تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

اصول ذهنی افراد موفق کدامند؟ – معرفی ۹ مورد از مهمترین آنها

اصول ذهنی افراد موفق

همه ما یک انگیزه ذاتی برای رسیدن به موفقیت و درجات بالاتر در تمامی جنبه‌های زندگی و شخصیت خود داریم.
اغلب ما موفقیت را تشکیل شده از عوامل خارجی مثل شهرت، قدرت، اعتبار، ثروت و… می‌دانیم اما آیا اصول ذهنی افراد موفق این قیاس را می‌پذیرد؟

افرادی که به موفقیت رسیده‌اند انگیزه‌ای بی بدیل برای رسیدن به اهداف خود داشته و از این انگیزه در جهت موفقیت استفاده کرده‌اند.
آنها قدرت و استعداد خود را برای اجرای یک سری اصول ذهنی به کار برده و موفق شده‌اند.
در این مقاله از متا راز با ما باشید تا مهمترین اصول ذهنی و عادات افراد موفق را بررسی کنیم.

اهمیت اصول ذهنی در موفقیت

ذهن و مغز یک دارایی با ارزش برای کسانی است که به دنبال رسیدن به موفقیت هستند.
آنها می‌توانند با بهره گیری از هوش و ذهن خود، مسیر موفقیت را طی کرده و به اهداف‌شان برسند.

از آنجایی که ذهن به شدت انعطاف پذیر است، خیلی سریع تحت تاثیر عوامل خارجی و حاشیه‌ها قرار می‌گیرد؛
در نبود اصول ذهنی ممکن است مغز دچار اشتباه شده و به موقعیت‌های مخرب عادت کند.
برای رسیدن به موفقیت نیاز به ذهن سالم و برای تحقق این موضوع هم نیاز به دانستن اصول ذهنی افراد موفق داریم.

برخی از ویژگی‌های این اصول:

• اصول ذهنی افراد موفق برگرفته از تجربیات آنهاست؛ بنابراین قبلاً امتحان شده و موثر بوده‌اند.
• سبب بهبود نظم فکری می‌شوند: این اصول ذهن را پاکسازی کرده و به آن نظم می‌دهند.

• کارایی مغز را افزایش می‌دهند: هدفمند شدن مغز و نظم فکری در افراد سبب افزایش کارایی و بهره وری هوشی آنها می‌شود.
• یادگیری را سریع‌تر می‌کنند: اصول ذهنی افراد موفق بر پایه یادگیری است؛ بنابراین در بهبود وضعیت یادگیری مهارت‌های مختلف نقش پررنگی دارد.

۹ مورد از اصول ذهنی افراد موفق

9 مورد از اصول ذهنی افراد موفق

همانطور که گفته شد، برای داشتن یک ذهن سالم و رسیدن به موفقیت لازم است اصول ذهنی افراد موفق را بدانیم و از آنها استفاده کنیم.
۹ مورد از مهمترین این اصول در ادامه آمده است:

اصل ۱- مسئولیت ۱۰۰ درصد زندگی‌تان را بر عهده بگیرید

برای رسیدن به موفقیت اولین کاری که باید انجام دهید، پذیرفتن شرایط و مسئولیت قرار گیری در آن است.
لازم است جایگاهی که دارید را بپذیرید و سپس مسئولیت تمامی اتفاقاتی که با قرارگیری در این جایگاه برای شما رخ می‌دهد را نیز قبول کنید.

با پذیرفتن این واقعیت که موفقیت شما تنها به دست خودتان رقم خواهد خورد، دیگر منتظر یک منجی یا کسی که موفقیت را به شما هدیه دهد نخواهید بود.
اگرچه توانایی تغییر محیط و شرایط دیگر را ندارید اما می‌توانید خودتان را تغییر دهید. با تغییر خود، شرایط و موقعیت‌های بهتری برایتان ایجاد خواهد شد و فرصت تغییر شرایط دیگر را نیز پیدا می‌کنید.

برای این کار:
• دست از شکایت بردارید: شکایت از والدین، همکاران، محیط کار، اقتصاد، آب و هوا، جغرافیا و… را متوقف کنید.
از آنجایی که شما مسئول رسیدن به موفقیت خود هستید، هیچ چیز و هیچ کسی نمی‌تواند تقصیر صد درصدی در نرسیدن شما به اهدافتان داشته باشد.
اگر چیزی مطابق برنامه شما پیش نرفت، از خود بپرسید: «برای رسیدن به این هدف چه کارهایی کرده و چه کارهایی باید می‌کردم؟»

• اشتباهی شکایت نکنید: اگر شکایت کردن برای رسیدن به اهداف لازم بود، فقط کافیست اشتباه شکایت نکنید.
برخی از افراد با قرارگیری در تنگنا از همسر یا افراد نزدیک خود شکایت بی ربط می‌کنند؛ به این دلیل که شکایت از آنها آسان است. اگر شکایت لازم بود، از شخص واقعی مسبب شکایت کنید.

