تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

بهترین کتاب های هوش مالی ،استاد شدن در بازی ثروت

بهترین کتاب های هوش مالی

قبل از معرفی بهترین کتاب های هوش مالی و مدیریت پول مختصری درباره هوش مالی بدانیم.

هوش مالی که با عبارت «شم اقتصادی» نیز شناخته می‌شود، به دانش و توانایی افراد در ثروت‌آفرینی، کسب ثروت در مدت زمان کم و نحوه عملکرد آن‌ها در حل مسائل اقتصادی و مدیریت بحران‌های مالی اطلاق شده و تأثیر به سزایی در پیشرفت اقتصادی آن‌ها دارد.

برخی از افراد به دنبال ایجاد تغییرات پولی و مالی در زندگی بوده و در تلاش‌اند تا با دستیابی به پول بیشتر، در تعبیر کلمه «رفاه» موفق باشند.

لذا به نظر می‌رسد «هوش مالی» همان چیزی باشد که افراد به آن نیاز دارند تا بتوانند تغییراتی را در زندگی خود اعمال کنند.

حال اگر بتوانید هوش مالی خود را تقویت کنید، می‌توانید به جای ساعت‌ها تلاش بی‌ثمر برای کسب درآمد بیشتر، با اندکی تفکر و پیدا کردن راه حلی بهتر، این پروسه را به روشی ساده و ثمربخش انجام دهید.

در این مقاله با بهترین کتاب های هوش مالی همراه شماییم تا با مطالعه آنها نحوه کسب ثروت و افزایش هوش مالی را به بیاموزید. همراه ما بمانید.

بهترین کتاب‌های هوش مالی

هوش مالی را می‌توان به روش‌های مختلفی تقویت کرد.

اگر یک کارآفرین موفق را در اطرافیان خود دارید، می‌توانید مدتی را در کنار او به یادگیری اصول هوش مالی پرداخته و دانش خود را در این زمانه بالا ببریدو از طرف دیگر، انجام تمرین‌هایی در این زمینه می‌تواند به شما در پیشرفت هر چه سریع‌تر کمک کرده و هوش مالی‌تان را در مدت زمان کم‌تری افزایش دهد.

با این حال، از آن جا که بسیاری از افراد شرایط حضور در کنار کارآفرینان و افراد موفق را ندارند، چه چیز بهتر از آن که تجربیات آن‌ها را در قالب کتاب مطالعه کرده و از دانسته‌های آن‌ها نهایت استفاده را ببرند. بهترین کتاب های موفقیت و ثروت به شما این امکان را می‌دهند که از تجارب موفق‌ترین افراد دنیا استفاده کرده و با راه و روش آن‌ها در کسب درآمد آشنا شوید. بهترین کتاب های هوش مالی دنیا به شرح زیراند:

۱. کتاب اسرار ذهن ثروتمند تی هارو اکر

کتاب اسرار ذهن ثروتمند تی هارو اکر

همیشه کسانی بهترین توصیه‌ها را برای شما دارند که مسیر پیش رویتان را تا انتها رفته باشند.
در واقع، هرگز نمی‌توانید از کسی که تجربه‌ای در زمینه مد نظرتان ندارد، در خواست راهنمایی کنید.

در رابطه با مسائل اقتصادی نیز قطعاً کسانی راه درست را پیش پای شما می‌گذارند که این مسیر را طی کرده و به نتیجه مطلوب رسیده باشند. «تی هارو اکر» یکی از میلیاردر‌های موفقی است که از ورشکستگی به این جایگاه رسید.
او در کتاب اسرار ذهن ثروتمند، هر آن‌ چه که برای داشتن تفکری ثروتمند نیاز دارید را برایتان شرح داده است.

با خواندن این کتاب در می‌یابید که همه چیز از تفکر انسان شروع می‌شود و مادامی که ذهنیت خود را اصلاح نکنید، دستیابی به موفقیت ممکن نیست.

تی هارو اکر باورهای غلط مالی و اقتصادی را تفسیر کرده و سپس به شما در تغییر دادن آن‌ها کمک می‌کند.

