تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونه از مقایسه خود با دیگران دست برداریم؟ راهکار چیست

چگونه از مقایسه خود با دیگران دست برداریم (چگونه مقایسه نکنیم)

بسیاری از افراد فکر می کنند برای دستیابی به موفقیت و جایگاه بالاتر باید خود را با دیگران مقایسه کنند.

در صورتی که قیاس نمودن خود با دیگران می تواند موجب یکنواخت شدن زندگی و از دست دادن انگیزه شما برای رسیدن به موفقیت شود.
بنابراین اگر می خواهید به موفقیت برسید باید از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید.

مقایسه خود با دیگران باعث می شود که دائما غبطه بخورید که در جایگاه آن ها قرار ندارید و تنها مشکلات زندگی خود را ببینید و از ویژگی های مثبت زندگی خود غافل شوید.
به همین منظور در ادامه متا راز قصد داریم شما را با راهکارهای برای رهایی از مقایسه خود با دیگران، به طور کامل آشنا کنیم.

آسیب های مقایسه خود با دیگران

آسیب های مقایسه خود با دیگران

اما چرا نباید خودمان را با دیگران مقایسه کنیم؟ مگر مقایسه کردن موجب تلاش بیشتر و پیشرفت انسان نمی شود؟ پس چرا می گویند که مقایسه خود با دیگران می تواند موجب آسیب های جدی به روحیات ما و عدم پیشرفت زندگیمان شود؟

مقایسه کردن بد نیست. اما در صورتی که این مقایسه کاملا عاقلانه و سودمندانه باشد. بهترین مقایسه، قیاس نمودن خود با خودمان در گذشته است. به این معنی که سعی کنیم بهتر از گذشته خودمان باشیم.

متأسفانه امروزه چشم و هم چشمی و مقایسه های غیرمنطقی در زندگی ها بسیار زیاد شده است. دلیل آسیب زننده بودن این مقایسه ها، این است که شما تنها سمت خوشبخت و خوب زندگی ها را مشاهده می نمایید و نمی دانید که فرد مورد نظرتان چه مشکلاتی را در زندگی تحمل می نماید.

به طور مثال یکی از مخرب ترین روش های مقایسه خود با دیگران، توجه به زندگی های مجازی و مقایسه نمودن خودمان با آن ها است. فضای مجازی مانند یک قاب زیباست که افراد خوشبختی ها و شادی هایشان را در آن به اشتراک می گذارند.

به همین دلیل شما تنها دارایی ها و شادی های آنان را مشاهده می نمایید. زمانی که می خواهید خودتان را با آن ها مقایسه نمایید، احساس می کنید مشکلات شما در برابر آن ها بسیار زیاد هستند و به نوعی نسبت به این افراد خوشبخت نیستید.

همین موضوع موجب می شود تا حسرت بخورید که کاش می شد چند روز به جای آن ها زندگی کنید.

یک جمله بسیار معروف در رابطه با مقایسه خود با دیگران وجود دارد که می گویند” هرگز ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودتان مقایسه نکنید.” این جمله تعریف دقیقی از مقایسه کردن اشتباه را به شما ارائه می دهد.

زمانی که خودتان را با دیگران مقایسه می کنید، تنها خوبی ها و نکات مثبت زندگی آن ها را می بینید. سپس این نکات مثبت را با نکات منفی و مشکلات زندگی خود مقایسه می نمایید.

در نهایت به این نتیجه می رسید که آن ها از شما بسیار خوشبخت‌تر و خوشحال تر هستند. در صورتی که اگر کاملا به زندگی آن ها اشراف پیدا کنید، هرگز حاضر نخواهید بود که حتی چند روز زندگی خودتان را با زندگی آن ها تعویض نمایید.

راهکارهای رهایی از مقایسه خود با دیگران

راهکارهای رهایی از مقایسه خود با دیگران

افرادی که تا به حال بارها به مقایسه خود با دیگران پرداخته اند، فکر می کنند دیگر نمی توانند این عادت را ترک نمایند. اما راهکارهای موثری وجود دارند که با پیروی نمودن از آن ها می توانید این عادت را از بین ببرید و یا از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید از مقایسه های اشتباه و مخرب رهایی پیدا کنید، بهتر است به توصیه های زیر توجه نمایید.

