تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

هوش مالی چیست و چه اهمیتی در موفقیت ما دارد؟

Financial intelligence

شاید تا به حال عبارت هایی مانند هوش مالی و یا شم اقتصادی را شنیده باشید، اما آیا میدانید که درواقع چه موضوعاتی هستند؟
با آگاهی درمورد آنها چه امتیاز های برتری در مسیر موفقیت نسبت به دیگران خواهید داشت؟ از اهمیت و فواید آنها باخبر هستید؟

در این مطلب از متا راز قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم تا درنهایت بتوانیم به شما در مسیر رشد و موفقیتتان کمک کنیم.
داشتن هوش مالی یا شم اقتصادی قوی یک استعداد است که افراد را در کسب ثروت راهنمایی میکند.

شاید برایتان جالب و حتی شوکه کننده باشد که بدانید، اکثر ثروتمندان برای رسیدن به جایگاهی که در حال حاضر دارند از چه روش هایی و چه تکنیک های مالی استفاده کردند؟!
آنها برای رسیدن به درامد صرفا کار نکردند، بلکه ثروتمندان با ایجاد و تقویت راه‌های رسیدن به پول به موفقیت امروز خود رسیده اند.

این موضوع برای برخی از افراد تنها یک شعار محسوب مبشود و اصلا به آن اهمیتی نمیدهند اما سخت در اشتباه هستند.
شما حتی در اطراف خودتان ممکن است افرادی را بشناسید که در رتبه های بالایی در شرکت ها و مجموعه های معتبری درحال کار هستند اما همچنان درگیر مشکلات مالی نیز هستند.
شما اگر سخت کوش ترین فرد در روی کره زمین نیز باشید، اما اگر هوش مالی خوبی نداشته باشید، راه رسیدن به اهدافتان برایتان سخت تر خواهد بود.

بعد از مطالعه این مقاله شما با مفهوم زیبا و قدرتمند هوش مالی آشنا میشوید و راهکارهایی را در اختیارتان می‌گذاریم که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید درامد خودتان را افزایش دهید.

تعریف هوش مالی

تعریف هوش مالی

هوش مالی یا همان “Financial intelligence” به توانایی افراد برای حل مشکلات و مسائل مالی خود و یا دیگران میگویند.
به راحتی میتوان گفت که اگر هر چه در این زمینه خودتان را تقویت کنید و مطالعه کنید، آموزش ببینید و مشاوره های مختلفی را از افراد موفق در این زمینه دریافت کنید، می توانید به درآمد بیشتری برسید و دیگر مشکلات و گرفتاری های مالیتان را فراموش کنید.

اگر به دنبال یک تعریف مکتوب از هوش مالی میگردید باید به شما این موضوع را بگویم که در اصل این موضوع، تعریفی ندارد و به مجموعه راه ها و شیوه های کسب درآمد در کوتاه ترین زمان گفته میشود.
بنابر تعریف و نقل قول از افراد ثروتمند هر شخصی که دانش، اطلاعات و توانایی‌های در ثروت آفرینی و حل مسائل اقتصادی و مدیریت بحران‌های مالی داشته باشد از هوش مالی بالاتری برخوردار است.

شاید شما نیز نام “رابرت کیوساکی” یا کتاب های او که درباره هوش مالی است را شنیده باشید.
کیوساکی یکی از برجسته‌ ترین ثروتمندان خودساخته است که اطلاعات زیادی در رابطه به درآمد و پول سازی دارد. او در یکی از کتاب هایش در مورد شم اقتصادی چنین میگوید:

“هوش مالی، رفتار فرد با پول است که بر پایه سه مفهوم اصلی و مهم سرمایه، بدهی و جریان مالی استوار است.”

وی معتقد است که اگر میخواهید متوجه شوید که یک شخص از نظر شم اقتصادی در چه درجه و سطحی قرار دارد باید موارد زیر را با دقت در زندگی مورد برسی قرار دهید.

این موارد عبارت اند:

  • نوع کسب‌‌ و کاری که فرد دارد را با دقت ارزیابی کنید.
  • میزان درآمد و سرمایه ثابت فرد را بسنجید.(تا جایی که امکان دارد اطلاعات دقیقی کسب کنید)
  • درنهایت میزان پولی که ماهانه از حساب فرد خارج و مصرف میشود را دریابید.
  • همچنین مهم ترین گزینه مسیر و جریانی است که این دو(درامد ثابت و هزینه های مصرفی) در آن‌ حرکت می‌کنند. این موضوع را نیز باید برسی کنید.