در بخش اول این کتاب، تفاوت دیدگاه افراد نسبت به پول بیان شده و در قسمت دوم آن، تفاوت فکری بین افراد ثروتمند و افراد فقیر بیان می‌شود.
اسرار ذهن ثروتمند می‌تواند یکی از بهترین کتاب های هوش مالی باشد که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم.

۲. کتاب معامله گر با انضباط مارک داگلاس

کتاب معامله گر با انضباط مارک داگلاس
نخستین کتابی که در لیست بهترین کتاب های هوش مالی به شما معرفی می‌شود، کتابی مخصوص برای معامله‌گرانی است که می‌خواهند در بازارهای مالی بهترین عملکرد را داشته باشند.

مارک داگلاس، نویسنده این کتاب، تجربیات خود در زمینه معامله‌گری، روانشناسی بازار، خود شناسی، افزایش اعتماد به نفس و موارد دیگری که برای تازه‌واردان به بازار معامله‌ ضروری است را به رشته تحریر درآورده تا کمکی باشد برای آَشنایی هر چه بیشتر آن‌ها با این بازار پر فراز و نشیب.

کتاب معامله‌گر با انضباط به شما خواهد آموخت که نظم و کنترل بر احساسات و عواطف یکی از اصلی‌ترین مواردی است که برای پیشرفت در بازارهای مالی باید از آن‌ها بهره‌مند باشید.

با این حال، آن‌ها را نمی‌توان از همان ابتدا و بدون آموزش دیدن به خاطر داشت؛ بنابراین باید با بهره‌گیری از تجربیات سایرین، آن‌ها را بیاموزید.

مارک داگلاس یک نویسنده و مدرس است که پس از اتمام خدمت خود به عنوان افسر نیروی دریایی، به بنیان‌گذاری عرصه روان‌شناسی تجارت پرداخت. اکنون او می‌تواند بهترین مدرس هوش مالی برای شما باشد. کتاب معامله‌گر باانضباط را به عنوان یکی از بهترین کتاب های هوش مالی از یاد نبرید.

۳.ثروتمندترین مرد بابل جورج سمیوئل کلاسون

ثروتمندترین مرد بابل جورج سیموئل کلاسون

کتاب ثروتمندترین مرد بابل که سال‌هاست به عنوان یکی از بهترین کتاب های هوش مالی و همچنین پرفروش‌ ترین کتاب‌ های جهان به حساب می‌آید، نخستین بار در سال ۱۹۲۷ نگاشته شد.

جورج سیموئل کلاسون در ابتدا مفاهیم این کتاب را به صورت جزواتی نوشته بود که بعدها گردآوری شده و به شکل یک کتاب منسجم به بازار ارائه شدند. کلیات این کتاب حول شهری بایل می‌گذرد که در گذشته به عنوان ثروتمندترین شهر دنیا شناخته می‌شد. بخش اول این کتاب نیز به توضیح این شهر پرداخته است.

پس از آن داستان‌هایی را خواهید خواند که هر یک از آن‌ها به طریقی حرف‌هایی برای گفتن در زمینه همش مالی و کسب ثروت دارند. با خواندن این کتاب، شخصیت «آرکاد» به عنوان ثروتمندترین مرد بابل، نکات و توصیه‌هایی را برایتان شرح می‌دهد که به تغییر اندیشه و ذهنیت شما درباره نحوه کسب درآمد و ثروتمند شدن می‌انجامد.

در واقع این کتاب، مناسب کسانی است که می‌خواهند تغییراتی را در بعد مالی زندگی خود ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی را بیاموزند.

جالب است بدانید که جوزج سیموئل کلاسون، خود یک سرمایه‌گذار موفق بود که بعدها نویسنده شده و به این طریق تجربیات خود را به جهانیان منتقل کرده است. کتاب ثروتمندترین مرد بابل یکی از بهترین کتاب های هوش مالی در دنیاست که خواندن آن به همه افرادی که قصد ایجاد تحولاتی در زندگی اقتصادی خود دارند، توصیه می‌شود.

۴. کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول

پدر پولدار پدر بی پول رابرت کیوساکی
یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باعث می‌شود فرزندان ما به موفقیت‌هایی که لایق آن‌ها هستند، دست پیدا نکنند، تفکر نادرست ما به عنوان والدین آن‌هاست.

