تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

اصول یادگیری مطالب درسی

9 تکنیک معجزه گر و یادگیری آسان برای موفقیت درسی

در هر مقطعی علمی که باشید پروسه یادگیری شما تمام نمیشود و همیشه ادامه دار خواهد بود حتی بعد از فارق التحصیلی که برای داشتن یک شغل مناسب اقدام میکنید، نیاز است تا فرایند یادگیری را ادامه دهید و روز به روز خودتان را ارتقا دهید.

اما این فرایند گاهی اوقات چنان سخت و آزار دهنده میشود که برخی از افراد حاضر هستند که از آن دست بکشند. اما آیا واقعا پروسه یادگیری آسان برای موفقیت درسی وجود ندارد؟

از انواع سبک های یادگیری کدام برای من سریع تر است؟

در این مطلب قرار است به این سوالات شما پاسخ دهیم و در واقع به شما عزیزان ۹ راهکار یادگیری آسان برای موفقیت درسی را معرفی میکنیم تا بتوانیم به شما عزیزان در این مسیر هدفمند کمکی کرده باشیم، پس در ادامه با ما در سایت متا راز همراه باشید.

این تکنیک های معجزه گر در روند یادگیری شما تغییراتی ایجاد میکنند و باعث میشوند که تجربه یادگیری آسان برای موفقیت درسی را داشته باشید.

هر شخصی مهارت های خاصی دارد و به موضوعات متفاوتی نیز علاقه دارد. با توجه به آنها در هر درس و موضوع درسی به یک شکل خاص راید یادگیری را پشت سر میگذارد. منظور ما این است که شما برای مطالعه دروس مربوط به موضوعات علمی به یک شما یادگیری را انجام میدهید و برای فراگرفتن موضوعات مربوط به علم ریاضی، به شکلی دیگر!

اما این ۹ تکنیک یادگیری آسان برای موفقیت درسی برای تمام دروس و موضوعات درسی شما قابل استفاده است. در ادامه به برسی تمام این ۹ تکنیک معجزه گر یادگیری آسان برای موفقیت درسی به طور کامل میپردازیم بنابراین با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

تکنیک های یادگیری آسان برای موفقیت درسی

تکنیک های یادگیری آسان برای موفقیت درسی

این ۹ تکنیکی که در ادامه آنها را برایتان شرح میدهیم، تایید شده هستند و افراد موفق بسیاری از آنها استفاده کردند و به موفقیت درسی رسیدن به همین خاطر نیز این موارد را به دیگران توصیه کردند. ما تمام این موارد مهم و تاثیر گذار را برای ما عزیزان جمع آوری کردیم و در اختیارتان قرار میدهیم. و اما ۹ معجزه یادگیری آسان برای موفقیت درسی عبارت اند از:

  1. شناسایی افراد بلد در حوزه مربوطه
  2. تقویت قدرت تمرکز ذهن
  3. تعیین بازه زمانی برای یادگیری آسان
  4. همیشه یک دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید
  5. استخراج نکات اساسی برای یادگیری آسان
  6. از پاداش و قدرت تحسین کردن فراموش نکنید
  7. حرکت به صورت منظم و پیوسته برای یادگیری آسان
  8. بهترین معلم زمانه ات شو
  9. انگیزه ات را زنده نگه دار و استوار باش

این ها ۹ تکنیک طلایی یادگیری آسان برای موفقیت درسی هستند و یا حتما تمامی آنها را همانگونه که در ادامه میخوانید رعایت کنید تا بهترین نتیجه ها را دریافت کنید.

شناسایی افراد بلد در حوزه مربوطه

یکی از بهترین روش های یادگیری آسان برای موفقیت درسی این است که از میانبر ها استفاده کنید. بله درست متوجه شدید، میانبرها!
چرا زمانی که افراد بسیار زیادی قبل از شما این راه پر مشقت و سخت را طی کردند، به شما کمک نکنند؟! چه اشکالی دارد که راه صد ساله را در کوتاه ترین زمان ممکن یاد بگیرید؟! این موضوع به این معنی نیست که شما باید به سراغ روش های غیر اخلاقی بروید، خیر! تنها منظور ما این است که کمک بگیرید.

