تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۵ توصیه برای اینکه هوش مالی خود را افزایش دهید

اهمیت هوش مالی برای ثروتمند شدن

بدون دانستن اطلاعات مرتبط با هوش مالی یقینا یک طرح آفرین هر چه قدر هم که دارای پشتوانه مالی باشد شکست خواهد خورد.

هوش مالی ، بخشی از هوش کلی ماست که برای حل مشکلات مالی از آن استفاده می کنیم. در حقیقت توانایی یک فرد برای حل مشکلات مالی خود و دیگران را هوش مالی می نامند.

اگر هوش مالی را در خود تقویت نکنیم روز به روز مشکلات وخیم تر می‌ شوند و شرایط روز به روز سخت تر.

واقعیت این است که پول تاثیر به سزائی بر سبک زندگی و کیفیت زندگی دارد، پول آسایش می آورد، آزادی زمانی و آزادی انتخاب می آورد ولی بدست آوردن پول به تنهائی اگر با استفاده از هوش مالی نباشد منجر به ثروتمند شدن نمی شود.

رابرت کیوساکی که یکی از برجسته‌ترین ثروتمندان خودساخته است که کتاب‌هایی در زمینه هوش مالی به نگارش در آورده است، هوش مالی را رفتار فرد با پول می‌داند که بر پایه سه مفهوم سرمایه، بدهی و جریان مالی استوار است.
در نتیجه تقویت هوش مالی در اولویت برای به دست آوردن پول و ثروت است.

 انواع هوش مالی و مدیریت پول

 انواع هوش مالی و تقویت هوش مالی

در حقیقت هوش مالی انواع متعددی دارد که رابرت کیوساکی، هوش مالی را به پنج دسته کلی تقسیم می کند.

این تقسیم بندی عبارتند از:

کسب پول بیشتر: هر میزان که درآمد شما بیشتر باشد، هوش مالی شما نیز بیشتر است.

حفاظت از پول: این مورد بیان می کند که باید تا حد ممکن سود خالص را افزایش داد. در واقع افرادیکه هزینه‌های کمتری پرداخت می کنند، از ضریب هوش مالی بالاتری و بیشتری برخوردار هستند.

بودجه بندی و برنامه ریزی برای پول: بودجه بندی و برنامه ریزی برای پول بدان معناست که با هر درآمدی بتوان خوب زندگی کرد و علاوه بر آن سرمایه گذاری نیز انجام شود.

پس برنامه ریزی برای درآمد جزیی از واجبات در زندگی محسوب می شود.

اهرم کردن پول: در این مورد نسبت سودآوری به سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

ارتقا آگاهی مالی: مطالعه و بالا بردن آگاهی در زمینه های اقتصادی و مالی به شما کمک می کند تا بتوانید هوش مالی خود را افزایش دهید.

مواردی که نشان می‌دهد در مدیریت پول ناتوان هستید

برخی از موارد در زندگی نشان دهنده این هستند که شما در مدیریت پول ناتوان هستید و مدیریت خوبی ندارید. تعدادی از این موارد عبارتند از:

۱. برای خرید اوراق و سهام و معاملات مالی به سراغ افرادی می‌روید که از نظر دانش و تجربه، جایگاهی در اقتصاد و بازار بورس ندارند و همانند افرادی هستند که سر چهارراه می‌ایستند و دلار می‌فروشند.

پس این سرمایه گذاری نتیجه ای برایتان به دنبال نخواهد داشت.

۲. از رشد ۳۰ درصدیِ سرمایه در سال گذشته احساس غرور می‌کنید، اما نمی‌دانید شما هیچ دخالتی در این مساله نداشته‌اید.

۳. مدام منتظر هستید بازار بورس پیشرفت کند و ۱۲ ساعت در روز را به تماشای بازار بورس از شبکه های تلویزیونی اختصاص می‌دهید.