• تمام بهانه‌ها را کنار بگذارید: اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، باید تمام بهانه‌هایی که داشته‌اید را کنار بگذارید. این شرایط نیست که شما را متوقف می‌کند، شمایید که متوقف می‌شوید.

• پاسخ‌ها را تغییر دهید: پاسخ ما به یک موقعیت چالش برانگیز می‌تواند ناامید کننده یا امید بخش باشد. قبل از قضاوت و ابراز پاسخ به پدیده‌ها، حتماً فکر کنید و پاسخی که امیدبخش است را انتخاب نمایید.

• انتخاب‌های آگاهانه داشته باشید: اگر پول خود را صرف ولخرجی کرده‌اید، جای هیچ تعجبی نیست که موفق نشوید. افراد موفق پول خود را صرف یادگیری و رسیدن به اهداف‌شان می‌کنند.

اصل ۲- چرا زندگی می‌کنیم؟

یکی دیگر از مهمترین اصول ذهنی افراد موفق این است که سوال مهم «چرا زندگی می‌کنم؟» را از خودشان می‌پرسند.
همه ما به هدف زندگی متولد می‌شویم اما زندگی هریک از ما می‌تواند اهداف متفاوتی داشته باشد و حتی بی هدف ادامه‌دار شود.

کافیست آنچه که شما را به زندگی کردن تشویق می‌کند را پیدا کرده و رسیدن به آن را هدف خود قرار دهید.
با درک دقیق و عمدی این واقعیت می‌توانید به پیگیری اهداف و رسیدن به موفقیت بپردازید.

اگر هنوز هدف زندگی خود را پیدا نکرده‌اید، می‌توانید با انجام این دو راهکار به آن فکر کرده و سریع‌تر یک هدف مناسب انتخاب کنید:
• از سیستم هدایت داخلی‌تان استفاده کنید: کارها و پدیده‌هایی که شما را شاد و هدفمند‌تر می‌کنند را شناسایی کنید.

برای این کار شروع به تهیه فهرستی از چیزهایی کنید که برای شما لذت بخش هستند. برای رسیدن به اهداف موجود در این فهرست، کارهایی که لازم است انجام دهید را مشخص کنید.
• یادآوری کنید: یادآوری عمدی یک تکنیک مناسب برای تثبیت پاسخی به سوال چرا زنده هستیم؟ است. می‌توانید یک متن کوتاه یا تصویری که تداعی کننده هدف شماست را جلوی دید خود قرار داده و هر روز به آن نگاه کنید.

اصل۳- تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید

افراد موفق قاطعانه در مورد اینکه چه می‌خواهند و در آینده خواستار رسیدن به چه جایگاهی هستند، فکر می‌کنند. آنها به طور دقیق، خواسته‌های خود را مشخص کرده و برای هر کدام برنامه ریزی مناسبی دارند.
این یک حقیقت است که برای رسیدن به موفقیت ابتدا باید رهبر زندگی و خواسته‌های درونی خود باشیم.

برای اینکه به طور دقیق خواسته‌هایتان را مشخص کنید، این نکات را مد نظر قرار دهید:

• رویاهای دیگران را زندگی نکنید: به دلیل تغییر شرایط از دوران کودکی به بزرگسالی، همه ما آموخته‌ایم که کارها و تمایلات خود را بر پایه خواست دیگران تنظیم کنیم؛ به همین دلیل بسیاری از مردم کارهای خود را فقط برای جلب نظر دیگران انجام می‌دهند.

• به کمتر بسنده نکنید: یکی از اصول فکری افراد موفق این است که قانع به کمتر از آنچه می‌خواهند، نیستند. آنها قاطعانه برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود تلاش می‌کنند و در این راه به کمتر از اهداف خود اهمیت نمی‌دهند.