اشتباه رایجی که ریشه‌ای عمیق در افکار و عقاید مردم عادی دارد، این است که فرزندان باید سال‌های مدرسه را به خوبی درس بخوانند و نهایتاً با ورود به دانشگاه، یک کارمند نمونه باشند.

این تفکر اگرچه هنوز هم تصویری از یک فرد موفق را مجسم می‌کند، اما به هیچ عنوان نمادی از موفقیت در دنیای مالی به حساب نمی‌آید.

افراد موفق آن‌هایی هستند که حرفی جدید برای گفتن داشته باشند؛ نه آن‌هایی که تا آخر عمر برای دیگران کار می‌کنند.

کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول به شما می‌آموزد که پدران ثروتمند، اغلب با فرزندانشان درباره مسائل متفاوتی صحبت می‌کنند.

آن‌ها فرزندانشان را در نقش کارمند و کارگر نمی‌بینند؛ بلکه تفکر یک مدیر و یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای را به آنان القا می‌کنند.

ایده‌های این کتاب ممکن است برای بسیاری از والدین ناخوشایند باشد. عموماً هیچ پدر و مادری از ایده « درس خواندن را کنار بگذار و به سراغ علاقه‌ات برو» حمایت نمی‌کند؛ با این که گاهی همین روش، بهترین مسیر است.

کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول به شما در تقویت شم اقتصادی کمک کرده و یکی از بهترین کتاب های هوش مالی به حساب می‌آید‌.

۵. کتاب دید اقتصادی پیتر شیف و اندرو شیف

کتاب دید اقتصادی پیتر شیف و اندرو شیف
پیتر شیف و اندرو شیف با علم بر این که اقتصاد را می‌توان بخش دوم هر حیطه‌ای در این دنیا دانست، کتابی را تحت عنوان «دید اقتصادی» تألیف کردند تا اقتصاد را به زبانی ساده و در قالب داستانی گیرا به جهانیان آموزش دهند.

در واقع اهمیت اقتصاد قابل انکار نیست؛ اما یادگیری آن می‌تواند بسیار دشوار باشد.
از آن جا که عوام علاقه‌ای به یادگیری مسائل اقتصادی در حد یک اقتصاددان ندارند؛ پس بهتر است آن‌ها را با اصول کلی آن آشنا کنیم.

کتاب دید اقتصادی یکی از بهترین کتاب های هوش مالی است که با روایت داستان سه ماهیگیر، اصول اولیه و حیاتی اقتصاد را به شما یاد می‌دهد.

این سه ماهیگیر که تصمیم دارند درآمد خود را به طریقی افزایش دهند، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند؛ تا زمانی که یکی از آن‌ها به جای تور قدیمی، از توری استفاده می‌کند که دو ماهی را در هر صید، شکار می‌کند.

این مسئله آغاز ماجرایی است که کتاب دید اقتصادی را تکمیل می‌کند. خواندن این کتاب به هر فردی که در صدد بهبود وضعیت اقتصادی خود است، پیشنهاد می‌شود.

۶. کتاب زن و پول Women & Money

کتاب زن و پول Women & Money

سوز اورمن، نویسنده کتاب زن و پول، نویسنده‌ای است که ۹ بار متوالی پرفروش‌ترین آثار نیویورک تایمز را از آن خود کرده است.

همین مسئله کافی است تا از موفقیت اورمن مطلع شده و علاقمند به شنیدن حرف‌هایش باشید. کتاب زن و پول یکی از بهترین کتاب‌ های هوش مالی مرتبط با بانوان است که ارتباط آن‌ها با پول را از زوایای مختلف بررسی می‌کند.

در واقع، این امر که نقش بانوان به مرور زمان در خانه و محل کار در حال تغییر بوده و رفته رفته آن‌ها به افرادی اجتماعی‌تر تبدیل می‌شوند، حقیقتی انکار نشدنی است.

به همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد درگیری بیشتر بانوان با مسئله‌ای به نام پول و ثروت هستیم.

شاید تا کمی قبل‌تر، از بانوان انتظاری منبنی بر اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی نمی‌رفت؛ اما امروزه هر بانویی برای داشتن آینده‌ای بهتر، ملزم به داشتن هوش مالی و دانش کافی در این زمینه است.