۴. برای سلامتی خود به پزشک مراجعه می‌کنید، برای پرداخت مالیات نزد حسابدار می‌روید، وکیل می‌گیرید تا به مسائل مالی شرکت تان رسیدگی کند، برای بدنسازی مربی استخدام می‌کنید، اما وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری های کلان و پیچیده می‌رسد، به تنهایی دست به اقدام می‌زنید.

۵. عاشق پول و ثروت هستید اما تمایلی هم به آموختن هوش مالی ندارید، زیرا فکر می کنید مسائل پیچیده ای است. به نظرتان این خنده دار نیست؟

اگر افراد برای انعطاف پذیری آماده باشند ، ذهن باز داشته باشند و یاد بگیرند ، با تغییرات ، ثروتمندتر می شوند. ناپلئون هیل

ناپلئون هیل در کتاب کلید طلایی ۱۲ نوع ثروت را معرفی می کند که داشتن آنها ما را ثروتمند می‌کند.

این ثروت های دوازده گانه عبارتند از:

۱ – رویکرد ذهنی مثبت

۲- تندرستی واقعی

۳ – هماهنگی در روابط انسانی

۴ – رهایی از ترس

۵ – امید به موفقیت

۶ – نیروی ایمان

۷ – اشتیاق سوزان

۸ – عشق ورزیدن به کار

۹ – تعصب نداشتن به همه موضوعات

۱۰ – انضباط شخصی

۱۱ – توانایی درک دیگران

۱۲ – امنیت اقتصادی

 ویژگی افراد با هوش مالی بالا

 ویژگی افراد با هوش مالی بالا

  1. این افراد می توانند درآمد و مخارج خود را به خوبی مدیریت کنند.
  2. افراد باهوش مالی بالا عمدتا با متخصصان در حیطه اقتصادی مشورت می کنند و از دانسته ها و اطلاعات آن ها استفاده می کنند.
  3. فردی که هوش مالی بالایی دارد، دارای برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت در زندگی می باشد. این شخص زندگی خود را بر پایه برنامه ریزی و هدف گذاری پیش می برد.
  4. این افراد همیشه در حال مطالعه و یادگیری آموزه ها و اطلاعات تازه و جدیدند. همواره خواهان پیشرفت و به روز شدن هستند.
  5. سرمایه گذاری و پس انداز خوب نیز از جمله ویژگی و خصایص افراد با هوش مالی بالا به حساب می آید.

چگونه هوش مالی خود را بسنجیم؟

خوشبختانه یک سری آزمون های معتبر در زمینه سنجش هوش مالی وجود دارند که می توانند به شما در این حیطه کمک نمایند.

علاوه بر این آزمون ها می توانید ویژگی افراد با هوش مالی بالا را که در قسمت پیشین آمده، بررسی کنید و ببینید کدام یک از آیتم ها و خصایص ذکر شده در شما وجود دارند.

چرا باید هوش مالی خود را افزایش دهیم؟

شاید بپرسید علت اصرار بر افزایش هوش مالی در زندگی چیست؟ در جواب باید گفت مشکلات اقتصادی، کیفیت و رضایت از زندگی را کاهش می دهند.پس باید بدانیم که چگونه پول جمع کنیم.

در واقع کسی که درآمد کافی ندارد و قادر به خرید خواسته ها و گذراندن زندگی روزمره خود نیست، نمی تواند حس نشاط و رضایت از زندگی در خود به وجود آورد. مشکلات اقتصادی و مالی آنقدر به او فشار می آورند که او را از ادامه زندگی خسته می کنند.

بنابر این بالا بردن هوش مالی، آگاهی و بینش در حیطه های اقتصادی و مالی شما را در ادامه فرآیند زندگی مثبت یاری می رسانند.

راه های تقویت هوش مالی

راه های تقویت هوش مالی

۱-  باورکنید ممکن است

اگر باور کنید که میلیونر شدن ممکن است، پس می‌توانید کاری کنید که این اتفاق بیافتد. اما اگر خودتان را از این فرصت مستثنی کنید و فکر کنید برای دیگران این چنین است، هرگز پولدار نخواهید شد.