افراد بسیار زیادی هستند که در حوزه و سطح علمی که داردی، دقیقا همانند شما قرار گرفته بودند و آن را پشت سر گذاشته اند. شناسایی این افراد که در نوع خود بهترین باشند و تسلط کافی بر موضوع مورد نظر داشته باشند اهمیت بسیار زیادی دارد.

بنابراین باید آنها را با دقت انتخاب کنید و حساسیت های زیادی را به خرج دهید و فاکتورهای مهمی را باید رد کنند تا فرد راهنمای مناسب برای شما باشند. ممکن است بگویید، من خودم استاد و دبیر دارم دیگر چه لزومی به چنین افرادی دارم؟ حرف شما کاملا درست است. دبیرها و استادان شما به بهترین نحو موضوعات علمی را برای شما مطرح میکنند اما آیا میانبرها و یا تکنیک های طلایی و چم و خم کار را نیز به شما میگویند؟؟

خودتان را در نظر بگیرید که در مقاطع پایین تر از سطح آلان خود هستید. ایا برای مثال تجربه شما در دروس ریاضی، درحال حاضر با چند سال پیش یکی است؟ قطعا پیشرفت کرده اید و نکات و تکنیک ها بسیار زیادی را یاد گرفتید. حال اگر در همان زمان که در مقاطع پایین تر بودید، شخصی همین نکاتی را که امروز میدانید در اختیارتان میگذاشت تاثیری در آینده شما و کسب مقام های عالی رتبه تر نداشت؟!

تقویت قدرت ذهن

اینکه بتوانید چندین کار را همزمان انجام دهید بسیار عالی است. این کار باعث تقویت عملکرد شما میشود و برای ارتقای سطح کیفیتی کارکرد مغزتان باید این کار را امتحان کنید و حتی تمرین کنید. اما زمانی که موضوع یادگیری آسان برای موفقیت درسی پیش می‌آید، موضوع حساسیت جدی پیدا میکند. اینکه شما توانایی چند منظوره بودن را داشته باشید عالی است و حتی توصیه میکنیم که آن را ادامه دهید، اما تاکید میکنیم که زمان یادگیری دست از این کار بکشید.

حتی خبره ترین و حرفه ای ترین افراد موفق دنیا هم این کار نمیکنند و بر این باور هستند که باید در مباحث آموزشی و یادگیری تنها بر روی یک موضوع تمرکز کرد. پس در زمان یادگیری لج بازی را کنار بگذرید و سعی نکنید شبیه به ابر قهرمان ها چندین کار را با هم انجام دهید. تمرکز مهمترین اصل موفقیت است. چه در موضوعات درسی، چه در موضوعات کاری و تجاری.

اما برخی از افراد نیز هستند که تلاش خود را میکنند اما باز هم قدرت تمرکز کافی برای طی کردن پروسه یادگیری ندارند و همیشه از این بابت ضربه هایی را میخورند که گاها جبران ناپذیر است. در چنین شرایطی باید چه کرد؟

قدرت تمرکز یک موضوع اکتسابی است و با دانستن نکته هایی و رعایت کردن آنها و در نهایت تمرین کردن، میتوان آن را تقویت کرد و به حداکثر رساند. توضیح دادن درمورد این تکنیک ها زمان زیادی را در این مطلب میگیرد به همین دلیل آن را به طور کامل در مطلبی دیگر توضیح داده ایم که میتوانید به آن سر بزنید و از تجربیات و تکنیک های مهم آن استفاده کنید.

ذهن شما و توانایی های آن همانند یک خمیر بازی است که میتوانید آنها را شکل دهید. بنابراین نگران نباشید و خودتان را با عادت های مثبت ارتقا دهید.

تعیین بازه زمانی برای یادگیری آسان

تعیین بازه زمانی برای یادگیری آسان

یکی دیگر از تکنیک های موثر یادگیری آسان برای موفقیت درسی دانستن مدیریت زمان و برنامه ریزی روزانه است. اگر بخواهم از تاثیرات و فواید برنامه ریزی اصولی و مدیریت زمان آنها برایتان صحبت کنم، این مطلب تا دو روز دیگر زمان میبرد. اما به طور خیلی خلاصه وار چند نمونه از فواید اساسی و بسیار مهم آن را برایتان تشریح میکنم.