کتاب زن و پول این توانایی را به شما می‌دهد که دانش خود را در این زمینه ارتقاء دهید. اگر به عنوان یک زن، قصد دارید خودساخته و با هوش مالی سرشار باشید، این کتاب را از دست ندهید.

۷. کتاب میلیونر اتوماتیک از بهترین کتاب های هوش مالی

کتاب میلیونر اتوماتیک

اگر به دنبال کسب ثروت در طولانی مدت هستید، کتاب میلیونر اتوماتیک مناسب شماست. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های همه ما به زندگی پس از دوران کاری باز می‌گردد.

به عبارت دیگر، فکر به این که پس از بازنشستگی و با حقوق محدود آن چگونه باید از پس مخارج زندگی بر آمد، گاهی آن قدر عمیق خواهد شد که به ناامیدی خواهیم رسید.

کتاب میلیونر اتوماتیک با چند توصیه کارآمد به شما می‌آموزد که چگونه برای دوران بازنشستگی خود برنامه‌هایی داشته باشید.

از طرف دیگر، با خواندن این کتاب می‌آموزید که برای ثروتمند شدن، نیازی به ریسک های عجیب و غریب ندارید. گاهی تنها صبر و حوصله به همراه پشتکار و ممارست می‌تواند کارگشا باشد.

میلیونر اتوماتیک از دیدگاه منتقدان نیز به عنوان یکی از بهترین کتاب های هوش مالی شناخته شده و بسیاری از افراد در سراسر دنیا این کتاب را خریداری کرده و خوانده‌اند.

۸. کتاب سرمایه‌گذار هوشمند

کتاب سرمایه‌گذار هوشمند

بنیامین گراهام که به عنوان پدر سرمایه‌گذاری ارزش شناخته می‌شود، کتابی را تحت عنوان «سرمایه‌گذار هوشمند» به رشته تحریر درآورده که به لحاظ کارایی و اثربخشی یکه‌تاز است.

این کتاب زندگی سرمایه‌گذاران متعددی را مورد بررسی قرار داده و با آنالیز فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها، روش‌هایی برای کسب ثروت ارائه می‌کند.

این کتاب علاوه بر موارد گفته شده، استراتژی‌هایی را از دل زندگی سرمایه‌گذاران موفق استخراج کرده که می‌توانند وضعیت اقتصادی و زندگی مالی‌تان را به کلی متحول کنند.

برای مثال، گراهام در این کتاب به شما یاد می‌دهد که کدام سهام را در چه زمانی و به چه مقدار خریداری کرده و چه زمانی آن را به فروش برسانید تا بیشترین سود را دریافت کنید.

بنابر موارد گفته شده، سرمایه گذار هوشمند را می‌توان یکی از بهترین کتاب های هوش مالی دانست که اطلاعت زیادی را به شما منتقل می‌کند.

۹. کتاب جادوگران بازار نوین از برترین کتاب های هوش مالی

کتاب جادوگران بازار نوین

کتاب جادوگران بازار نوین نیز یکی دیگر از کتاب‌هایی است که بررسی زندگی سرمایه‌داران بزرگ می‌پردازد.

در این کتاب گفت و گویی جذاب و خواندنی میان جک دی شواگر و ثروتمندترین افراد جهان رخ می‌دهد که در خلال آن، اسرار این غول‌های اقتصادی برملا خواهد شد.

بسیاری از افراد این کتاب را برای همه دوستداران و علاقمندان به شرکت در بازارهای مالی ضروری می‌دانند؛ بنابراین اگر قصد مطالعه یک کتاب به منظور تقویت هوش مالی خود را دارید، کتاب جادوگران بازار نوین کوله باری از تجربه برای یادگیری است.

۱۰.کتاب پول و دگرگونی

کتاب پول و دگرگونی

پول و دگرگونی نیز مثل سایر کتاب‌های این لیست، در زمینه هوش مالی حرف‌هایی برای گفتن دارد. پول و دگرگونی به شما خواهد گفت که اگر امروز را منحصربه‌فرد زندگی کنید، در آینده نیز زندگی متفاوتی خواهید داشت.