کسانی که از ثروت و افراد ثروتمند متنفر هستند محتملاً به هیچ کدام از اینها نمی ‌رسند. برای تقویت باورها بهترین روش این است که به هر طریق ممکن درباره خودتان و ثروت چیزهای لازم را بیا موزید.

مطالعه کتابهایی که توسط ثروتمندان خود ساخته نوشته شده یکی از این روشهای آموزش است. با تکمیل آموزش و کسب انگیزه و اشتیاق لازم می‌توانید به هوش مالی و ثروتی که در پی اش هستید برسید.

۲ – بدون خستگی پس انداز کنید

شما باید نهایت سعی خود را بکنید تا هر چقدر که می‌توانید پول پس انداز کنید این یعنی هوش مالی، حتی اگر مبلغ ناچیزی در هر ماه باشد. شما باید برای خودتان روشی مطابق با اوضاع مالی خود تعیین کرده و شروع به پس انداز کنید.

حتی اگر درآمد ثابتی داشته باشید، باید نظم و ترتیبی برای این کار اتخاذ کنید. مبلغی که در ابتدای هر ماه کنار می‌گذارید هر چقدر که هست پس از اینکه به رقم قابل قبولی رسید آنر در بهترین حالت ممکن سرمایه گذاری کنید.

۳ – از میلیونرها بیاموزید

شما طبیعتاً با افراد زیادی در ارتباط هستید اما در بیشتر موارد، این افراد میلیونر نیستند و کمکی هم به شما نمی‌توانند بکنند.اگر واقعاً آرزو و اشتیاق دارید که هوش مالی خود را تقویت کنید و میلیونر شوید با افراد ثروتمند نشست و برخاست کنید و سعی داشته باشید تا از آنها بیاموزید.

۴- عادت های پولساز در خود به وجود بیاورید

وارن بافت می گوید:روزی همسرم را دیدم که مبلغ ۱۵۰۰۰ دلار را برای خریدن یک لباس مجلسی پرداخته بود. او می گوید اگر در آن زمان بجای خرید لباس آن پول را برای سرمایه گذاری در اختیار من قرار می داد، سرمایه ای در حدود ۸۰۰ میلیون دلار داشت.

۵- طرز فکر خود را عوض کنید

هنگامی که اکثر مردم فقط درخت ها را می بینند شما دید خود را باز تر کرده و جنگل را ببینید به این ترتیب شما قادر خواهید بود هوش مالی خود را تقویت کنید و به مقصدی که می خواهید برسید باید بار ها خودتان را از نو کشف کنید و بیشتر بشناسید و موانع زیادی را پشت سر بگذارید تا به موفقیت دست یابید.

  • توصیه هایی که نشان دهنده هوش مالی شماست

در اینجا ۵ توصیه مالی به شما معرفی می شود که با به کار گرفتن آن راه پیشرفت برای شما باز می شود و شما را در بین اطرافیان فردی با هوش مالی معرفی خواهد کرد.

۱ – توصیه درآمدی: هرگز به یک منبع درآمدی وابسته نشوید، سرمایه گذاری کنید تا منابع بعدی درآمد ایجاد شوند.

۲ – توصیه هزینه‌ای: اگر چیزهایی که لازم ندارید را بخرید، به زودی چیزهایی که لازم دارید را باید بفروشید.

۳ – توصیه ریسک پذیری: هیچ گاه عمق رودخانه را با هر دو پا تست نکنید، تمام سرمایه خود را در یک مسیر سرمایه‌گذاری نکنید.

۴ – توصیه توقع: صداقت هدیه بسیار گرانی است، آنرا از افراد زبون انتظار نداشته باشید و این نکته را در اعتبار سنجی مالی دیگران مد نظر داشته باشید.

رشد فکری کلید ایده های ناب

داشتن افکار زیبا ضرورت شروع تغییر در زندگی است. صرفا داشتن هوش مالی در به نتیجه رسیدن ایده های اقتصادی شما و به تبع آن خلق موفقیت کافی نیست. شما باید افکار مثبتی داشته باشید.

۱ – تصمیم بگیرید که شاکر و قدردان باشید.

