود را ادامه خواهید داد.

کمک کردن به دیگران درست مثل چرخه باران است و اگر کمک‌ها بیشتر رخ بدهند، باران رحمت بیشتری خواهد بارید و جهان در هر کجا زیبا خواهد شد. قطعا کسانی که به دیگران کمک می‌کنند، روزی در دست و پنجه نرم کردن مشکلشان کسی برای یاری به آنها پیدا می‌شود‌.

معجزه کمک به دیگران

معجزه کمک به دیگران

کمک کردن دیگران به عنوان معجزه‌های الهی محسوب می‌شود، وقتی گرسنه‌ای سیر می‌شود و تشنه‌ی سیراب این‌ها از معجزات کمک و محبت محسوب می‌باشند‌.

گاهی اوقات برای شما مشکلاتی بوجود می‌آید که توان حل کردن آنها‌ را ندارید و در همین لحظات معجزات کمک به سوی شما سوق داده می‌شود و گره‌ی کارهایتان گشوده خواهد شد.

خیلی اوقات مردم بدون آن که اطلاع داشته باشند برای معجزه‌ها دعا می‌کنند و نمی‌دانند که خودشان میتوانند‌ معجزه‌ای برای دیگران باشند. خداوند خالق تمام هستی این دنیا را طوری آفریده که یکی به دیگری و دیگری به دیگری کمک کند.

وقتی از معجزه کمک صحبت می‌کنیم منظور این نیست که مرده‌ای را زنده کنید یا به خشکسالی روزگار پایان دهید.

معجزه یعنی بتوانید کودک بی‌پناهی را در پناهگاه امن قرار دهید و یا زن بی‌پرستی را شاغل کنید. بهترین معجزات کمک این است که اگر اطرافتان نیازمند یا آسیب پذیری دیدید، دستش را بگیرید و او را بلند کنید. کمک کردن از معجزات یاری رساندن ما الهام می‌گیرند.

اما معجزه کمک به دیگران، معجزه‌ای دیگر در زندگی شما رقم می‌زند. وقتی در مشکلات سخت گرفتار هستید و دیگر کار از کار گذشته به طرز عجیبی همه‌ی کارها یکی پس از دیگری حل می‌شوند و این به خاطر خوبی‌هایی است که در حق دیگران انجام داده‌اید.

بی‌دلیل نیست حتی خود علم اثبات کرده که معجزه کمک به دیگران واقعا معجزات بسیاری در زندگی خودمان قرار می‌دهد. زمانی که در سختی هستیم، درست همان لحظه معجزه‌ها پیدا می‌شوند و ما را شگفت زده می‌کنند. هر چقدر بیشتر به دیگران کمک کنید معجزات زیادتری در زندگی خواهید دید.

در زمان‌های دور وقتی که مردم در تکنولوژی قرار نداشتند و زندگی‌ها ساده بود. آنها به یکدیگر حتی با چیزهای خیلی کم مدد می‌رساندند و برای زندگی یکدیگر مانند معجزه بودند که می‌توانستند از پس همه‌ی مشکلات بربیایند.

فواید کمک به دیگران

فواید کمک به دیگران

کمک کردن به دیگران احساس خوب و سبکی در ما ایجاد می‌کند و در این قسمت به چند فواید کمک به دیگران می‌پردازیم.

  1. احساس خوب

مدت زمان طولانیست که همه ما میدانیم کمک کردن به دیگران احساس خوبی در انسان ایجاد می‌کند.

اما اخیراً تحقیقات محققان نشان داده که علاوه بر احساس خوب، تغییرات فیزیولوژیکی در انسان ایجاد می‌کند و زمانی اتفاق می‌افتد که ما به دیگران کمک می‌کنیم؛ این تغییرات شامل فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک و سمپاتیک که به واسطه دوپامین انجام می‌شود. باعث می‌شود احساس شادی و سرزندگی در ما افزایش پیدا کند به عبارتی در دنیای علم به معنای ارتفاع اخلاقی است.