برنامه ریزی روزانه و مدیریت زمان برای لیست کارهایتان در تمامی مراحل زندگی به کمک شما می‌آیند و موفقیت شما را تضمین میکنند. یکی از مهمترین مزایایی که برای شما به ارمغان می آورد همین نکته بالایی، یعنی تمرکز است. حتما میپرسی، چگونه زمان بندی باعث یاعث ایجاد تمرکز میشود؟ اجازه دهید برایتان توضیح دهیم.

زمانی که شما برای مطالعه یک درس و موضوعات زیر شاخه آن زمان بندی میکنید، و سعی میکنید تا در بازه های زمانی مشخص شده ای آنها را مطالعه و تمرین کنید، دیگر ذهنتان به مسیرهای متفاوت و حاشیه ای پا نمیگذارد و ثابت میماند. برای مثال اگر بازه های ۳۰ دقیقه ای، که بهترین نوع زمان بندی است را انتخاب کنید، در آن تایم ذهن شما پرش مغزی ندارد و متمرکز است.
در مقابل تایم های طولانی یک ساعته و یا بیشتر را در نظر بگیرید، صداقانه جواب دهید، آیا در چنین شرایطی بعد از گذشت ۴۰ دقیقه ذهن شما دچار پرش ذهنی نمیشود؟ آیا به فکر شامی که دیشب خورده اید و یا دختر خاله تان در تولد چه لباسی پوشیده بود نمی‌افتید؟!!

بنابرین زماند بندی های کوتاه مانند ۳۰ دقیقه بهترین انتخاب هستند. اینگونه هم میتوانید تمامی کارهایی را که در طی آن روز نیاز است انجام دهید، را طی میکنید. هم اینکه زمان های پرت خود را کاهش میدهید و روزتان را مفیدتر و موثرتر پشت سر میگذارید. یکی دیگر از فواید برنامه ریزی و مدیریت زمان این است که شما انگیزه تان را از دست نمیدهید.

همیشه یک دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید

این موضوع کاملا به اثبات رسیده است که ما وقتی مینویسیم بهتر به‌ خاطر میسپاریم و یاد میگیریم. درواقع اگر بخواهیم این موضوع را دقیق برسی کنید، علت اصلی این کار ریشه در موضوعات روانشناسی ذهن و ترفندی روان‌ شناختی دارد که باعث میشوند ما بیشتر دقت و تمرکز کنیم. در واقع زمانی که مشغول نوشتن آموخته های خود هستید، به ذهنتان می‌گویید که این اطلاعات ارزش ویژه ای دارند و باید حتما آن را به‌ خاطر بسپاری!

بنابراین به شما توصیه میکنیم که همیشه یک دفترچه یادداشت به همراه خود داشته باشید تا در طول روز نکات و خلاصه آموخته های خود را در آن یادداشت کنید. انجام این کار نتنها به یادگیری آسان برای موفقیت درسی به مشا کمک میکند، بلکه در زمان برگزاری آزمون هایتان نیز همانند یک کمک کننده اساسی و اهرمی برای مطالعه سریع مطالب عمل میکنند. البته موضوع دیگری نیز وجود دارد که دانستن آن بد نیست.

زمانی که شما درحال نوشتن یک مطلب هستید در واقع درحال یادگیری چند باره آن هستید. اول این که به آن فکر میکنید. دوم اینکه آن را با دست مینویسید. سوم اینکه با چشم هایتان آن را دوباره میخوانید. اگر آن را زمزمه کنید تا گوشهایتان نیز بشوند که، برای چهارمین بار آن مطلب را مرور کرده اید.