۲ – بیش از حد نگران اتفاقات پیش رو نباشید.

شاید مدام فکر کنید که در گذشته باید کار دیگری انجام می‌دادید، اما به یاد داشته باشید نباید در این افکار غرق شوید و از لحظه اکنون غافل شوید.

۳ – شما نمی‌دانید که آینده چه چیزی برایتان به ارمغان خواهد آورد، پس بهترین کار این است که بهترین استفاده را از زمان حال داشته باشید.

۴ – دو چیز بیش از بقیه، روزتان را می‌سازد: صبر و شکیبایی و دیدگاه شما به زندگی!

۵ – صبر کردن به معنای دست روی دست گذاشتن نیست، بلکه به این معنی است که در هنگام تلاش برای رسیدن به خواسته خود، همواره نگرشتان را مثبت نگه دارید.

 رفتارهای ضد موفقیت

در اینجا رفتار هایی را معرفی کرده ایم که مانع موفقیت و به ثمر رسیدن ایده های شماست و به موازات آن حیف شدن هوش مالی شماست. از این رو توصیه می کنیم که به شدت از این رفتار های مخرب دوری کنید.

  • هر روز ساعت‌ها تلویزیون تماشا می‌کنید
  • هیچ‌گاه هدف‌گذاری نمی‌کنید
  • همیشه از همه کس و همه چیز انتقاد می‌کنید
  • از تغییرات می‌ترسید
  • همیشه کینه به دل دارید
  • کارهای دیگران برای شما مهم است
  • فکر می‌کنید که همه‌چیز را می‌دانید
  • و اگر دیگران را مسئول شکست‌های خود می‌دانید
  • به دنبال تغییر خود باشید، نه موفقیت!

هوش کلامی

می توان گفت که هوش کلامی مکمل هوش مالی شماست. به عبارت دیگر از ضروریات رسیدن به ثروت و تقویت هوش مالی افزایش ضریب هوش گفتاریست.

اگر فردی سرشار از ایده های جدید، خلاقانه و پول ساز باشد اما از فن بیان و هوش کلامی بی بهره باشد نمی تواند ایده های خود را به دیگران معرفی کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد.

راه های افزایش هوش کلامی

▪️هوش گفتاری افراد با گستره دایره لغات آنها اندازه گیری می شود و البته دستیابی به این امر کاملا اکتسابی بوده و قابل یادگیری و تقویت است و راهکارهای زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک نماید.

۱ – جدول و معما حل کنیم: حل جدول باعث گسترده شدن دایره واژگان شده و همچنین افزایش قدرت تمرکز و توجه را در پی دارد.

۲ – کلمات بیشتری یاد بگیریم: ما وابستگی زیادی به هوش کلامی داریم زیرا تمایل داریم با کلمات فکر کنیم و خود را با کلمات ابراز کنیم. با استفاده از فرهنگ لغت می‌توانیم معنی و مفهوم واژگان را فراگرفته و همچنین نحوه تلفظ صحیح آنها را یاد بگیریم

۳ – بازی کنیم: مقابل آیینه بایستیم و موقعیت فرضی را تصور کنیم وبا خود صحبت کنیم و سعی کنیم بجای کلمات معمول از واژگان هم خانواده و هم معنی آن استفاده کنیم.

۴ – الگو برداری کنیم: به معلمان، اساتید، بازیگران و یا افراد سخنور و مشهور توجه کنیم و به نحوه بیان و جملاتشان دقت کنیم و به این فکر کنیم که چطور می توانیم از کلمات آنها با توجه به شغل و حرفه خود استفاده کنیم.

۵ – بنویسیم: در مورد موضوعات گوناگون مطلب بنویسیم و ویرایش کنیم. بازخوانی و ویرایش متن باعث غنی شدن دایره لغات می شود.

هوش مالی با هوش ذهنی(IQ) چه تفاوتی دارد؟

هوش مالی تنها بخشی از هوش ذهنی است که برای حل مشکلات مالی از آن استفاده می‌شود!