این موارد همگی نشان دهنده این موضوع است که فرد از چه میزان شم اقتصادی بهره مند است.

داشتن هوش مالی چه اهمیتی دارد؟

چه زمان هایی است که افراد احساس میکنند زندگی مطلوبی ندارند و به دنبال ایجاد تغییرات در زندگی خود هستند؟! مشکلات مالی زندگی، درآمد نه چندان کافی و ساعت های کاری زیاد مواردی هستند که اکثر ما انسان ها با آن دست و پنجه نرم میکنیم.
تنها راه حل در ذهن ما برای عبور از این موانع و رسیدن به زندگی ایده آلی که میخواهیم، کار کردن بیشتر و داشتن شغل های متعدد است.

اما مگر تا چه زمانی میتوان با همین رویه ادامه بدهیم؟!
پس این روش ابدا درست و اصولی نیست.

راه حل رفع مشکلات مالی تنها سخت تر کار کردن نیست، بلکه پیدا کردن روش هایی است که که مانند اهرم فرایند افزایش درآمد را برای ما راحت تر و سریع تر کند.

برای اینکار نیاز است تا شما بدانید با پول باید چه برخوردی داشته باشید. “رابرت کیوساکی” که در بالاتر از وی نام بردیم، دراین باره در کتابی به نام “شانس دوم” این چنین در مورد اهمیت هوش مالی در زندگی ما انسان ها میگوید:

“هرگاه تصمیم گرفتید که از شرایط فعلی خود خلاص شوید و به سوی ثروتمند شدن گام بر دارید، نیاز دارید تا بدانید چه رفتاری با پول باید داشته باشید.”

شاید از نظر شما این حرف کمی غیر واقعی و مسخره باشد اما باور کنید اگر مقالات و مصاحبه های افراد موفق را در مورد هوش مالی و اقتصادی و نگرش آنها در مورد برخورد با پول بخوانید به یک نتیجه مشابه میرسید که رابرت کیوساکی گفته است.

ما در زمان تحصیل آموزش دیده ایم تا مهارتی کسب کنیم و در یک شرکت معتبر استخدام شویم و کار کنیم تا درام داشته باشیم و زندگی را سپری کنیم.
اما از نظر افراد موفق و ثروتمند این موضوع، کسب درامد نیست!

آنها معتقد هستند که افرادی که با این شیوه زندگی میکنند، درواقع درحال کار کردن برای پول هستند و همین موضوع باعث میشود تا هیچگاه به آن نقطه از ثروت و قدرت پول نرسند.

کتاب پدر پولدار پدر فقیر چه توصیه ای برای ما دارد؟

کتاب پدر پولدار پدر فقیر

این کتاب نوشته رابرت کیوساکی است و در این کتاب محتوایی وجود دارد که اگر آن را بخوانید واقعا دیدگاه شما نسبت به پول، کسب درامد، شغل و زندگی تان تغییر میکند.
شاید برایتان جالب باشد که در این کتاب پول را به یک حیوان خانگی شبیه میکند و میگوید اگر بتوانید رفتار صحیحی با او نشان دهید، هر زمانی که بخواهید هر رفتاری که از او انتظار دارید را خواهید دید.

اصلا نترسید رسیدن به این درجه از شم اقتصادی اصلا سخت و غیر ممکن نیست.
هوش مالی یک هنر اکتسابی است که با آموزش دیدن و تمرین یکسری از عادت ها به راحتی به آن میرسید. بطور مختصر و مفید برایتان شرح میدهم که اصل موضوع از چه قرار است.

چیزی که در این کتاب خارق العاده به شما در مورد شم اقتصادی میگوید این است که اگر شما بتوانید ۳ مفهوم ساده، جریان مالی، سرمایه و بدهی را یاد بگیرید، در واقع شانس شما برای ثروتمند شدن به طرز عجیبی افزایش پیدا میکند.

برخی از افرادی که در بهترین دانشگاه ها درس خوانده اند و با بهترین و عالی ترین مدارک مشغول به کار هستند چندین سال است که درگیر مشکلات مالی هستند.
تنها دلیلی که در این شرایط قرار دارند این است که میزان پول ورودی آن ها با میزان پول خروجی آنها تناسبی که ندارد هیچ، حتی میزان خروجی و مصرفی آنها اغلب اگر مساوی نباشد، بیشتر است.