  1. تمرکز روی درون خود: یکی از دلایل مقایسه خود با دیگران این است که شما دائما در حال بررسی تفاوت های ظاهری خود با زندگی دیگران هستید. برای اینکه بتوانید از این عادت رهایی پیدا کنید، بهتر است مرکز توجه خود را تغییر دهید و روی درون خود تمرکز کنید. قطعا که این موضوع کار راحتی نیست. اما ارزش این را دارد که برای انجام آن تمرین کنید. به طور مثال زندگی دیگران را رها کنید و به بررسی نقاط ضعف و قوت خود بپردازید. پس از شناخت آن ها سعی کنید نقاط ضعف خود را از بین ببرید و نقاط قوت خود را تقویت نمایید. باور کنید پس از مدتی به قدری روی این موضوع تمرکز خواهید کرد، که وقتی برای بررسی و ارزیابی زندگی دیگران نخواهید داشت.
  2. یک الگوی منطقی و درست داشته باشید: اینکه شما خود را با یک فرد قیاس نمایید و از زندگی او الهام بگیرید، اصلا کار اشتباهی نیست. اما به شرطی که نخواهید دقیقا شبیه به او شوید. به طور مثال فردی را می شناسید که انسان بسیار محترم و منحصر به فردی می باشد. از طرفی مهارت های فوق‌العاده ای دارد و با کمک آن ها به جایگاه ویژه ای دست یافته است. شما نیز سعی کنید از او الگوبرداری نمایید و به شناخت ویژگی های منحصر به فرد خود بپردازید. سپس سعی کنید با استفاده از آن ها به موفقیت در زندگی دست پیدا کنید.
  3. مدت زمان استفاده از فضاهای مجازی را محدود نمایید: یکی از دلایل اصلی مقایسه خود با دیگران و نارضایتی از زندگی، ارزیابی نمودن زندگی هایی است که در فضای مجازی می بینید. این زندگی ها دقیقا مانند جایی که هستند، مجازی می باشند و بیشتر آن ها نمایش است. بنابراین در دام این مقایسه های اجتماعی نیفتید و گرفتار آن ها نشوید.
  4. شکرگزاری را از یاد نبرید: زمانی که از خداوند مهربان بابت داشته هایتان تشکر می کنید. دائما نقاط مثبت زندگی خود را یادآور می شوید و همین موضوع موجب می شود تا کمتر به مقایسه خود با دیگران بپردازید. از طرفی شکرگزاری انرژی مثبت و فوق‌العاده ای را وارد زندگی شما می کند که، به کمک آن می توانید اتفاقات خوبی را در زندگی رقم بزنید.

با این توصیه ها مقایسه خود با دیگران را فراموش کنید

اگر می خواهید از مقایسه خود با دیگران رهایی پیدا کنید، بهتر است علاوه بر راهکارهای فوق به توصیه های زیر نیز توجه نمایید. این توصیه ها به شما کمک می نمایند تا مقایسه خود با دیگران را از یاد ببرید و به بهترین نحو درگیر زندگی خود و پیشرفت آن شوید.

این توصیه ها به شرح زیر می باشند.

  • بهتر است نوع نگاهتان را نسبت به خودتان تغییر دهید. به جای تمرکز روی نقاط منفی زندگی، نکات مثبت زندگی خود را بررسی نمایید. اگر رفتارهای اشتباهی دارید، بدون آنکه خودتان را سرزنش کنید برای برطرف نمودن آن ها تلاش کنید. اگر نمی دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، بهتر است نکات مثبت و منفی زندگی خود را روی یک کاغذ بنویسید.
  • به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس خود بپردازید. برای اینکه بتوانید از مقایسه خود با دیگران رهایی پیدا کنید، بهتر است روی عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس خود تمرکز کنید. به طور مثال توانایی های خود را بشناسید و آن ها را تقویت نمایید. برای خودتان ارزش قائل شوید و اجازه ندهید کسی زندگی شما را مسخره نماید و به آن بی احترامی کند.
  • با جملات مثبت و محترمانه در مورد خودتان صحبت کنید. اگر می خواهید از مقایسه خود با دیگران رهایی پیدا کنید، خودتان را محترمانه معرفی کنید. به طور مثال زمانی که در جمع هستید و برای کمک به دیگران پیش قدم می شوید، نگویید که “من اصلا برای کار و زحمت به دنیا اومدم” یا “کلا استاد تمیزکاری و کلفتیم”. به جای این جملات بگویید “شما میزبان هستین و کلی زحمت کشیدین، اجازه بدین بهتون کمک کنم.”
  • بدانید که چه زمانی در حال مقایسه خود با دیگران هستید. رفتارهای مقایسه ای را بشناسید. به طور مثال زمانی که در ذهن به مقایسه خود با افرادی می پردازید که در فضای مجازی آن ها را دیده اید. یا افرادی که شرایط کاملا متفاوتی با شما دارند. به این معناست که در حال مقایسه خود با دیگران هستید و این مقایسه کاملا اشتباه است.
  • به تقویت باور و قدرت ذهن خود بپردازید. فراموش نکنید که شما به چیزهایی دست پیدا خواهید کرد که به آن ها باور دارید و رویای آن را در ذهن می پرورانید. این کار انرژی مثبت درونی شما را نیز افزایش می دهد و به شما کمک می نماید تا با دید بهتری به زندگی خود نگاه کنید. از طرفی باورها می توانند زندگی شما را بسازند. به همین دلیل سعی کنید باورهای محدود کننده و منفی را از خود دور کنید و باورهای یاری دهنده را جایگزین آن ها کنید. این کار انگیزه شما را برای موفقیت افزایش می دهد و موجب می شود تا از مقایسه خود با دیگران دست بکشید و تمرکز خود را روی رسیدن به خواسته هایتان بگذارید.

منابع

ramseysolutions

healthline

 


برچسب:

, ,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x