• لیست «من می‌خواهم» تهیه کنید: تهیه لیستی از چیزهایی که می‌خواهید بسیار مهم است. ممکن است در ابتدای لیست اهدافی سطحی مثل خرید یک ماشین یا رفتن به سفر بنویسید اما وقتی شروع به رسیدن به اهداف می‌کنید، ناخوداگاه به سمت عمیق‌تر شدن حرکت خواهید کرد.
• از علاقه خود پول در بیاورید: بسیاری از مردم به دلیل اینکه تصور دارند حوزه مورد علاقه‌شان پولساز نیست، از دنبال کردن ایده‌ها و اهداف خود دست می‌کشند.
باید در این مورد فکر کرده و راه‌های امرار معاش از طریق صنعت مورد علاقه خود را پیدا کنید.
• طوری رفتار کنید که انگار به مقصد رسیده‌اید: یک تکنیک فوق العاده برای تنظیم ضمیر ناخودآگاه در جهت موفقیت این است که خودتان را طوری تصور کنید که انگار به موفقیت رسیده‌اید.
باید با تمام وجود احساس کنید که به موفقیت رسیده‌اید و تمام حالات مطلوبی که با رسیدن به اهداف خود تجربه خواهید کرد را تصور کنید.

اصل ۴- خودتان را باور کنید

ذهن قدرتی خارق العاده در رساندن شما به چیزهایی دارد که با تمام وجود آنها را باور دارید. اگر باور داشته باشید که به یک هدفی می‌رسید، حتماً ذهن‌تان در جهت رسیدن به آن قرار می‌گیرد و شما را کمک خواهد کرد.

مطالعات نشان می‌دهند که ذهن ما به آنچه انتظار داریم در آینده اتفاق بیفتد پاسخ می‌دهد؛ به بیان دیگر ما اغلب به همان چیزی که پیش بینی کرده بودیم، می‌رسیم.
لازم است باورهای محدود کننده را دور ریخته و واقع گرایانه‌تر امیدوار باشید. برای اینکه این مورد را راحت‌تر پیگیری کنید، نکات زیر را رعایت نمایید:

• اعتقاد به خود، یک انتخاب است: این تفکر باید در درون همه ما اتفاق بیفتد؛ به بیان ساده‌تر، اعتقاد به خود عمداً در درون افراد شکل می‌گیرد.
ما باید به طور ارادی باور داشتن به خود را پرورش دهیم. ممکن است در رشته خود بهترین نباشید اما با باور داشتن به خود و تمرین سخت حتماً می‌توانید بهترین شوید.

• «من نمی‌توانم» را رها کنید: کلمات تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد ما دارند. استفاده از کلمات و عبارات منفی مثل «من نمی‌توانم، من قادر نیستم، موفق نمی‌شوم، غیر ممکن، نشدنی و…» را متوقف کنید و بدانید هیچ چیزی غیر ممکن نیست.

• تفکر دیگران نسبت به شما مهم نیست: دکتر دانیل آمین قانونی به نام ۱۸/۴۰/۶۰ دارد. این قانون می‌گوید وقتی ۱۸ ساله هستید دائماً به این موضوع توجه دارید که دیگران نسبت به شما چه تفکری دارند. وقتی ۴۰ ساله می‌شوید دیگر به این موضوع فکر نمی‌کنید. با رسیدن به سن ۶۰، در می‌یابید که هیچوقت کسی درباره شما فکر نکرده است.

• در همه چیز به دنبال فرصت باشید: به جای اینکه باور داشته باشید جهان برای نابودی شما نقشه می‌کشد، تصور کنید که تمام عناصر جهان برای موفقیت شما تلاش می‌کنند. هرگاه با چالشی رو به رو شدید، از خود بپرسید: «چه فرصتی در این چالش نهفته است؟»

اصل ۵- قدرت تعیین هدف را تقویت کنید

Determining the purpose of life

هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید، باید آنها را به طور دقیق و کاملاً هدفمند تعیین کنید؛ این یکی از مهمترین اصول ذهنی افراد موفق است.
تعیین زمان، مکان و شرایط خاص رسیدن به اهداف باید کاملاً دقیق و حساب شده انجام گیرد. اهداف شما باید قابل اندازه گیری و کاملاً مشخص باشد.

از آنجایی که مغز دائماً در حال جستجوی اهداف است، با تعیین مشخص این اهداف می‌توانید مغز را به طور کامل و دائم در جهت رسیدن به هدف قرار دهید.

برای اینکه این اصل را به خوبی رعایت کنید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:
• اهدافی را انتخاب کنید که به شما فشار بیاورند: اهداف باید شما را در مسیر شد قرار دهند. هرچه بیشتر تحت فشار قرار بگیرید، موفق‌تر خواهید بود.
اهدافی که شما را ملزم به یادگیری مهارت‌های جدید می‌کنند، بهترین هستند؛‌ بنابراین لازم است آنها را بشناسید و در لیست خود قرار دهید.