استخراج نکات اساسی برای یادگیری آسان

در فرایند یادگیری برای موفقیت درسی مطالعه تمام بخش های درسی اهمیت دارد و شما باید بر تمام آن تسلط داشته باشید. اما چه زمانی نتیجه زحمات خود را میبینید؟ چه زمانی پاداش تلاش برای این پروسه طولانی را خواهید گرفت؟ یا بهتر است بگویم، شما با درس خواند و آموزش دیدن برای چه کاری و چه زمانی در واقع آماده میشود؟

کاملا درست است! شما در نهایت باید برای آزمون نهایی خود آماده شوید تا بتوانید مدرک تحصیلی مقطع بالاتر که همان پاداش زحمات شمایت را بگیرید. یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید به آن همیشه دقت داشته باشید این است که نحوه مطالعه درس برای یاد گیری و نحوه مطالعه درس برای آماده شدن برای آمون باهم تفاوت هایی دارد. اگر شما تا به امروز هر دو را به یک شکل انجام میداید، روش اشتباهی را در پیش گرفته بودید. اما در این مطلب قرار است راهکارهای طلایی برای یادگیری آسان برای موفقیت درسی را یاد بگیرید تا در سریع ترین زمان و راحت ترین حالت ممکن پروسه یادگیری را طی کنید.

بنابراین توضیحات حال باید چه کاری انجام دهیم و از چه روشی استفاده کنیم؟
تکنیک خلاصه نویسی و استخراج نکات طلایی و کلیدی دروس راه حل این موضوع است. زمانی که درحال مطالعه هستید، بعد از اتمام آن مبحث برگه ای را مقابل خود قرار دهید و تمام آنچه را یاد گرفته اید بنویسید. سپس نکات ریز و کاربردی درس را نیز به آن برگه اضافه کنید. این برگه با چنین محتوایی حکم نقشه گنج طلا را در زمان های نزدیک به آزمون دارد.

از پاداش و قدرت تحسین کردن فراموش نکنید

یکی از راه هایی که میتوانید این پروسه طاقت فرسا و سخت را کمی برای خودتان شیرین کنید تا راحت تر ادامه دهید این است که برای خودتان پاداش درنظر بگیرید. نسبت به عملکردی که دارید بازخورد هایی را برای خودتان داشته باشید تا به ادامه دادن ترغیب شوید.

البته در مقابل آن، نباید از هشدار دادن به خود در صورت اشتباه کردن بگذرید. همانند یک پدر سخت گیر با خودتان رفتار کنید و نه شبیه به یک مادر دلسوز که از کنار خطاها به سادگی عبور میکند و با مهربانی های زیادی شما را به اشتباه کردن عادت میدهد. اگر خطلایی کردید به خودتان هشدار دهید و تذکر بدهید که باید این عادت بد را اصلاح کنم.

اما اگر موفق شدید برنامه های روزانه خود را طبق زمان بدی که انجام دادید به درسیت پشت سر بگذرید، همچنین سعی کردید قدرت تمرکز و دقت خودتان را تقویت کنید و درنهایت عملکرد بهتری از چند روز گذشته خود داشتید، از کنار این زحمات به راحتی نگذرید. به خودتان پاداش بدهید و قدران زحماتتان باشید.

حرکت به صورت منظم و پیوسته برای یادگیری آسان

به درستی به یاد ندارد که این جمله را چه شخصی گفته بود و من در چه کتابی آن را خواند، اما حرف پر معنا و از روی تجربه بود که من به شدت آن را قبول دارد. میگوید:

” اگر برای اینکه چیزی را به‌ خوبی یاد بگیرید ۱۰ هزار ساعت زمان بگذارید و آن را تکرارا و تمرین کنید در آن موضوع شما خبره میشیوید. ”

البته منظور ما این نیست که دقیقا برای انجام هر یک از تمرینات درسی خود این همه زمان بگذارید و دراصل آن را برای یک پروسه هدف گذاری شده استفاده میکنند. اما اصل مطلب این است که شما زمانی یاد میگیرید که تمرین کنید و آن موضوع را بارها برای خودتا تکرار کنید.