در چنین شرایطی هیچگاه یک فرد به ثروتمند شدن حتی یک قدم نیز نزدیک نمیشود.

شعارهای تبلیغاتی یا حقیقت محض، مسئله این است!

شاید با خودتان بگویید که اگر اینقدر ساده است و تنها همین سه مفهوم ساده ما را از تمام مشکلات مالی مان رها میکند، درنتیجه باید تمام افراد دنیا ثروتمند باشند.

حرف شما کاملا صحیح است، همه میتوانند از این فرمول ساده استفاده کنند و هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد اما افراد با یکدیگر تفاوت دارند. ایا همه مردم اهداف صحیحی در زندگی خود دارند؟؟

ایا همه مردم حاضر به قبول این موضوع هستند که یک عمر مسیر اشتباهی را در بیش گرفته بودند و باید راه و روش زندگی شان را تغییر بدهند؟؟

چه مقدار زمان لازم است تا یک فرد با تعریف هوش مالی و میزان تاثیرات آن در زندگی اش آشنا شود؟!

برخی از افراد هستند که به دلیل وجود مشکلات زیاد حتی زمانی برای تفکر به این که در چه جریانی گیر افتاده اند را ندارند! آنچنان غرق در کارهای دوشیفت و سه شیفت خود شده اند که دیگر وقت فکر کردن به این که شاید راه و روش دیگری نیز وجود داشته باشد را ندارد.

پس اگر شما درحال مطالعه این مطلب هستید باید بدانید که تا همینجا، تقریبا نیمی از مسیر را طی کردید.

پولدارها، پولدارتر میشوند و افراد فقیر، فقیرتر

این جمله یکی از بی رحم ترین جملاتی است که بشر به خود دیده است.
اما در عین تلخ بودن آن حقیقتی است که مخصوصا در جامعه حال حاضر کشور خودمان شاهد آن هستیم. اما در اصل چه حرف هایی در پشت این جمله نهفته شده است؟

دلیل اینکه فقیرها روز به روز شرایط مالی‌شان بدتر و سخت تر میشود این است که خودشان را قربانی مشکلات مالی میدانند و اصلا تلاشی برای حل آنها نمیکنند.
آنها تصور میکنند که ضعف هایشان مسبب این شرایط سختی است که دارند و خود را لایق همان میدانند و اصلا ذهن آنها اجازه فراتر رفتن را نداشته است.

پول میتواند ناجی باشد به شرطی که شما از ان بخواهید و آنرا همین گونه تربیت کرده باشید.
در غیر این صورت شما جز قربانیان پول خواهید و تا آخر عمرتان به جای اینکه در اسایش باشید، باید برده پول باشید.

برخی از افراد جامعه هستند که نه در گروه ثروتمندان هستند و نه در گروه فقرا.
این دسته متوسط، زندانیان پول هستند. این افراد تصور میکنند که راه درستی را در پیش گرفته اند و با حذف برخی از مخارج خود را از مشکلات مالی دور نگه میدارند.
این دسته نیز هیچگاه طعم ثروتمند شدن را نخواهند چشید و همیشه اسیر پول خواهند بود.

دلیل این که پولدارها، پولدارتر میشوند این است که آنها به هوش مالی و تاثیرات آن در افزایش درآمدشان پی برده اند. آنها آموزش دیدند تا بتوانند مشکلات مالی‌شان را حل کنند و آنها را به عنوان فرصتی برای یادگیری، پیشرفت و باهوش تر شدن نگاه کنند.

آنها رفته رفته دیگر از مشکلات مالی هراسی ندارند و برعکس از مشکلات بزرگتر استقبال میکنند زیرا میدانند که با حل کردن آن به پول بیشتری دست پیدا خواهند کرد.

معرفی جنبه های هوش مالی

Financial intelligence and money protection

داشتن شم اقتصادی را در ۵ جنبه برایتان شرح میدهیم تا بتوانید با بکارگیری آنها خودتان را از دام مشکلات مالی و اسارت پول رها کنید.