ممکن است شخصی دارای هوش ذهنی بالایی باشد ولی هوش مالی پایینی داشته باشد و برعکس!

هوش مالی دارای طبقه بندی خاص خود به شرح زیر است

هوش مالی دارای طبقه بندی خاص خود به شرح زیر است

۱ – کسب درآمد بیشتر

اکثر آدمها درآمد دارند ولی کسی که درآمد بیشتری داشته باشد هوش مالی بالاتری دارد.

۲ – محافظت از پول

محافظت از پول در برابر آدم هایی که ممکن است با ترفند٬ پول شما را بدزدند و یا پرداخت هزینه هایی مانند مالیات که در صورت دانستن قوانین مربوطه ممکن است بتوانید کمتر پرداخت کنید.

۳ – بودجه بندی پول

بودجه بندی پول مثل یک ثروتمند نیازمند هوش مالی بالایی است. اگر کسی بتواند مانند ثروتمندان بودجه بندی برای پول خود داشته باشد، می‌تواند ثروتمند شود.

مثلا کسی که در سال ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد و ۱۰ میلیون تومان هم هزینه دارد، در مقابل کسی که ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد و ۸ میلیون تومان هزینه و ۲ میلیون تومان از پولهای خود را سرمایه گذاری می‌کند، هوش مالی ضعیف تری دارد! اینکه کسی بتواند فارغ از میزان درآمد خود مبلغی از درآمد خود را پس انداز و سرمایه‌گذاری کند، دارای هوش مالی بالایی است.

۴ – تقویت پول خود

بسیاری از افراد نمی‌دانند پس اندازهای خود را چگونه سرمایه گذاری کنند تا بتوانند پول خود را تقویت کنند.

برخی از افراد پول خود را در بانک می‌گذارند و از حداقل سودی که بانک می‌دهد استفاده می‌کنند. در کشور ما غالبا سود پرداخت شده توسط بانکها از نرخ رشد تورم پائین تر است؛ بنابراین پول در مدت زمان مشخص ارزش خود را از دست می‌دهد.

خرید اوراق مشارکت و امثال آن هم همینطور است، اینگونه کارها نیاز به هوش مالی بالایی ندارد! ولی سرمایه‌گذاری به گونه‌ای که شما بتوانید با نرخ سودی بیشتر از نرخ تورم و حتی بالاتر، پول خود را تقویت کنید نیازمند هوش مالی بالایی است.
به عبارت دیگر هرچه سود بالاتری از سرمایه خودتان بتوانید کسب کنید دارای هوش مالی بالاتری هستید.

۵ – افزایش اطلاعات مالی خود

واگذاری کار سرمایه‌گذاری به دیگران، مانع افزایش دانش مالی خود تان می‌شود.اگر شخص دیگری پولتان را مدیریت کند نمی‌توانید، هوش مالی خود را افزایش دهید و در اصل شما با پول خودتان به جای خود، به دیگران پاداش می‌دهید! اگر این پنج هوش مالی را در خود ایجاد کنید بهتر می‌توانید مشکلات خود را حل کرده و هوش مالی خود را افزایش دهید.

سخن آخر

این نکته را باید در نظر داشت که اگر بتوانید مشکلات مالی را حل کنید، هوش مالی شما رشد می کند و وقتی هوش مالی رشد کند ثروتمندتر می‌شوید و اگر مشکلات مالی را حل نکنید روز به روز فقیرتر خواهید شد. به جای فکر کردن به اینکه چرا ثروتمند نیستم، به این فکر کنید که چگونه می‌توانم ثروتمند بشوم؟

وقتی پرسش درست از خودتان بپرسید، جوابهای درست یکی یکی خودشان را نشان می‌دهند.

اگر صد سال از خودتان درباره علت نبودن چیزی سوال کنید، هیچ یک از جوابهایی که پیدا می‌کنید، نمی‌تواند باعث بوجود آمدن آن چیز بشوند دنبال چرایی نبودن چیزی نباشید و چگونگی بودن آن را جستجو کنید.

منابع

td

moneycrashers

linkedin


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x