  1. افزایش عزت نفس

انسان مانند هر موجود دیگری به محبت و کمک احتیاج دارد. کمک کردن به دیگران باعث می‌شود احساس توانمندی داشته باشیم و ما همچنین می‌توانیم نقش خود را در دنیا ببینیم. کمک کردن به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از هویت خود داشته باشیم.

  1. تغییر دید به زندگی

چشم انداز ما در زندگی تغییر می‌کند و شاهد اعمال محبت‌های دیگری خواهیم بود. به طور معمول وقتی اثرات مثبت محبت را در زندگی دیگران می‌بینیم‌ باعث می‌شود که دید مثبت و عمیق‌تر به زندگی داشته باشیم.

  1. پرورش دوستی

وقتی به دیگران کمک می‌کنید، فرصت ملاقات با آدم‌های جدید فراهم می‌شود و ارتباط شما با جوامع زیادتر خواهد بود. از این جهت در ارتباط حضوری به کاهش احساس انزوا و تنهایی کمک می‌کنید و با افراد تازه‌ای دوست می‌شوید.

  1. افزایش طول عمر

به گفته‌ی محققان داوطلبان کمک‌رسان به طور مرتب اضطراب خود را کاهش می‌دهند و درگیر بیماری‌های روحی و روانی نیستند. از این جهت کمک یکی از راه های افزایش طول عمر و رضایت از زندگی می‌شود‌.

پیشنهاد می‌کنم مهربان باشید و به یکدیگر یاری و محبت برسانید چرا که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. با این وجود در کمک به دیگران هیچ دلیلی وجود ندارد که از زندگی خسته شوید و دوستان زیادی نداشته باشید بلکه از طریق این راه هم به دیگران کمک می‌کنید و هم ارتباطات خود را افزایش می‌دهید.

کمک کردن به فقرا و سلامت بدن

از آرزوهای مهم هر انسانی تندرستی و سلامتی می‌باشد.
چون در نبود سلامتی انسان قادر به هیچ کاری نخواهد بود. تا وقتی که سلامت هستیم اما قدر آن را نمی‌دانیم اما وقتی به مریضی یا دردی دچار می‌شویم اهمیت سلامتی دو چندان می‌شود.
به اطراف خود نگاه کنید، کسانی که سلامت بدن ندارند حاضرند همه‌ی دار و ندار خود را خرج کنند تا یک روز سرپا شوند.

سلامتی از بزرگترین حسنات خداست که در اختیار انسان قرار داده و باید سعی کنیم به روش‌های مختلف از آن مراقبت کنیم. اما یکی از رفتارهایی که باعث سلامت در بدن انسان می‌شود عمل کمک به دیگران است. وقتی ما به فقیر یا نیازمندی کمک می‌کنیم، از چشم خدا دور نخواهد ماند و روزی جواب محبت‌ خود را خواهیم گرفت.

اما کمک به فقرا چه مزایایی دارد. شاید برایتان غیر قابل باور باشد ولی این مزیت باعث تغییر و تحولات بزرگی در زندگی خودمان خواهد بود. به طوری که هر روز شادتر از روزهای دیگر به زندگی ادامه می‌دهیم. همیشه لبخند می‌زنیم و گره از کارهایمان باز می‌شود.

اما چگونه می‌توانیم به نیازمندان کمک کنیم؟

در لیست زیر می‌تواند جواب سوال خود را پیدا کنید.