  • انجام اقداماتی برای کسب درامد بیشتر
  • یاد بگیرید از پول محافظت کنید
  • برای پولتان بودجه بندی و برنامه ریزی کنید
  • پول را به یک اهرم تبدیل کنید
  • اموزش ببینید و اطلاعات مالی خودتان را تقویت کنید

انجام اقداماتی برای کسب درآمد بیشتر

همه افراد در حدی که بتوانند کاری را شروع کنند و کسب درامد کنند، هوش مالی دارند پس فکر نکنید که این موضوع چیزی است که شما بطور کل آن را دارا نیستید و باید از صفر شروع کنید.

خیر! شما تا حدودی تجربه هایی درمورد پول و کسب درامد تا به حال داشته اید، تنها آنقدر قوی نبوده‌اند تا بتوانید حرکت های بهترین در زندگی خود داشته باشید.

در رابطه با این گزینه باید به شما بگوییم که هر قدر درآمد شما بیشتر باشد، ضریب هوش مالی نوع ۱ شما بالاتر است.

اجازه دهید این موضوع را به ذکر یک مثال ساده تر بیان کنم.
منظور از این جمله این است که افرادی که ماهانه ۳۰ میلیون درآمد دارند، قطعا از افرادی که ماهانه تنها ۱۰ میلیون درامد دارند از هوش مالی بالاتری برخوردار هستند.

داشتن شم اقتصادی قوی هیچ ربطی به نابغه بودن فرد در کلاس های درس و دانشگاه ندارد.

برخی از افراد موفق و ثروتمند حتی مدرک دانشگاهی ندارند و حتی دبیرستان را نیز رها کرده‌اند.
اشتباه برداشت نشود! ما نمیگوییم که بهتر است دست از درس خواندن بردارید و شروع به کار کنید، خیر!

تنها حرف ما این است که داشتن مدارک عالی در دانشگاه تضمین کننده این نیست که شما در اینده مشکلات مالی نخواهید داشت و میتوانید به راحتی و درستی بحران هایتان را مدیریت کنید.

یاد بگیرید از پول محافظت کنید

پیدا کردن راهی برای داشتن درامد بیشتر جنبه اول از شم اقتصادی است.
اما تنها به آن ختم نمیشود، موضوع مهم دیگیری که باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که حال که درامد و پول بیشتری دارید باید بتوانید از ان محافظت کنید.

با گفتن این مطلب اکثر افراد تصورشان به سمت دزدی و کلاهبرداری ها میرود اما اینطور نیست.
امکان دارد شما به طور کاملا قانونی مقدار زیادی از پول هایتان را از دست بدهید و آن را حتی به زور از شما بگیرند.

مسئله این است که همه‌ی کسانی که پولتان را می‌گیرند، کلاه‌بردار یا قانون‌شکن نیستند.
یکی از بزرگ‌ترین ارگان هایی که مانند شکارچیان خبره به طور کاملا قانونی پولمان را از چنگمان در می‌آورند اداره های مالیات هستند.

میخواهم این موضوع را با ذکر یک مثال برایتان شفاف تر کنم.
فردی را تصور کنید که سالانه ۱ میلیارد تومان درآمد دارد. همچنین فردی را درنظر داشته باشید که درمقابل سالانه ۴۰۰ میلیون تومان درامد دارد.
از نظر قانونی و منطقی فردی که درامد بیشتری دارد میزان مالیاتی که باید پرداخت کند بیشتر است.

اما در همین زمان اگر فرد اول از هوش مالی بهره‌مند باشد، باوجود درامد بیشتری که دارد میتواند با استفاده از روش‌هایی که قانونی نیز هستند مالیات کمتری بدهند.

اینگونه میتواند از پول خود محافظت کند. در اصل شما باید تا حد ممکن سود خالص را افزایش دهید.
تصور کنید شخصی که کسب و کاری دارد و سالانه ۱ میلیارد تومان درآمد دارد ولی ۹۰۰ میلیون تومان از آن را خرج میکنداین شخص ضریب هوش مالی ضعیفی دارد
. در مقابل فردی که هزینه‌های کمتری می‌پردازد، از ضریب هوش مالی بالاتری برخوردار است.

برای پولتان بودجه بندی و برنامه ریزی کنید

یکی از بزرگ ترین مشکلات و اشتباهاتی که اکثر افراد در زندگی خود انجام میدهند این است که بودجه بندی و برنامه ریزی درست را نمیدانند.
اکثر مردم پول خود را مثل یک فقیر بودجه‌ بندی می‌کنند تا بعد در اینده هم چون فردی ثروتمند زندگی کنند.