نکته این جاست که بتوانید امروز را با بهره‌گیری از نکاتی کلیدی سپری کنید.

نکات موجود در این کتاب، فرضیاتی نیازمند به آزمون و خطا نیستند؛ بلکه نظریاتی هستند که در گذر زمان به اثبات رسیده‌اند.

با خواندن این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه مدیریت پول را به درستی انجام داده و ضمن افزایش سطح درآمد، بیشترین استفاده را از آن بکنید. پول و دگرگونی را به عنوان یکی از بهترین کتاب های هوش مالی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱۱. کتاب چرا این‌ها را در مدرسه یادم ندادند

چرا این‌ها را در مدرسه یادم ندادند

کتاب چرا این‌ها را در مدرسه یادم ندادند، یک کتاب ساده و روان است که ۹۹ اصل مدیریت پول شخصی را به ساده‌ترین شکل توضیح داده است.

این نکات به هر فردی کمک خواهند کرد که منابع مالی خود را به درستی مدیریت کرده و از حداقل پول، حداکثر بهره را ببرد.

یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در کتاب‌های این حوزه دیده می‌شود، بیان سخت و پیچیده آن‌هاست که باعث می‌شود عام‌پسند نباشند؛ اما این لیست از بهترین کتاب های هوش مالی و خصوصاً کتاب «چرا این‌ها را در مدرسه یادم ندادند» از جمله آثاری هستند که برای فهم عام نوشته شده‌اند. در این کتاب با کری سیگل در مرور ۹۹ نکته طلایی مدیریت پول همراه باشید. همچنین این کتاب در دسته بندی بهترین کتاب های انگیزشی قرار دارد.

۱۲. کتاب هوش مالی یک میلیاردر را داشته باشید

کتاب هوش مالی یک میلیاردر را داشته باشید

رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول، این بار با کتابی دیگر به نام «هوش مالی یک میلیاردر را داشته باشید» به دوست‌داران اقتصاد و فعالیت‌های مالی کمک کرده است.

در این کتاب نیز همچون کتاب قبلی این نویسنده، جملاتی نوشته شده که تفکر شما را نسبت به پول تغییر می‌دهند.

با خواندن این کتاب خواهید فهمید که داشتن پول شما را ثروتمند نخواهد کرد؛ بلکه هوش مالی و آگاهی از نحوه استفاده بهینه از پول شما را به ثروت خواهد رساند.

بسیاری از افراد دائماً روزها را در تلاش برای به دست آوردن پول می‌گذرانند و با این حال، هیچ پیشرفتی در زندگی آن‌ها حاصل نمی‌شود.

همه این‌ها به هوش مالی و فقدان آن در زندگی چنین افرادی باز می‌گردد. کتاب هوش مالی یک میلیاردر را داشته باشید به شما کمک می‌کند که با اصلاح افکار و عقاید، هوش مالی خود را تقویت کرده و به فرد ثروتمندتری تبدیل شوید.

۱۳. کتاب پول سازی مثل کیمیاگری دن کندی

کتاب پول سازی مثل کیمیاگری دن کندی

«دن کندی» یکی از موفق‌ترین افرادی است که در حوزه هوش مالی می‌توانید به او رجوع کنید.

او بیش از چهل و شش سال به فعالیت در بازارهای مالی مشغول بوده و در طول این مدت، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک را به درجات بالای موفقیت رسانده است.

حال در کتاب پول‌سازی مثل کیمیاگری، کندی به شما خواهد گفت همان طور که برای کیمیاگری به فلزات و دستورالعمل‌هایی نیاز دارید، کسب ثروت نیز به دانشی وابسته است که شما را از فردی معمولی، به فردی ثروتمند تبدیل کند.

زمانی که رمز و راز ثروتمند شدن را بیاموزید، این مسیر برایتان هموار خواهد شد.

پول‌سازی مثل کیمیاگری آخرین کتاب از لیست بهترین کتاب های هوش مالی بود که به شما معرفی شد. با خواندن این کتاب بر دانسته‌های شما در ارتباط با هوش مالی افزوده خواهد شد. آن را از دست ندهید.