باز هم این موضوع به روانشناسی ذهن مربوط میشود که میگوید:

” روش کار مغز ما چنین است که هرچه کاری را بیشتر انجام دهیم، برای‌ مان مهمتر جلوه میکند و بیشتر و بهتر در خاطرمان حک میشود. زیرا ذهن از این همه تکرار این را متوجه میشود که این موضوع حیاتی است و باید آن را به خاطر داشته باشم. ”

البته نکته دیگری را باید در این بخش برایتان متذکر شوم، و آن هم این است که تمرین کرد زمانی جواب گو است که مداوم و پیوسته باشد و به صورت منظم آن را طی برنامه ریزی انجام دهید.

بهترین معلم زمانه ات شو

یکی دیگر از راهکارهای طلایی یادگیری آسان برای موفقیت درسی این است که معلم شوید! سعی کنید بعد از این که مبحث مورد نظر و تعیین شده را تمام کردید به یک معلم مسئولیت پذیر و آگاه تبدیل شوید و به دانش آموزهای خیالی و یا یک شخص حقیقی آموزش دهید.

انجام این کر چندید نکته و فایده مثبت و موثر دارد. اولین موضوع این است که شما درحال انجام یک کار پسندیده هستید و رضایت دوستان وآشنایان خود را جلب میکنید و روابط اجتماعی شما را بهبود میبخشد.

دومین موضوع این است که شما برای چندمین بار به طور ویژه آموخته هایتان را مرور و تکرار میکنید و این موضوع به ثبت انها در حافظه بلند مدت شما کمک میکند.

سومین نکته بسیار مهم این است که با انجام این روش متوجه میشوید که آیا مطالبی را که آویخته اید درست و کامل بوده اند یا خیر؟ اینگونه به کم و کسری های اطلاعات خودتان نیز قبل از اینکه دیر شود و نتوان آن را جبران کرد پی میبرید.

پس این روش را دست کم نگیرید و فکر نکنید قرار است مانند دیونه ها با خودتان حرف بزنید، شما باید آموخته هایتان را مرور کنید. چه روشی بهتر از اینکه در پست معلمی قرار بگیرید و با جدیت و دقت بالاتری آن ها ا دوره کنید.

انگیزه ات را زنده نگه دار و استوار باش

یکی از موضوعات مهمی که اکثر دانش جویان و دانش آموزان را کلافه میکند و باعث میشود که از پروسه یادگیری آسان کناره گیری کنند و یا دلسرد شوند این است که به مرور زمان انگیزه و شور اشتیاق اولیه خود را از دست میدهند.

شاید برایتان جالب باشد اما این موضوع کاملا طبیعی است و حتی خود ادیسون هم گاهی اوقات بی انگیزه بوده و از کارها کناره گیری میکرده ! اینکه میخواهید به موفقیت درسی دست یابید دلیل بر این نمیشود که در این مسیر چنین چیزی را تجربه نکنید و اگر به آن رسیدید یعنی شما برای آن کار ساخته نشده اید و آن را رها کنید. هر انسانی در هر مرحله از زندگی اش که باشد بار ها و بارها دچار بی میلی و بی انگیزگی میشود. شما نیز از این قاعده مستثنا نیستید.

بی انگیزه شدن شما را از موقیت دور نمیکند، بلکه کاری نکردن و در آن حالت ماندن و قبول شکست شما را از موفقیت درسی محروم میکند. باید یاد بگیرید که در مواقعی که احساس بی میلی کردید سریعا به دنبال راهکاری برای ایجاد انگیزه دوباره و مضاعف کنید. اینکه در پروسه سخت یادگیری خسته شوید طبیعی است اما فراموش نکنید چه اهدافی و رویاهایی در سر دارید.

این رفتار طبیعی مغز است که بعد از مدتی موضعات جذابیت اول خود را از دست میدهند. بنابراین این وظیفه شما است تا آن انگیزه لازم را دوباره ایجاد کنید. برای ایجاد انگیزه ۱۲ راهکار ویژه و موثر وجود دارد که در یکی دیگر از مطالب این وب سایت نوشته شده است.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه بودید از شما سپاس گزار هستیم. اگر تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال میشویم آن را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید همچنین به دیگر مقالات ما نیز سر بزنید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x