• جزئیات اهداف را سه بار در روز بخوانید: وقتی اهداف مشخص خود را با جزئیات نوشتید، لیست‌تان را سه بار در روز با صدای بلند بخوانید.
این کار ضمیر ناخوداگاه شما را در جهت رسیدن به اهداف قرار داده و باعث رشد شخصی و پیشرفت شما می‌شود.

اصل۶- ترمز را رها کنید

رها کردن ترمز و پرهیز از توقف در منطقه امن یکی از اصول ذهنی افراد موفق است.
افکار منفی و احساس ناکافی یا ناتوان بودن را متوقف کنید تا معجزه این اصل ذهنی را ببینید.
در رسیدن به موفقیت، جسور باشید و هرگز ترمز نکنید.

این را بدانید تا زمانی که ترمزها را رها نکنید، نمی‌توانید به اندازه رویای خود بزرگ زندگی کنید.

اگر رها کردن ترمزها برایتان سخت است، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:
• بدبین نباشید: بسیاری از ما با قرارگیری در موقعیت‌های حساس مثل سخنرانی، به خودمان بدبین می‌شویم.
دائماً با خود می‌گوییم که از پس این موقعیت بر نخواهیم آمد و به همین دلیل متوقف می‌شویم. کافیست بدبینی را رها کرده و خود را در بهترین حالت تصور کنیم.

• از نقطه امن خود خارج شوید: منطقه امن در ذهن هر فرد یک محدوده بزرگی از نباید‌ها و نمی‌توانم‌ها تشکیل می‌دهد و یک ترمز قوی است.
با جسارت از این منطقه خارج شده و خود را وارد چالش‌های جدید کنید. تجربه کسب کردن را آغاز و از این کار لذت فراوان ببرید.

• از جملات تاکیدی استفاده کنید: جملات تاکیدی در زمان حال بیان می‌شوند و تاثیر فوق العاده‌ای دارند. آنها برای شما ساخته شده‌اند تا بتوانید با جسارت به سوی اهداف خود حرکت کرده و تاکید بیشتری روی خود و توانایی‌هایتان داشته باشید.

• حاضر به پرداخت هزینه باشید: رها کردن ترمز و ورود به چالش‌ها هزینه دارد. شما باید هزینه‌ای که رسیدن به هدف دارد را شناسایی کرده و آنرا بپردازید. قرار نیست یک موفقیت مجانی نصیب شما شود و باید هزینه‌ای برای اینکار بدهید.

اصل ۷- اقدام کنید

جهان به عمل پاداش می‌دهد نه به شکوه و شکایت؛

بنابراین کافیست به اهداف خود عمل کنید تا نتیجه آنرا ببینید.
بسیاری از مردم بیشتر وقت خود را صرف برنامه ریزی و اولویت بندی اهداف می‌کنند اما زمانی که صحبت از عمل به آنها می‌شود، از ادامه مسیر جا می‌مانند. با اقدام کردن، چیزهایی می‌آموزید که در حالت عادی و حین برنامه ریزی نمی‌توانستید.
بازخوردهایی دریافت می‌کنید و نتیجه عمل خود را می‌بینید؛ چه چیزی بهتر از این؟

برای اینکه اقدام کردن آسان‌تری تجربه کنید، از این نکات بهره ببرید:

• منتظر لحظه مناسب نباشید: بسیاری از مردم منتظر لحظه طلایی هستند که تمام شرایط مطلوب است و آنها را آماده اقدام می‌کند؛ در واقع این لحظه هیچ گاه فرا نمی‌رسد. ما در هیچ لحظه‌ای از زندگی کامل نیستیم و هیچ موقع به اندازه ۱۰۰ درصد آماده انجام کاری نخواهیم شد.

• شکست رو به جلو است: شکست خوردن در اصول ذهنی افراد موفق به عنوان عاملی برای یادگیری و پیشروی رو به جلو شناخته می‌شود. اگر برای موفقیت آماده‌اید، باید مایل به شکست خوردن باشید؛ چرا که شکست خوردن به شما می‌آموزد.

• بدون دید کل مسیر شروع کنید: کمال گرایی در برنامه ریزی و ساماندهی اهداف را کنار بگذارید. لازم نیست کل مسیر موفقیت خود را ببینید؛ چرا که چالش‌های غیر منتظره همیشه وجود دارند. کافیست شروع کنید و دید هوشمندانه‌ای از محدوده کافی مسیر هدف خود داشته باشید.