تأثیر تقویت هوش مالی بر زندگی

همان طور که گفته شد، بدیهی است که هوش مالی بر شرایط اقتصادی شما تأثیر دارد. ححال چیزی که باید بدانید، این است که هوش مالی، خود ۵ بخش مجزا دارد که همگی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به یک اندازه مهم هستند. این ۵ مورد عبارت‌اند از:
● هوش مالی در کسب درآمد بیشتر
● هوش مالی در نگهداری پول
● هوش مالی در برنامه‌ریزی درست برای پول
● هوش مالی در استفاده از پول
● پیشرفت در دانش اقتصادی و مالی
هر یک از موارد گفته شده تأثیراتی بر زندگی افراد خواهند داشت که می‌توانند بسیار قابل توجه نیز باشند. این تأثیرات اغلب در ابعاد مختلف زندگی نمود پیدا کرده و تنها محدود به بعد مالی و اقتصادی نمی‌شوند. کسی که در پنج مورد گفته شده مهارت کسب کند، ویژگی‌هایی خواهد داشت که آن‌ها را از بقیه متمایز می‌کنند.

این ویژگی‌ها را در ادامه بیان کرده‌ایم:

● افرادی با هوش مالی بالا همواره ایده‌هایی برای کسب درآمد دارند. این ایده‌ها کاملاً عقلانی بوده و قابل اجرا هستند.

● این افراد حداقل ۱۰ درصد از درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری و یا پس‌انداز می‌کنند.

● کسی که هوش مالی بالایی داشته باشد، در مدیریت مخارج خود به بهترین نحو عمل می‌کند. او خرج‌های اضافی را حذف کرده و تنها ضروریات را در لیست خود می‌گذارد.

● برای آن که خود را فردی با هوش مالی بالا بدانید، باید برای کسب درآمد و خرج کردن آن برنامه داشته باشید. این برنامه باید کوتاه مدت و بلند مدت باشد. در واقع، هر دوی این برنامه‌ها در کنار هم می‌توانند نتیجه داشته باشند.

● موردی دیگری که از اثرات تقویت هوش مالی به حساب می‌آید، کاهش بدهی‌هاست. پس از آن که هوش مالی خود را تقویت کردید، توانایی این را پیدا می‌کنید که بدهی‌های خود را تا حد امکان کاهش دهید.

● در نهایت، یکی از مهم‌ترین نکاتی که در فراگیری هوش مالی خواهید آموخت، یادگیری مهارت‌ها و راهکارهایی برای کسب درآمد است. در واقع، یاد می‌گیرید که برای کسب درآمد بیشتر، باید همواره مهارت‌هایی را برای ارائه داشته باشید.

کلام آخر

تمام موارد گفته شده می‌توانند از مهم‌ترین تأثیرات تقویت هوش مالی بوده و زندگی شما را از جهات مختلف تحت تأثیر قرار دهند. برای آن که گسترگی این اثرگذاری را درک کنید، باید دید وسیعی داشته باشید. اگر کتاب اثر مرکب را خوانده باشید، می‌دانید که جزئی‌ترین کارها در زندگی می‌توانند تأثیرات شگفت‌انگیزی داشته باشند. کوچک‌ترین مثالی که می‌توان در این باره بیان کرد، بهبود خلق و خو و در نتیجه افزایش صمیمیت و مهربانی در نتیجه بهبود وضع اقتصادی است. به همین دلیل است که قصد داریم این مقاله را به معرفی بهترین کتاب های هوش مالی اختصاص دهیم. کمی بعد، لیستی از بهترین کتاب‌های این حوزه مقابل چشمانتان قرار خواهد گرفت.

در مقاله فوق، ضمن آشنا شدن با هوش مالی و تأثیر آن بر زندگی، بهترین کتاب های هوش مالی را به منظور ارتقاء سطح دانش و اطلاعات خود در این زمینه شناختید‌. حال می‌دانید که برای ثروتمند شدن، باید اطلاعاتی داشته باشید که شما را در این مسیر یاری کنند. توجه کنید که خواندن هیچ یک از این کتاب‌ها بدون عمل به دستورات آن نتیجه‌بخش نخواهد بود. امیدواریم از مطالب این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x