  1. در حد توان تامین غذایی یک خانواده نیازمند را به عهده بگیرید.
  2. در کمک هزینه‌های بیماران نیازمند و فقیر می‌توانید کمک مالی کنید.
  3. در هزینه‌های مالی مدرسه کودکان نیازمند شرکت کنید.
  4. به نیازمندان خدمات پزشکی رایگان هدیه دهید.
  5. نیازدواکسیناسیون بیمارستان‌‌های مناطق محروم را تامین کنید.
  6. وسایل شخصی به آن‌ها هدیه دهید.
  7. به دیدار سالمندان بروید و با هدیه دادن لحظات شادی کنارشان بگذرانید.
  8. کسانی که بیکار هستند می‌توانید با پیدا کردن کارهایی به آن‌ها در حوزه فعالیتشان کمک کنید.
  9. به کودکان بی‌سرپرست هدیه بدهید و با آنها ارتباط برقرار کنید.
  10. در خانه نقاشی نیازمندان داوطلب شوید.
  11. در مراکز اهدای خون شرکت کنید.
  12. به کارتن‌ خواب‌ها خواب راحت و آرام را هدیه کنید. (کمک مالی)
  13. به دنبال خیرین باشید تا زندگی فقیری را از سیاهی بیرون بیاورید.
  14. لوازم خانگی قدیمی را اهدا کنید.
  15. خدمات آرایشی رایگان به فقرا هدیه کنید.
  16. برای بهداشت فقرا لوازم شخصی تهیه کنید.
  17. در کمک مالی کودکان شیرده شرکت کنید.
  18. گاهی یک کودک کار را به وعده غذایی مهمان کنید
  19. قرار دادن لباس‌های نو در دیوارهای مهربانی
  20. تهیه‌ی خوراک و مواد غذایی برای نیازمندان
  21. اسکان رایگان کارتن‌ خواب‌ها

مقاله:جملات زیبا و پرمعنا

۲۲. آزاد کردن زندانی‌های بی‌گناه

۲۳‌. تهیه لباس راحتی برای کودکان

۲۴. یاری رسانی به خانم‌های کار

۲۵. تامین بیمه برای خانم‌های فقیر

۲۶. برای حمایت شغلی از فقیران کمپین ایجاد کنید.

۲۷. عضویت در اهدای عضو

۲۸. تجویز و درمان رایگان دندان فقیران

۲۹. کمک در خرید جهیزیه عروسی نیازمندان

۳۰. شرکت در کمک‌ مالی خیریه‌ها

شعرهای کمک به دیگران

نترسد آن که بر افتادگان نبخشاید

که گر ز پای در آید کسَش نگیرد دست

هر آن که تخم بدی کِشت و چشم نیکی داشت

دِماغ بیهده پخت و خیال باطل بست

ز گوش، پنبه برون آر و داد خلق بده

وگر تو می‌ندهی داد، روزِ دادی هست

بنی آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی

نشاید که نامت نهند آدمی

اشعار سعدی دربراه یاری رساندن و کمک

نیستم گل که مرا برگ نثاری باشد

تحفه سوختگان مشت شراری باشد

باغ من دامن دشت است و حصارم سر کوه

من نه آنم که مرا باغ و حصاری باشد

غنچه آبله ام، برگ قناعت دارم

روزی من ز دو عالم سر خاری باشد

تیره روزان جهان را به چراغی دریاب

تا پس از مرگ ترا شمع مزاری باشد

گل داغی که ازو سینه ندزدی امروز

در شبستان کفن لاله عذاری باشد

خس و خاری که ز راه دگران برداری

در دل خاک ترا باغ و بهاری باشد

به شمار نفس افتاد ترا کار و ز حرص

هر سر موی تو مشغول به کاری باشد

زنده در گور کند حشر مکافات ترا

بر دل موری اگر از تو غباری باشد

عشق بیهوده سر تربیت او دارد

صائب آن نیست که شایسته کاری باشد

کلام پایانی

در زندگی باید تلاش کنیم محبت‌ها را افزایش بدهیم و معجزه‌های شگفت انگیز کمک کردن به دیگران  را به تمام دنیا نشان دهیم. هر چه نیکی و کمک کردن بیشتر باشد قطعا دنیا جای بهتری برای زندگی خواهد بود و از همه مهم‌تر ظلم و دشمنی کمتر می‌شود. کاش روزی برسد که دنیا پر از معجزه‌های خوبی و کمک کردن باشد.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وحید

دمت گرم عالی و سپاس از سایت خوبتون

حسین

خدایا شکرت.خدایا هرکس گره از کار بنده ای میگشاید خدایا گره های کور زندگیش را بگشا

حسین

خداوندا به من حس خوب کمک به دیگران عطا کن.خدایا من تز توهستم وتو منبع کمک .محبت.معجزه.یاری وسخاوت هستی مرا نیز مانند خودت قرار بده تا معجزه تو بر روی زمین باشم.هیچ حسی مثل شاد کردن دل گرفتاری نیست .خدایا به ما این حس زیبا را بچشان

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
3
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x