• ترس طبیعی است: با ورود به مرحله اقدام ممکن است دچار ترس شوید. این موضوع طبیعی است؛ بنابراین آنرا بپذیرید و مدیریت کنید. هر بار که با ترس مواجه شوید و کار خود را انجام داده و به نتیجه برسانید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.

اصل ۸- درخواست کنید

بسیاری از ما تصور می‌کنیم با درخواست کردن از دیگران ضعیف خواهیم بود.
اصول ذهنی افراد موفق می‌گوید اگر نیاز داری بدست بیاور و اگر مقدور نبود، درخواست کن. ما از پرسش و درخواست کردن اطلاعات، پول، امکانات و کمک گرفتن از افراد فرار می‌کنیم و این عاملی است که کار ما را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند.
اغلب ما از رد شدن درخواست‌مان می‌ترسیم و نمی‌خواهیم افراد دست رد به سینه ما بزنند. برای اینکه این تفکر را در خود از بین ببرید، نکات زیر را رعایت کنید:

• ریسک کنید: آنچه نیاز دارید یا می‌خواهید را بپرسید یا درخواست کنید. اگر درخواست افزایش حقوق دارید، حتماً آنرا بیان کنید؛ اگر رئیس شما «نه» بگوید، حتماً وضعیت شما بدتر از قبل نیست. اگر پاسخ مثبت گرفتید، وضعیت بهتری را تجربه خواهید کرد.
• پرسش کنید: در یادگیری هیچ چیز بهتر از پرسش سوالات نمی‌تواند کمک کننده باشد. هر روز سوال پرسیدن را تمرین کنید.

• بازخورد بخواهید: گرفتن بازخورد یا انتقاد اصلاً بد نیست و می‌تواند فرصت یادگیری و کسب تجربه‌های جدید را فراهم کند. همانقدر که نیاز به دریافت بازخورد دارید، باید به آنها پاسخ بدهید؛‌ آنهم پاسخ درست و حساب شده. از منبعی که بازخورد می‌دهد تشکر کنید و بخواهید که هر زمان تمایل داشت، می‌تواند دوباره این کار را انجام دهد.

اصل ۹- متعهد به رشد شخصی مداوم باشید

جهان با سرعت زیادی در حال رشد است و هر روز فناوری‌های پیشرفته‌تری وارد زمین می‌شود.
اگر همگام با این رشد، مهارت‌های خود را توسعه دهید، یکی از مهمترین اصول ذهنی افراد موفق را رعایت کرده‌اید

. پیگیری تغییرات و انجام اقداماتی مناسب برای رسیدن به استانداردهای روز جهان یک کار مداوم و هدفی بدیهی است.

برای اینکار:
• از پیشرفت‌های جزئی شروع کنید: رشد فردی با مراحل کوچکی اتفاق می‌افتد که در نگاه اول بی اهمیت هستند اما همین مراحل ریز در کنار هم یک پیشرفت بزرگ را رقم خواهند زد.
• ثابت قدم باشید: در رشد فردی چیزی که مهم است، ثبات قدم و تکرار و تمرین است. هیچ پیشرفتی یک شبه اتفاق نمی‌افتد و برای رسیدن به موفقیت باید تلاش مستمر داشت.
هر کلاسی که شرکت می‌کنید، هر جمله‌ای که می‌گوید و هر تمرینی که برای رشد فردی انجام می‌دهید باید مستمر باشد.

• به خودتان نمره بدهید: حین پیگیری روش های رشد فردی به خودتان نمره بدهید برای بهبود وضعیت نمره خود تلاش کنید. ذهن را وارد یک رقابت خودآگاه کنید تا برای رسیدن به درجات بهتر تلاش کند.

• قانون ۵ کار را تمرین کنید: اگر در ۴۰ سال آینده روزانه ۵ صفحه بنویسید، معادل ۷۳۰۰۰ صفحه یا ۲۴۳ کتاب سیصد صفحه‌ای می‌شود. اگر روزانه ۵ دلار پس انداز کنید، ۷۳۰۰۰ دلار خواهید داشت.

• فراتر از انتظارات باشید: این یکی از ویژگی‌های بارز افراد موفق است که از انتظارات خودشان هم فراتر می‌روند و چیزی بیشتر از آنچه برنامه ریزی کرده‌اند را انجام می‌دهند.

 


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x