این موضوع امکان ندارد که شما با ذهنی بسته و فقیر بتوانید پولدار شوید.
اما این ربطی به میزان درامد آنها ندارد. برخی نیز حتی با داشتن دراند های خوب و نسبتا زیاد، نمی‌توانند پول زیادی برای خودشان نگه دارند، زیرا بودجه‌ بندی فقیرانه‌ای دارند. این افراد هیچ اطلاعی از مدیریت هزینه صحیح ندارند.

شخصی را در نظر بگیرید که سالانه ۳۰۰ میلیون تومان درامد دارد. این شخص مانند افراد ثروتمند خرید های گران قیمت انجام میدهد و به سفرهای متعدی میرود و تمام آن درامد را در آن سال خرج میکند.
درنهایت با هوش مالی ضعیفی که دارد، در سال جدید هیچ پولی برای خود نگه نداشته است.

در مقابل شخص را داریم که سالانه تنها ۱۰۰ میلیون تومان درامد داشته است.
اما این شخص با مدیریت هزینه های زندگی اشنا بوده و هوشم الی بالایی داشته است. او با درنظر گرفتن یک بودجه ۳۰ میلیونی زندگی خوب و در رفاهی را دشته و درنهایت ۷۰ میلیون دیگر خود را سرمایه گذاری کرده و در سال جدید سرمایه او به میزان درامد کل سال اون افزایش داشته است.

اگر شما در چنین شرایطی بودید چه اقداماتی انجام میدادید؟ نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید.

پول را به یک اهرم تبدیل کنید

افرادی که شم اقتصادی قوی دارند و بعد از این که درامدشان را افزایش دادند و همیشه از آن محافظت میکنند و حتی سرمایه گذاری نیز کرده اند، دیگر زمان ان رسیده است که پول را به بردگی بگیرند تا برایشان کار کند!

افرادی که هوش مالی بالایی دارند در یک مرحله از زندگی خود شروع به استفاده از پول به عنوان یک اهرم برای ثروتمند شدن میکنند.
یکی ا رایج ترین و اشتباه ترین روش هایی که اکثر انسان در این مرحله انجام میدهند این است که درآمد مازاد خود را در بانک سرمایه‌ گذاری می‌کنند.

امروزه در کشور ما با چنین نرخ تورمی این کار یک اشتباه محض است. شما با این کار نتنها سودی دریافت نمیکنید بلکه پول شما در بانک فقط بی‌ ارزش میشود و حتی ضرر نیز میکنید.

آموزش ببینید و اطلاعات مالی خودتان را تقویت کنید

شما زمانی که قصد داشته باشید هر کاری را در دنیا شروع کید باید در ابتدا در مورد آن تحقیق کنی، آموزش ببینید و اطلاعاتتان را بیشتر کنید.
این موضوع نیز استثنا نیست. قبل از اینکه به دنبال مسیر صحیحی برای سرمایه گذاری بگردید بهتر است بیشتر در این زمینه اطلاعات خود را تقویت کنید.

زمانی که نرخ تورم کم بود، قرار دادن پول هایتان در بانک ها و صندوق ها کار هوشمندانه ای بودف اما امروزه متخصصینی هستند که میتوانند در مورد هوش مالی و سرمایه گذاری های هدفممند و پربازه شما را راهنمایی کنند.

حتی اگر این گونه افراد را در اطارف خود ندارید و میخواهید خودتان به این دید مالی برسید میتوانید از تجربه های افراد موفق دنیا استفاده کنید.
کتاب های بسیار عالی زیادی در این باره وجود دارند که میتوانند به شدت برای شما کمک کننده باشند.

برخی از این کتاب ها عبارت اند از:

  • کتاب پدر پولدار، پدر فقیر
  • کتاب هوش مالی میلیاردرها را داشته باشید
  • کتاب هوش مالی
  • کتاب حکایت دولت و فرزانگی
  • کتاب اثر مرکب
  • کتاب شانس دوم
  • کتاب آرزوی تو دستو توست

امیدوارم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و پاسخ سوال هایتان را گرفته باشید. از ان روش ها در برنامه ریزی های مالی خود و کسب و کارتان استفاده کنید تا سبک متفاوتی از زندگی را تجربه کنید.

 


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x